ماجراي هدايتي و باقي قضايا

«آرمان» از جلسه سوم محاكمه
متهمان بانك سرمايه گزارش مي‌دهد
ماجراي هدايتي و باقي قضايا
هدایتی را با سرچ گوگل شناختم!


ماجرای پیامک‌های همسر دوم یک مدیر!
آرمان: سه‌شنبه هفته قبل بود که اولین جلسه محاکمه ۳متهم اصلی پرونده فساد در بانک سرمایه در شعبه سوم مبارزه با مفاسد اقتصادی بود. حالا پس از ۶ روز دومین جلسه رسیدگی به این پرونده در شعبه سوم دادگاه انقلاب برگزار شد. در ابتدای دومین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده بانک سرمایه نوبت به اخذ دفاعیات پرویز کاظمی رسید. وی به دستور قاضی مسعودی مقام در جایگاه متهمان حاضر شد. قاضی خطاب به وی گفت: شما متهمید به اخلال در نظام اقتصادی و پولی بانکی به میزان 24هزار 883 میلیارد 673 میلیون ریال. کاظمی در آغاز دفاعیات خود گفت: باید دست پر می‌آمدم اینجا، زمانی که بازپرسی بود دسترسی به این مدارک نداشتم. من عضو هیأت مدیره غیر موظف بانک بودم، در واقع در قوانین تجاری کشور شرایط خاصی را دارید. سال‌های 91 و 93 مجمع برگزار کردیم که ماده 116 عملاً تسویه حساب با مدیران را اعلام می‌کند. مساله بعدی در خصوص مطالبی است که در صفحه2 موارد مربوط به سهامدار عمده بانک مطرح شده است. متهم ادامه داد: من نماینده غیرموظف یکی از شرکت‌های حقوقی در هیأت مدیره هستم. نماینده حقوقی یعنی هر زمان اراده کنند قابل تغییر است. پرویز کاظمی در ادامه دفاعیات خود در خصوص اتهاماتش گفت: حدود 5-6 سال پیش بود که این بحث مطرح شد در شورای پول و اعتبار ما 3نفر رفته بودیم، با این سن و سال این عزیزانی که اینجا هستند توضیحاتی به شورای پول و اعتبار ارائه کردیم، بانک مرکزی در آن سال‌ها نظارت کافی را نمی‌کرد. در جلسه بعدی 25-30 نفر از آقایان آمده بودند که سابقه طولانی هم در بانکداری داشتند منتج شد که احکام انفصال 10-12 نفر را صادر کنند. صدور حکم انجام شد و ما اعتراض کردیم و این موضوع نبایستی در اینجا مطرح می‌شد.
نحوه ارتباط با هدایتی
وی درخصوص همکاری با هدایتی نیز گفت: سال 89 من تو گوگل سرچ کردم ایشان به عنوان مالک باشگاه از من و چند شخصیت سیاسی کشور دعوت کردند که همکاری با باشگاه ورزشی داشته باشم و ادامه پیدا نکرد و منتفی شد و این موضوع که سال 89 بوده و گفتند برای سال 93 است! عضو هیأت مدیره استیل آذین چه انگیزه‌ای برای من دارد که من عضو آن شوم؟ کاظمی افزود: 3 شرکت سیمرغ، جیحون و تجارت امیر که در صفحه13 عنوان شده هر کدام 70میلیارد، 58 و 58 میلیارد بدهی دارند ولی بند بالا گفته 600میلیارد تومان است! به نظر می‌آید به این موضوع باید توجه بیشتری شود. وی درباره شرکت سروش تجارت سیمرغ، تجارت امین و جیحون منتسب به هدایتی هم گفت: اینجا جالب است که طبق صورتجلسه 346 مورخ 23/9/92 وثیقه‌ای که ما اخذ کردیم 100 درصد وثیقه ملکی است. آن زمان اصلاً آقای هدایتی در کار نبود، بعد آقای هدایتی آمدند گفتند که صورتجلسه تنظیم شده و بدهی‌های این شرکت را من می‌پذیرم و تکمیل وثیقه هم انجام می‌دهم. با توجه به اطلاعاتی که من پیدا کردم الان از این بابت که آقای هدایتی حدود 1000میلیارد تومان ملک در اختیار اجرای احکام گذاشته است. کاظمی گفت: در سال92 که رئیس جدید صندوق مشغول به کار شد، مهرماه 92، به اعتقاد من مشکلات مدیریتی از آنجا آغاز شد. چرا که از همان زمان ایشان علاقه‌مند بود وارد هیأت مدیره بانک شوند، بعد از اینکه آقای بخشایش یک فردی را معرفی کردند ما فکر کردیم این فرد می‌تواند کارهای مدیریتی را انجام دهد بعد از 6-7 ماه دیدیم این فرد نمی‌تواند کارها را انجام دهد. ما هر 3 نفر امضا کردیم و دادیم به رئیس صندوق و گفتیم مانده بدهی‌ها، معوقات دارد افزایش پیدا می‌کند که ما وقتی عنوان کردیم ماه 8 بود که ایشان عزل شد و باز جالب‌تر اینکه رئیس صندوق با علاقه‌مندی بسیار زیاد خودش آمد و سرپرست بانک شد و بعداً ما مطلع شدیم که در یک مرحله‌ای ایشان رد صلاحیت حرفه‌ای شده، خودش را معرفی کرده به بانک مرکزی و رد صلاحیت حرفه‌ای شده است.
