اصرار نمایندگان مجلس بر مصوبه قبلی خود در مورد الحاق ایران به CFT

بخش خبری: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز بر مصوبه قبلی خود در لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) اصرار کردند و آن را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع دادند.
نمایندگان در این جلسه به بررسی لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) اعاده شده ازسوی شورای نگهبان پرداختند اما بر مصوبه قبلی خود اصرار کردند. مجلس لایحه CFT را با 117 رای موافق، 62 رای مخالف و 2 رای ممتنع از 197 نماینده حاضر به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع دادند.
دکتر مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را بر عهده داشت ضمن قرائت ماده واحده این لایحه گفت:به دلیل آن که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بر نظر قبلی خود اصرار دارد این لایحه برای بررسی بیشتر به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع می‌شود.
* ثبت سفارش کالاهای خارجی دارای مشابه ایرانی ممنوع شد


نمایندگان در ادامه جلسه علنی دیروز، وزارت صنعت را موظف کردند که ثبت سفارش کالاهای مصرفی و مصرفی با دوام خارجی دارای مشابه ایرانی تا پایان مدت قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه ممنوع کند.
نمایندگان به ادامه بررسی طرح حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی پرداختند و ماده 17 آن را با 164 رای موافق، 12 رای مخالف و دو رای ممتنع تصویب کردند.
نمایندگان در این ماده، وزارت صنعت را موظف کردند ثبت سفارش کالاهای مصرفی و مصرفی با دوام خارجی دارای مشابه ایرانی که با کیفیت مناسب و به میزان کافی تولید شده باشد را تا پایان مدت قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه ممنوع کرده و یا براساس ماده 22 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور از موانع تعرفه‌ای و فنی جهت مدیریت واردات استفاده کند.
* مجلس از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی تحقیق و تفحص می‌کند
نمایندگان مجلس از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در خصوص چگونگی اجرای قانون اصلاح قانون استخدام مهندسین ناظر تولیدات کشاورزی و واردات محصولات کشاورزی و دامی با استفاده از ارز دولتی و تنظیم بازار تحقیق و تفحص می‌کنند.
* نمایندگان از پاسخ‌های زنگنه قانع شدند
نمایندگان مجلس از پاسخ‌های وزیر نفت به سوال‌های نماینده اصفهان درمورد عزل و نصب هیات مدیره شرکت نفت ستاره خلیج فارس و ورود بنزین به کشور قانع شدند.
بیژن زنگنه در جلسه علنی دیروز برای پاسخ به دو سوال احمد سالک نماینده اصفهان در مورد دلیل عمل خلاف قانون معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش در عزل و نصب هیات مدیره شرکت نفت ستاره خلیج فارس و ورود بنزین به کشور با وجود تولید 24 میلیون لیتر بنزین شرکت نفت ستاره خلیج فارس در مجلس حضور یافت.
پس از پاسخ‌های وزیر نفت، احمد سالک نماینده اصفهان اعلام کرد که از پاسخ‌های وزیر نفت قانع نشده و آن را به رای مجلس گذاشت.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز با 110 رای موافق، 60 رای مخالف و چهار رای ممتنع از مجموع 198 نماینده حاضر اعلام کردند که از پاسخ‌های وزیر نفت قانع شدند.
*وزیر نفت: هیچ خلافی در انتصابات ستاره خلیج فارس رخ نداده است
وزیر نفت در پاسخ به سوال نماینده اصفهان گفت: هیچ خلاف قانونی در عزل و نصب هیات مدیره شرکت نفت ستاره خلیج فارس انجام نشده و طبق قانون مدیرعامل آن تغییر کرده است.
بیژن زنگنه تاکید کرد: بعد از 30 سال شرکت داری، قانون تجارت و شرکت‌داری را بلد هستم.
وی با یادآوری این که شرکت نفت ستاره خلیج فارس مشمول قانون تجارت است، افزود: اعضای هیات مدیره یک شرکت طبق قانون تجارت هم می‌توانند حقیقی و هم می‌توانند حقوقی باشند، اعضای هیات مدیره این شرکت پنج عضو حقوقی بودند که دو عضو حقوقی توسط شستا، یک عضو توسط شرکت پالایش و پخش و دو عضو هم توسط صندوق بازنشستگی نفت انتخاب می‌شوند.
وزیر نفت تصریح کرد: هیچ تغییری در هیات مدیره صورت نگرفته است، تمامی اعضای حقوقی بوده و هستند اما طبق قانون تجارت هیات مدیره می‌تواند مدیرعامل را هر وقت بخواهد عزل و تغییر دهد.
زنگنه ادامه داد: در جلسه‌ای که در مهر 96 برگزار شد، هیات مدیره این شرکت با سه عضو از پنج عضو تصمیم به تغییر مدیرعامل آن گرفت که این در صورت جلسه در ثبت شرکت‌ها قید شده است.
وی خاطرنشان کرد: نماینده اصفهان بیان کرده که مدیرعامل را باید مجمع عمومی این شرکت عزل و نصب کند ولی به ایشان گفتم طبق قانون تجارت، هیات مدیره عزل و نصب را انجام می‌دهد.
