کابل در انتظار دوئل تکراری

گروه بین‌الملل: دیروز مهلت ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تمام شد.روزنامه «واشنگتن‌پست» نوشته است میان ۱۴ نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال آینده افغانستان اشرف غنی و عبدالله عبدالله از مطرح‌ترین چهره‌‌های سیاسی به شمار می‌روند.
اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان، و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی این کشور، یکشنبه ۳۰ دی (۲۰ ژانویه) به طور جداگانه به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری تیر ماه سال ۱۳۹۸ ثبت‌ نام کردند.
پیش از آنها «گلبدین حکمتیار» رهبر «حزب اسلامی» و از چهره‌های مناقشه‌برانگیز افغانستان، رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان، و احمد ولی مسعود، برادر احمد شاه مسعود نیز نامزد انتخابات ریاست‌ جمهوری شده بودند.
انتخابات ریاست‌ جمهوری سال آینده افغانستان ۲۹ تیرماه و در حالی برگزار خواهد شد که ایالات متحده آمریکا و متحدان منطقه‌ای این کشور تلاش خود را برای پایان دادن به ۱۷ سال جنگ داخلی در افغانستان سرعت بخشیده‌اند.


صف آرایی غنی و عبدالله
 عبدالله، عنایت‌الله بابر فرهمند را به عنوان معاون اول، و اسدالله سعادتی را به عنوان معاون دوم خود معرفی کرده است. آقای فرهمند، رئیس دفتر ژنرال عبدالرشید دوستم، رهبر حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان و از قومیت ازبیک است؛ و آقای سعادتی، از افراد نزدیک به محمد کریم خلیلی، رهبر حزب وحدت افغانستان و از قومیت هزاره است.
غنی، امرالله صالح را به عنوان معاون اول و سرور دانش را معاون دوم خود معرفی کرد. آقای صالح، رئیس نهاد روند سبز، از ولایت پنجشیر و از قومیت تاجیک است و در گذشته از نزدیکان احمد شاه مسعود بوده است؛ و آقای دانش، معاون دوم کنونی آقای غنی، از اعضای حزب وحدت افغانستان و از قومیت هزاره است.
رئیس جمهوری افغانستان با شعار «دولت‌ساز» امروز نامزد انتخابات شد و هنگام ثبت نام گفت که «عزت و آینده ما در یک دولت قوی است نه یک ساختار ضعیف و گسسته». غنی گفت که تیم او «عزم، نیت و طرح دارد و می‌خواهد فصل ناتمام تاریخی که اساسش را امان‌الله خان، پادشاه افغانستان گذاشته بود، تکمیل کند.»
او گفت آنهایی که «از گذشته نمایندگی می‌کنند، نمی‌توانند از آینده نیز نمایندگی کنند و تنها یک دولت کارا و متعهد قادر است که اعتماد مردم را به دست آورد».
مساله طالبان
ثبت نام نامزدهای انتخاباتی هم در حالی برگزار می‌شود که افغانستان تقریبأ هر روز شاهد حملات خونبار نیروهای طالبان و سایر گروه‌هایی است که با «دولت اسلامی» مرتبط هستند. مذاکرات صلح با طالبان که تقریبأ نیمی از خاک افغانستان را تحت کنترل دارند، از مهمترین چالش‌های پیش روی این کشور برای پایان درگیری‌های داخلی افغانستان است. اشرف غنی روز یکشنبه پس از ثبت نام در انتخابات گفت: «ما صلح را به ارمغان خواهیم آورد، اما آن را گدایی نخواهیم کرد.» او همزمان وعده داد که با فقر مبارزه خواهد کرد. اشرف غنی و عبدالله عبدالله در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ میلادی به دور دوم راه یافتند. اما پیش از اعلام نتیجه دور دوم انتخابات عبدالله عبدالله از تقلب گسترده در نتیجه این انتخابات خبر داد و هشدار داد که به نتیجه اعتراض خواهد کرد.
سپس با مداخله آمریکا و پیشنهاد جان کری، وزیر امور خارجه وقت این کشور، در افغانستان حکومت وحدت ملی تشکیل شد و کمیسیون انتخابات افغانستان از اعلام نتیجه دور دوم انتخابات که از قرار بنا بود، اشرف غنی را برنده اعلام کند، چشم‌پوشی کرد.
در حکومت وحدت ملی، اشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله مدیر اجرایی شدند. این طرح قرار بود دو سال طول بکشد، اما تا کنون ادامه داشته و نتیجه آن دولتی با اختلاف‌ نظرات عمیق به ویژه در سیاست‌های مقابله با طالبان بوده است.
شعار تیم عبدالله «ثبات و همگرایی» اعلام شده است.بنا به گفته معاون اجرایی رئیس‌جمهوری، نگرانی‌هایی درباره وجود مشکلات در کمیسیون انتخابات گزارش شده است. او درباره اینکه در زمان مبارزات انتخابات ریاست جمهوری از قدرت کنار خواهد رفت یا نه، توضیح مشخصی نداد اما گفت که تلاش می‌کند تا طرزالعملی تهیه شود که از یک طرف حکومت‌داری تعطیل نشود و از طرف دیگر زمینه رقابت برابر برای همه نامزدها فراهم باشد.
عبدالله گفته که خواستار نظام صدارتی و تعدیل و اصلاح قانون اساسی افغانستان است. در حال حاضر، در نظام سیاسی افغانستان، رئیس جمهوری، ریاست کشور و همزمان ریاست حکومت و قوه مجریه را در دست دارد.