راز شيـوا

فوتسال ايران در سال‌هاي اخير روند رو به‌رشدي داشته است و اين موضوع در فوتسال بانوان نمود بيشتري داشته و بها دادن به آن سبب قهرماني در جام‌ملت‌هاي سال 2015 نيز شده است. هرچند كه پس از آن مشكلاتي از قبيل عدم اعزام به جام‌جهاني، سبب ورود رييس جمهور به ماجرا و دستور ويژه او براي اعزام شد اما در اين مدت همواره افرادي‌بودند كه ترجيح مي‌دهند با ايجاد حاشيه و شايعات فراوان، ورزش بانوان را به عقب ببرند. فعاليت عجيب يكي از بازيكنان پيشين تيم‌ملي در اينستاگرام و گفت‌وگوهاي او با شبكه‌هاي بيگانه سبب شده تا شيوا‌ اميني به يك چهره نام‌آشنا در فضاي مجازي تبديل شود؛ شخصیتی كه او را بيش از زماني‌كه در تيم‌ملي حضور داشت، معروف كرده است.
فوتسال را كنار گذاشته بود
ماجرا از پنج روز پيش آغاز شد. جايي كه شيوا اميني در پستي اينستاگرامي اعلام كرد كه به دليل انتشار عكسي بي‌حجاب از خود، حق بازي براي كشورش را ندارد. همين موضوع سبب حمله برخي از كاربران و هواداران فوتبال به فدراسيون فوتبال شد اما فدراسيون با انتشار بيانيه‌اي اعلام كرد كه اين بازيكن از سال 1389 عضو تيم‌ملي نبوده است.«شيوا اميني طی سال 2009 برای حضور در بازی‌های داخل سالن آسیایی به تیم ملی دعوت و به ویتنام اعزام شدند، آخرین حضورشان در عرصه فوتسال به‌عنوان بازیکن تیم باشگاهی متین ورامین بوده که در دومین بازی لیگ در سال ١٣٨٩ دچار آسیب‌دیدگی شدند و در اولویت انتخاب توسط کادر فنی فوتسال برای تیم ملی قرار نگرفتند. پس از آن به هیچ عنوان از سال ١٣٨٩ عضو تیم ملی نبودند که موضوع عدم رعایت حجاب در سفر شخصی دلیلی برای حذف نامبرده باشد». انتشار اين بيانيه سبب كنجكاوي برخي از بازيكنان و رسانه‌ها شد. آن‌ها معتقد بودند كه ماجرا آن‌گونه كه اميني عنوان كرده، نبوده است. فرزانه توسلي، گلر تيم‌ملي فوتسال بانوان در اين باره به «قانون» گفت:«حقيقتش را بخواهيد، ما آخرين‌بارحدود 6 -7 سال پيش با او همبازي بوديم و بعد از آن به هيچ عنوان خبري از اين بازيكن نداشتيم زيرا در تيمي بازي نمي‌كرد». صحبت‌هاي او همگام با همان بيانيه‌اي بود كه فدراسيون منتشر كرد، شيوا اميني مدت‌ها فوتسال را كنار گذاشته بود بنابراين فدراسيون نمي‌توانسته او را محروم كند. فريده شجاعي، نايب رييس وقت بانوان فدراسيون فوتبال، در اين‌باره به «قانون»گفت:« تا جايي كه من به ياد دارم، ايشان در تيم‌ملي بازي مي‌كرد و بازيكن شاخصي نبود، حتي در خاطرم هست كه او يكي از محل‌هاي بحث مربيان تيم‌ملي بود يعني يكي از مربيان مي‌گفت شيوا اميني در حد تيم‌ملي نيست ولي يكي از آن‌ها معتقد بودند كه بازيكن خوبي است و بايد به تيم‌ملي دعوت شود». شجاعي در ادامه عنوان‌كرد:«آنچه مي‌دانم اين است كه فدراسيون هيچ‌گاه به مربيان تيم‌ملي نگفته بودند كه يك بازيكن را به تيم‌ملي دعوت كند يا نكند. يك دوره ايشان به تيم‌ملي دعوت شد و پس از آن نيز به دليل مصدوميت كنار رفت. علاوه بر همه اين موارد نبايد فراموش كنيم كه بازيكنان بايد به سياست‌هاي تيم‌ملي و كشور احترام بگذارند و اقدامي نكنند كه ورزش بانوان تحت‌فشار قرار بگيرد».