وی یادآور شد: تنها در یک مورد تغییر مجمع عمومی دخالت می‌کند و آن در صورتی است که می‌خواهند مدیرعامل رئیس هیات مدیره شود که در آن حالت طبق قانون تجارت باید در مجمع عمومی مطرح شود و سه چهارم اعضای مجمع تایید کنند که فرد در این سمت حضور یابد.
وی تصریح کرد: درمورد مدیرعامل قبلی به دلیل آن که تصمیم بر این گرفته شده بود رئیس هیات مدیره شود، وی مجوز مجمع عمومی را اخذ می‌کند.
وزیر نفت گفت: هم‌اکنون مدیرعامل این شرکت را تغییر داده‌اند که هیچ خلاف قانون صورت نگرفته است، در این راستا هیات مدیره تصمیم‌گیری کرده و معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش تصمیمی نگرفته است.
زنگنه همچنین در پاسخ به سوال دوم سالک در مورد این که چرا همچنان شاهد ورود بنزین به کشور با وجود تولید 24 میلیون لیتر بنزین شرکت نفت ستاره خلیج فارس هستیم اظهارداشت: مهم‌ترین هدف افزایش تولید بنزین است، زمانی که زمزمه تحریم آمریکا شنیده شد، تلاش کردیم تا از مسئله ناتوانایی در تولید بنزین استفاده نکنند و به کشور کشور فشار نیاورند.
وی با بیان این که در کار خود با هیچکس عقد اخوت نبسته ام، اظهار داشت: کسی که توانمند نباشد را بدون توجه به این که دلخور می‌شود یا دوستم است، کنار می‌گذارم.
وزیر نفت به راه‌اندازی سریع پالایشگاه ستاره خلیج فارس در اردیبهشت سال 96 اشاره کرد و یادآور شد: با راه‌اندازی پالایشگاه تولید مستمر بنزین با ظرفیت 12 میلیون لیتر انجام شد، این درحالی بود که مدیرعامل قبلی در نامه رسمی از خطر انفجار پالایشگاه گفته بود و خواستار پول کلان برای تعمیرات پالایشگاه بود.
زنگنه همچنین گفت: معاون بنده یکی از شاگردانم است، اینکه معاون بنده در مقطع فوق لیسانس یک درس با من داشته است، جرم نیست، بسیاری از مسئولان کشور شاگردان رهبر کبیر انقلاب بوده اند، اما آخر متوجه نشدند از نیروی جوان استفاده کنند یا خیر. این که می‌گوییم جوان با تجربه، قابل امکان نیست.
وزیر نفت افزود: فازهای 1 و 2 پالایشگاه ستاره خلیج فارس به ظرفیت رسیده است، فاز 3 نیز درحال راه‌اندازی است و با تولید 30 میلیون لیتر بنزین در روز سرپا ایستاده‌ایم و به آن افتخار می‌کنیم، چرا که ستاره خلیج فارس خوب کار کرده و انصاف نیست پشت نیروی جوان پرانرژی اینگونه صحبت کنیم.
وی با بیان این که شستا دو عضو در هیات مدیره ستاره خلیج فارس دارد،گفت: آنها آن زمان به دلیل مخالفت با روش به تغییر مدیرعامل رای ندادند، آنها تصمیم را زیر سوال نبردند، بلکه خواستار آن بودند روش دیگری برای این تغییر انجام شود، آنها بعد از نتایجی که از مدیرعامل جدید گرفتند از این تغییر اعلام رضایت کردند.
وزیر نفت به گزارش نظارتی سازمان بازرسی کل کشور اشاره کرد و گفت: در گزارش سازمان بازرسی آمده است که بعد از تغییرات مدیریتی در نیمه دوم سال 96 فاز اول ستاره خلیج فارس با 12 میلیون لیتر به طور کامل راه‌اندازی و به تثبیت رسیده، که این کار قابل تقدیر است، بنابراین حتی سازمان نظارتی نیز از تغییر و نتیجه تقدیر کرده است.
زنگنه افزود: هم‌اکنون بنزین مثل نان شب است، اگر دو ساعت بنزین نباشد، مردم نمی‌توانند آن را تحمل کنند، ما تلاش کردیم در 6 ماهه اول سال در زمینه تولید بنزین به تعادل برسیم.
وی اظهار داشت: در سال گذشته روزانه 12 میلیون لیتر بنزین وارد می‌کردیم، اما امسال از مهرماه هیچ بنزینی وارد کشور نشده است و در واقع در تولید بنزین خودکفا شده‌ایم و وضعیت ذخایرمان بهبود یافته است، به طوری که در بودجه سال آینده پیش‌بینی برای واردات بنزین نداشته ایم.
وزیر نفت خاطرنشان کرد: در سال 91 در حدود 52 میلیون لیتر بنزین تولید می‌کردیم، در این مدت 43 میلیون لیتر بنزین دیگر به میزان تولیدات کشور افزوده شده و در واقع 95 میلیون لیتر بنزین تولید می‌شود. افزایش 83 درصدی تولید بنزین در کشور بی‌سابقه بوده است.
