بافتن قالیبـاف ، تاختن جهانگیـری

 مناظره‌هاي زنده تلويزيوني با تمام حواشي خود، برخلاف اعلام قبلي با نيم‌ساعت تاخير آغاز شد. استوديوي شماره يازده صداوسيما، ميزبان كانديداهايي شد كه آمده بودند تا بدون اندكي اتلاف وقت، رقباي خود را زير انتقاد و تخريب به زانو دربياورند! احوالپرسي‌هاي سال 92 را اگر در خاطر بياوريد، بسيار گرم‌تر و صميمانه‌تر از امسال بود و كانديداها با روحيه‌اي متفاوت با يكديگر سخن مي‌گفتند. حسن روحاني آخرين كانديدايي بود كه با استقبال مسئولان ورييس‌صدا وسيما به جام‌جم آمد. بعد از قرعه كشي براي تعيين جايگاه افراد در سالن مناظره، با پخش سرودملي و قرائت‌قرآن كريم، مناظره‌ها به شكل رسمي آغاز شد. مصطفي‌ميرسليم اولين كانديدايي بود كه به جايگاه رفت و در ادامه به ترتيب ابراهيم رئيسي، سيد مصطفي هاشمی طبا،حسن روحاني، اسحاق جهانگيري و محمدباقرقاليباف به جايگاه رفتند و به سوالات و انتقادات پاسخ دادند.ميرسليم، هاشمي‌طبا و رئيسي در اين مناظره به بازيكناني شبيه بودند كه از روي سكوها شاهد رقابت جانانه روحاني، جهانگيري وقاليباف شدند. خاطرات نه‌چندان خوب قاليباف از سال 92و دفاع روحاني و جهانگيري از عملكرد دولت، اين مناظره را جذاب كرده بود. حواشي ابتدايي اين مناظره از انتقادهاي شهردار‌تهران به دولت آغاز شد. او كه سعي داشت ميان جهانگيري و روحاني تفرقه بيندازد و به نوعي نشان دهد كه معاون اول، فريب رييس‌جمهور را خورده و وارد رقابت شده‌است، با بن‌بست درايت روبه‌رو شد. قاليباف كه اقدامات و نوع سخنانش، نشان‌دهنده حال ناخوشايند وي در برابر پاسخگويي دولتي‌ها بود، از اعتراض‌ها و فضاسازي عليه روحاني دست نمي‌كشيد. او تلاش داشت تا دو قطبي روحاني و قاليباف را به نمايش بگذارد ولي با ورود به موقع جهانگيري، تمام تيرهاي آقاي شهردار به سنگ خورد.بعد از اندكي، سيبل حمله قاليباف، ديگر روحاني نبود بلكه جهانگيري نيز به اين عرصه اضافه شد.رقابت ميان سه نامزد اصلي، همچنان ادامه داشت تا قاليباف كه دستاوردي از خود نداشت، بنا به اظهارات روحاني به تهمت و اتهام دستاويز شد و فضا را به سمتي ديگر برد. اظهارات قاليباف، سبب شد تا روحاني زبان به اعتراض بگشايد و از حقوق خود دفاع كند. زمان رو به پايان بود
و مجري از كانديداها پرسيد كه مي‌خواهند دور دوم را بلافاصله ادامه دهند يا خير؛ روحاني و ساير كانديداها راضي به ادامه مناظره بودند اما قاليباف مدام با استفاده از اين جمله كه به خاطر مردم وقت استراحت دهيد، درخواست داشت تا برنامه متوقف شود.
برنامه متوقف شد و در ميان وقت استراحت كانديداها، اخباري از جام جم به بيرون درز كرد و مشخص شد كه قاليباف به چه علت به دنبال وقت استراحت است.بنا به برخي اخبار منتشرشده در رسانه‌هاي مختلف، او با تماس تلفني تلاش مي‌كرد از مشاورانش كمك و راهنمايي بگيرد.
