در واکنش به بازداشت غیر قانونی مجری پرس تی وی در آمریکا؛ رسانه‌های جهان خواستار آزادی مرضیه هاشمی شدند

اصحاب رسانه در سراسر جهان در اعتراض به بازداشت غیر قانونی مرضیه هاشمی خواستار آزادی بی‌قید و شرط وی شدند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از العالم، اصحاب رسانه در کرانه باختری رود اردن ضمن محکوم کردن بازداشت گوینده شبکه ایرانی پرس تی وی، خواستار آزادی وی شدند و بازداشت وی را سیاسی و نشان دهنده رفتارهای قلدرمآبانه و غیراخلاقی آمریکا دانستند.
عصام بکر دبیرکل گروه‌های ملی و اسلامی فلسطین گفت: بازداشت مرضیه هاشمی در چارچوب رفتارهای استکباری و قلدرمآبانه آمریکا صورت می‌گیرد. آمریکا باید دست از این کارها بردارد و وی را فورا آزاد کند. جربس عازار خبرنگار شبکه الاخباریه سوریه در فلسطین اشغالی گفت: بازداشت مرضیه هاشمی، بازداشت سیاسی است و خلاف قوانین بین‌المللی است و ثابت می‌کند آمریکا آنگونه که ادعا می‌کنند کشور دموکراسی نیست.
علی الجریری اندیشمند فلسطینی گفت: کسانی که از حق دفاع می‌کنند بازداشت و کشته می‌شوند. این رفتارها نشان می‌دهد نظام آمریکا و نظام‌هایی که با حق مقابله می‌کنند فاقد اخلاق هستند و به اصول اخلاقی پایبند نیستند.


تلاش فعالان صلح طلب آمریکا برای آزادی مجری پرس تی وی
یک فعال صلح طلب ضد جنگ امریکایی از برنامه‌ریزی فعالان رسانه‌ای برای ایجاد بزرگترین پویش (کمپین) به منظور آزادی خانم مرضیه هاشمی مجری شبکه پرس تی وی خبر داد.
خانم مدیا بنجامین در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: دستگیری یک خبرنگار بسیار محترم و حرفه‌ای ایرانی در آمریکا اقدامی کاملا نادرست است او بدون هیچ اتهامی دستگیر شده و علت این اقدام روشن نیست. وی افزود: این اقدام پیامی وحشتناک برای همه خبرنگاران سراسر دنیا به همراه دارد زیرا امریکا می‌گوید به دنبال دفاع از خبرنگاران است و در عین حال یک خبرنگار ایرانی را بدون هیچ توضیحی دستگیر می‌کند.
خانم بنجامین ضمن محکوم کردن این اقدام پلیس امریکا خواستار آزادی فوری و روشن شدن علت دستگیری این فعال رسانه‌ای شد و گفت: متاسفانه چون این فرد یک خبرنگار ایرانی است و دولت آمریکا چهره خوبی از دولت و مردم ایران به تصویر نکشیده است رسانه‌های ما این موضوع را جدی نمی‌گیرند و دولت می‌تواند به راحتی اعتراض‌ها به این موضوع را نادیده بگیرد اما امیدوارم رسانه‌های ایرانی با جدیت پیگیر آزادی این فعال رسانه‌ای باشند.
وی افزود: ما منتظر روشن شدن اتهامات مطرح شده در رابطه با او هستیم، سازمان‌هایی در آمریکا وجود دارند که از حقوق خبرنگاران در هر کجای دنیا باشند حمایت می‌کنند و ما امیدواریم این سازمان‌ها وارد عمل شوند و دستگیری او را محکوم و برای آزادی‌اش اقدام کنند همانطور که برای دیگر خبرنگاران اقدام کرده‌اند.
خانم مدیا بنجامین یکی از مشهورترین فعالان صلح طلب و ضد جنگ در آمریکاست که رهبری جنبش ضد جنگ «کد پینک» را بر عهده دارد.
