تجربه شکست خورده

بسم‌الله الرحمن الرحیم
پس از اعلام تصمیم فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر عدم حضور در اجلاس ضدایرانی در لهستان، فرانسه هم رسماً اعلام کرد در این اجلاس شرکت نخواهد کرد و هیچ کدام از دیپلماتهای ارشدش را به این اجلاس نمی‌فرستد.
پیش‌بینی می‌شود که هیچ یک از کشورهای مطرح نیز حاضر به مشارکت در این اجلاس ضدایرانی نباشند. در صورت تشکیل این اجلاس، قاعدتاً حرکت جدید آمریکا، اسرائیل و رژیمهای فاسد عربی در این زمینه، پیشاپیش یک اقدام شکست خورده ارزیابی می‌شود و فاقد ارزش و اعتبار مورد انتظار دشمنان ایران است. چرا که وزن و اعتبار چنین اجلاسی قطعاً بیش از وزن و اعتبار میزبان و مجریانش نیست و در حال حاضر لهستان در پائین‌ترین موقعیت در اروپا قرار دارد و مجریان هم هر کدام به نحوی درگیر مسائل شدید پیرامونی هستند
ترامپ با یک دولت نیمه‌تعطیل مواجه شده و با کنگره به درگیری روزمره پرداخته است بعلاوه کابوس استیضاح یا برکناری زودرس وی اوضاع را در کاخ سفید بحرانی کرده است. دمکراتها مخالف تخصیص بودجه برای ایجاد یک دیوار حائل در مرز مکزیک هستند. شاید با اصرار در این زمینه مایلند شکست و ناکامی ترامپ در مطالبه هزینه‌های احداث دیوار از مکزیک را به رخ بکشند. چرا که ترامپ در مناظره‌های انتخاباتی وعده داده بود این دیوار با هزینه مکزیکی‌ها اجرا می‌شود.


ارتجاع ناکام عرب هم در بدترین شرایط ممکن طی دهه‌های اخیر قرار گرفته و درگیری میان سران عرب مانع تشکیل یک اجماع آبرومند میان آنها شده است. وضعیت اسرائیل از همه بدتر است و «بنی‌موریس» مورخ صهیونیستی از نابودی حتمی و قریب‌الوقوع اسرائیل سخن می‌گوید و معتقد است که صهیونیستها در این منطقه غرق خواهند شد.
از سوی دیگر «دانیال لزار» نویسنده کتاب کودتای مخملی معتقد است کاخ سفید پس از شکست و ناکامی در محاصره ایران در منطقه و ایجاد ائتلاف عربی علیه ایران، راه به جائی نخواهد برد و شاهد شکست دیگری این بار در لهستان خواهد بود. لزار فهرستی از دلایل و زمینه‌های ارزیابی خود را مطرح می‌کند و می‌پرسد چرا یک نشست بین‌العربی را باید در یک کشور ضعیف اروپائی تشکیل داد؟ بعلاوه کدام کشور مهم اروپائی حاضر است در چنین اجلاسی در همسایگی خود شرکت کند و شریک جرم آمریکا و اعراب علیه ایران شود؟ به ویژه آنکه سعودیها به عنوان متحد کلیدی ترامپ در میان دریائی از مصائب و مشکلات بی‌پایان دست و پا می‌زنند. چنین متحدی به جای یک مزیت، یک دردسر بزرگ است.
بعلاوه این روزها در میان رسانه‌ها انبوهی از حملات بی‌سابقه و جملات گزنده نثار معدود اطرافیان باقیمانده در کنار ترامپ می‌شود که آنها فرصت نمی‌کنند همه را بخوانند و بشنوند تا چه رسد به پاسخگوئی و رفع اتهام و ابهام. در چنین شرایطی سئوال اصلی اینست که وقتی ناظران از عمق بحران در اطراف ترامپ آگاهند، پس اصرار جنون‌آمیز دارودسته ترامپ در دشمنی و کینه‌توزی علیه ایران چه توجیهی دارد؟ و چه اهدافی را دنبال می‌کند؟ پاسخ این سئوال روشن است و به نظر می‌رسد آنها برای فرار از وضعیت موجود و سرپوش گذاشتن بر بحرانهای فزاینده‌ای که کاخ سفید و شخص ترامپ را دربرگرفته، امیدوارند با این قبیل حرکتهای مذبوحانه افکار عمومی را به مسائل خارج از مرزها سرگرم کنند و با انحراف افکار عمومی فرصتی هرچند محدود به دست بیاورند تا بلکه فکری برای خروج از بحران به ذهن آنها برسد. ولی مشکل اینست که آنها هرچه بیشتر تلاش می‌کنند، کمتر نتیجه می‌گیرند و اتفاقاً درون باتلاقی که خودشان به وجود آورده‌اند، بیشتر فرو می‌روند.
