جزئیات بسته شدن زیرگذر حرم رضوی

محمد حسام مسلمی/ معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس توضیحاتی درباره احتمال تعطیل شدن پارکینگ های زیرگذر حرم ارائه کرد. به گزارش «خراسان رضوی»، سیدخلیل منبتی روز گذشته در نشست خبری بارسانه ها در پاسخ به سوالی درباره آخرین تصمیمات اخذ شده برای تعطیلی این پارکینگ ها و افزوده شدن آن ها به اماکن حرم مطهر رضوی گفت: طرح جمع آوری پارکینگ‌ها در زیر گذر حرم چند سال است که مطرح است اما هنوز اجرایی نشده است، در این باره جلسات مختلفی با مدیریت شهری، نیروهای انتظامی و  امنیتی و دیگر دستگاه های مرتبط برگزار شده و همه موافق بوده اند که پارکینگ های زیر گذر حرم مطهر باید جمع آوری شود، چرا که مسیر های ورودی به حرم در ایام تابستان با ترافیک سنگینی روبه روست. منبتی با اشاره به پیش بینی های انجام شده برای اجرای این طرح گفت: این گونه نیست که بگوییم با جمع آوری پارکینگ ها و مسدود شدن زیرگذر، زائران امام رضا(ع) اذیت می‌شوند زیرا بخش عمده ای از زائران بدون استفاده از وسایل نقلیه شخصی برای زیارت به حرم مطهر می آیند.
۸۶ درصد خودروهای پارک شده در پارکینگ‌ها پلاک مشهد است
 وی با بیان این که طبق گزارش سازمان حمل و نقل و ترافیک در ورودی های حرم مطهر بیش از  ۷۵ درصد زائران، پیاده به سمت حرم مطهر رضوی می‌آیند تصریح کرد: بیش از ۸۶ درصد خودروهای پارک شده در پارکینگ‌های حرم مطهر پلاک مشهد هستند. منبتی با اشاره به بررسی های انجام شده در این زمینه افزود: متوسط زمان استفاده از پارکینگ‌ های زیرگذر باید یک ساعت باشد اما این میزان استفاده از ۸ ساعت عبور کرده که با بررسی انجام شده مشخص شد، بیشتر ماشین‌های پارک شده در این پارکینگ ها خودروهای کسبه اطراف حرم مطهر رضوی بوده است. وی همچنین با اشاره به مزایای اجرای این طرح، تاکید کرد: اگر هم اعتراضی به بسته شدن پارکینگ های زیرگذر وجود داشته باشد، اول از همه باید خود ما اعتراض کنیم چرا که در معاونت اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی بیش از چهار هزار حقوق بگیر و خادم داریم و طبیعتا بسیاری از آن ها از پارکینگ های حرم استفاده می کنند.
نوروز 98؛ زمان پیشنهادی برای اجرا


معاون اماکن متبرکه و امور زائران همچنین با اشاره به طرح ترافیکی محدودیت تردد در مرکز و ممنوعیت تردد در خیابان های منتهی به حرم رضوی ادامه داد: طی صحبت هایی که با مدیریت شهری شده است، در اجرای مرحله اول این طرح فقط اتوبوس ها و تاکسی ها اجازه تردد در مسیر های ورودی حرم را دارند و در مرحله بعدی این ها نیز حذف می شوند.وی همچنین در پاسخ به این سوال که طرح مسدود شدن پارکینگ های زیر گذر حرم مطهر و ممنوعیت تردد وسایل نقلیه در مسیرهای منتهی به حرم چه زمانی اجرایی خواهد شد اظهار کرد: هنوز زمان دقیق آن مشخص نشده اما اگر بخواهیم این طرح را اجرایی کنیم ایام نوروز امسال بهترین زمان برای اجرای این طرح است.
سفارش200 مینی بوس زائربر
منبتی همچنین با اشاره به این که تمهیدات لازم برای تسهیل حمل و نقل زائران نیز پیش بینی شده است، ادامه داد: برای سهولت تردد زائران  بیش از 200 مینی بوس زائر بر سفارش دادیم که خدمات حمل و نقل در مسیر های ورودی به حرم مطهر را انجام دهند.
