ممنوعه نسازیم

- نه مسدود کردن و نه رها کردن ما را به مقصد نمی رساند
- دیگر قابل تحقق نیست که حاکمیت از مردم بخواهد موبایل را به خاطر برخی آسیب‌هایش  کنار بگذارند
- مبارزه با خواست عمومی مردم نه شدنی‌است، نه مشروع و نه قانونی



- انحصار در هیچ پدیده ای جواب نمی دهد؛ چه در رسانه و چه در فناوری
- در کشور رسانه آزاد نداریم 
- جز امور زیر ساختی، بقیه امور باید به مردم واگذار شود

- قبول کنیم که اشتباه  کردیم  فکر کردیم اگر بگوییم استفاده از فلان امکان ممنوع بوده و فیلتر است همه به آن گوش می‌کنند 
- جوانان و نوجوانان بیش از همه از اثرات منفی فیلترینگ آسیب می‌بینند

گروه فناوری/ روز گذشته حسن روحانی رئیس جمهوری در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حضور یافت تا از نمایشگاه کسب و کارهای آینده بازدید کند. روحانی پس از این بازدید در نشستی که با وزیر، معاونان و مدیران وزارت ارتباطات برگزار شد، گفت: ما در کشور رسانه آزاد نداریم و مردم برای دسترسی آزادانه‌تر به اطلاعات به استفاده از تلفن همراه و فضای مجازی از طریق آن، روی آورده‌اند، بنابراین شاهد بروز تورم در استفاده از تلفن همراه و فضای مجازی هستیم. اگر ما ۵۰۰ رسانه داشتیم، در فضای مجازی این همه تورم به وجود نمی‌آمد، تورم که فقط در اجناس و مواد غذایی نیست. اگر گروه‌ها و دسته‌های مختلف در کشور رادیو و تلویزیون داشتند و بخشی از حرف و سخن خود را از آن طریق بیان می‌کردند، به طور طبیعی این تورم در زمینه استفاده از موبایل و فضای مجازی به وجود نمی‌آمد.
فیلتر شد با فیلترشکن چی می‌کنیم
رئیس جمهوری در این نشست درباره فیلترینگ نیز گفت: زمانی که وزارت ارتباطات فقط متولی پست، تلگراف و تلفن بود، حکومت‌ها چندان نسبت به آن حساس نبودند اما با اختراع رادیو از آنجا که مردم دیگر می‌توانستند از فواصل دور و کشورهای دیگر که تحت حاکمیت حکومت کشور خودشان نبود، پیام بگیرند، دردسر حکومت‌ها شروع شد و گویا اولین بار در ایران این پهلوی اول بوده است که دستور اعمال فیلترینگ برای رادیو به عنوان نوظهورترین رسانه عصر خودش را صادر کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ، روحانی خاطرنشان کرد: به طور طبیعی مخاطرات استفاده از یک امکان و ابزار جدید برای کسی که تازه شروع به استفاده از آن می‌کند، بیشتر از کسی است که به استفاده از آن امکان و ابزار جدید عادت کرده است، بخصوص اگر از همان آغاز در اختیار قرار گرفتن این ابزار و امکان جدید، بخواهیم درخت ممنوعه نیز برای آن تعریف کنیم که آن وقت خود این درخت ممنوعه عاملی برای تحریک استفاده‌کننده به کشف دلیل این ممنوعیت است که می‌تواند مخاطرات و آسیب‌ها را بیشتر کند.
رئیس جمهوری گفت: باید قبول کنیم که اشتباه کردیم، فکر کردیم اگر بگوییم استفاده از فلان امکان ممنوع بوده و فیلتر است همه به آن گوش می‌کنند. دیدیم که پس از فیلتر هر امکانی، فیلترشکن آن ایجاد شد و هر چه تلاش کردیم به طور روزانه فیلترشکن‌های جدید ارائه شد و در نتیجه، زیان و آسیبی که بویژه به جوانان و فرزندان ما از ناحیه استفاده از فیلترشکن‌ها وارد شد، بیشتر از زمانی است که از همان نرم‌افزاری که فیلترکردیم، به طور عادی استفاده می‌کردند. وی با بیان اینکه برخی تصور می‌کنند که ما می‌توانیم دستور بدهیم تا فیلتر شود، ادامه داد: حالا فرض کنیم فیلتر شد، با فیلترشکن چه می‌کنیم؟ با فیلترشکن مقابله کردید با پیام‌رسان‌های دیگر چه می‌کنید؟
روحانی ادامه داد: راه پیشگیری از مخاطرات ابزارهای ارتباطی جدید، فیلترینگ نیست، بلکه باید سواد رسانه‌ای و دیجیتال جوانان و نوجوانان و البته والدین و همه جامعه را بالا ببریم تا بتوانند در کنار استفاده مناسب از این امکانات، از مخاطرات و آسیب‌های آن نیز در امان بمانند.
وی  یادآور شد: عادتی که انسان به یک پدیده و موقعیت دارد، گاهی تبدیل به حق می‌شود و فکر می‌کند که این عادت حق است و اگر خلاف عادت او اتفاق بیفتد، ناصواب و نادرست است. اگر یادتان باشد وقتی می‌خواستند حمام‌های قدیمی و خزینه‌ها را جمع کنند و دوش حمام وارد کشور شود، یک نهضت عظیم درست شد و گفتند اسلام دارد از دست می‌رود و سال ۴۰ عده‌ای می‌گفتند با دوش آب نمی‌توان غسل کرد و این یک توطئه است. وقتی هم تلفن به جوامع راه پیدا کرد، برخی از فلاسفه گفتند امکانپذیر نیست که صدا از داخل سیم رد شود و به کیلومترها دورتر برسد. این کار شیطان است و ممکن است شیطان پیام‌ها را اشتباهی منتقل کند. طبیعت بشر این است که با هر چیز نو و جدیدی برخورد می‌کند، در زمینه مسائل ارتباطی هم همین‌طور است.