رباط صليبي پاره كرد


شيوا اميني پس از سال 1389 كه در تيم‌ملي حضور داشته، دچار يك مصدوميت از ناحيه رباط صليبي شده و بسياري از بازيكنان تيم‌ملي فوتسال اطلاعي از وضعيت او نداشتند. اين بازيكن پس از مصدوميت راهي فوتبال شده و در تيم آينده‌سازان نجف‌آباد عضويت داشت. همان گونه كه فدراسيون در بيانيه‌اش عنوان كرده بود، اميني در هفته دوم ليگ فوتسال و در يكي از بازي‌هاي تيم باشگاهي‌اش مصدوم شده است.شهنازياري، سرمربي وقت متين ورامين كه اميني در آن عضويت داشت، در اين باره به «قانون» گفت:«او يكي از بهترين‌هاي ما در تيم متين بود، در سال 1389 و در چارچوب مسابقات ليگ‌برتر بانوان بعد از چند بازي، رباط صليبي پاره كرد و نتوانست به تيم ما كمكي كند، متين در آن سال به رتبه سوم ليگ‌برتر دست پيدا كرد اما پس از آن هيچ اطلاعي از اين بازيكن نداشتم». ياري در ادامه بيان كرد:«پس از آن و تا جايي كه خبر داشتم او به فوتبال رفت و قيد فوتسال را زد. حتي به ياد دارم كه در اصفهان مربي‌گري مي‌كرد ولي بيش از اين در جريان نيستم». ياري در پايان گفت:«فدراسيون فوتبال جوابيه كاملي را به اظهارات اين بازيكن داده است. در اينكه او اقدام اشتباهي كرده است، شكي نيست. شيوا اميني جزو بازيكنان ما بوده و نمي‌دانم كه دنبال چه هدفي است كه اين مسائل را مطرح كرده است، او چندين سال از تيم‌ملي دور بوده و حقيقتش را بخواهيد، به هيچ‌عنوان نمي‌دانم كه چرا در اين زمان ماجرا را مطرح كرده است». شهرزاد مظفر، سرمربي وقت تيم‌ملي فوتسال در بين سال‌هاي 1390 تا 1393 نيز يكي از افرادي است كه مي‌تواند در اين زمينه صاحب‌نظر باشد. از سرمربي پيشين تيم‌ملي درباره محدوديت‌هاي دعوت بازيكنان به تيم‌ملي پرسيديم، آيا فدراسيون به او گفته بود كه يك بازيكن را به تيم‌ملي دعوت نكند؟ مظفر دراين باره عنوان كرد:« من بعد از شنيدن اين ماجراها، بسیار تعجب كردم و علت آن اين بود كه ايشان در سال‌هايي كه من سرمربي تيم‌ملي بودم، بازي نمي‌كرد. ايشان در هنگامي‌كه بازي مي‌كرد، بازيكن قابل و توانايي بود اما زماني‌كه من سرمربي تيم‌ملي بودم، شيوا اميني در هيچ باشگاهي بازي نمي‌كرد كه به تيم‌ملي دعوت شود، پس از من نيز همين ماجرا ادامه داشت يعني مصدوميت سبب شد تا او فوتسال را كنار بگذارد و ديگر به تيم‌ملي بازنگشت». او در ادامه عنوان كرد:« هيچ‌ گاه به ياد ندارم كه فدراسيون به ما بگويد يك بازيكن به تيم‌ملي دعوت نشود، كاش شيوا اميني چنين ادعايي را مطرح نمي‌كرد به دليل آنكه اثبات خلاف آن كار ساده‌اي است، همه مسایل درباره ليست دعوت‌ شده‌ها به تيم‌ملي مشخص است، شيوا اميني سال‌هاست كه در فوتسال فعاليتي نداشته و به هيچ‌عنوان‌جايگاهي‌نداشته كه فدراسيون از او بگيرد يا محرومش كند. چيزي كه ذهن من را مشغول كرده اين است كه ما هميشه از دو طرف ضربه مي‌خوريم؛ يك مسائلي از بيرون به ما فشار مي‌آورد و يك سري از مسائل نيز از درون ما را نابود مي‌كند، ماجراي شيوا اميني نيز مثال خوبي براي همين مسائل دروني است. من فكر نمي‌كنم درست باشد كه براي منافع شخصي، يك‌سري از مسائل را مطرح كنيم، بايد دست برداريم از اين كار زيرا تمام ورزش بانوان با اين صحبت‌ها آسيب مي‌بيند».
انكار حقيقت يا افشاي مدارك؟
واكنش‌ها به ادعاي شيوا اميني درباره كنار گذاشته‌شدن از تيم‌ملي ادامه دارد، برخي معتقدند او سوار موجي شده كه در فضاي مجازي به راه افتاده و از اين طريق تلاش مي‌كند تا حقيقت را انكار كند. برخي نيز معتقدند شيوا اميني بايد مدارك محروميت خود را رسانه‌اي كند تا حقيقت روشن شود. آنچه مشخص است اينكه ورزش بانوان در ايران روزهاي پرچالشي را سپري مي‌كند و دامن زدن به اتفاقاتي از اين دست و صحبت درباره شايعات مي‌تواند سبب بروز حاشيه‌ شود؛ حاشيه‌هايي كه به هيچ‌عنوان كمكي به ورزش بانوان نخواهد كرد.