همچنان با کمبود فضا برای خدمت به زائران مواجهیم
منبتی در نشست همچنین گزارشی از اقدامات حوزه معاونت اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی در طول عمر ۴۰ سال سپری شده از   انقلاب اسلامی و همچنین عملکرد سه سال گذشته ارائه کرد وگفت: اقدامات در این حوزه در طول عمر ۴۰ ساله انقلاب شکوهمند اسلامی رشدی چشمگیر و قابل توجه داشته است و فضاهای زیرسطحی و روسطحی اماکن متبرکه از ۶۰ هزار متر مربع در سال ۵۷ به بیش از یک میلیون متر مربع در سال ۹۷ افزایش یافته است. منبتی با بیان این که با وجود این فضای وسیع با کمبود جا در حرم مطهر رضوی به‌ ویژه در زمان‌های خاص مواجه هستیم، افزود: حتی با وجود فرش شدن داخل و بیرون حرم مطهر رضوی باز هم با کمبود فضا مواجه هستیم و در این باره طرح‌های توسعه‌ای را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و همیشه سعی کرده‌ایم که بهترین خدماتی را که در خورشان زائران امام رضا(ع) است ارائه دهیم.
برداشتن همه موانع از سر راه زائران در طول 3  سال اخیر
وی با بیان این که یکی از اقدامات صورت‌گرفته در طول سه سال گذشته و پس از حضور تولیت جدید این آستان مقدس برداشتن کلیه موانع از سر راه زائران بوده است گفت: در دوره مدیریتی جدید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که زائر امام رضا(ع) ابتدا سر سفره متبرک امام رضا(ع) متنعم شود و در بحث اسکان زائران هم مکان‌هایی در شان آن ها ساخته شد تا مهمان امام مهربانی‌ها با مشکل اسکان مواجه نباشد. معاون اماکن متبرکه آستان قدس رضوی همچنین با اشاره به دستور تولیت آستان قدس رضوی برای برگزاری نماز جمعه در همه رواق‌های حرم مطهر رضوی گفت: با حضور تولیت جدید شاهد تحولاتی در حرم مطهر بوده‌ایم و شعار آستان قدس این است که باید بهترین خدمات برای زائران انجام شود.
وی ادامه داد: در ایام خاص سال همچون شب اول عید نوروز که با خیل زائران مواجهیم، روزانه بیش از ۴۰ هزار صبحانه گرم، بیش از ۱۰ هزار ناهار و بیش از ۲۰ هزار شام تقدیم مهمانان امام رضا(ع) می‌شود، ضمن این که این پذیرایی متبرک در مسیرهای منتهی به مشهد نیز به زائران تقدیم می شود. منبتی ساخت مهمان سرای غدیر را یکی دیگر از طرح‌های معاونت اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی برشمرد و گفت: این مهمان سرا به دلیل مشکلات مالی 13 تا 14 سال بود که ساخته شده اما تجهیز  نشده بود، تا این که توسط خیری این مهمان سرا ظرف مدت 110 روز با اعتبار ۲۵ میلیارد تومان تجهیز شد و از  سه سال قبل تاکنون حدود 19 میلیون نفر را پذیرایی کرده است. اکرام 15 هزار نفر در شب های ماه مبارک رمضان و همچنین پذیرایی از گروه های مختلف زائران در ایام سال از دیگر اقدامات این معاونت بود که منبتی آن اشاره کرد.
توزیع روزانه 8000 آش نذری در حاشیه مشهد
وی گفت: در طول سال روزانه بیش از ۲۰ هزار غذا در سه وعده در مهمان سراهای امام رضا(ع) توزیع می‌شود و به جز این تعداد روزانه ۱۵۰۰ غذا و همچنین هشت هزار پرس آش نذری امام رضا(ع) در مناطق حاشیه شهر مشهد توزیع می‌شود. منبتی به طرح نعیم رضوان نیز اشاره کرد و افزود: این خدمت با نصب نرم‌افزار روی تلفن همراه قابل دسترس است و افرادی که در این سامانه ثبت نام کنند می‌توانند یک بار در سال به همراه چهار نفر فیش غذای حضرت  رادریافت کنند.
اسکان زائران کم توان در محل اقامت آستان قدس
وی به موضوع اسکان زائرانی که توانایی اسکان در هتل ها و حتی مسافرخانه ها را ندارند و مجبورند در اطراف حرم مطهر استراحت کنند  نیز اشاره کرد و افزود: در این باره گشت های ویژه تشکیل شده است و برای زائرانی که محل استراحت ندارند در پایانه مسافربری جایی به ظرفیت 800 نفر تدارک دیده شده که   می توانند در آن جا اسکان یابند.