راهنمای تماشای اکران دوم نوروزی که کم کم آغاز می شود

مصطفی قاسمیان - اکران فیلم های سینمایی اکران نوروزی، کم کم به پایان می رسد. اکران «خوب، بد، جلف» چهارشنبه هفته قبل پایان یافت و فیلم های دیگر هم به تدریج از چرخه اکران خارج می شوند تا سری دوم فیلم های سال، مشهور به اکران دوم نوروزی، روی پرده بروند. ما هم برای داشتن ساعتی خوش و برای غرق شدن در تجربیاتی که فیلم ها روایت می کنند، به سالن های تاریک سینما می رویم و به پرده بزرگ سینما چشم می دوزیم. شما هم اگر مخاطب سختگیر سینما هستید و برای سینما رفتن دست به انتخاب می زنید، این راهنما را بخوانید.
نهنگ عنبر؛ سلکشن رویا
کارگردان: سامان مقدم

بازیگران: رضا عطاران، مهناز افشار، ویشکا آسایش و امیرحسین آرمان
داستان: ارژنگ صنوبر (با بازی رضا عطاران) و رویا (با بازی مهناز افشار) که در پایان فیلم قبلی «نهنگ عنبر» بالاخره به هم رسیده بودند، حالا خاطراتشان را از دهه شصت مرور می کنند.
چرا ببینیم؟ سامان مقدم که یک بار با «نهنگ عنبر» توانسته به فروش 10 میلیاردی برسد، این بار هم همان فرمول را به کار گرفته و از موفقیت فیلمش در گیشه، مطمئن است. با این تفاوت که این فیلم در قیاس با اثر قبلی، لحظات بیشتری را در حال و هوای دهه شصت نشان می دهد و به همین دلیل، احتمالاً بانمک تر خواهد بود. نام فیلم هم اشاره به سکانسی بامزه از «نهنگ عنبر» دارد که ارژنگ، گلچین آهنگ های مورد علاقه رویا را در نواری به نام «سلکشن رویا» به او می دهد.
چرا نبینیم؟ «نهنگ عنبر» داستانی قوی نداشت و علاقه مخاطب، بیشتر به خاطر موقعیت های کمیک و خاطره انگیز آن بود. حالا و با توجه به داستانی که از فیلم منتشر شده، احتمالاً باید انتظار اثری را داشته باشیم که حتی از «نهنگ عنبر» هم کمتر قصه داشته باشد. این بار دیگر فقط با خاطرات شخصیت ها طرف هستیم که شاید از فیلم قبلی هم معلق تر باشد.
 
بـرادرم خسـرو
کارگردان: احسان بیگلری

بازیگران: شهاب حسینی، بیتا فرهی، ناصر هاشمی و هنگامه قاضیانی
داستان: خسرو که مبتلا به اختلال دوقطبی است باید مدتی را در خانه برادر بزرگ تر خود سپری کند.
چرا ببینیم؟ بازی های خوب و شخصیت های عمیق و پیچیده، اولین چیزی است که به چشم می آید. فیلمنامه هم به خوبی بازی هاست و مخاطب در پایان فیلم احساس می کند گاهی هیئت انتخاب جشنواره فجر، چه فیلم های خوبی را به جشنواره راه نمی دهد! داستان «برادرم خسرو» مخاطب را جذب می کند و تا پایان هم در سالن نگه می دارد.
چرا نبینیم؟ «برادرم خسرو» پر از بیماران روانی و روانی های غیربیمار (!) است که هر لحظه ممکن است واکنش شدید و غیرمعمولی به اتفاقات معمول نشان دهند. با توجه به وفور آدم های عصبی در سینمای ایران، شاید این شخصیت ها تکراری و اعصاب خردکن باشد؛ حتی اگر شهاب حسینی و ناصر هاشمی آن ها را بازی کرده باشند.


 
ویلایـی ها
کارگردان: منیر قیدی

بازیگران: طناز طباطبایی، پریناز ایزدیار، ثریا قاسمی و صابر ابر
داستان: خانواده فرماندهان ارتش و سپاه در منطقه ای نزدیک دزفول زندگی می کنند. آن ها هر روز نگران وضعیت مردانشان در جبهه هستند و چشم انتظار دیدار هایی که گاهی با آن ها دارند.
چرا ببینیم؟ «ویلایی ها» در جشنواره فجر سال گذشته با 8 نامزدی و 3 جایزه موفق بود و نظر مثبت بیشتر منتقدان را جلب کرد. فیلم کاملاً زنانه است و با دغدغه های خانواده رزمنده ها که از دور، نگاهشان به خط مقدم است. شخصیت ها باورکردنی هستند و می توانند مخاطب را با خود همراه کنند. به علاوه دیدن طناز طباطبایی و پریناز ایزدیار در نقش همسر رزمنده ها جالب توجه است.
چرا نبینیم؟ مهم ترین مشکل، ضرباهنگ فیلم است. گرچه نبود قصه، می تواند به فیلم ضربه بزند ولی کند بودن فیلم، گاهی مخاطب را خسته و چشم انتظار یک اتفاق می کند.
 