حمایت فعالان تونسی از مرضیه هاشمی
فعالان و روزنامه نگاران تونسی ضمن محکوم کردن بازداشت گوینده شبکه ایرانی پرس تی وی، خواستار بین‌المللی شدن این مسئله برای حمایت گسترده از وی شدند.
به گزارش شبکه تلویزیونی العالم، انجمن روزنامه نگاران تونس و فعالان جامعه مدنی در این کشور خواستار بین‌المللی شدن ماجرای بازداشت مرضیه هاشمی گوینده شبکه ایرانی پرس تی وی در آمریکا شدند و بازداشت وی را نشان دهنده رویکرد دوگانه آمریکا دانستند که مدعی دموکراسی است.
سوسن الشاهد عضو انجمن روزنامه نگاران تونسی گفت: آمریکا پیوسته ادعای آزادی و دمکراسی می‌کند و در گفتمان خود از اینگونه الفاظ و عبارات پر طمطراق استفاده می‌کند. بازداشت مرضیه هاشمی یک جنایت است و آنها باید درباره بازداشت وی توضیح دهند.
شهرزاد عکاشه سردبیر پایگاه الجریده گفت: اتفاقی که برای مرضیه هاشمی از همکاران رسانه‌ای افتاد گفتمان دوگانه آمریکا را رسوا می‌کند. این کار در چارچوب تلاش‌های آمریکا برای خاموش کردن کسانی که جنایات این رژیم را برملا می‌کنند، صورت می‌گیرد. این ماجرا باید بین‌المللی شود و از همه آزادگان جهان بخواهیم از وی حمایت کنند.
سامی قیراط فعال جامعه مدنی در تونس گفت: حمایت خود را از مرضیه هاشمی که قربانی یک بازداشت سرکوبگرانه شده است اعلام می‌کنیم. این کار بزرگترین شاهدی است که نشان می‌دهد آمریکا حکومتی فاشیستی دارد و خودش را به عنوان مهد دمکراسی و آزادی معرفی می‌کند و به این بهانه‌ها جنگ‌های متعددی به راه انداخته است.
دولت آمریکا: مرضیه هاشمی را به عنوان شاهد بازداشت کرده است
واشنگتن پست نوشت: دولت آمریکا تایید کرد یک روزنامه نگار به نام مرضیه هاشمی را که در ایران کار می‌کند به عنوان شاهد بازداشت کرده است. این روزنامه آمریکایی در پایگاه اینترنتی خود در گزارشی به قلم تام جکمن و اسپنسر هسو نوشت: دولت آمریکا روز جمعه تایید کرد که یک روزنامه نگار آمریکایی تبار را که در ایران کار می‌کند از روز یکشنبه تا کنون به عنوان شاهد مطلع پرونده‌ای در دادگاه فدرال در واشنگتن در زندان نگه داشته است و پس از شهادت در مقابل هیئت منصفه آزاد خواهد شد.
در پرونده دو صفحه‌ای دادگاه علیه وی که روز جمعه منتشر شد هیچ تاریخی برای شهادت دادن وی و هیچ اطلاعاتی نیز درباره ماهیت این پرونده ذکر نشده است. مرضیه هاشمی، پنجاه و نه ساله، به مدت بیست و پنج سال در ایران به عنوان تهیه‌کننده و مجری شبکه پرس تی وی فعالیت کرده است. وی تبعه آمریکا است.
هاشمی گاهی برای دیدن خانواده‌اش به آمریکا سفر می‌کند. به گفته خانواده اش، وی درحال تهیه یک فیلم مستند درباره زندگی سیاه پوستان در سنت لوئیس بود و در زمان ورود به فرودگاه بین‌المللی در سنت لوئیس و پیش از پرواز به سمت دنور برای دیدن فرزندانش، برای شهادت دادن در یک پرونده از طرف اف بی‌ای دستگیر شد. وی سپس به واشنگتن منتقل شد و ظاهرا در زندانی در واشنگتن دی سی نگه داشته شده است. اف بی‌ای از اذعان به بازداشت وی تا روز جمعه خودداری کرده بود. دادگاهی در روز جمعه اعلام کرد هاشمی که با نام اصلی‌اش یعنی ملانی فرانکلین نام برده شد، به هیچ جرمی متهم نشده است.
