ادامه تعطیلی دولت با تلاش ناکام رئیس‌جمهور آمریکا برای مصالحه با دمکرات‌ها دیوار ترامپ باز به دیوار خورد

همدلی| گروه سیاسی: در حالی که تعطیلی بخشی از دولت آمریکا برای اولین بار مرز یک ماه را پشت سر می‌گذارد، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، بالاخره یک قدم برای مذاکره و مصالحه برداشت اما مسیری که پیش گرفته بود در همان قدم اول به بن‌بست مخالفت دمکرات‌ها خورد.
رئیس‌جمهور آمریکا روز شنبه با یک سخنرانی طرح جدید خود برای پایان‌دادن به تعطیلی را مطرح و به طرف مقابل پیشنهاد کرد. او در این طرح حمایت‌هایی موقت در مقابل دیپورت برای بعضی مهاجران فاقد مدارک پیشنهاد داد و در مقابل مجدداً خواستار ۵.۷میلیارد دلاری شد که برای ساخت دیوار مرزی‌اش می‌خواهد. پیشنهاد ترامپ همچنین شامل چندمیلیون دلار بودجه برای کمک‌های انسان‌دوستانه و نیز تامین فناوری‌های کشف مواد مخدر برای مرز نیز می‌شد.
اما دمکرات‌ها بلافاصله پیشنهاد او را رد کردند. آن‌ها دوباره تاکید کردند راه‌حل مشکل فعلی بازگشایی دولت و سپس ادامه مذاکرات درباره امنیت مرز است. ایده‌ای که دمکرات‌ها برای عبور از بن‌بست سیاسی فعلی پیش گذاشته‌اند این است که به جای تصویب نهایی بودجه، با یا بدون تخصیص منابع برای دیوار، طرح‌های تامین مالی موقت برای بخش‌های بدون بودجه دولت تصویب کنند تا فعلاً دولت بتواند دوباره کار خود را از سر بگیرد و بحث درباره بودجه نهایی در کنگره و کاخ سفید، بدون فشار تعطیلی از سر گرفته شود.
پیشنهاد ترامپ شامل حفاظتی سه‌ساله از دیپورت برای مهاجران فاقد مدارکی بود که در دوران کودکی به آمریکا آورده شده بودند. مهاجران واجد شرایط برای دریافت این معافیت، به جز بعضی از مردم بعضی کشورهای خاص، همان مهاجرانی هستند که در دوران اوباما با دستور او در حکم معروف به داکا، زیر چتر حمایتی دولت قرار گرفته بودند اما ترامپ با اقدامات مختلف این امکانات را لغو کرد.


رئیس‌جمهور آمریکا همچنین سعی کرد تعبیر خود از دیوار را تلطیف کند. او که پیشتر چندین بار تاکید کرده بود منظورش از دیوار یک دیوار بتنی واقعی و فیزیکی است، اخیراً در صحبت‌هایش به دیوار «یا حصار» اشاره می‌کند. به گزارش سی‌ان‌ان، او شنبه هم در سخنانش دیوار را این گونه توصیف کرد: «به‌کارگیری راهبردی دیوار یا حصارهای فیزیکی. این قرار نیست یک سازه بتنی ۲هزار مایلی از دریا تا دریای روشن باشد [اصطلاحی آمریکایی است یعنی از ساحل اقیانوس اطلس تا ساحل اقیانوس آرام].
این‌ها حصارهایی فولادی هستند، در محل‌هایی با اولویت بالا.»
ترامپ در سخنرانی خود گفت این مصالحه‌ای است که هر دو حزب باید از آن استقبال کنند. رسانه‌های آمریکایی می‌گویند ترامپ در این پیشنهاد تلاش کرده نشان دهد که حاظر به مذاکره است تا فشارها بر کاخ سفید کاهش پیدا کند. از زمان این تعطیلی نظرسنجی‌ها مکرراً نشان داده‌اند که اکثریت مردم آمریکا بدون استقبال از ایده ساخت دیوار مرزی، ترامپ و دولت را مقصر اصلی تعطیلی دولت می‌دانند و نه کاخ سفید. بخشی از این نظرات احتمالاً تحت تاثیر این حقیقت است که شخص رئیس‌جمهور پیش از تعطیلی در جلسه علنی به رهبران دمکرات گفت دولت را تعطیل می‌کند و تقصیر را هم به گردن آن‌ها نمی‌اندازد.
