«همدلی» دو ایراد در سخنان رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی را در یک گزارش بررسی می‌کند؛

تحلیل‌های مرزبندی نشده
علی بیگدلی: اولویت، تاثیر‌گذاری در منطقه است
همدلی| گروه سیاسی ـ شاید یکی از بزرگترین چالش‌هایی که در نظام جمهوری اسلامی از بدو تاسیس تا امروز وجود داشته و موجب شده که بسیاری از مدیران رده بالای نظام نیز به آن اذعان کنند و منشاء برخی ناکارآمدی‌ها را از آن بدانند؛ مشخص نبودن حوزه‌های تخصصی و دخالت برخی مدیران در حیطه تخصص یکدیگر است.
یک نمونه از این تداخل در گفته‌های دیروز «علی‌اکبر صالحی»، رئیس سازمان انرژی اتمی در «نهمین همایش غزه و مقاومت» است.


این درست که صالحی در دوران «احمدی‌نژاد» به وزارت امور خارجه رسید و به‌طورطبیعی باید در حوزه مدیریت خود به موضوعات سیاست خارجی می‌پرداخت اما صالحی امروز رئیس سازمان انرژی اتمی است و پرسش این است که آیا بهتر نیست که او در کنفرانس‌ها و مصاحبه‌هایش در حوزه‌ مدیریت و تخصص خودش به تحلیل و اظهارنظر بپردازد؟
با این همه صالحی در این کنفرانس گفته: «ایران تنها کشور مستقل جهان در بین کشورهای در حال توسعه و کلید طلایی منطقه است و ما امروز خودمان تصمیم می‌گیریم و اجرا می کنیم».
یک نکته عجیب و یک نکته پرسش برانگیز در این گفته صالحی وجود دارد که قابل پردازش است. نکته عجیب این است که با وجود کشورهایی مانند ترکیه، اندونزی، مالزی و ...آیا ایران «تنها کشور در حال توسعه و مستقل است؟» و آیا سایر کشورها و به‌ویژه کشورهایی که از آن‌ها نام برده شده، مستقل نیستند و خودشان تصمیم نمی‌گیرند؟
نکته پرسش برانگیز گفته‌های صالحی نیز در آنجاست که گفت: «ایران کلید طلای منطقه است». البته باید این گفته را تایید کرد و شاید بتوان گفت که ایران بدون تردید به دلایل ظرفیت‌های ژئوپولیتیک و استراتژیک کلیدی‌ترین کشور منطقه و یکی از کلیدی‌ترین کشورهای دنیا است. اما آیا مدیریتی در همین سطح در کشور وجود دارد که از چنین ظرفیت عظیمی استفاده کند؟ و اگر ایشان، مدیریت کشور را در چنین سطح بالایی ارزیابی می‌کند باید از او پرسید پس چرا وضعیت اقتصادی ـ معیشتی، جایگاه منطقه‌ای و جهانی و چندین و چند مورد دیگر در حوزه مدیریت کلان کشور این‌طور دچار چالش و بحران‌های متعدد است؟
حال به سراغ گفته‌های رئیس جمهور در نشست شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی می‌رویم. روحانی در این نشست گفته: «مسئولان و مدیران کشور و رسانه‌ها با تشریح پیشرفت های کشور در طول 40 سال گذشته ، نمایشی از تلاش و فعالیت ملت و دولت و تقویت وحدت، همبستگی و اقتدار ملی را به نمایش بگذارند».
آن بخشی که روحانی از مسئولان و مدیران کشور خواسته تا به تشریح پیشرفت‌های کشور در طول 40 سال گذشته بپردازند را کنار گذاشته و این خواسته را در حوزه رسانه‌ها بررسی می‌کنیم.
اگر نظر ریاست محترم جمهور بر این است که در تشریح پیشرفت‌ها و شناساندن آن کوتاهی شده، بخشی از آن به تیم رسانه‌ای دولت‌ها طی 40 سال پس از پیروزی انقلاب باز می‌گردد. برای تشریح و اطلاع‌رسانی از این پیشرفت‌ها، تیم رسانه ای دولت نقشی بسیار کلیدی و سازنده دارد. یکی از کارکردهای تیم‌های رسانه ای دولت‌ها، برجسته‌سازی و تشریح پیشرفت‌ها و جمع‌بندی و ارائه آن است که این ارائه می‌تواند به رسانه‌های جمعی کشور باشد و با کانون توجه قرار دادن این پیشرفت‌ها و ارائه و انتقال آن به رسانه‌ها می‌توان گامی مثبت در شناساندن آنها به مردم
برداشت.