حسین هاشمی، پسر مرضیه هاشمی، روز جمعه به واشنگتن پست گفت: وی، مادرش و دو نفر از خواهر و برادرانش به دادگاه منطقه‌ای آمریکا در واشنگتن احضار شده‌اند. وی گفت نه مادرش و نه هیچ یک از اعضای خانواده‌اش شهادت ندادند. حسین هاشمی گفت: مادرش منتقد برخی از سیاست‌های داخلی و خارجی آمریکا بوده است اما فکر نمی‌کند که هیچکدام از آنها منجر به بازداشت وی شده باشد. وی گفت: اگر اف بی‌ای به سادگی از وی می‌خواست به سوالات آنها پاسخ دهد، مادرش با آنها همکاری می‌کرد.
پرس تی وی اعلام کرد: رفتار مقامات آمریکایی با هاشمی محترمانه نیست و ظاهرا وی را به برداشتن حجاب و خوردن گوشت خوک که در اسلام ممنوع است، مجبور کرده‌اند. به گزارش پرس تی وی، هاشمی دهها سال پیش به دین اسلام گرویده و به ایران نقل مکان کرده بود.
ابراز نگرانی دوست مرضیه هاشمی از بازداشت وی
یکی از دوستان نزدیک مرضیه هاشمی، مجری بازداشت شده پرس تی وی در واشنگتن، درباره مسائل حقوقی مرتبط با بازداشت او ابراز نگرانی کرد.
به گزارش شبکه تلویزیونی راشاتودی، «نرگس مبلغی» از دوستان نزدیک مرضیه هاشمی، خبرنگار و مجری شبکه پرس تی وی که اخیرا در آمریکا بازداشت شده است، گفت: تنها اطلاعی که خانواده مرضیه از او دارند به واسطه تماس تلفنی او با دخترش در روز سه شنبه است. مرضیه در این تماس تلفنی اطلاعات نگران‌کننده‌ای داد و به دخترش گفت به‌رغم میل او، حجابی را که به عنوان یک زن مسلمان داشته از سرش برداشته‌اند و بدون اینکه حجاب داشته باشد، از او عکس بازداشت گرفته‌اند. مرضیه افزود: تنها یک تی شرت با آستین کوتاه در اختیارش گذاشته‌اند که این با طرز لباس پوشیدن اسلامی او مغایرت دارد و او ناچار شده است برای پوشاندن موهای خود، یک تی شرت دیگر دریافت کند. مرضیه همچنین به دخترش گفت: غذای کافی به او نداده‌اند و از گزینه‌هایی مانند غذای اسلامی یا غذای گیاهی محروم شده است.
نرگس مبلغی در ادامه گفتگو درباره خبرنگار بازداشت شده پرس تی وی گفت: اگر آنها (ماموران اف بی‌آی) سوالاتی از مرضیه داشتند، او به این پرسش‌ها پاسخ می‌داد. این موضوعی بود که پسر مرضیه نیز عنوان کرد. نکته دیگر اینکه، برای فرزندان (مرضیه هاشمی) نیز احضاریه صادر شده است و آنها علت را نمی‌دانند. می‌توانید تصور کنید که آنها چه اندازه نگران مادرشان هستند و این اوضاع چقدر آنها را عصبی می‌کند.
مرضیه، خبرنگاری شناخته شده در عرصه بین‌المللی است که ده‌ها سال است به حرفه خبرنگار اشتغال دارد. مرضیه، خبرنگاری آمریکایی است که بدون اتهام و اطلاع‌رسانی بازداشت شده است و این شرایط واقعا نگران‌کننده است.