بعد از پايان وقت استراحت نيز قاليباف دوباره به بيان اظهاراتي شبيه به دور نخست،پرداخته و تلاش كرد تا روحاني را زير سوال ببرد ولي اين تكاپوي مخلوط با اتهام و تهمت نيز راه به جايي نبرد.اما در پايان بايدگفت روز گذشته، رئيسي كه بسياري از كارشناسان او را رقيب اصلي روحاني مي‌دانستند، خود را به بوته نقد ورای مردم سپرد و در همین حال ملت به مصداق اين شعر رسيدند كه تا مرد سخن نگفته باشد، عيب و هنرش نهفته باشد.اما از سوي ديگر، موضوع اصلي اين بود كه قاليباف نشان داد دستش‌خالي است. او براي جمع‌كردن راي از احمدي نژاد دفاع‌كرد، جمله يكي از كانديداهاي سال 88 را به زبان آورد و حتي از دستاویز اتهام و تهمت نیز بهره برد! گويي به خوبي مي‌داند پايان عمر سياسي وي نزديك است ولي حيف كه مديرجهادي معروف، مي‌توانست بسيار بهتر از اين بازي كند ولي در دور اول رقابت، بدجوري زمين خورد. اين ضربه سنگين به قاليباف بيشتر از آنكه به نفع روحاني باشد، رئيسي و يارانش را خشنود مي‌كرد و بايد منتظر ماند و ديد اصحاب رئيسي در ادامه مسير، چه رويكردهايي براي استفاده از اين گاف‌هاي خودخواسته قاليباف ترسيم خواهند كرد تا از واريز شدن راي قاليباف و احمدي‌نژادي‌ها به سبد روحاني، جلوگيري كنند.


هزار نكته باريك‌تر ز مو اينجاست نه هركه سر بتراشد قلندري داند
در ادامه محور و بخش‌هاي مهم مناظره را پي‌مي‌گيريم:
سوال از مصطفي‌میرسلیم: طرح برنامه چهارساله شما برای مدیریت و ساماندهی حاشیه نشینی چیست؟
پاسخ مير سليم: مساله ای که پدیدار شد به مشکلات متعدد اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و اقتصادی منجر شده است. مبارزه با حفر چاه‌های عمیق در دستور کار خواهد بود. مشکل اصلی رشد حاشیه‌نشینی، عدم توجه به آمایش سرزمینی است.
هاشمی‌طبا در نقد سخنان میرسلیم: بحث آمایش سرزمینی، روستاییان و آب که مستقیم برمی‌گردد به زیستگاه انسان، میراثی از گذشتگان و خداوند است که به بشر عطا شد، ما باید اولویت‌بندی کنیم. سرزمین ما دچار انقراض است، اولویت اول ما برای کشور باید توجه به زیستگاه و حفظ ایران باشد و نظر آقای میرسلیم مورد توجه نیست.
روحانی در نقد سخنان میرسلیم:
سراغ ندارم کشوری را که دچار بحران حاشیه نشینی نباشد. این حاشیه نشینی نيز در اطراف شهرهای بزرگ بوده که عامل آن بیکاری و عدم درآمد كافی است.
قالیباف در نقد سخنان میرسلیم: حاشیه نشینی به دلیل فرصت های نابرابر اقتصادی به وجود آمده است که برای حل آن باید برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت داشته باشیم. در همه کشورهای دنیا، دولت از این قشر حمایت می کند.
جهانگیری در نقد سخنان میرسلیم: حاشیه نشینی یکی از مهم‌ترین مسائل کشور است. باید به این مردم به‌صورت جدی توجه کرد؛ نباید آن‌ها را به‌عنوان افراد اضافی دید. این‌ها به‌دلایل مختلف به حاشیه شهر آمده‌اند.
رئیسی در نقد سخنان میرسلیم: درمورد حاشیه‌نشینی مساله اول آمار است که در سال ۹۲ آمار ۱۱ میلیون بود و آمار دقیق اکنون شاید تا ۱۶ میلیون نیز برود. سخن این است که با حاشیه‌نشینان چه کنیم؟ باید بهسازی مسکن صورت گیرد و نظام شهری آنجا را سامان بدهد.مساله آموزش، بهداشت و.. از مسائل مهم است و تثبیت مالکیت که جدی‌است باید صورت گیرد.سرمایه‌گذاران باید به آنجا رفته و سرمایه‌گذاری کنند.
