ناجیان سلامت حاشیه شهر

کمتر کسی است که از دردهای پنهان و آشکار جمعیت بیش از یک میلیون و 300 هزار نفری حاشیه نشینان مشهد باخبر نباشد. رسیدگی به هزاران هزار مشکل و معضل این جمعیت در یک روز و از طریق یک گروه میسر نمی شود و عزم و اراده ای جهادی و مستمر، مرهمی بر زخم های ساکنان این مناطق خواهد بود. موضوع سلامت و درمان نیز یکی از مهم ترین نیازهای حاشیه نشینان است که چند ماهی است گروهی جهادی، به صورت رایگان، خدمت رسانی  در حوزه سلامت حاشیه نشینان را برعهده گرفته است و با اعزام پرستار و پزشک متخصص با همکاری دارالشفای امام رضا(ع) آستان قدس رضوی، به شناسایی و درمان بیماران حاشیه مشهد اقدام می کنند و ناجیان سلامت در حاشیه شهر مشهد شده اند.
نحوه شکل گیری اردوی جهادی خادمین سلامت
برای اطلاع از اقدامات و فعالیت های جهادگران اردوی جهادی خادمین سلامت با مسئول خادمیاران سلامت مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی گفت و گو می کنیم.دکتر ایوب توکلیان در این باره به «خراسان رضوی» می گوید: در چند سال اخیر خدمت رسانی به زائران و مجاوران تخصصی تر شده است و اگر در گذشته تخصص و توانمندی و تحصیلات یک فرد تاثیری در نوع خدمتش نداشت اما طی چند سال اخیر این رویکرد لحاظ شده است تا هرکس بنا به تخصص خود فعالیت کند. وی می افزاید: به مرور زمان، در حوزه سلامت خادمین، پزشک و پرستار به این مجموعه جذب شدند و هم اکنون در پایگاه اورژانس صحن هدایت حرم، بیش از 260 پرستار و پزشک به صورت افتخاری و شیفتی، امر خدمت رسانی را بر عهده دارند و از نظر کمی و کیفی جزو توانمندترین افراد در حوزه شغلی خود محسوب می شوند.
توکلیان تصریح می کند: با بیشتر شدن تعداد اعضای خادمین سلامت اعم از پزشک و پرستار و تکنسین های پزشکی، وارد یکی از عرصه هایی شدیم که مورد تاکید مقام معظم رهبری است از این رو جزو رسالت های اصلی ما نیز به شمار می رود که آن هم توجه به حاشیه شهر است. وی با اشاره به این که به صورت جدی، تخصصی و فنی حدود چهار ماه است که در این عرصه فعالیت می کنیم و در حاشیه شهر مشغول فعالیت های جهادی درمانی هستیم، یادآور می شود: البته چشم انداز ما این است که از حاشیه شهر فراتر برویم و به مناطق محروم و دورتر هم طبق ظرفیت ها و امکاناتی که در اختیار داریم، به خدمت رسانی بپردازیم.توکلیان به اهداف مد نظر این گروه جهادی اشاره می کند و می گوید: اولین هدف ما شناسایی افراد بی بضاعت به صورت مستمر و دقیق در مناطق حاشیه شهر و ارائه خدمات درمانی به آن هاست. ما نمی گوییم خدمات درمانی توسط دانشگاه علوم پزشکی یا دیگر سازمان ها و نهادهای مربوط ارائه نمی شود، خیر، اما بخشی از خدمات به دلیل جنبه تخصصی و بار مالی از عهده دانشگاه و بیمه خارج است، به همین دلیل نقاط ضعف و خلأ های موجود را شناسایی کردیم تا خدمت رسانی را به بهترین شکل انجام دهیم.وی می گوید: در مرحله بعد با گروه هایی مانند بسیج، سپاه و دانشگاه علوم پزشکی و گروه های خودجوش، بیماران نیازمند واقعی را شناسایی می کنیم و گروه پرستاری و پزشکی به محل مد نظر اعزام می شود. بعد از آن بیماران غربالگری و دسته بندی می شوند و بعد از دسته بندی، اردوی جهادی وارد مرحله رسیدگی تخصصی به بیماران می شود و در این مرحله بیمارانی که غربالگری شدند و درمان شان نیاز به تداوم دارد، به صورت مرحله به مرحله توسط پزشکان متخصص ویزیت می شوند و اقدامات تخصصی و درمانی آن ها آغاز می شود.