رئیس جمهوری همچنین با بیان اینکه دولت برای توسعه فضای مجازی و افزایش پهنای باند در کشور فشارهای فراوانی را تحمل کرد، اما در برابر همه آنها ایستاد، یادآور شد: هر تصمیمی در هر دستگاهی برخلاف آن اتخاذ می‌شد، دولت مخالفت می‌کرد و مردم اگر امروز براحتی می‌توانند از این فضا استفاده کنند، باید بدانند دولت یازدهم و دوازدهم از آبروی خود در این راستا مایه گذاشت.
همچنین رئیس جمهوری با بیان اینکه مسئولیت ما این است که باید برای همه شغل ایجاد کنیم، گفت: روزگاری که بخواهیم بگوییم خانم‌ها باید فقط در خانه باشند و حق آمدن در جامعه را ندارند، گذشته است. روحانی با اشاره به اینکه همه باید اصول مربوط به خود را حفظ کنند، گفت: متأسفانه در مسأله حجاب ،اول از زن شروع می‌کنیم در حالی که قرآن ابتدا مرد را از نگاه هرز دور می‌کند، اما ما می‌رویم و بخاطر حجاب دختران و زنان را دستگیر می‌کنیم. رئیس جمهوری ادامه داد: اساس حجاب برای امنیت زن است همانطور که خدا در قرآن می‌فرماید، حجاب را برای جلوگیری از آسیب زن قرار داده تا مورد آزار و اذیت عده‌ای مریض قرار نگیرند. همه آنچه درباره حجاب در قرآن آمده برای حمایت از زن است اما به گونه‌ای رفتار شده که انگار باید چماقی بر سر زن باشد و این بخاطر آن است که مساله حجاب را درست در جامعه تبیین نکردیم. همچنین روحانی با بیان اینکه زنان در برخی امور سلامت بهتری نسبت به مردان دارند، گفت: باید برخی امور را که مربوط به زنان است و آنان بهتر می‌توانند انجام دهند ، به آنها واگذار کنیم، به گونه‌ای که براساس تجارب گذشته در وزارتخانه‌ها تاکنون هیچ فساد مالی از سوی زنان در مسئولیت‌های مختلف دیده نشده است. رئیس جمهوری با بیان اینکه باید از همه نیروهای خلاق جامعه استفاده کنیم، اظهار داشت: هر کجا مسئولیتی به جوانان و بانوان واگذار شد، ضرر نکرده‌ایم و نمونه بارز آن حضور یک جوان به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات است؛ کم داشتیم وزیری در این سن مسئولیت را به عهده بگیرد و موفق باشد و مدیران با تجربه هم مدیریت او را قبول داشته باشند و امروز یک نیروی جوان، با ایمان، ایثار و ایستادگی در این بخش مدیریت می‌کند.
در عین حال رئیس جمهوری گفت: امروز زندگی همه مردم جهان در بستر فضای مجازی شکل و شیوه جدیدی یافته که دائم نیز در حال تغییر و تکامل است؛ تغییر و تحول عرصه فضای مجازی با زندگی مردم عجین شده و دیگر نمی‌شود فضای مجازی را از زندگی مردم جدا کرد. دیگر این امر قابل تحقق نیست که حاکمیت از مردم بخواهد به عنوان مثال موبایل را به خاطر برخی آسیب‌هایش کنار بگذارند.
روحانی اظهار داشت: اگر کسی بخواهد مردم را مجبور به کاری کند دیگر اسم آن ارتباطی با دین و دینداری ندارد، چرا که اساس دین، فهم، درک و سپس پذیرش و انتخاب است و البته این اصل بر همه اصل‌های عرصه‌های دیگر صادق و حاکم است. مردم فهم دارند و در مواجهه با هر مسأله‌ای که آسیب‌هایی دارد به دنبال فرا گرفتن فرهنگ صحیح استفاده از آن و راه‌های پرهیز از آسیب‌هایش هستند.
رئیس جمهور تصریح کرد: امروز شاهد آن هستیم که عده‌ای از فضای مجازی در راستای منافع شخصی و گروهی خودشان استفاده نامناسب می‌کنند و براساس برخی تحقیقات انجام شده، لحن عمومی مردم کشورمان در فضای مجازی نسبت به دیگر کشورهای پیشرفته نامناسب‌تر است که باید برای آن نیز فکری شود.
اخطار برای پیامک‌های تبلیغاتی
رئیس جمهوری همچنین با اشاره به لزوم گردش آزاد اطلاعات گفت: وقتی گردش آزاد اطلاعات رواج یابد و نظارت بر آن تقویت شود، دیگر شاهد آن نخواهیم بود که هر کسی یا گروهی به طور ناشناس و بدون شناسنامه بتواند از این عرصه برای بی‌اخلاقی‌های خود سوء استفاده کند یا از سوی دیگر شاهد آن نخواهیم بود که عده‌ای به طور فله‌ای با یک سیم‌کارت پیامک‌های تبلیغاتی انبوه بفرستند و وقت و عمر مردم را تلف کنند.
به دنبال این سخنان بلافاصله وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توئیتر خود نوشت: اخطار جدی به دفاتر خدمات ارتباطی که با شیوه‌های غیرقانونی سیم کارت تلفن همراه در اختیار ارسال کنندگان پیامک‌های مزاحم قرار می‌دهند. جریمه «لغو مجوز» بدون اغماض و پذیرش توجیه در قبال این تخلف، به سازمان تنظیم مقررات ابلاغ و از امروز اجرایی خواهد شد.