مجری راشاتودی گفت: طبق حکم صادر شده در دادگاه ناحیه واشنگتن، مرضیه هاشمی باید در روند تحقیقات قضایی در برابر هیئت منصفه شهادت دهد و پس از آن آزاد خواهد شد؛ اما بازداشت این خبرنگار، نگرانی افراد بسیاری، از جمله برخی گروه‌های فعال حقوق بشر، را برانگیخته است.
شخصیت‌های فرهنگی نجف اشرف بازداشت مرضیه هاشمی را محکوم کردند
اصحاب رسانه و شخصیت‌های فرهنگی و فرهیختگان در نجف اشرف بازداشت گوینده شبکه ایرانی پرس تی وی در آمریکا را محکوم و همبستگی خود را با وی و خانواده وی اعلام کردند. به گزارش شبکه تلویزیونی العالم، اصحاب رسانه در نجف اشرف خواستار آزادی فوری مرضیه هاشمی شدند.
محکومیت بازداشت مرضیه هاشمی ازسوی سخنگوی وزارت حقوق بشر و معاون وزیر اطلاع‌رسانی یمن
سخنگوی وزارت حقوق بشر یمن و معاون وزیر اطلاع‌رسانی این کشور بازداشت گوینده شبکه ایرانی پرس تی وی را محکوم کردند و آن را متناقض با ارزش‌های دمکراسی و حقوق و آزادی‌ها دانستند.
به گزارش شبکه تلویزیونی العالم، طلعت شرجبی سخنگوی وزارت حقوق بشر یمن ضمن محکوم کردن بازداشت مرضیه هاشمی گفت: به عنوان یک مرجع حقوقی همبستگی خود را با وی که بدون طرح هرگونه اتهامی بازداشت شده است اعلام می‌کنیم. وی تقریبا به سبب تابعیت خود بازداشت شده است.
فهمی یوسف معاون وزیر اطلاع‌رسانی یمن گفت: بازداشت وی با ارزش‌های دمکراسی و حقوق بشر و آزادی‌ها تعارض دارد. این کار نشان می‌دهد مقامات آمریکا سرکوبگر هستند و از دوربین رسانه‌ها و قلم‌های آزاد هراس دارند.
حمود محمد الشریف روزنامه نگار یمنی گفت: بازداشت ظالمانه مرضیه هاشمی در آمریکا از چهره زشت آمریکا که پیوسته مدعی حمایت از حقوق و آزادی‌ها است و خود را مدافع حقوق بشر و مطبوعات و روزنامه نگاران نشان می‌دهد، پرده برداشت. آنها حرمت حجاب و اعتقادات وی را شکستند.
اصحاب رسانه الجزایری بازداشت مرضیه هاشمی را محکوم کردند
اصحاب رسانه و شخصیت‌های دانشگاهی در الجزایر بازداشت گوینده شبکه ایرانی پرس تی وی را در آمریکا محکوم کردند.
به گزارش شبکه تلویزیونی العالم، این افراد ضمن محکوم کردن بازداشت مرضیه هاشمی اعلام کردند چنین اقدامی همه ادعاهای آمریکا را درباره حمایت از آزادی بیان و مطبوعات نقش بر آب کرد.
عبدالعالی رزاقی استاد دانشگاه الجزایر گفت: به نظر من بازداشت وی نشان می‌دهد این اقدامات علیه افراد و شخصیت‌هایی که با ایران در ارتباط هستند انجام می‌شود.
حمزه زایت روزنامه نگار الجزایری گفت: بازداشت مرضیه هاشمی در آمریکا سوالاتی درباره سطح آزادی بیان در آمریکا مطرح می‌کند بخصوص که این کشور مدت هاست شعارها و اصول مقدس مربوط به حقوق بشر و آزادی بیان و حتی آزادی تجمع را به ما دیکته می‌کند.
در ادامه نقض مکرر حقوق روزنامه نگاران در آمریکا انجام شد؛
دستور قاضی فدرال برای ادامه حبس مرضیه هاشمی، خبرنگار شبکه پرس تی وی
یکی از قضات فدرال آمریکا با درخواست بازرسان این کشور مبنی بر ادامه نگهداری مرضیه هاشمی در زندان موافقت کرد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از شبکه پرس تی وی، یکی از قضات فدرال آمریکا با درخواست بازرسان این کشور مبنی بر ادامه نگهداری مرضیه هاشمی مجری این شبکه در زندان بدون اعلام اتهام ضد وی موافقت کرده است.