تا آخرین قدم همراه بیماران هستیم
مسئول خادمیاران سلامت مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی تاکید می کند: اگر بیماری را شناسایی و احساس کردیم نیازمند واقعی است، درمان او را نیمه کاره رها نمی کنیم و به صرف دادن یک نسخه و مشاوره پزشکی اکتفا نمی کنیم؛ بنابراین ما تصمیم گرفتیم در حجم کم اما کامل، بیماران را تا آخرین مرحله درمان پوشش دهیم. وی با بیان این که منزلت و کرامت بیماران کاملا حفظ خواهد شد، ادامه می دهد: برای مثال در مرحله غربالگری و پایش 100 بیمار را ویزیت و بعد از دسته بندی به صورت تخصصی، درمان هرکدام را پیگیری می کنیم. در یک روز 20 بیمار که در یک منطقه شناسایی شدند به دارالشفا آورده و توسط پزشک خادم ما ویزیت می شوند و تا آخرین قدم همراه بیماران هستیم.
توکلیان تصریح می کند: در طرح خادمین سلامت با کمترین بودجه و امکانات، فعالیت می کنیم و اقتصاد مقاومتی را در این حرکت جهادی مدنظر قرار داده ایم، همچنین از هدر رفت منابع جلوگیری می کنیم تا خدمات درمانی به بیماران واقعی تعلق بگیرد و هزینه های ما عموما هزینه درمانی است.
خدمت رسانی به 1200 بیمار حاشیه شهر مشهد
وی با اشاره به این که طی مدت فعالیت جهادگران سلامت، دو منطقه گلشهر و قرقی را تحت پوشش قرار داده ایم، می گوید: در منطقه گلشهر به صورت جدی وارد شدیم و با توجه به این که از نظر فرهنگی، اقتصادی، سلامت و بهداشت نیازمند توجه ویژه ای بود، وقت بیشتری را صرف کردیم و خدمات روان پزشکی و فیزیوتراپی و دارویی ارائه شد. در منطقه قرقی نیز غربالگری را شروع کردیم و خدمات دندان پزشکی و تخصص زنان را به صورت کامل انجام دادیم. بعد از آن، مرحله به مرحله بیماران به دارالشفا آورده می شوند و تحت درمان قرار می گیرند. 
توکلیان با تاکید بر این که خدمات درمانی ارائه شده در این طرح به صورت نمایشی و فصلی نیست و به طور مستمر ادامه خواهد داشت، تصریح می کند: در گلشهر به صورت ثابت هفته ای 20 بیمار را تحت پوشش درمانی قرار می دهیم و در منطقه قرقی تا الان، 130 بیمار ویزیت شده اند. البته به طور متوسط برنامه چشم انداز ما خدمت رسانی به 500 بیمار در ماه است. در همت آباد و جاده کنه بیست نیز 100 بیمار تحت پوشش هستند. در این 4 ماه حدود 500 بیمار را تحت پوشش قرار داده ایم و نظر ما این است که در منطقه قرقی به دلیل نیاز بیشتر پوشش کامل تری داشته باشیم.
وی می افزاید: تاکنون 1200 بیمار در اردوهای جهادی خدمات نسبتا کامل دریافت کرده اند و علاوه بر ویزیت، داروی رایگان هم به بیماران تعلق گرفته و خواهد گرفت.
ویزیت 750 هزار بیمار طی 9 ماه
در ادامه مدیرعامل موسسه درمانی آستان قدس رضوی نیز در گفت و گو با «خراسان رضوی»، گزارشی از عملکرد 9 ماه امسال این موسسه ارائه می کند و می گوید: در این مدت، 750 هزار بیمار در موسسه درمانی آستان قدس رضوی ویزیت شده اند. ناصر سرگلزایی می افزاید: سیاست تولیت آستان قدس رضوی توجه ویژه به محرومان است و نباید هیچ گونه بحث سوددهی مدنظر باشد، در 9 ماه نخست امسال، یک میلیارد و 600 میلیون تومان تخفیفات ما بوده است که برای محرومان و زائران و مجاوران پرداخت کردیم و حدود دو میلیارد تومان هم  به صورت رایگان در صحن ها و رواق ها به بیماران خدمات درمانی تعلق گرفته است.وی تصریح می کند: در سه روز آخر ماه صفر 24 هزار زائر را به صورت رایگان درمان کردیم. کلیه خدمات پاراکلینیکی، دارویی و ویزیت به بیماران تعلق می گیرد و جنبه محرومیت زدایی درمانی را مدنظر قرار داده ایم.