ميرسليم در دفاع از اظهارات خود:
بايد تشويق مهاجرت به سمت شهرها صورت نگيرد. متاسفانه با مهاجرت‌هايي روبه‌رو هستيم كه سبب افزايش بيكاري و گرفتاري‌هاي ثانوي مانند مشكلات امنيتي و عدم تشكيل خانواده شده است.
پاسخ سوال از ابراهيم‌رئیسی: چه راهکاری برای عدالت اجتماعی و کاهش فاصله طبقاتی پیشنهاد می کنید؟
پاسخ رئيسي:موضوع نگران كننده این است که ضریب جینی در سال‌های هدفمندی یارانه بیشتر شده و ما شاهد افزایش طبقات اجتماعی هستیم و اين مساله از ۳۶ واحد به ۴۳ واحد یعنی افزایش ۷ واحد رسیده‌است. ما باید نسبت به دهک‌های پایین، افزایش یارانه داشته باشیم.در گام دوم باید افراد تحت پوشش سازمان‌های حمایتی توانمند شوند و هر سال یک میلیون نفر از حمایت این سازمان‌ها با توانمند شدن خارج شوند. نسبت به مالیات‌ها نيز همین‌گونه است؛ ما باید نسبت به اخذ مالیات از کسانی که حقوق زیر سه میلیون دارند، تجدیدنظر کنیم. باید از افرادی که مشهور به یقه‌سفیدها هستند و فرار مالیاتی دارند مالیات گرفته شود. بدون شك می‌توان با اقداماتی نسبت به قشر فقیر جامعه و ایجاد شغل برای بیکاران، این فاصله‌ها را کمتر کرد. اگر اقدام فوری در کم‌کردن فاصله طبقاتی صورت نگیرد شاهد بحران هایی خواهیم بود.
میرسلیم در نقد سخنان رئیسی: سوالم این است که آیا اقداماتی که در طول برنامه پنجم توسعه، صورت گرفته است، توانست به سرانجام مطلوب برسد؟ روند تغییر تبعیض را چگونه تبیین می کنید و چه‌کار می شود کرد که با چاره جویی تبعیض، بر استقرار عدالت اجتماعی بیفزاییم. فکر می‌کنید که نوع سبک زندگی ما به شکل مطلوب است که توقع ما را برآورده کند و چگونه می توان این توقع را برآورده کرد ؟
هاشمی طبا در نقد سخنان رئیسی: اقشار محروم، معلولان و بی سرپرستان باید مورد توجه قرار گیرند و یارانه ها باید در دسترس آن‌ها قرار گیرد. باید ببینیم توانایی دولت برای بزرگ شدن چقدر است. دولت نمی‌تواند بیش از حد بزرگ شود.
روحانی در نقد سخنان رئیسی: امروز باید تلاش کنیم یک تعادلی بین شرق و غرب کشور به‌وجود بیاوریم. باید حمایت از اقشاری که مستضعف و در فشار زندگی هستند، بیشتر بشود. افرادی که حقوق کمی دارندحقوق‌شان افزایش داده‌شود.در پاسخ به اینکه گفته شد یارانه دهك‌هاي پايين را بالا ببریم، در حال حاضر مستمری‌ افراد تحت حمايت بهزیستی و کمیته امداد نسبت به اول دولت به بیش از سه برابر افزایش یافته است. در حال حاضر برای تمام خانواده‌هایی که در کشور هستند و دو معلول دارند خانه ساخته شده است. ما اگر بخواهیم عدالت اجتماعی را پیاده کنیم باید رانت‌ها را از بین ببریم.