رهبران دمکرات در واکنش به پیشنهاد ترامپ تاکید کردند که طرح ترامپ قابل‌مذاکره نیست. نانسی پلوسی که دو سه روز پیش در تقابل قدرتی سخنرانی سالانه رئیس‌جمهور را به عقب انداخت و در مقابل با لغو سفر خارجی‌اش توسط ترامپ مواجه شد، حتی پیش از اینکه ترامپ سخنرانی‌اش را انجام دهد، پاسخ منفی خود را اعلام کرد: «[این طرح] ترکیبی از چند ایده ردشده قبلی است که هر کدام به‌تنهایی غیرقابل‌قبول هستند و در کنار هم نشانه‌ای از یک تلاش صادقانه برای بازگشت اطمینان به زندگی مردم نیستند.»
پلوسی تاکید کرد: «بعید است که هیچ کدام از این‌ها به تنها‌یی هم در مجلس تصویب شوند و در کنار هم، اساساً نمی‌شود بحث درباره آن‌ها را شروع کرد. یکی از نکته‌ها اینکه این پیشنهاد شامل راه‌حل دائم برای رویاپردازان [مهاجرانی که از کودکی به آمریکا آورده شده‌اند و تحت حمایت حکم داکای اوباما بودند] و دریافت‌کنندگان تی‌پی‌اس [وضعیت حفاظتی موقت] نیستند، چیزی که کشور ما به آن نیاز دارد و از آن حمایت می‌کند.»
چاک شومر، رهبر دمکرات‌های سنا هم گفت پیشنهاد رئیس‌جمهور در واقع اصلاً پیشنهاد نیست: «این خود رئیس‌جمهور بود که حفاظت‌های داکا و تی‌پی‌اس را برداشت. پیشنهاد بعضی حفاظت‌ها در مقابل دیوار مصالحه نیست، بلکه باز هم گروگان‌گیری است.»
در شرایط فعلی، تعطیلی دولت همچنان ادامه پیدا می‌کند. دمکرات‌ها در مجلس نمایندگان چندطرح برای بازگشایی سازمان‌های خاص از بخش‌های دولت تصویب کرده‌اند اما هیچ کدام از این طرح‌ها در سنا به جایی نرسیده‌اند. گزارش‌ها حاکی است، میچ مک‌کانل رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در سنا که پیشتر گفته بود فقط درباره طرح‌هایی اقدام می‌کند که حمایت رئیس‌جمهور و دمکرات‌ها را داشته باشند، قصد دارد طرحی تقریباً مشابه پیشنهاد ترامپ را که بخش‌هایی به آن اضافه شده است در صحن سنا به رای بگذارد. با توجه به اینکه بودجه‌ها نهایتاً باید به تصویب مجلس نمایندگان برسد، سی‌ان‌ان می‌نویسد این طرح نیز با هدف اعمال فشار بیشتر به دمکرات‌ها ارائه شده است. مک‌کانل بعد از سخنرانی ترامپ از او بابت پیشنهاد این راه‌حل تقدیر کرد. میت رامنی سناتور یوتا که معمولاً از مخالفان ترامپ بوده نیز از این پیشنهاد حمایت کرده است.
نکته قابل‌توجه اما واکنش فوری و تند راست افراطی به پیشنهاد ترامپ بود که بابت امتیازاتی که به مهاجران داده شده از این طرح انتقاد کرده‌اند. سی‌ان‌ان می‌نویسد، ان کولتر نویسنده راست‌گرای تندرو در توییتر طرح ترامپ را مشابه پیشنهادات سابق عفو خواند و گفت «ما به ترامپ رای دادیم اما جب نصیبمان شد!» اشاره کولتر به
جب بوش دیگر کاندیدای جمهوری‌خواه در سال ۲۰۱۶ است که مواضع ملایم‌تری در قبال مهاجران داشت.
سابقه نشان می‌دهد اگر چهره‌های رسانه‌ای جریان راست مانند ان کولتر و شان هنیتی از این طرح انتقاد کنند و همزمان در میان هواداران این جریان که پایگاه اصلی رای ترامپ هستند نیز اعتراض به این طرح بالا بگیرد، ممکن است ترامپ آن را کنار بگذارد و به موضع قبلی خود برگردد.
سایر اخبار این روزنامه