از گران‌نمایی تا بی‌مسئولیتی!
نماینده دادستان گفت: آقای کاظمی و سایر متهمان مدعی سودده کردن بانک هستند که ناشی از تهاتر‌ها است. سیل آسا املاک معرفی می‌شود اما به یکباره مشخص می‌شود در قرچک که ملکی معرفی شده 138 میلیارد گران‌نمایی می‌شود. وی افزود: یک جا ملکی در مشهد که ارزش واقعی 800 میلیارد بوده 1200 میلیارد تهاتر می‌شود و آقای کاظمی با ذی‌نفعان آن شرکت‌ها با خانمشان که ذی‌نفع تهاتر بوده آن هم در آن شرکت هست، زمانی که آن تهاتر ظالمانه نسبت به اموال مردم و معلمان صورت می‌گیرد ایشان بازرس هیأت مدیره می‌شوند در شرکت رامکال پیشرو. ملکی با 1000 درصد گران‌نمایی توسط هدایتی وثیقه گذاری می‌شود، اینها چه سوددهی بوده است. نماینده دادستان تهران گفت: استعلامی که کردیم آقای هدایتی یک سیمکارت هم به نامشان نیست ما می‌گوییم آقای هدایتی اگر املاکی دارید بفروشید و رد مال کنید، اما هیچ چیزی به نام ایشان نیست. وی گفت: شما می‌گویید تحریم‌ها دور زده شده، ضمانتنامه‌ها به اسم شرکت‌های کارتن‌خواب تبدیل به قیر شده و از کشور خارج شده و امروز لاشه‌های آن پول را در فیلم‌های خانگی و سینماها داریم مشاهده می‌کنیم. آقای مدلل 45 درصدی که تهاتر می‌کند گران‌نمایی می‌کنند در صورتی که آقای کاظمی می‌فرمایند که من عضو هیأت مدیره غیرموظف هستم، دخالتی در امور اجرایی بانک ندارم. سوال ما این است: آقای کاظمی شما اگر دخالتی در امور اجرایی نداشتید شرکت‌های آقای حاج محمدجواد چرا به شما نامه می‌زدند؟ شما هیأت مدیره غیرموظف هستید چطور دستور تشکیل پرونده می‌دهید، پس بنابراین عضو غیرموظف نبودید.
پیامک‌های همسر دوم مدیر!
نماینده دادستان در پاسخ به اظهارات کاظمی که می‌گفت اطلاعاتم در این خصوص کامل نیست گفت: اطلاعاتتان کامل نیست ولی امضایتان اینجا هست. شما امین بودید، خیلی چیزها در خیانت در امانت اصلاً دیده نمی‌شود. شما چطور اینها را امضا کردید؟ من فقط چند پیامکی که اینها بین هم داشتند را می‌خوانم: «فشار بگذارید بخشایش را امروز بگذارند»، «اگه امروز نشود بازی تمام است»، «گزینه من همیشه بخشایش بود که دوست و دشمن تایید می‌کنند»، «ساعت تغییر هم برای من مهم است». اینها هم پیامکی است که همسر دوم یکی از مدیران که می‌توانست تغییرات را اعمال کند؛ «امروز مجید می‌رود هیأت مدیره و انتظار حمایت دارم» در بخش دیگری از دادگاه و پس از دفاعیات مشروح متهم نماینده دادستان با قرار گرفتن در جایگاه گفت: بگذارید کمی شبهه را برطرف کنم. اینکه آقای کاظمی می‌گوید بانک را سودده کرده‌اند حرف درستی نیست. این سوددهی‌های صوری ناشی از تهاترهایی است که به صورت غیرواقعی صورت گرفته است. برای مثال باید به نکته‌ای اشاره کنم بانک در یک مورد ملکی را که قیمت واقعی آن 50 میلیارد تومان بوده به مبلغ 138 میلیارد تومان گران‌نمایی کرده یا در زمینی در لواسان که قیمت آن 60میلیارد بوده 300 میلیارد قیمت‌گذاری شده است. همچنین در پروژه‌ای در مشهد قیمت ملکی که ارزش واقعی آن 800 میلیارد بوده 1200 میلیارد تومان گران‌نمایی شده است. نماینده دادستان افزود: کاظمی می‌گوید از آقای هدایتی املاکی گرفتیم در این خصوص آقای هدایتی یک روستا را به عنوان وثیقه به بانک معرفی کرده که قیمت آن هزار درصد گران‌نمایی شده است. چگونه می‌گویید آقای هدایتی هزار میلیارد وثیقه دارد، بدهی آقای هدایتی 600 میلیارد تومان است که فقط 12 میلیارد تومان وثیقه معرفی کرده است. در ادامه جلسه نماینده بانک سرمایه نیز با حضور در جایگاه گفت: آقای کاظمی شما عضو غیرموظف نبودید شما رئیس هیأت مدیره بانک بودید.