جهانگیری در نقد سخنان رئیسی: عدالت، یکی از آرمان های مهم نظام اسلامی است. محدود کردن عدالت ظلم به آن است؛ عدالت تحصیلی، عدالت سیاسی، عدالت قضایی از گونه هاي مختلف عدالت است.احساس عدم عدالت در کشور بالا رفته است. باید کاری کنیم مردم باور کنند که مسئولان‌شان در وجوه مختلف بر مبنای عدالت عمل می کنند. عده‌ای به رده‌های بالا رسیدند و عده‌ای به حداقل‌ها احتیاج دارند. اینکه گفته شد يارانه دهک‌هاي پایین را سه برابر می‌کنیم سبب افزايش فاصله می‌شود.
رئیسی در دفاع از اظهارات خود: بعد از توحید هیچ مساله‌ای در دین ما به اندازه عدالت به آن توجه نشده است. اینجا منظور از عدالت، فاصله طبقاتی بود نه چیز دیگر. ما شاهد مشکلات اقتصادی هستیم و این‌ها فاصله ها را بیشتر کرده است. درآمد برخی از مردم، همین مبلغ یارانه است. چرا عده کمی بتوانند از مواهب و امکانات بهره‌مند شوند. برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها در مجموعه دولت بايد به نحوی باشد که فاصله طبقاتی نه در سخن، بلکه در عمل کمتر و کمتر شود. برنامه‌ریزی‌ها در دولت باید به سمت کاهش فاصله طبقاتی برود. ما حق خود محرومان را می‌خواهیم بدهیم.
سوال از سيد مصطفي هاشمی طبا: مشکل مسکن ناشی از چه مولفه هایی است و چه طرحی برای حل مشکل مسکن زوج های جوان دارید؟
پاسخ ‌هاشمی طبا: همیشه سخن این بوده که دولت این اقدامات را بايد انجام دهد. بزرگ‌تر شدن دولت بدون توانمند شدن اقتصاد ما و افزایش درآمد ملی، امکان ندارد. مشکل مسکن طبیعی است؛ از مشکل مسکن مهم‌تر، مشکل اشتغال است که بدون آن امکان کارهای دیگر وجود ندارد. اگر زوجی کار داشته باشند می‌توانند کار کنند و خانه بخرند و قسط وام‌ها را بدهند. اگر مشکل اشتغال حل بشود، مشکل مسکن نيز حل می‌شود.
روحانی در نقد سخنان هاشمی طبا: برنامه‌های مختلفی در زمینه مسکن در دولت‌های گذشته اجرا شد. در دولت گذشته مسکن مهر شکل گرفت که با وجود اشکالاتی که داشت دولت ما آن را ادامه داد و تا پایان دولت تکمیل می‌شود. ما باید به مردم کمک کنیم تا خودشان محل سکونت‌شان را انتخاب کنند. در این دولت تلاش شد وام لازم در خدمت خانه اولی‌ها قرار بگیرد.
قالیباف در نقد سخنان هاشمی‌طبا:در حوزه اجتماعی بحث‌هایی می‌شود اما ۴ درصد در جامعه از همه چیز برخوردارند و ۹۶ درصد، از چیزی برخوردار نیستند. ما بیش از ۳ میلیون مسکن خالی در کشور داریم. این مسکن‌ها متعلق به همان ۴ درصد است که یک ویلا در شمال و یک ویلا درجای دیگر و ثروت‌های بادآورده دارد. باید با ۴ درصد که رانت چند میلیونی گرفته ، برخورد شود و نباید بگذاریم که تکرار شود. در سال ۹۵ بیش از ۵۳۰ میلیارد وام گرفته‌اند و خیلی ها در صف گرفتن وام ازدواج هستند.
جهانگیری درنقد سخنان هاشمی‌طبا: ما با تعداد قابل توجهی خانه خالی مواجه هستیم. سقف تسهیلات مسکن افزایش یافته و برای خانه اولی‌ها صندوقی تشکیل شده تا بتوانند با سرمایه‌گذاری وام بگیرند.
رئیسی درنقد سخنان هاشمی‌طبا: اساس بر توانمندسازی مردم است تا بتوانند مسکن تهیه کنند یا بازسازی کنند. مساله اول، زوج‌های جوان هستند؛ نمی‌توان گفت معتقدیم ازدواج باید صورت بگیرد اما دولت برنامه و گامی در این زمینه نداشته باشد. با ایجاد یک میلیون مسکن در سال همچنان عقب هستیم.
میرسلیم درنقد سخنان هاشمی‌طبا: سرمایه‌گذارانی هستند که دارند پول خود را خرج مسکن‌های تجملی می‌کنند که بخشی از آن نيز خالی است. چگونه این سرمایه‌گذاری‌ها را متوجه ساختمان‌های ارزان و مناسب برای زوج‌های جوان بکنیم؟شما مسکن ارزان را چگونه می‌بینید؟ یا دولت باید مسکن رایگان و ارزان بدهد؟ چاره زوج‌های جوان را در مسکن دار شدن می‌بینید؟ چرا راه‌حل اجاره یا اجاره به شرط تملیک را مطرح نمی‌کنید؟
مصطفی هاشمی طبا در دفاع از اظهارات خود: دغدغه ما باید برای همه مسائل کشور باشد و نه فقط مسکن. نباید فقط بگوییم حلال همه مشکلات دولت است. دولت نيز برای خود محدودیت‌هایی دارد.مسکن در اقتصاد کشورها امر درجه یک نیست. در اقتصاد کشورها حفظ کشور، اولویت اول است.تا 10 سال آینده حاشیه نشینی به 10 میلیون نفر می‌رسد.
سوال از حسن‌روحانی: مشکل ازدواج جوانان را ناشی از چه عللی می‌دانید و برنامه شما برای فایق آمدن بر این مشکل و افزایش نرخ ازدواج‌های موفق چیست؟
پاسخ روحاني:اولین مشکلی که وجود دارد مشکل اشتغال است و فضایی که در جامعه باید برای امید به آینده به‌وجود بیاید. اولین کاری که ما بايد برای مسائل اجتماعی انجام بدهیم ایجاد امید نسبت به آینده است. اگر هرروز یک تهدید، جامعه را تحت فشار قرار دهد و مردم دچار تردید باشند و نشاطی برای جامعه باقی نگذاریم و هرروز یک محدویدت سلیقه ای، خارج از قانون برای جوانان به‌وجود بیاوریم، مردم را دچار مشکل می‌کنیم.از سال ۸۳ تا ۹۳ یک جمعیت ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار نفري آماده ورود با بازار کار بودند که تنها ۶۰۰ هزار نفر شغل یافتند.امروز امید به آینده در کشور افزایش یافته است. شرایط کسب و کار از رتبه ۱۵۲ به رتبه ۱۲۰ رسیده و بهتر شده است. اعتماد به سرمایه‌گذاری ایجاد شده است. اگر سرمایه نباشد اشتغال نیست و در نتیجه ازدواج نیست. مردم به فضای مجازی دست یافتند و اگر دولت یازدهم نبود همه این راه‌ها مسدود شده بود و دوستان ما نيز امروز نمی‌توانستند از این فضا، برای تبلیغات انتخابات استفاده کنند.
قالیباف در نقد سخنان روحانی: مشکل جدی امروز ما در بحث ازدواج، اشتغال است. در آغاز دوره و مذاکرات به مردم قول دادید چهار میلیون شغل ایجاد کنید. امید و نشاط و حقوق شهروندی مهم است ولی امروز افسردگی در جامعه چقدر است؟ امروز شرایط، غیرقابل قبول شده است. مردم زندگی خوش می‌خواهند؟ مردم عزیز آیا حس شما این است که زندگی شما خوب است؟ آیا آمار بیکاری کمتر شده یا بیشتر شده است؟ اگر این مسائل را حل کردیم امید می‌آید؟ اشکال اساسی ما سرمایه نیست اشکال، عدم تحمل و مدیریت است.
روحانی در میان صحبت‌های قالیباف: یک سایت گمنامی یک حرفی زده و یک روزنامه‌ای آن را نقل کرده و شما از آن نقل‌قول می‌کنید. من هیچ‌وقت قول چهار میلیون شغل ندادم.
قالیباف: پس لازم است ما آدرس سایت خودتان را بدهیم.
روحانی: آقای قالیباف این درست نیست.
قالیباف: شما دو دقیقه تحمل کنید، دو دقیقه که چیزی نمی‌شود.
جهانگیری درنقد سخنان قاليباف: باید جوانان مورد احترام قرار بگیرند. این کشور بهترین زمینه برای گردشگری را دارد اما چه کسی به سفارت عربستان حمله کرد و جلوی گردشگران را گرفت؟ این افراد اکنون در ستاد چه کسی هستند؟
رئیسی درنقد سخنان روحانی: وقتی که جوانی دختر مورد نظر خود را می ‌پسندد ما باید کاری کنیم که تسهیلات بگیرد و شرایط ازدواجش را فراهم کنیم. وقتی می گوییم ازدواج، باید آمار ۷۰۰ هزار ازدواج را به یک میلیون در سال برسانیم. پیشنهاد ما برای مسکن زوج‌های جوان به جای ۱۰ میلیون تومان وام ۲۰ میلیون تومان است. باید یک میلیون مسکن در کنار یک میلیون شغل و یک میلیون ازدواج به وجود بیاید تا نشاط به جامعه تزریق شود.
میرسلیم درنقد سخنان روحانی: جناب آقای روحانی شما مساله ازدواج را به اشتغال موکول کردید اما این درست نیست. چه تدبیری اندیشیده شده برای مقابله با جنگ نرمی که هدف اصلی‌اش تضعیف خانواده است؟ چگونه می‌شود از امنای محله برای حمایت از جوانان استفاده کرد؟
هاشمی‌طبا درنقد سخنان روحانی: ما نباید نقش دولت را پر رنگ کنیم؛ ادعای اینکه دولت باید در امر ازدواج دخالت کند فقط خوش‌بینی است. سبک زندگی و مسائل فرهنگی ما و آنچه دست و پای جوانان را بسته و به جای زندگی، بیشتر معامله می‌کنند باید مورد توجه قرار بگیرد. بحث مسائل فرهنگی به عنوان مهم‌ترین مساله در ازدواج باید بیشتر بررسی شود.
روحانی در سخنان پایانی خود: ما برای رای جمع کردن اینجا نیامدیم. هدف مناظره این است که برنامه‌های آینده‌مان را برای مردم توضیح دهیم. مردم می خواهند بین نامزدها یکی را انتخاب کنند و ما باید کمک‌شان کنیم تا بهتر انتخاب کنند. اینکه ما برای لطمه‌زدن به رقیب‌مان از یک سایت نادرستي، چیزی مطرح کنیم درست نیست. اگر می خواهیم نکته‌ای مطرح کنیم باید صحیح باشد. اگر من میان کلام آقای قالیباف پریدم برای این بود که ایشان به گناه‌شان ادامه ندهد چون آن حرف دروغ بود وگرنه بیایند من تمام وقتم را به ایشان بدهم. مردم باید بدانند درآمد عمده دولت، نفت و مالیات است و مابقی درآمدها خیلی کم است. مالیات را می‌شود وسعت داد، با پیدا کردن کسانی که در گذشته مالیات نمی‌دادند و این کار را دولت ما انجام داده است. این دولت، اتکای به نفت را کاهش داده و باز نيز باید کاهش بدهیم. مالیات نيز یک حدی دارد. اینکه می‌گوییم به یک میلیون نفر شغل می دهیم خب بیایید به 10 میلیون نفر بدهید اما از کجا می‌خواهید بیاورید.
سوال از اسحاق جهانگیری: باتوجه به عدم رضایت کافی ارباب رجوع در دریافت خدمات دستگاه های اجرایی، مهم‌ترین برنامه دولت شما در افزایش کارایی دستگاه های اجرایی چیست؟
پاسخ جهانگيري:پیش نیاز توسعه، افزایش سرمایه اجتماعی است. بیشترین نارضایتی مردم از ادارات به ترتیب از شهرداری ها، بانک ها و دستگاه قضایی است. باطل السحر دروغ و فریب، آگاهی مردم است. کشور باید به روش الکترونیک اداره شود. مردم باید در خانه خود با تلفن همراه، بخش زیادی از خدمات را دریافت کنند.
