زمزمه دوباره استیضاح ترامپ

گروه بین‌الملل: رئیس جمهوری آمریکا در ماجرای رسوایی راشاگیت با اتهامی تازه روبه‌رو شده است. ترامپ این‌بار متهم است که که کوهن را وادار شهادت دورغ‌ در برابر کنگره کرده است. دموکرات‌های آمریکا از ترامپ خواسته‌اند درباره توصیه به وکیلش برای این دروغ‌گویی توضیح دهد. این افشاگری توسط سامانه خبری بازفید انجام شده، بازفید نوشته است که ترامپ به «مایکل کوهن» گفته که درباره پروژه شرکتش برای ساخت برج در روسیه دروغ بگوید.
پیش از این نیز در گزارش ایندیپندنت آمده بود که ترامپ قرار بوده همزمان با انتخابات سال ۲۰۱۶ در سفری برنامه ریزی شده به مسکو با «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه دیدار و مذاکرات خود در مورد پروژه برج ترامپ در مسکو را آغاز نماید. ترامپ پس از اطمینان از اینکه کاندیدای منتخب جمهوریخواهان است همواره به کرات هر گونه روابط اقتصادی با روسیه را رد کرده است. با این حال، کوهن که در جریان تحقیقات مولر به نقض قانون در انتخابات سال ۲۰۱۶ متهم شد، به بازرس مولر گفته که ترامپ به وی دستور داده است تا در رابطه با تماسش با مسکو در جلسه استماع کنگره دروغ بگوید.
بنا به گزارش دویچه‌وله سامانه اینترنتی بازفید در آمریکا، گزارش می‌دهد که وکیل ترامپ، طبق رهنمود او در کنگره شهادت دروغ داد. در این گزارش و براساس گفته‌های دو منبع مطلع آمده است که رئیس جمهوری آمریکا از «مایکل کوهن» خواسته بود به پرسش‌های کنگره پیرامون پروژه‌های ساخت و ساز در روسیه جواب راست ندهد.
«آدام شیف»، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا، می‌گوید اینکه ترامپ کوشیده باشد جلو تحقیقات و روشن شدن مناسبات تجاری‌اش با روسیه را بگیرد، سنگین‌ترین اتهام علیه اوست: «ما هر کاری لازم باشد، برای راستی‌آزمایی این اتهام انجام خواهیم داد.»


«مایکل کوهن» پیش‌تر اقرار کرده که در کنگره شهادت دروغ داده است. او در دسامبر ۲۰۱۸ به اتهام پرداخت حق‌السکوت به زن‌هایی که با ترامپ رابطه جنسی داشتند و دروغ‌گویی به کنگره به سه سال زندان محکوم شد. کوهن در یک پرونده دیگر نیز به خاطر دروغ گفتن به بازپرس ویژه بررسی نقش روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا مجرم شناخته شده است.
پروژه مورد نظر در گزارش بازفید، طرح احداث برج ترامپ در مسکو است. کمپانی ترامپ می‌خواست برجی با ۱۰۰ طبقه در مسکو بسازد، اما این پروژه منتفی شد و در کارزار انتخاباتی ترامپ نیز مورد انتقادهای بسیار قرار گرفت.
«مایکل کوهن» در ماه نوامبر اقرار کرده بود که به کنگره در این زمینه دروغ گفته است. او در برابر دادگاه نیز گفت تا ژوئن ۲۰۱۶ می‌کوشید موافقت مقامات روسی را برای مجوز ساخت برج مسکو جلب کند و به این تلاش در هنگام کارزار انتخاباتی نیز ادامه داد.
سامانه بازفید قبلا نیز گزارش داده بود که کوهن به توصیه ترامپ، به قاضی مولر، مسئول تحقیقات مربوط به دخالت روسیه در انتخابات آمریکا دروغ گفته است.
