نویسنده امریکایی کتاب کودتای مخملی: آمریکا در ایجاد ائتلاف ضد ایرانی ناکام است

نویسنده کتاب کودتای مخملی می‌گوید کاخ سفید پس از ناکامی در محاصره ایران در منطقه و ایجاد ائتلاف عربی علیه جمهوری اسلامی به فکر برگزاری نشستی در لهستان افتاده است.
"دانیال لزار" در گفت وگو با ایرنا، سفر اخیر وزیر خارجه آمریکا را به منطقه خاورمیانه، ناموفق ارزیابی کرد و افزود: هدف نشست ورشو که ازسوی پمپئو مطرح شده است، افزایش فشار سیاسی و منزوی کردن ایران است.وی ادامه داد: لهستان نزدیک‌ترین دوست کاخ سفید در اروپاست اما انتخاب ورشو برای نشستی درباره خاورمیانه و ایران عجیب است. سوال این است که کدام کشور مهم اروپایی حاضرند در این نشست شرکت کنند؟
این روزنامه نگار مستقل آمریکایی با اشاره به ناکامی‌های اخیر آمریکا و متحدانش در منطقه خاورمیانه اظهار کرد: ایالات متحده در سوریه شکست خورده است و عربستان، به عنوان متحد کلیدی آمریکا در وضعیت بسیار نامطلوبی قرار دارد.
لزار اضافه کرد: در واقع پس از کشتن جمال قاشقچی روزنامه نگار منتقد حاکمان فعلی ریاض، رابطه با عربستان نه یک مزیت، که دردسری در واشنگتن قلمداد می‌شود. ازسوی دیگر، جنگ در یمن نیز به ضرر عربستان پیش می‌رود.وی با بیان اینکه سیاست‌های آمریکا در منطقه بیش از پیش نشانه سردرگمی است تا انسجام، یادآور شد: قطر و عربستان سعودی به شدت به دشمنی خود ادامه می‌دهند. خود سعودی‌ها هم منزوی شده‌اند. رژیم آن کشور درحالتی از طرد شدگی قرار گرفته است که نتیجه کشتن جمال قاشقچی است.


نویسنده کتاب جنگ‌های غیر علنی آمریکا با اشاره به اینکه متحدان آمریکا در منطقه در وضع بدی قرار دارند، گفت: سخنان پمپئو فاشیستی و بی‌ربط به واقعیت‌ها بود. باور نکردی است که او ایران را متهم می‌کند که منشا بی‌ثباتی و تروریسم است. این یک دروغ تکان دهنده است.این دروغگویی‌ها ما را به یاد دروغ‌های نازی‌های آلمان علیه دشمنانشان می‌اندازد. همه می‌دانند که این سعودی، امارات و قطر بوده‌اند که در گسترش تروریسم نقش آفرینی کرده‌اند.
وی در پاسخ به اینکه گزارش برخی رسانه‌های آمریکایی درباره درخواست "جان بولتون" از پنتاگون برای ارائه طرح حمله نظامی به ایران را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: در جدی بودن این موضوع تردید دارم و آن را جزئی از علمیات جنگ روانی می‌بینم.هدف این جنگ روانی البته هم ایران و هم مردم و متحدان آمریکا هستند. ترامپ به دنبال نمایش نظامی گری و ایجاد فضای خشن و تند است. با این کار می‌خواهد که به متحدان آمریکا که از سیاست‌های وی ناراضی هستند، شوک وارد کند.
وی افزود: دشوار می‌توان باور کرد ترامپ واقعا در ذهنش ایده حمله نظامی را پرورانده باشد. مردم آمریکا به شدت از جنگ و درگیری‌های خارجی خسته هستند. 16 سال از جنگ فاجعه آمیز عراق می‌گذرد و پس از آن ما با روندی مخرب در منطقه روبرو بوده ایم. بنابراین به نظر من برنامه‌ریزی برای حمله نظامی تمام عیار با ایران بعید است.
این تحلیلگر سیاسی در پاسخ به پرسشی درباره فشار گروه‌های با نفوذ و لابی‌ها برای ماجراجویی نظامی آمریکا در سطح بین‌المللی گفت: بله، بی‌تردید این گروه‌ها به دنبال افزایش تنش و فشار به ایران بوده و هستند. من این موضوع را رد نمی‌کنم که اگر آنها بتوانند به اندازه کافی نظر مقام‌های دولت را جلب کنند، بتوانند زمینه یک برخورد نظامی را به وجود آورند.
وی افزود: در مرحله کنونی، شرایط سیاسی داخلی ایالات متحده عمیقا دستخوش آشفتگی شده است. ریاست جمهوری ترامپ در مرکز این آشفته بازار سیاسی قرار دارد. ترامپ با هیچ یک از مشاورانش رابطه مطلوبی ندارد و به گفته‌های آنها توجه نمی‌کند. از این منظر، تنش میان وی با پمپئو و بولتون دور از انتظار نیست.
دانیل لزار برای تارنماهای سیاسی و مجلات مختلف در آمریکا می‌نویسد و تاکنون سه کتاب درباره مسائل سیاست داخلی و خارجی آمریکا منتشر کرده است. "جنگ‌های غیرعلنی آمریکا"، "کودتای مخملی" و "جمهوری در انجماد" کتاب‌هایی هستند که او نوشته است.
سایر اخبار این روزنامه
نویسنده امریکایی کتاب کودتای مخملی: آمریکا در ایجاد ائتلاف ضد ایرانی ناکام است در واکنش به بازداشت غیر قانونی مجری پرس تی وی در آمریکا؛ رسانه‌های جهان خواستار آزادی مرضیه هاشمی شدند ارتش آمریکا خلبانان اماراتی شرکت‌کننده در جنگ یمن را آموزش می‌دهد هشدار روسیه به آمریکا در خصوص راه‌اندازی دوباره جنگ ستارگان تظاهرات اعتراضی بومیان سرخپوست علیه سیاستهای ظالمانه دولت آمریکا 117 پناهجو در دریای مدیترانه غرق شدند رئیس جمهور دو قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد در راستای بهبود عملکرد تامین کالا‌های اساسی؛ تفاهم نامه همکاری شرکت بازرگانی دولتی ایران با دانشگاه تهران هزار نفر ناقابل! دکتر روحانی درگذشت پدر شهیدان کریمی هویه را تسلیت گفت مورخ صهیونیست: اسرائیل تا 30 سال آینده از بین می‌رود ماهاتیر محمد: اسرائیلی‌ها نباید وارد مالزی شوند وزارت خارجه حادثه بمب‌گذاری در کلمبیا را محکوم کرد بهره‌برداری از 576 طرح صنعتی و معدنی در دهه فجر بررسی الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام