نیروهای امنیتی ونزوئلا با سربازان شورشی گارد ملی این کشور درگیر شدند تلاش دوباره برای کودتا علیه مادورو

همدلی| گروه سیاسی: روز گذشته، ونزوئلا شاهد کودتایی دوباره علیه مادورو بود. دوشنبه، چند ویدئو در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن افرادی با لباس نظامی که خود را از نیروهای گارد ملی معرفی می‌کردند، در یک پاسگاه نظامی در کاراکاس، پایتخت این کشور خواستار کناره‌گیری نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور این کشور شدند. این سربازانی که در ویدئو دیده می‌شدند، مسلح بودند و مدعی شدند دولت مادورو را به رسمیت نمی‌شناسند. همزمان با انتشار این ویدئو اخباری از درگیری نیروهای گارد ملی با نیروهای ارتش و محافظان کاخ ریاست‌جمهوری نیز منتشر شد تا مشخص شود، کودتایی علیه رئیس‌جمهور در جریان است.
در یکی از ویدئوها یکی از نظامیان که خود را «لوییس بندرس» معرفی کرد و به نظر رهبری سربازان همراهش را بر عهده داشت رو به دوربین گفت: «شما همه خواستید که ما به خیابان بیاییم و از قانون اساسی دفاع کنیم. این هم از ما. ما اینجا سربازان را داریم. امروز روزی است که مردم برای حمایت از ما بیرون می‌آیند.» او می‌گفت از یک پاسگاه نظامی در محله کوتیزای کاراکاس صحبت می‌کند.
در ویدئویی دیگر، فردی به نام ستوان سوم «فیگوئروا»، خطاب به «مردم ونزوئلا» صحبت می‌کند و از آن‌ها می‌خواهد به خیابان بیایند و از شورش آن‌ها حمایت کنند: «می‌خواستید ما فیتیله را روشن کنیم، پس ما این کار را کردیم. ما به حمایت شما نیاز داریم.»
گزارش رسانه‌ها حاکی است، همزمان با این اقدام، معترضانی در همان منطقه به بستن خیابان‌ها، به هم کوبیدن قابلمه‌ها و ماهیتابه‌ها، آتش‌زدن زباله و پرتاب سنگ به سمت پلیس پرداختند و سربازان در مقابل با گاز اشک‌آور تلاش کردند آن‌ها را متفرق کنند. رویترز می‌نویسد معترضان یک ماشین را هم آتش زده‌اند. در ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، بعضی از معترضان خطاب به سربازانی که در ویدئو خواستار کناررفتن مادورو شده‌اند شعار می‌دهند «خودتان را تسلیم نکنید» و «مردم با شما هستند». آسوشیتدپرس


می‌نویسد این محله که فقط ۳ کیلومتر با کاخ ریاست‌جمهوری فاصله دارد از محله‌های فقیرنشین است.
ایسنا به نقل از اسپوتنیک می‌نویسد، یک روزنامه محلی به نام روزنامه ناسیونال گزارش کرده که افسران امنیتی و پلیس اقدام به محاصره یک منطقه در شهر کاراکاس که توسط یک گروه از سربازان شورشی تصرف شده بود، کردند. به نوشته این روزنامه، این نیروها اقدام به تصرف مقر گارد ملی در غرب کاراکاس کرده‌ بودند.
دولت ونزوئلا در آنچه به نظر پایان این دور از تنش‌ها در پایتخت به نظر می‌رسد، در بیانیه‌ای اعلام کرد، نیروهای دولتی گروهی از مقام‌های نظامی این کشور را به دلیل سرقت سلاح از مرکز گارد ملی دستگیر کرده‌اند. در این بیانیه تاکید شده که نهادهای نظامی کشور به کار عادی خود ادامه می‌دهند.
از سوی دیگر «دیوسدادو کابلو»، رئیس شورای قانونی اساسی ونزوئلا از دستگیری «پرسنل نظامی شورشی» خبر داد و در توئیتر نوشت: «بار دیگر نیروهای مسلح بولیواری گروه کوچکی از خائنان به کشور را که با هدف ایجاد خشونت و دامن‌زدن به نگرانی‌ها در بین مردم اقدام به سرقت سلاح کرده بودند، دستگیر کردند. ما پیروز می‌شویم.»
شواهد حاکی است این اقدام از سطوح پایین نیروهای نظامی کلید خورده و فرمانده سطح بالایی نداشته‌ است.
رهبران مخالف مادورو و مخالفان تبعیدی‌اش از نیروهای مسلح خواسته‌اند بر علیه مادورو بشورند. رئیس‌جمهور این فراخوان‌ها را به عنوان تلاش‌هایی برای کودتا علیهش محکوم کرده اما مخالفان او معتقدند مادورو در آخرین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور که چند ماه پیش در سال ۲۰۱۸ برگزار شد، با تقلب خود را در جایگاه ریاست‌جمهوری ابقا کرده است. مادورو کمتر از دو هفته پیش، دهم ژانویه، برای آغاز این دور از ریاست‌جمهوری‌اش سوگند یاد کرد اما همچنان با فشارهای داخلی و خارجی حول محور اعتبار دولتش مواجه شده که بر مبنای ادعای تقلب در انتخاباتش است. آمریکا از جمله کشورهایی است که مادورو را دیکتاتوری می‌خواند که قدرت را غصب کرده است. رئیس‌جمهور ونزوئلا این اتهامات را دروغ می‌خواند.
مادورو در حالی دور دوم ریاست‌جمهوری خود را آغاز می‌کند که علاوه بر این فشارهای سیاسی با مشکلات شدید اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کند. رویترز تورم این کشور را ۲میلیون درصد گزارش می‌کند. مشکلات اقتصادی باعث موج مهاجرت از ونزوئلا به دیگر کشورهای آمریکای لاتین شده و این نیز خود یکی از مشکلات
بالقوه دولت در صحنه سیاست خارجی است. مادورو می‌گوید آمریکا «جنگی اقتصادی» علیه کشورش به راه انداخته تا او را از قدرت کنار بزند.
مرداد امسال، دولت ونزوئلا مدعی شد در مراسم هشتادویکمین سالگرد گارد ملی در کاراکاس، یک پهپاد با اهداف تروریستی به سمت جایگاه حمله کرده است. تصاویر تلویزیونی برهم‌خوردن مراسم را نشان می‌داد اما برخی رسانه‌ها مدعی شدند، اتفاقی دیگر مراسم را بر هم زده و دولت قصد استفاده از آن را دارد. مادورو کلمبیا و آمریکا را مسئول آن حمله دانست. دولت مادورو بهار ۹۶ نیز هدف حمله قرار گرفته بود.
اسکار پرز، خلبانی بود که از یک هلی‌کوپتر نارنجکی را به روی ساختمان دادگاه عالی
ونزوئلا انداخت و به سمت ساختمان وزارت کشور شلیک کرد. پرز زمستان ۹۶ در حمله به محلی که خانه تیمی تروریست‌ها خوانده شده بود، کشته شد.
سایر اخبار این روزنامه