متاسفانه این برجسته‌سازی و اطلاع‌رسانی از کارکردهای دولت‌ها به ضعیف‌ترین شکل ممکن ارائه شده و شاید تنها دولتی که با داشتن تیم رسانه‌ای قدرتمند توانست با بدنه جامعه ارتباطی دوسویه برقرار کند، تنها دولت اصلاحات بود.
همدلی در خصوص گفته‌های رئیس سازمان انرژی اتمی و تحلیل آن به سراغ «علی بیگدلی» استاد دانشگاه شهید بهشتی و کارشناس مسائل جهانی رفته که در ادامه آن را می‌خوانید.
اولویت، تاثیرگذاری در منطقه
«علی بیگدلی» استاد دانشگاه و کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با «همدلی»، ضمن اشاره به این نکته که ایران برای مقابله با مشکلات باید از ظرفیت خود در تمام بخش‌های منطقه در این وضعیت استفاده ببرد، گفت: «این‌که ایران کلید منطقه است حرف نادرستی نیست. ایران در چهارراه حوادث قرار دارد، اما آنچه از دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجه به عنوان سکان‌دار این حوزه، به‌خصوص منطقه انتطار می‌رود این است که باید از همه ظرفیت‌ها استفاده شود. اینکه ما کلید هستیم صرفا از تنش‌های منطقه نمی‌کاهد، ما هنوز نتوانستیم در بخش‌هایی از منطقه نفوذ دیپلماسی داشته باشیم».
او در ادامه افزود:‌ « زمانی کلید بودن منطقه محقق می‌شود که بتوانیم در وضعیت‌هایی مثل امروز به‌خصوص در وضعیت تحریم‌های همه جانبه، همه کشورهای منطقه را علیه تحریم کننده یعنی آمریکا بسیج کنیم و از این طریق فشار تحریم‌ها را به حداقل برسانیم. همه می‌دانیم که آمریکا در اینکه ایران را به مساله منطقه تبدیل کرده تا حد زیادی موفق بوده و هم اکنون نیز در حال تبدیل کردن ایران به مساله بین‌المللی است، بنابراین شرط کلید منطقه بودن خنثی کردن این اقدام است. بدون شک، ناچار، به‌سویی سوق خواهیم یافت که از طریق راه‌های دیپلماتیک، اقدامات آمریکا را پاسخ دهیم».
بیگدلی در پاسخ به این سوال که چرا برخی از مسئولان در حوزه سیاست خارجی که در حیطه یا تحت تصرف دستگاه دیپلماسی که هم‌اکنون متولی آن دولت و وزیر امور خارجه است، اظهار نظر می‌کنند، گفت:‌ « البته اگر کسی خارج از یک پُست رسمی اتخاذ موضعی کند یا اظهار نظری کند، تنها یک نظر شخصی است و ما نباید آن را با سخنان رسمی یک مقام مسئول یکی بگیریم. معتقدم هر کس در اظهارنظر آزاد است. البته می‌توان گفت اظهارات از این دست می‌تواند کارشکن باشد، اما تنها جنبه داخلی دارد».
این استاد دانشگاه در پایان، گفت: «پیشنهادم به دوستان یا عزیزانی که ایده یا راهکاری برای بهبودی سیاست خارجی کنونی کشورمان دارند این است که آن راهکار را به‌صورت مکتوب یا در جلسه حضوری به دستگاه دیپلماسی رسمی دولت ارائه کنند، آنها نه تنها استقبال می‌کنند، بلکه اگر نظرشان نیز صائب باشد آن را حتما لحاظ خواهند کرد».
صالحی: ایران کشوری مستقل در جهان و کلید طلایی منطقه است
به گزارش ایرنا، علی اکبر صالحی روز یکشنبه در نهمین همایش غزه نماد مقاومت، افزود: انقلاب اسلامی توانسته است اقتدار آفرین باشد و ایران امروز کلید طلایی منطقه است. ضمن این که توانسته مقاومت در بستر صحیح قرار دهد.
وی ادامه داد: انقلاب اسلامی توانسته است مبارزین فلسطینی را در یک بستر صحیح قرار داده و اسلام را برای آن ها هم احیا کرد.
رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره قرارداد سایکس پیکو و تقسیم سرزمینهای اشغال شده توسط فرانسه و انگلیس، یادآور شد: صهیونیست ها با توجه به نفوذ در این دو کشور، در سطح نخست وزیر در انگلیس مقام گرفتند و تلاش کردند فلسطین را بربایند و چند جنگ در این مدت رخ داد. 
