کیهان شکست ورشو را دید اما تاثیر برجام را نه!

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: برخی شاید منتظر بودند در آستانه ی 40 سالگی انقلاب اسلامی، گوادلوپ دیگری در کشور لهستان، علیه ایران شکل بگیرد! غافل از این که شرایط امروز جهان و موقعیت این روزهای ایران با 40 سال قبل بسیار
متفاوت است.
گوادلوپ نام جزیره‌ای کوچک در شرق دریای کارائیب و غرب اقیانوس اطلس است که در اوائل دی 1357 والری ژیسکاردستن رئیس جمهور فرانسه از سران دولت‌های آمریکا، انگلستان و آلمان درخواست کرده بود تا به آن جا سفر کنند و به‌طور غیر رسمی راجع به بحران‌ها‌ی بین‌المللی با یکدیگر به بحث و تبادل‌نظر بپردازند. اگرچه در آن زمان تبعات کودتای کمونیست‌ها در افغانستان، خشونت‌های فزاینده‌نژادی در آفریقای جنوبی، اشغال نظامی کامبوج توسط ارتش ویتنام در راس همه ی خبرها بود اما این نشست در نهایت به موضوع انقلاب اسلامی ایران به عنوان مهمترین دغدغه سیاسی رهبران کشورهای غربی پرداخت و سراغ هیچ برنامه ی دیگری نرفت!



> کیهان برجام را نادیده گرفت اما اثرات برجام را
مصادره به مطلوب کرد!
کیهان در گزارشی با عنوان: «اجلاس ضد ایرانی لهستان شروع نشده شکست خورد!» که اصلی‌ترین گزارش این روزنامه نیز محسوب می‌شود، می‌نویسد: «نشست ضدایرانی لهستان که قرار بود 13 و 14 فوریه برگزار شود پیش از برگزاری شکست خورد، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده است در این نشست شرکت نمی‌کند، براساس این گزارش، وال‌استریت‌ژورنال گزارش داده است
که فرانسه از اعزام وزیر خارجه به این نشست خودداری می‌کند و آلمان و انگلیس هم تکلیف خود را نمی‌دانند، این همه نشان می‌دهد که نشست ضدایرانی لهستان پیش از برگزاری شکست خورده است.» اما با زیرکی هرچه تمام‌تر اصلاً دلیل این شکست و عدم حضور و سردرگمی را بیان نمی‌کند زیرا به خوبی می‌داند دامن زدن به چرایی این مجموعه ناکامی‌ها‌؛ مساوی است با تایید اثرات ماندگار همان برجامی که هیچ اعتقادی به آن ندارد!

> اجلاسی که عدم برگزاری آن
محتمل‌ترین گزینه بود!
همان طور که پیشتر در خبرها آمده بودجمعه گذشته خبری از سوی وزارت خارجه آمریکا مبنی‌بر برگزاری اجلاسی بین‌المللی درباره خاورمیانه و با محوریت ایران منتشر شد. در این راستا مایک پامپئو، وزیر خارجه ایالات متحده،
در مصاحبه‌ با شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز این کشور با اعلام این که این اجلاس با حضور نمایندگانی از کشورهای مختلف خاورمیانه، آسیا، اروپا و آفریقا طی روزهای ۱۳ و ۱۴ فوریه (۲۴ و ۲۵ بهمن) در لهستان برگزار می‌شود، مدعی شده بود: «تمرکز گفت‌وگوها بر ثبات خاورمیانه، صلح، آزادی و امنیت در منطقه خواهد بود و طی آن اطمینان حاصل می‌شود تا ایران صاحب‌نفوذی بی‌ثبات‌گر نباشد.» گرچه این پایان کار نبود و پامپئو در اقدام بعدی از بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به‌عنوان اولین مهمان برای شرکت در این گردهمایی دعوت کرد.