* زنگنه: پیمانکاران تحت هیچ شرایطی حق وارد کردن کالا از خارج را ندارند
وزیر نفت همچنین به سوال رضا انصاری نماینده داراب و زرین دشت درباره اولویت‌ها، استرات‍ژی‌ها، برنامه‌ها واقدامات اجرایی وزارت نفت برای ارتقاء ارتباط صنعت و دانشگاه و تغییر رویکرد صنعت نفت کشور ازتولید منهای تکنولو‍ژی به تولید به علاوه تکنولوژی چیست، پاسخ داد.
زنگنه گفت: تکلیف کردیم که پیمانکاران یک لیست مفصلی از کالاها را الزاما باید از ایرانی‌ها بخرند بنابراین آنها حق ندارند تحت هیچ شرایطی از خارج کالا وارد کنند تا بتوانیم برای نیروهای داخلی ایجاد اشتغال کنیم.وی یادآور شد: مهم‌ترین اولویت ما در وزارت نفت توجه به افزایش بازیافت از مخازن نفت و گاز است.
وی ادامه داد: کل ذخایر در جای هیدروکربنی ما 836 میلیارد بشکه است. اما مقداری که با تکنولوژی‌هایی که در دست داریم و می‌توانیم برداشت کنیم 239 میلیارد بشکه است در واقع 29 درصد ازکل ذخایر را می‌توانیم برداشت کنیم.
وزیر نفت خاطرنشان کرد: معنی آن این است که 71 درصد آن در زیر زمین بلااستفاده می‌ماند تاکنون ما 85میلیارد بشکه برداشت کرده‌ایم و با همین ضرب بازیافت 154 میلیارد بشکه در زیر زمین داریم.
زنگنه افزود: 432 میلیاردتومان و 575 میلیون یورو تجهیرات سرچاهی، پمپ‌های درون چاهی و شیرهای کنترلی و ایمنی و تجهیزات جانبی و انواع لوله‌ها، الکتروموتورهای ضد انفجار و لوله‌های فولادی بخصوص لوله‌های سی آر‌ای در این زمینه‌ها قرارداد بسته‌ایم که سند آنها موجود است.
وی یادآور شد: به موجب مصوبه شورای اقتصادی در سال گذشته قرار شده است بیش از 6میلیارد دلار کار در بخش داخلی فقط به پیمانکاران داخلی داده شود. ما ازپیمانکاران داخلی دعوت کردیم و در این هفته حدود یک میلیارد دلار از این قراردادها امضا می‌شود.
نماینده داراب پس از از پاسخ‌های وزیر نفت اعلام کرد که قانع شده است.
* لاریجانی: رفتار آمریکا نسبت به خبرنگار "پرس تی وی" نمونه سیاست ورزی دروغین آنهاست
رئیس مجلس شورای اسلامی رفتار سبوعانه رژیم آمریکا درباره خبرنگار پرس تی وی را نمونه سیاست ورزی دروغین آنها در صحنه بین‌المللی دانست.
علی لاریجانی در ابتدای جلسه علنی دیروز گفت: رفتار سبوعانه رژیم آمریکا نسبت به خبرنگار پرس تی وی و برخورد غیر قانونی با این خبرنگار نشانگر آن است که آنها حقوق بشر را برای دیگران می‌سرایند و خود به سبک دولت‌های پیروشان در برخورد با قاشقچی ملتزم هستند.
سایر اخبار این روزنامه
بانک مرکزی: تعداد چک‌های برگشتی در آذرماه 32 درصد کم شد نگاه کاسب‌کارانه به تحریم با افزایش بی رویه قیمت خودرو ضربه وزارت اطلاعات به اخلالگران بازار پتروشیمی افتخارآفرینی فولاد مبارکه در جشنواره ملی نوآوری محصول برتر ایرانی اصرار نمایندگان مجلس بر مصوبه قبلی خود در مورد الحاق ایران به CFT اتاق‌ِ بازرگانی، انجمن‌های حرفه‌ای و فرجام برجام و FATF رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: CFT و پالرمو در یک ماه آینده تعیین تکلیف می‌شوند تظاهرات ضد ترامپ در شهرهای مختلف آمریکا و اروپا با امضای طوماری مطرح شد درخواست چهره‌های جهانی از کشورهای اروپایی برای تحریم نشست ضد ایرانی لهستان تحلیلگر صهیونیست: قطعات پازل ضد ایرانی ترامپ چیده نخواهد شد تجربه شکست خورده معاون وزیر دفاع بیان کرد اجرای 48 پروژه استراتژیک عمرانی و زیربنایی در سواحل مکران معاون امور مجلس ریاست جمهوری: دستگاه‌ها از رایزنی‌های دوباره برای تغییر بودجه اجتناب کنند بیش از 4 هزار نفر استخدام دستگاه‌های دولتی می‌شوند توضیحات رئیس پلیس تهران درباره فرار 3 اخلالگر بازار کاغذ