صالحی افزود: یکی از این جنگها، جنگ ۱۹۴۸ بود که بعد از آن رژیم صهیونیستی متو‌لد شد، بعد جنگ ۱۹۵۶ هم انگلیس و فرانسه و این رژیم درصدد برآمدند کانال سوئز را در اختیار بگیرند.
وی به جنگ های شش روزه ۱۹۶۷ اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در این جنگ خیانتهای زیادی در ارتش مصر صورت گرفت، جنگی اندوهباری بود و بلای عظیمی بر کشورهای اسلامی نازل شد. 
رییس سازمان انرژی اتمی با بیان این که در جنگ ۱۹۷۳ شاهد بودیم کشورهای عربی شکست خوردند، گفت: نباید فراموش کرد اتحاد جماهیر شوروی و آمریکا حامی رژیم صهیونیستی بودند و سبب شدند این رژیم بر نیروهای اعراب فائق بیاید.
صالحی با تشریح دلایل شکست اعراب از اسرائیل، تاکید کرد: بستر حرکت کشورهای عربی سوسیالیست بود و شعار حرکتشان ناسیونالیستی بود اما در جنگ 2006 بین اسرائیل و مقاومت بستر حرکت و شعار مقاومت دین و خدا و مقاومت در برابر ظالم بود.
وی با بیان این که رژیم صهیونیستی بعد از این جنگها طغیان کرد، اظهار داشت: نفوذ این رژیم در بسیاری از کشورها نشان می دهد صاحب برتری هستند ولی این برتری دیری نخواهد پایید چون راه انحراف را در پیش گرفته اند.
رییس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: این رژیم در جهت ظلم و ستم حرکت می کند و عاقبتی جز از بین رفتن پیش رو ندارد.
صالحی به معاهده کمپ دیوید هم اشاره کرد و گفت: با این اتفاق که صلح مصر و اسرائیل و بعد اردن برقرار می شود مبارزان فاسطین متوجه می شوند چیزی دستشان را نگرفت و مقاومت فلسطین پا می گیرد و جا دارد از حماس و شهدای آنها یادی بکنیم که مقاومت فلسطین را در بستر اسلام و نه در بستر ناسیونالیسم عربی شکل دادند.
وی با طرح این سوال که آیا می‌شود حزب الله را با دلار درست کرد؟، یادآور شد: در یمن عبدالملک حوثی بدون اینکه چیزی از لحاظ مادی در اختیار داشته باشد توانست در مقابل ابرقدرتها بایستد.
رییس سازمان انرژی اتمی در ادامه به دلارهای نفتی عربستان سعودی اشاره کرد و گفت: آخر این اقدامات می‌شود قتل خاشقچی و چه افتضاحی برای این کشوری پیش آمد که فکر می‌کرد با دلار می‌تواند کاری انجام دهد.
صالحی با بیان این که ایران و امام (ره) دین را احیا کرد، اظهار داشت: ما به خاطر اختلافات سیاسی که در داخل کشور داریم، نگذاشتیم ملت شهد عزتمندی را به‌خو‌بی بچشند.
رسانه‌ها پیشرفت‌های 40 ساله را به نمایش بگذارند
شورای عالی هماهنگی اقتصادی روز یکشنبه به ریاست حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور و با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس قوه قضائیه و دیگر اعضا تشکیل جلسه داد.
به گزارش ایسنا، در این جلسه، سران قوا با توجه به تلاش بدخواهان ایران برای کمرنگ نشان دادن دستاوردهای انقلاب اسلامی و پررنگ نشان دادن مشکلات اقتصادی جاری کشور، تاکید کردند که مسوولان و مدیران کشور و رسانه‌ها با تشریح پیشرفت های کشور در طول 40 سال گذشته ، نمایشی از تلاش و فعالیت ملت و دولت و تقویت وحدت، همبستگی و اقتدار ملی را به نمایش بگذارند.
شورای عالی هماهنگی اقتصادی همچنین طرح‌های دولت برای حمایت از تولید و اشتغال در سال جاری را مورد بررسی قرار داد و بر تداوم توزیع بسته های معیشتی برای قشرهای کم درآمد جامعه تاکید کرد.
شورای عالی همچنین خواستار تسریع در روند تصویب لایحه واگذاری سهام عدالت شدکه هم اکنون در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار دارد.
همچنین مقرر شد در هماهنگی دولت و مجلس شورای اسلامی ، موضوع کمک به واحدهای تولیدی در باز پرداخت تسهیلات بانکی نهایی شده و نتیجه به شورای عالی گزارش شود.
در این جلسه، بحث اصلاح نظام بانکی نیز ادامه یافت و چند بند دیگر از پیشنهادهای بانک مرکزی در این زمینه مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.
سایر اخبار این روزنامه