روحانی در دیدار وزیر، معاونان و مدیران وزارت ارتباطات و فناوری: مبارزه با خواست مردم نه شدنی و نه مشروع است

همدلی| گروه سیاسی- حسن روحانی رئیس جمهور دیروز دوشنبه در دیدار وزیر، معاونین و مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از ضرورت مبارزه نکردن با خواست عمومی و عدم مقاومت در برابر خواست عمومی گفت. روحانی نه تنها این امر را شرعی و قانونی نمی‌دانست بلکه، گفت: فناوری‌های نوین منافع زیاد و خطرات محدودی دارد  و ما نمی‌توانیم زندگی مردم را از تحولات فناوری و ارتباطی جدا و فضای مجازی را از آنها بگیریم. رئیس جمهور همچنین زیان و آسیبی که جوانان و فرزندان ما از ناحیه استفاده از فیلترشکن‌ها وارد شده را، بیشتر از زمانی می‌داند که به طور عادی مثلاً از همان نرم‌افزاری که فیلترکردیم، استفاده می‌کردند.
البته نباید فراموش کرد که «مبارزه با خواست عمومی» موضوع جدیدی نیست. از زمان ناصرالدین‎شاه تا زمان معاصر، هیچ‌کدام از حکومت‌ها نتوانسته‌اند در سانسور کردن یا مخالفت با «خواست عمومی» موفق عمل کنند. اعتمادالسلطنه که از اولین سانسورچی‌ها بود و تمام سعی‌اش آنگونه که در نامه معروفش به شاه وقت آمده، این بود که ضرورت سانسور را به ناصرالدین شاه بفهماند، اما وجود نخبگان و رشد و آگاهی‌های سیاسی و اجتماعی مردم نه تنها این اجازه را به اعتماد السلطنه نداد، بلکه زمینه ساز نهضت بزرگ مشروطه نیز شد.
اگر در آن زمان نشریات خارج از کشور، زحمت آگاهی رسانی و افشا کردن سانسورهای حکومتی و دولتی را برعهده داشتند، و با انتشار در بیرون از مرزهای ایران، به صورت قاچاق و به دور از چشم ماموران «اداره انطباعات» به دست مردم می‌رساندند، در ارتقای آگاهی مردم نسبت به اموراتی که در «ممالک محروسه» می‌گذشت، نقش بسزایی داشتند. این در حالی است که در دنیای مدرن امروز که آن را دنیای تکنولوژی نیز نام نهاده‌اند اما، زحمت همه این مخالفت‌ها با «خواست عمومی» را «تلگرام»، «توئیتر»، «وَتساپ»، «اینستاگرام» و برنامه‌هایی از این دست، به‌دوش می‌کشند که بدون شک و با توجه به تجربیات گرانی که در کشور به دست داده، تاکنون زمینه‌ساز بسیاری از تحولات سیاسی و اجتماعی شده‌اند.
عدم مبارزه با خواست عمومی


حسن روحانی رئیس جمهور در این دیدار با تاکید بر اینکه «مبارزه با خواست عموم مردم، شرعی و قانونی نیست»، گفت: فناوری‌های نوین منافع زیاد و خطرات محدودی دارد  و ما نمی‌توانیم زندگی مردم را از تحولات فناوری و ارتباطی جدا کنیم.
رئیس جمهور افزود: زمانی که این وزارتخانه فقط متولی پست، تلگراف و تلفن بود، حکومت‌ها چندان نسبت به آن احساس دردسر نمی‌کردند اما با اختراع رادیو از آنجا که مردم دیگر می‌توانستند از فواصل دور و کشورهای دیگر که تحت حاکمیت حکومت کشور خودشان نبود، پیام بگیرند، دردسر حکومت‌ها شروع شد و گویا اولین بار در ایران این پهلوی اول بوده است که دستور اعمال فیلترینگ برای رادیو به عنوان نوظهورترین رسانه عصر خودش را صادر کرده بود.روحانی ادامه‌ داد: پیشرفت و تکامل رسانه‌ها، با این دست مخالفت‌ها متوقف نشد و به عنوان مثال در جریان مبارزات انقلابی ملت ایران شاهد استفاده گسترده از ضبط صوت و نوارهای کاست بودیم. این فناوری اطلاعات و ابزار ارتباطات و انتقال اطلاعات بود که پیام انقلاب ملت ایران را خیلی راحت و سریع منتقل می‌کرد.
رئیس جمهور با بیان اینکه مقاومت در برابر فناوری‌ها و تحولات نوین، رویکردی قدیمی است، افزود: عادت انسان‌ها در استفاده از یک امکان و وسیله گاهی به طور طبیعی تبدیل به حق می‌شود که هر نوع مخالفت با آن اقدامی نادرست از سوی استفاده‌کنندگان به حساب می‌آید و از سوی دیگر نیز عده‌ای همواره با هر پدیده جدیدی مخالفت و مقابله می‌کنند و این دو خصیصه اجتماعی، عرصه ارتباطات و تجهیزات ارتباطاتی را نیز شامل شده و شاهد هستیم که همچنان عده‌ای با پدیده‌هایی جدید بویژه در زمینه فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی مخالفت می‌کنند.