امروزه حتی نزدیکترین متحدان آمریکا هم ترجیح می‌دهند از ترامپ فاصله بگیرند تا از عواقب سقوط احتمالی ترامپ در امان بمانند و اتهام همدستی با ترامپ را پیشاپیش از خود رفع کنند. فراموش نکنیم که امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در نخستین ماههای ورود ترامپ به کاخ سفید هشدار می‌داد که اجازه نمی‌دهد آمریکای ترامپ منزوی شود. مکرون شاید همان روزها هم آگاه بود که این، بلوف بزرگی است و نه‌تنها از فرانسه که از هیچ‌کس برنمی‌آید که مانع انزوای آمریکای ترامپ شود ولی این روزها شاهدیم که مکرون هم از دارو دسته ترامپ قطع امید کرده و برای رهائی از عواقب انزوای آمریکا و سقوط زودرس ترامپ تلاش می‌کند تا حساب فرانسه را از حساب آنها جدا کند. این اوج انزوای ائتلاف درماندگان است که حتی متحدین دیروز هم از آنها فاصله می‌گیرند.
در این زمینه مشکل جدی‌تری هم وجود دارد و آن اشتهای سیری‌ناپذیر صهیونیستها برای سوءاستفاده از ناشی‌گریهای ترامپ در آخرین فرصتهای باقیمانده است که برای آمریکا حتی مشکل امنیت ملی ایجاد می‌کند. لابی صهیونیستی «ایپک» تاکنون چندین بار به صراحت اعلام کرده که بسیاری از طرفها و برنامه‌های ترامپ و دستیارانش را این لابی پرنفوذ ارائه کرده و حتی در چند مورد خاطرنشان کرد که متون طرحها را هم لابی ایپک تهیه کرده است. اگرچه دولتهای گذشته هم از صهیونیستها حرف‌شنوی داشتند ولی اخیراً ایپک به گونه‌ای رفتار می‌کند که گوئی کاخ سفید را به «اتاق فرمان لابی ایپک» تبدیل کرده است که قاعدتاً برای جامعه آمریکا بسیار تحقیرکننده و آزاردهنده است.
از این دیدگاه، تشکیل یا عدم تشکیل اجلاس ضدایرانی در لهستان یک تجربه مشترک محور شرارت عبری – عربی محسوب می‌شود که از باقیمانده رمق و اعتبار نیم‌بند ترامپ هم در آخرین فرصتها برای پیشبرد مقاصد صهیونیستها استفاده ابزاری می‌شود، تلاشی که از هم‌اکنون یک اقدام شکست‌خورده است.
سایر اخبار این روزنامه
بانک مرکزی: تعداد چک‌های برگشتی در آذرماه 32 درصد کم شد نگاه کاسب‌کارانه به تحریم با افزایش بی رویه قیمت خودرو ضربه وزارت اطلاعات به اخلالگران بازار پتروشیمی افتخارآفرینی فولاد مبارکه در جشنواره ملی نوآوری محصول برتر ایرانی اصرار نمایندگان مجلس بر مصوبه قبلی خود در مورد الحاق ایران به CFT اتاق‌ِ بازرگانی، انجمن‌های حرفه‌ای و فرجام برجام و FATF رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: CFT و پالرمو در یک ماه آینده تعیین تکلیف می‌شوند تظاهرات ضد ترامپ در شهرهای مختلف آمریکا و اروپا با امضای طوماری مطرح شد درخواست چهره‌های جهانی از کشورهای اروپایی برای تحریم نشست ضد ایرانی لهستان تحلیلگر صهیونیست: قطعات پازل ضد ایرانی ترامپ چیده نخواهد شد تجربه شکست خورده معاون وزیر دفاع بیان کرد اجرای 48 پروژه استراتژیک عمرانی و زیربنایی در سواحل مکران معاون امور مجلس ریاست جمهوری: دستگاه‌ها از رایزنی‌های دوباره برای تغییر بودجه اجتناب کنند بیش از 4 هزار نفر استخدام دستگاه‌های دولتی می‌شوند توضیحات رئیس پلیس تهران درباره فرار 3 اخلالگر بازار کاغذ