رئیسی درنقد سخنان جهانگیری: به عنوان کسی که ۱۰ سال در دستگاه قضا بودم، آسیب‌های زیادی در نظام اداری وجود دارد. دولت الکترونیک تا جایی که من گزارش دارم فقط ۱۵ درصد کارش پیش رفته است. ما نظام اداری را جز با شفافیت و جز با نقدپذیری نمی‌توانیم درست کنیم. باید مناقصه‌ها شفاف‌سازی شود. شرکت‌های دولتی نباید خانه خلوت ادارات شوند. باید ادارات دولتی و سفرهای دولتی منضبط شوند. باید نظام اداری سالم شود.
مصطفی میرسلیم در نقد سخنان جهانگیری: آقای جهانگیری، شغل کارمندی یک شغل مقدس است انگیزه آن نيز عشق به خدمت است نه کیسه دوختن. بفرمایید که چرا آزادی دسترسی به اطلاعات هنوز میسر نشده است؟! چرا هنوز زیرمیزی گرفتن رواج دارد؟! چرا با متخلفانی که از مزیت در اختیار داشتن اطلاعات به نفع خود استفاده کرده‌اند، مقابله نشده است.
روحانی درنقد سخنان جهانگیری: فکر می‌کنم یکی از مسائل مهم، مساله واگذار کردن امور غیرحاکمیتی به مردم است. ما باید در اداره کشور به مردم اعتماد بکنیم. مردم باید به دولت اعتماد کنند و دولت به مردم اعتماد داشته باشد. یکی از کارهایی که متاسفانه برخي رسانه‌ها هرروز انجام می‌دهند، با حرف‌های ناروا نظام را تضعیف و سرمایه اجتماعی را کاهش می دهند که بسیار برای نظام خطرناک است.
قالیباف درنقد سخنان جهانگیری: شما گزارش کار دولت را می‌دهید. صدور پروانه ساختمان در جنوب شهر تهران مجانی است و ما نگاه اقتصادی به این قضیه نداریم، به‌جز زمینی که در منطقه 12 متعلق به سازمان مسکن و شهرسازی بود. شما در منطقه 12 چه ساختید؟ این درست نیست که دستاویز دیگران شوید. شما گفتید اخلاق، اما ای کاش خودتان آن را رعایت می‌کردید! شما که معاون اول هستید نامزد شدید و دارید گزارش کار می‌دهید. درست است‌که حق شهروندی‌تان است اما مردم در آینده نزدیک متوجه صداقت‌تان خواهند شد که برای گزارش آمدید یا نامزد شدید؟! من متاسفم که شما دستاویز دیگران شده اید و حرف‌های واقعی باطن خودتان را نمی‌گویید.
جهانگیری در سخنان پایانی خود:من در مسائل اجتماعی باید دوباره مطرح کنم که با برخوردهای گازانبری و امنیتی و با کتک زدن دستفروش‌ها مشکلی حل نمی‌شودكه مشکل کشیده شود به شهرستان‌ها و مادر یک بچه، از ماموران شهرداری سیلی بخورد که من وقتی دیدم، انگار خودم سیلی خوردم. اینکه آقای قالیباف می‌گوید چرا نامزد شدم نمی‌دانم از کجا این حق را به خودش می دهد به منی که از خودش سابقه بیشتری دارم این‌گونه بگوید. نمی دانم شما و دوستان‌تان چرا ترسیدید؟ شما چرا اصلاح‌طلبان را از تمام حقوق‌شان محروم کردید و من به‌عنوان نماینده اصلاح‌طلبی اینجا آمده‌ام تا بگویم چصصه کردید با این جریان ریشه‌دار! دولت‌های نهم و دهم با کشور و سرمایه‌های انسانی چه کرد؟ با آقای هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری چه کردند؟ آقای رییس‌جمهور سابق، مثل برخی از دوستان هی می‌گفت دو سال دیگر من بیکاری را ریشه‌کن می‌کنم و دو سال بعد دوباره همان را می‌گفت؛ انگار که حرف مرد یکی باشد. آقایان! ریشه‌کن کردن بیکاری همین‌جوری نیست و راهکار دارد و باید با روش خودش پیش رفت.