> کیهان و مستنداتی از رسانه‌ها‌ی غربی!
کیهان در این گزارش و با استفاده از خبری که در نشریه «وال‌استریت ژورنال» منعکس شده، از عدم شرکت «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشستی که قرار است ماه آینده علیه ایران در لهستان برگزار شود، خبر می‌دهد و در ادامه می‌نویسد:«تاکنون وزرای خارجه حدود ۷۰ کشور، از جمله تمام اعضای اتحادیه اروپا، به شرکت در این نشست دعوت شده‌اند، با این وجود هنوز مشخص نیست کدام کشورها این دعوت را پذیرفته‌اند.»
کیهان که تقریبا تمام خبر وال‌استریت ژورنال را به عنوان فکت‌ها‌ی اصلی گزارش خود انتخاب کرده در ادامه و از قول همین نشریه یادآور می‌شود: «احتمالا وزرای خارجه شماری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا از شرکت در نشست ورشو خودداری می‌کنند، این امر موید این امر است که تلاش پامپئو برای کشاندن اتحادیه اروپا به کارزار فشار به ایران، با دشواری مواجه شده است.
وال استریت همچنین مدعی شده، فرانسه احتمالا از اعزام وزیر خارجه خود به این نشست خودداری می‌کند. انگلیس و آلمان هم هنوز در مورد سطح حضور در این نشست تصمیم‌گیری نکرده‌اند. وزیر خارجه لوکزامبورگ نیز اعلام کرده که به دلیل تداخل برنامه‌هایش، در این کنفرانس
شرکت نمی‌کند.
گویا یک دیپلمات اروپایی به وال‌استریت ژورنال گفته است که اتحادیه اروپا به یک «ائتلاف ضدایرانی» نمی‌پیوندد.
خلاصه‌ترین جمع بندی که در این روزنامه منعکس شده این که: برخی از دیپلمات‌های اروپایی انتخاب لهستان به‌عنوان میزبان این نشست را به‌عنوان تلاش ایالات متحده برای تفرقه‌انداختن در میان اعضای اتحادیه اروپا در ارتباط با ایران ارزیابی کرده‌اند.»

> این تمام واقعیت نیست
چون پای برجام در میان است!
کیهان به درستی واقعیت‌ها‌یی را مطرح می‌کند که نشان از شکست تصمیم امریکایی‌ها‌ برای تبدیل نشست لهستان به یک نشست ضد ایرانی دارد اما این عدم تمایل و جدی نگرفتن و کراهت برای حضور داشتن مستقیماً به تحولات 6 سال اخیر در ایران و منطقه دارد.
ایران که سومین سال امضای برجام را پشت سر می‌گذارد حالا با خیالی جمع و جور‌تر تحولات بین المللی را دنبال می‌کند. از سوی دیگر؛ اروپایی‌ها‌ و دیگر کشورهای آسیایی، آفریقایی و... اساساً به دلیل آن که ایران پای تمامی تعهدات خود ایستاده است دلیلی نمی‌بینند تا در نشستی شرکت کنند که احتمال واکنش‌ها‌ی تندی از سوی ایران در آن قابل پیش بینی باشد.
برجام اگرچه به تمامی اهداف از پیش طراحی شده دست پیدا نکرد اما در چنین مواقعی قطعا برای عدم به وجود آمدن ائتلافی بین‌المللی، بزرگترین مانع به شمار می‌آید.
کیهان هیچ اشاره‌ای به برجام و دستاوردهای آن نمی‌کند اما از یاد می‌برد دلایلی که برای عدم توفیق آمریکایی‌ها‌ برای باشکوه برگزار کردن نشست لهستان بر می‌شمارد همگی میوه‌ها‌ی همان برجامی است که طی سه سال گذشته سعی کرده تا آن را عاری از هرنتیجه‌ای
نشان دهد!
کیهان‌اندیشان بپذیرند یا نه در اصل ماجرا تفاوتی ایجاد نمی‌کند چون؛ ایران بدون برجام اگر دچار برخی مصائب نمی‌شد قطعا موجب آن می‌شد تا اکثر کشورهای هم سو با برنامه‌ها‌ی ایالات‌متحده برای حضور در هر اجلاسی که رنگ و بوی ضدایرانی داشته باشد از هم گوی سبقت بربایند پس بد نیست لا به لای یک گزارش، اشاره‌ای کوتاه هم به برجام و تاثیرات منطقه‌ای و بین‌المللی آن نیز فراموش نشود چون اگر برجام امضاء نشده بود هم موگرینی در آن شرکت می‌کرد هم سران عضو اتحادیه اروپا برای حضور تردیدی به خود راه نمی‌دادند!