خبرنگار شبکه پرس تی وی در گزارشی افزود: مرضیه هاشمی، مجری شبکه پرس تی وی که در آمریکا بازداشت شده است، روز جمعه برای پاسخگویی به سوالات قاضی به دادگاه منتقل شد. همچنین از اعضای نزدیک خانواده وی هم درخواست شده بود برای پاسخگویی به سوالات به دادگاه بروند. پسران خانم هاشمی اعلام کردند به آنها و خانواده شان دستور داده شده است که درباره این موضوع با رسانه‌ها صحبت نکنند.
پاول ولف، وکیل حقوق بشر در آمریکا، هم در واکنش به بازداشت خانم مرضیه هاشمی در آمریکا گفت: "بسیار ناراحت‌کننده است که فردی برای مدت یک هفته بازداشت شده است بدون آن که به ارتکاب جرمی متهم باشد. تنها اتهام مطرح شده این است که وی درباره یک عمل مجرمانه اطلاعاتی دارد! این کاملا بی‌اساس است."
خبرنگار شبکه پرس تی در ادامه گزارش خود گفت: تنها موضوعی که به صراحت اعلام شده است این است که دادگاه اعلام کرده است مرضیه هاشمی به عنوان شاهد مطلع در پرونده تحقیقات فدرال بازداشت شده است. اما همچنان بسیاری از ابعاد بازداشت وی نامشخص و مبهم هستند. وی هنوز به ارتکاب اقدام مجرمانه متهم نشده است و مشخص هم نیست که وی چه ارتباطی به پرونده تحقیقات فدرال دارد. تاکنون اف بی‌ای و وزارت دادگستری آمریکا از پاسخگویی درباره علت بازداشت خانم هاشمی خودداری کرده‌اند.
پاول ولف گفت: "فکر می‌کنم نمی‌توان به‌زودی اطلاعاتی درباره علت بازداشت خانم هاشمی دریافت کرد. زیرا روند بررسی پرونده وی یک روند بسته است. بررسی پرونده وی در چارچوب برنامه کاری دادگاه ذکر نمی‌شود. بنظر من به این زودی وی قادر نخواهد بود با کسی در این خصوص گفتگو کند و احتمالا بار دیگر به زندان بازگردانده خواهد شد."
سایر اخبار این روزنامه
نویسنده امریکایی کتاب کودتای مخملی: آمریکا در ایجاد ائتلاف ضد ایرانی ناکام است در واکنش به بازداشت غیر قانونی مجری پرس تی وی در آمریکا؛ رسانه‌های جهان خواستار آزادی مرضیه هاشمی شدند ارتش آمریکا خلبانان اماراتی شرکت‌کننده در جنگ یمن را آموزش می‌دهد هشدار روسیه به آمریکا در خصوص راه‌اندازی دوباره جنگ ستارگان تظاهرات اعتراضی بومیان سرخپوست علیه سیاستهای ظالمانه دولت آمریکا 117 پناهجو در دریای مدیترانه غرق شدند رئیس جمهور دو قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد در راستای بهبود عملکرد تامین کالا‌های اساسی؛ تفاهم نامه همکاری شرکت بازرگانی دولتی ایران با دانشگاه تهران هزار نفر ناقابل! دکتر روحانی درگذشت پدر شهیدان کریمی هویه را تسلیت گفت مورخ صهیونیست: اسرائیل تا 30 سال آینده از بین می‌رود ماهاتیر محمد: اسرائیلی‌ها نباید وارد مالزی شوند وزارت خارجه حادثه بمب‌گذاری در کلمبیا را محکوم کرد بهره‌برداری از 576 طرح صنعتی و معدنی در دهه فجر بررسی الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام