پرش از دیوار چین برای قهرمانی

سرویس ورزش جوان آنلاین: یک آخر هفته جذاب در انتظار فوتبال آسیاست. جام ملت‌ها به مرحله یک‌چهارم نهایی رسیده و امروز و فردا با برگزاری چهار دیدار، تکلیف چهار تیم مرحله نیمه‌نهایی مسابقات مشخص می‌شود و چهار تیم هم به خانه برمی‌گردند تا گرمای فوتبال هوای این روز‌های دوبی و ابوظبی را گرم‌تر از همیشه کند.
کابوس یک‌چهارم نهایی پاک می‌شود
دوباره یک‌چهارم نهایی و دوباره ایران، مرحله‌ای که در سه دوره اخیر کابوس تیم کشورمان بوده و حالا ایران بار دیگر به این مرحله رسیده و امشب در ورزشگاه محمد بن زاید ابوظبی به مصاف چین می‌رود و خیلی‌ها امیدوارند تا این‌بار تیم کشورمان به سلامت از این مرحله عبور کند و به جمع چهار تیم نیمه‌نهایی صعود کند و یک گام دیگر به شکستن طلسم ۴۳ ساله نزدیک شود. اینجا در امارات و از اردوی تیم ملی در هتل لوکس روتنا پارک ابوظبی خبر‌های خوبی به گوش می‌رسد و برخلاف جو اردو که در مسابقه یک‌هشتم نهایی تحت تأثیر صحبت‌های جنجالی کارلوس کی‌روش بود، این‌بار قبل از بازی با چین خبری از صحبت‌های حاشیه‌ای نیست و تمام تمرکز کی‌روش و دستیارانش روی مسابقه امشب با چین است. خبر تمجید وزیر ورزش از کی‌روش از تهران پالس‌های مثبتی در اردوی تیم ملی داشته و به نظر می‌رسد اختلاف‌ها به کناری گذاشته شده تا کمتر سنگی جلوی پای تیم ملی فوتبال در راه شکستن طلسم قهرمانی، آن هم پس از چهار دهه انداخته شود.
در چنین شرایطی نمایش تیم ملی کشورمان مقابل حریف سرسختی مانند عمان در مرحله گذشته آنقدر امیدوارکننده بود که امروز مقابل چین همه امیدوارند که تیم کشورمان یک قدم دیگر به قهرمانی نزدیک‌تر شود، به خصوص که چهار کلین‌شیت ایران در چهار مسابقه خود در جام ملت‌ها، شاگردان کی‌روش را در کنار قطر در ردیف تیم‌هایی قرار داده که تا امروز در جام ملت‌ها دروازه‌شان را بسته نگه داشته‌اند. فاکتور مهمی که تأثیر مثبتی روی روحیه تیم در این رقابت‌ها دارد. اگرچه تیم ایران در بخش هجومی در جام ملت‌ها فوق‌العاده نشان داده، اما از دست دادن موقعیت‌های گلزنی صددرصد توسط آزمون و طارمی در بازی با عمان، کی‌روش را نگران کرده است. اتفاقی که اگر در مراحل بالاتر تکرار شود، جایی برای جبران باقی نمی‌گذارد. کی‌روش در تمرینات قبل از بازی با چین تأکید کرده که مهاجمانش باید از هر موقعیت مسلم گلزنی یک گل بسازند.


رکورددار مساوی
آمار رویارویی ایران و چین در جام ملت‌ها قابل تأمل است و بیشتر بازی‌های دو تیم مساوی به پایان رسیده است. مسابقه امشب دو تیم در یک‌چهارم نهایی جام ملت‌ها، هفتمین رویارویی ایران و چین در تاریخ جام ملت‌هاست. تیم کشورمان در شش مسابقه گذشته تنها یک‌بار در جریان ۹۰ دقیقه توانسته چین را شکست دهد و در پنج بازی دیگر یا در مرحله حذفی، مسابقات دو تیم با تساوی به وقت‌های تلف شده رفته یا در بازی‌های مرحله گروهی با تساوی به پایان رسیده است. آخرین مصاف دو تیم در جام ملت‌ها به مرحله گروهی جام ملت‌های ۲۰۰۷ برمی‌گردد که با تساوی ۲ – ۲ به پایان رسید و حالا دو تیم پس از ۱۲ سال دوباره مقابل هم قرار می‌گیرند، اما این‌بار در مرحله یک‌چهارم نهایی.
مصاف ایران و چین، نبرد دو مربی نامدار فوتبال دنیا هم هست، جایی که کارلوس کی‌روش روی نیمکت ایران می‌نشیند و مارچلو لیپی روی نیمکت چینی‌ها، مربی‌ای که گفته می‌شود جام ملت‌ها آخرین روز‌های حضورش در چین است.
دیوار چین بلند نیست
چین در حالی به مصاف ایران می‌آید که خبرنگاران و تماشاگران این تیم امید زیادی به پیروزی مقابل ایران ندارند و معتقدند که این تیم ملی ایران است که راهی نیمه‌نهایی می‌شود. چین پس از برد ۲ بر یک قرقیزستان و ۳ بر صفر فیلیپین و شکست ۲ بر صفر مقابل کره به عنوان تیم دوم راهی یک‌هشتم نهایی شد و در این مرحله با پیروزی ۲ بر یک مقابل تایلند به یک‌چهارم نهایی رسید.
اون نینگ، خبرنگار تلویزیون ملی چین در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی «جوان» به امارات، نسبت به نتیجه گرفتن تیم کشورش در مسابقه امشب ناامیدانه صحبت می‌کند و می‌گوید: «بازی خیلی سختی است. ایران خیلی قوی است و تیم اول رنکینگ آسیاست و چین تیم هشتم یا نهم آسیا. آخرین بازی در انتخابی جام جهانی با ایران بازی کرد‌یم که یک‌بار باختیم و یک بار مساوی کرد‌یم. ایران تجربه خوبی از جام جهانی دارد و این مسئله به شما در بازی امشب کمک می‌کند.»
نینگ درباره تیم کشورش هم معتقد است: «چین با بهترین تیمی که می‌توانست به امارات آمده، اما آمادگی بدنی نقطه ضعف تیم ماست. نباختن در ۹۰ دقیقه و کشاندن بازی به وقت‌های اضافه نتیجه خوبی برای چین است. با این حال معتقدم با قدرت بالای ایران، این تیم ۲ بر یک برنده می‌شود.»
نینگ درباره اینکه با وجود سرمایه گذاری بالای چین در فوتبال و با آوردن مربیان و بازیکنان بزرگ و گرانقیمت دنیا به لیگ و تیم ملی این کشور چرا هنوز نتوانسته‌اند موفق شوند هم اعتراف می‌کند که راه طولانی برای رسیدن به سطح اول فوتبال در پیش دارند: «رئیس‌جمهور فعلی چین به فوتبال علاقه زیادی دارد و این می‌تواند به ما در پیشرفت فوتبالمان کمک کند. یک برنامه ۲۰ ساله برای رسیدن به موفقیت داریم و با وجود مشکلاتی که الان پیش‌رویمان است، با حل آن در آینده موفق خواهیم شد.»