عالَم گوش به فرمان ما
روحانی تصریح کرد: درست است که هر پدیده جدیدی ممکن است در کنار فواید زیادش خطراتی نیز داشته باشد اما این معقول نیست که در برابر احتمال بروز یک آسیب یا خطر، استفاده از ابزار یا امکانی که فواید زیادی دارد را به طور کلی کنار بگذاریم و از سوی دیگر اینگونه نیست که همه عالم گوش به فرمان ما باشند تا ببینند که چه زمانی استفاده از یک امکان یا ابزار جدیدی را ممنوع می‌کنیم تا آنها نیز دیگر از آن استفاده نکنند.
رئیس جمهور یادآوری کرد: به طور طبیعی مردم استفاده از ابزار و امکانات جدید را بر مبنای نیاز، نوع تفکر و سلیقه خودشان انتخاب می‌کنند و اساساً وقتی امکانات و ابزار جدیدی ایجاد می‌شود، نمی‌شود به مردم گفت که از آن استفاده نکنند بلکه راهکار صحیح، آموزش روش صحیح استفاده از آن امکان و چگونگی راه‌های پرهیز از خطرات آن است.
بستر فضای مجازی
روحانی گفت: امروز زندگی همه مردم جهان در بستر فضای مجازی شکل و شیوه جدیدی یافته که دائم نیز در حال تغییر و تکامل است؛ تغییر و تحول عرصه فضای مجازی با زندگی مردم عجین شده و دیگر نمی‌شود فضای مجازی را از زندگی مردم جدا کرد. دیگر این امر قابل تحقق نیست که حاکمیت از مردم بخواهد به عنوان مثال موبایل را به خاطر برخی آسیب‌هایش کنار بگذارند.
رئیس جمهور با بیان اینکه مبارزه با خواست عموم مردم، شرعی و قانونی نیست،  اضافه کرد: برخی فکر می‌کنند اختیاراتی از آسمان دارند تا بر زمینی‌ها هر فرمانی که می‌خواهند صادر کنند، اما خداوند به پیامبر خاتم (ص) نیز تاکید کرد که تو وکیل مردم نیستی و فقط مامور ابلاغ پیام هستی و مردم در پذیرش یا رد آن ، مختار هستند. نمی‌توان با خواست عمومی مردم مبارزه کرد و این کار نه شدنی و نه مشروع و قانونی خواهد بود.
روحانی خاطرنشان کرد: به طور طبیعی مخاطرات استفاده از یک امکان و ابزار جدید برای کسی که تازه شروع به استفاده از آن می کند، بیشتر از کسی است که به استفاده از آن امکان و ابزار جدید عادت کرده است، بخصوص اگر از همان آغاز در اختیار قرار گرفتن این ابزار و امکان جدید بخواهیم درخت ممنوعه نیز برای آن تعریف کنیم که آن وقت خود این درخت ممنوعه عاملی برای تحریک استفاده‌کننده به کشف دلیل این ممنوعیت است که می‌تواند مخاطرات و آسیب‌ها را بیشتر کند.
رئیس جمهور گفت: باید قبول کنیم که اشتباه  کردیم  فکر کردیم اگر بگوییم استفاده از فلان امکان ممنوع بوده و فیلتر است همه به آن گوش می‌کنند. دیدیم که پس از فیلتر هر امکانی، فیلترشکن آن ایجاد شد و هر چه تلاش کردیم به طور روزانه فیلترشکن‌های جدید ارائه شد و در نتیجه ، زیان و آسیبی که به‌ویژه به جوانان و فرزندان ما از ناحیه استفاده از فیلترشکن‌ها وارد شد ، بیشتر از زمانی است که به طور عادی مثلاً از همان نرم‌افزاری که فیلترکردیم،  استفاده می‌کردند.
روحانی ادامه داد: راه پیشگیری از مخاطرات ابزارهای ارتباطی جدید، فیلترینگ نیست، بلکه باید سواد رسانه‌ای و دیجیتال جوانان و نوجوانان و البته والدین و همه جامعه را بالا ببریم تا بتوانند در کنار استفاده مناسب از این امکانات، از مخاطرات و آسیب‌های آن نیز در امان بمانند. 
رئیس جمهور ادامه داد: اساس حجاب برای امنیت زن است، همانطور که خدا در قرآن می‌فرماید، حجاب را برای جلوگیری از آسیب زن قرار داده تا مورد آزار و اذیت عده‌ای مریض قرار نگیرند. همه آنچه درباره حجاب در قرآن آمده برای حمایت از زن است اما به گونه‌ای رفتار شده که انگار باید چماقی بر سر زن باشد و این به‌خاطر آن است که مساله حجاب را درست در جامعه تبیین
نکردیم.
روحانی با بیان اینکه زنان در برخی امور سلامت بهتری نسبت به مردم دارند، گفت: باید برخی امور را که مربوط به زنان است و آنان بهتر می‌توانند انجام دهند، به آنها واگذار کنیم، به گونه‌ای که براساس تجارب گذشته در وزارتخانه‌ها تاکنون هیچ فساد مالی از سوی زنان در مسئولیت‌های مختلف دیده نشده است.
سایر اخبار این روزنامه