رد اتهامات تازه ترامپ 
دفتر بازرس ویژه گزارش وب‌سایت خبری بازفید در مورد درخواست «دونالد ترامپ» از وکیل سابق‌اش برای دروغ گفتن به کنگره آمریکا را نادرست خواند. سردبیر این وب‌سایت اما می‌گوید همچنان از گزارش‌ خود دفاع می‌کند.
یک سخنگوی «رابرت مولر»، بازرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا، گزارش جنجالی وب‌سایت بازفید را رد کرد. به گفته این سخنگو، نقل قول‌ها و توضیحات منتسب به دفتر بازرس ویژه در گزارش وب‌سایت بازفید دقیق نیستند.
پس از انتشار این واکنش ترامپ در چند توییت سایت بازفید و شبکه خبری سی‌ان‌ان را فیک نیوز خواند. او در توییتی نوشت: «فیک نیوز دشمن واقعی مردم است.»
«دونالد ترامپ» پیش از واکنش دفتر بازرس ویژه در توییتی نوشت که «مایکل کوهن»، وکیل سابق‌اش در دادگاه به خاطر شهادت دروغ و کلاهبرداری محکوم شده و با اتهام سرقت ده‌ها هزار دلار از وال استریت نیز روبرو است به همین علت برای کاهش محکومیت‌اش دروغ می‌گوید.
در همین حال «بن اسمیت»، سردبیر و‌ب‌سایت بازفید از گزارش جنجالی منتشر شده در این سایت دفاع کرد. او خطاب به سخنگوی بازرس ویژه نوشت: «ما از گزارش و منابع خبری آن دفاع می‌کنیم و از بازرس ویژه می‌خواهیم که دقیقا اعلام کند کدام بخش این گزارش دقیق نیست.»
درخواست تحقیق برای استیضاح
این گزارش بازفید مجددا باعث بالاگرفتن گمانه‌زنی‌ها درباره امکان استیضاح ترامپ و جسارت بیشتر دموکرات‌های کنگره برای تحقیقات درباره این ادعاها شده است. «یواخین کاسترو»، نماینده دموکرات می‌گوید: اتهام اخیر به فرض صحت داشتن، فرصتی برای استیضاح و طرح عدم کفایت ترامپ است. او در توئیتر نوشت: «اگر گزارش بازفید درست باشد، پرزیدنت ترامپ یا باید کناره‌گیری کند یا رد صلاحیتش به جریان بیفتد.»
«دام شف»، نماینده کالیفرنیا گفت: کنگره باید آنچه را که مشخص می‌کند محتویات این گزارش درست بوده یا خیر پیگیری کند. این ادعا که رئیس جمهور ممکن است در مقابل کمیته تلاش کرده باشد تا تحقیقات را محدود کند و ارتباطات خود را با روسیه پنهان کند، یکی از جدی‌ترین مباحث مطروحه تاکنون بوده است.
«جاکوین کاسترو»، نماینده تگزاس در توییتر خود نوشت: «اگر داستان بازفید درست باشد، رئیس‌جمهوری آمریکا باید یا استعفا بدهد و یا استیضاح گردد.»
«کریس مورفی»، سناتور دموکرات از ایالت کنتیکات، نیز از رابرت مولر درخواست کرده است تا تأیید کند که آیا شواهدی وجود دارد که ترامپ به وکیلش دستور داده باشد به کنگره دروغ بگوید یا خیر.
وی افزوده است: اگر مولر منابعی دارد که تأیید می‌کند ترامپ به کوهن دستور داده به کنگره دروغ بگوید، باید همه ما هر چه زود‌تر از آن اطلاع پیدا کنیم. مولر نباید به تحقیقات خود پایان دهد، بلکه در کوتاه‌ترین زمان ممکن و قبل از اینکه برای اقدام دیر شود باید کارت هایش را رو کند.
«مایکل هیدن»، مدیر سابق آژانس امنیت ملی و رئیس پیشین سیا نیز به همراه «نیل کاتیال»، از وکلای آمریکایی در مطلبی برای واشنگتن پست نوشتند که آنها مخالف درخواست برای استیضاح «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا هستیم. با استیضاح، خطر ابطال انتخابات و ایجاد دودستگی در آمریکا بوجود خواهد آمد. اما فرق زیادی میان درخواست استیضاح و درخواست برای تحقیقات درباره اینکه آیا اجرای استیضاح مناسب است یا خیر وجود دارد.
هیدن و کاتیال تاکید کردند: اما اگر حقایق نشان دهد که ترامپ دستور اجرای جرمی را داده یا در آن مشارکت داشته است، خصوصا جرایمی که او را در انتخابات پیروز کرده باشد، در آن صورت استیضاح مسلم می‌شود.
واکنش ترامپ به احتمال استیضاح
رئیس جمهوری آمریکا اما در مقابل احتمال استیضاحش سکوت نکرده و در صفحه توییتر خود نوشت: «اقتصاد در یکی از بهترین حالت‌های تاریخمان قرار دارد، نرخ بیکاری به پایین‌ترین حد در 50 سال گذشته رسیده و بازار سهام آماده رکوردزنی مجدد است.»
او در ادامه نوشت: تمام چیزی که دیروز و بر اساس یک ماجرای ساختگی شنیدید، استیضاح بود. اگر می‌خواهید شاهد سقوط بازار سهام باشید، ترامپ را استیضاح کنید!
ترامپ در توییت دیگری نوشت: بسیاری از افراد می‌گویند رسانه جریان اصلی با توجه به نوع پوشش آن درباره من طی سه سال گذشته، در احیای اعتبار خود دوره سختی در پیش خواهد داشت که این امر در گزارش ننگین بازفید و البته پوشش ننگین‌تر آن مشهود است.
بازداشت مدل بلاروسی در مسکو
یک دختر مدل اهل بلاروس که مدعی شده بود از روابط ترامپ-روسیه مطلع است، پس از آن که از زندان تایلند به روسیه بازگردانده شد در فرودگاه مسکو بازداشت شده است. «ناستیا ریبکا» مدعی شده بود که از طریق یکی از الیگارش‌های نزدیک به قدرت مدارکی به دست آورده است.
به گزارش بی‌بی‌سی این زن اهل بلاروس که نام اصلی او «آناستازیا واشوکویچ» است پس از استرداد از سوی تایلند در فرودگاه مسکو بازداشت شده است. ویدیویی از سوی «دیمتری زاتسارینسکی» که خود را وکیل دعاوی معرفی کرده منتشر شده و در شبکه‌های تلویزیونی روسیه بازپخش شده و «آلکسی ناوالنی»، وبلاگ‌نویس مخالف دولت و فعال در زمینه فساد دولتی هم آن را توییت کرده است.
به گفته زاتسارینسکی، مقصد اصلی ریبکا شهر مینسک، پایتخت بلاروس بوده و او فقط قصد تعویض هواپیما در مسکو را داشته است. او این اقدام روسیه را رسوایی بین‌المللی خوانده است.
رسانه های روسیه مدعی شده اند که ماموران پلیس آمریکا (اف.بی.آی) با این دو متهم در زندان تایلند نیز دیدار کردند. بسیاری در روسیه معتقدند که دو متهم برای رهایی از زندان در تایلند و مهاجرت به آمریکا چنین اتهاماتی را به یکی از ثروتمندان روس و دیگر مقامات روسیه وارد کرده اند تا شاید بتوانند از استرداد خود به روسیه جلوگیری کنند. این زن بلاروسی و همدستش اکنون با مشکل دیگری هم مواجه هستند چرا که دریپاسکا میلیاردر روس به دلیلی اتهاماتی که به وی وارد کرده اند از آنها شکایت کرده و دادگاه حکم به پرداخت 500 هزار روبل جریمه داده است.