آشوب
کارگردان: کاظم راست گفتار

بازیگران: کوروش تهامی، لیلا اوتادی، یکتا ناصر، محمدرضا شریفی نیا، فرهاد آییش، داریوش کاردان و آتیلا پسیانی
داستان: «آشوب» درباره زندگی جوانی با نام مستعار آشوب است که در کافه های لاله زار خوانندگی می کند. آشوب های تاریخی و واقعی دهه 1320 باعث به وجود آمدن اتفاقاتی در زندگی آشوب می شود.
چرا ببینیم؟ «آشوب» فیلم پربازیگری است و بسیاری از بازیگران کمدی های تلویزیون را روی پرده سینما آورده است که برای کشاندن بخشی از مخاطبان به سالن سینما کافی هستند.
چرا نبینیم؟ «آشوب» هنوز نه در جشنواره ای به نمایش درآمده و نه اکران خصوصی داشته، اما با توجه به تیزر های فیلم، به نظر می آید که با یک کمدی موزیکال و گیشه ای طرف هستیم که با فضایی مشابه فیلم فارسی های پیش از انقلاب ساخته شده است. کاظم راست گفتار کارگردان این فیلم هم پیشتر اثر مهمی نساخته است.

تیک آف
کارگردان: احسان عبدی پور

بازیگران: مصطفی زمانی، پگاه آهنگرانی و رضا یزدانی
داستان: 5-4 جوان که از زندگی کسل کننده شان خسته شده اند، با ورود دوست قدیمی شان، ناخواسته وارد یک بازی غریب می شوند.
چرا ببینیم؟ فضای فیلم، جوانانه و پرهیجان است، قصه تعدادی جوان که تجربه های جدیدی را از سر می گذرانند. ضمن این که رضا یزدانی در ادامه آثار سینمایی اش که در سال های اخیر زیادتر شده، در «تیک آف» هم بازی می کند و هم می خواند.
چرا نبینیم؟ «تیک آف» در جشنواره فجر دو سال متوالی، پذیرفته نشده. بنابراین می توان انتظار داشت که در معیار های اصلی مانند فیلمنامه و کارگردانی، هیئت انتخاب جشنواره این فیلم را نپسندیده باشند.
 
امتحان نهایـی
کارگردان: عادل یراقی

بازیگران: شهاب حسینی و لیلا زارع
داستان: یک معلم ریاضی برای تدریس خصوصی به خانه شاگردش می رود و همین امر باعث آشنایی او با مادر بچه می شود.
چرا ببینیم؟ عنوان «آخرین فیلمنامه عباس کیارستمی» بهترین تبلیغ برای «امتحان نهایی» است اما فیلم جدای از آن، داستان متفاوتی هم دارد. داستان مادر و فرزندی که به خاطر از دست دادن پدر خانواده، تنها زندگی می کنند و حالا معلم پسر، عاشق مادر خانواده شده است!
چرا نبینیم؟ با وجود داستان جالب، اما فضای «امتحان نهایی» خیلی معمولی است. به خصوص نقش شهاب حسینی به عنوان یک معلم که با وجود نمونه های قبلی مانند «فروشنده» و «طعم شیرین خیال» دیگر تکراری شده است؛ هرچند اتفاقاتی که در این فیلم ها برای او می افتد متفاوت است.

نقطـه کور
کارگردان: مهدی گلستانه

بازیگران: محمدرضا فروتن، هانیه توسلی، شقایق فراهانی، محسن کیایی و خاطره اسدی
داستان: مردی که 33 روز را بر پهنه دریا و دور از خانواده اش گذرانده، در حالی که به همسرش شک کرده است، به خانه برمی گردد و حالا تازه مشکلاتش شروع می شود.
چرا ببینیم؟ بازی هانیه توسلی در نقش یک زن فداکار و مظلوم و همچنین رفتار های خشونت آمیز و برخورد های محمدرضا فروتن طبیعی از آب درآمده است. گرچه در قیاس با فیلم های مشابه مانند «به خاطر پونه» اثر درخشانی نیست ولی مهدی گلستانه در مجموع فیلم قابل قبولی ساخته است.
چرا نبینیم؟ باز هم موضوع خیانت!  «نقطه کور» هم فیلمی با فضای تلخ است که با دعوا های زیادی همراه است. بدبختی های شخصیت ها، زیاده از حد است و گاهی روی اعصاب مخاطب می رود.