سوال ازمحمدباقر قاليباف: چه راهکار و برنامه موثری را برای چالش های زیست محیطی مثل آلودگی هوا، تغییر اقلیم، خشکسالی و ریزگرد پیشنهاد می‌کنید؟
پاسخ قاليباف:ما با دو مشکل مهم مواجهیم که یکی ریزگردهاست. این مساله در 3-4 استان بود که امروزه در 20 استان با آن مواجهیم. خارج از مرزها چقدر در پدیده ریزگرد سهم دارد. بخش قابل توجه آن مربوط به مدیریت است. این پدیده اخیر ریزگردها در خوزستان که مردم به آن ریزمرگ می‌گویند ریشه در مشکل مدیریت داشت. مشکل محیط زیست حل نشده به دليل آنكه دايم می‌گویند این كار شدني نيست و پول نداریم. اين راهکار نیست. مردم چه بايد بکنند؟
جهانگیری درنقد سخنان قالیباف: فعاليت‌هاي محیط زیستي مهم‌ترین اقدام دولت یازدهم بود. هم در زمینه دریاچه ارومیه و هم در زمینه بنزین پتروشیمی که به طور کامل آن‌را حذف کردیم. امروزه در بیش از ۴۰ شهر، بنزین یورو ۴ استفاده می‌شود. ریزگردها طبق مطالعات دقیق، ۷۰ درصد منبع خارجی دارد و در گفت‌وگوهای بین‌المللی پیگیر آن هستیم. آقای قالیباف ۱۲ سال شهردار تهران است چگونه نتوانستید تفکیک زباله کنید. ایشان فقط شهردار سازه و پروانه ساخت دادن است. شما به‌گونه اي صحبت می‌کنید كه گويي مسئول کل عالم هستید. شما ما را به مدیریت ۶۰ سال قبل متهم می‌کنید؟ با برخوردهای آمرانه و تند نظامی نمی‌شود مشکلات را حل کرد. با پول اتوبان صدر می شد کل مشکلات اتوبوسرانی تهران را حل کرد.
رئیسی درنقد سخنان قالیباف: مساله محیط زیست در قانون اساسی ما جزو اصول است. ما هرجا بخواهیم کارخانه بزنیم باید ببینیم مساله زیست‌محیطی‌اش حل شده‌است یا خير. من وقتی به آستان قدس رفتم گفتم حتی یک درخت نيز نباید قطع بشود. نباید در خوزستان و جاهای دیگر مردم دچار مشکل باشند. در حوزه محیط‌زیست می‌توان اشتغال‌زایی کرد.
روحانی درنقد سخنان قالیباف: آقای قالیباف گفتند ما هوا را نباید از مردم بگیریم. خب در تهران چه کسی هوا را از مردم گرفته‌است؟ من معتقد به 4 درصد و 96 درصد نیستم اما آقای قالیباف می‌خواهد جامعه فقیر و غنی شکل دهد. خب شما مجوز برج های بلند را چرا به آن 4 درصد می‌دهید؟ مجوزآن ساختمان 33 طبقه را به همان کسی دادید که 3.7 دهم میلیارد دلار از پول‌های مملکت را به غارت برد. تمام درختان صد ساله در تهران قطع می‌شود وبه جاي آن درختان يك‌ساله كاشته مي‌شود!
قالیباف در سخنان پایانی:آاقای روحانی و جهانگیری از اتاق های‌تان بیرون بیایید. امروز افتخار شهرداری تهران این است که از زباله، برق تولید می‌کند. بحث صداقت شد، همه دیدند که شما صداقت ندارید. شما خودتان گفتید کسی که وعده ۱۰۰روزه بدهد عقل ندارد. من می‌گویم صداقت ندارید به اضافه آن‌که خودتان گفتید. جهانگیری آمده کمک‌کار آقای روحانی باشد و این از پدیده هاست.