دلجویی لهستانی

همزمان با تنش های ایجاد شده در روابط ایران و لهستان، ماچی‌ای پرزمیسلاو (پشمسواو) لانگ، معاون وزارت خارجه لهستان، دوشنبه اول بهمن برای گفت‌وگو و چانه زنی دیپلماتیک با عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران به تهران سفر کرد.
لهستان به پیشنهاد ایالات متحده آمریکا و در ماه فوریه میزبان یک کنفرانس بین‌المللی ضد ایرانی خواهد بود. تا لحظه تنظیم این گزارش، جزيیاتی از این دیدار منتشر نشده و مذاکرات محرمانه باقی ماندهاست. از سوی دیگر اما وزیر امور‌خارجه لهستان در ورشو اعلام کرد علت عدم دعوت از طرف ایرانی برای کنفرانس ماه فوریه این بوده که مبادا مذاکرات به صورت عادی برگزار نشود! با این حال روز دوشنبه، فدریکا موگرینی، رییس دستگاه سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا بار دیگر بر عدم حضور خود در این کنفرانس به خاطر تداخل کاری، تاکید کرد.
دست رد موگرینی به اجلاس ضد ایرانی
موگرینی صبح دوشنبه پیش از شرکت در نشست شورای امور خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل در گفت وگو با خبرنگاران تاکید کرد: در روزهای برگزاری کنفرانس لهستان، برای شرکت در اجلاس اتحادیه آفریقا در آدیس آبابا (پایتخت اتیوپی) خواهم بود.


وی افزود: این کنفرانس از مدت ها پیش برنامه‌ریزی شده و یک رشته دیدارهایی در شاخ آفریقا خواهم داشت و از این رو همزمان با کنفرانس ورشو، در بروکسل یا در اروپا حضور ندارم.
پیشتر نیز یک سخنگوی اتحادیه اروپا با اشاره به فشردگی برنامه کاری موگرینی از بعید بودن حضور او در نشست ضد ایرانی در لهستان خبر داده بود.
این مقام اروپایی گفته بود: از برگزاری کنفرانس درباره خاورمیانه موسوم به «صلح و امنیت در خاورمیانه» اطلاع داریم اما با توجه به اینکه موگرینی در این ایام مسافرت است، بعید به نظر می‌رسد که در کنفرانس فوق شرکت کند.
توضیحات درباره عدم دعوت از ایران
جاکیچ کژاپوتوویژ، وزیر امور خارجه لهستان روز دوشنبه مدعی شد: ما نمایندگان ایران را دعوت نکردیم، چراکه باعث می‌شد نتوانیم مذاکراتی عادی داشته باشیم. ایرانی‌ها از زبانی استفاده می‌کنند که قبول آن – در این مورد برای لهستان - سخت است.
وی همچنین درخصوص موضع لهستان نسبت به برجام گفت: ما مخالف اتحادیه (اروپا) نیستیم. ما عضو این جامعه هستیم و هم‌ عقیده‌ایم که این توافق (برجام) نقش مثبتی ایفا می‌کند.
کژاپوتوویژ در ادامه اظهار کرد که فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را به عنوان اولین مسئول از وجود نشست ورشو حول محور خاورمیانه مطلع كرده است.
وزیر امور خارجه لهستان در ادامه ادعا کرد: در جلسات روابط خارجی اتحادیه اروپا گوشزد کردیم که اتحادیه اروپا نمی‌تواند در مقابل آمریکا در خاورمیانه بایستد و وانمود کند که توافق (هسته‌ای) با ایران پس از خروج کشور اصلی و با قطع رابطه شرکت‌های اروپایی با ایران، بدون تغییر باقی می‌ماند.
حمله وزیر خارجه لهستان به روسیه
وزیر امور خارجه لهستان در پاسخ به سوال خبرنگاری که درباره حضور سرگئی لاوروف در نشست ضدایرانی ورشو می‌پرسید، گفت: روسیه اعلام کرده است که در این نشست شرکت نخواهد کرد.
وی در ادامه افزود: این مساله نشان‌دهنده آن است که روسیه به این کنفرانس علاقه‌ای ندارد. جای شرم است، چراکه روسیه نقش بزرگی در خاورمیانه بازی می‌کند.