ورود مجمع به بررسی حق شرط های ایران در «پالرمو»

ادیب- مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح دیروز به ریاست آیت ا... آملی لاریجانی تشکیل جلسه داد تا درباره لایحه الحاق به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی موسوم به پالرمو تصمیم گیری کند، اما در نهایت این لایحه پر سر و صدا که بخشی از لوایح مورد تقاضای FATF است، به کمیسیون های سیاسی و حقوقی مجمع سپرده  و تصمیم گیری نهایی به هفته آینده موکول شد.
دراین میان، اظهارات رئیس مجمع و برخی اعضا نشان می دهد گره اصلی که باز نشده است،مربوط به پذیرفته شدن  یا نشدن حق شرط های ایران به این لایحه است.  برخی معتقدند این شرط ها از جمله این که ایران خود مصادیق تروریسم را تعیین کند، ممکن است از نظر مجریان کنوانسیون خلاف ذات معاهده و مغایر با حقوق معاهدات تلقی شود و مورد پذیرش قرار نگیرد. بر اساس ضرب الاجل FATF ایران باید تا 20 بهمن تکلیف شروط این نهاد از جمله لوایح پالرمو و CFT را مشخص کند.
توکلی: جلسه فوق‌العاده‌ای روز چهارشنبه تشکیل خواهد شد
مصباحی مقدم عضو مجمع درباره سرنوشت این لایحه به تسنیم گفت: «در این جلسه درباره مصوبه مجلس درخصوص پالرمو بحث و تبادل نظر صورت گرفت اما صحبت‌ها به جمع‌بندی نرسید و مصوبه خاصی نداشتیم. قرار است در جلسه بعدی مجمع درباره پالرمو بحث شود.» احمد توکلی دیگر عضو مجمع نیز به ایسنا گفت: «برای بررسی پالرمو جلسه فوق‌العاده‌ای روز چهارشنبه تشکیل خواهد شد و قرار شده تا شنبه هفته آینده بررسی این موضوع به اتمام برسد.» به گزارش فارس وی افزود: «درباره کلیات لایحه بحث‌های مفصلی میان موافقان و مخالفان صورت گرفت، اما چون گزارش‌های کمیسیون‌های تخصصی آماده نبود مقرر شد پس از تکمیل و ارائه این گزارش‌ها، لایحه الحاق به کنوانسیون پالرمو در نشست‌های بعدی مجمع مورد بررسی قرار گیرد». در عین حال به گفته آیت ا... مجتهد شبستری قرار شده این لایحه در کمیسیون های مجمع مورد بحث قرار گیرد تا در جلسه هفته آینده، بررسی‌های بیشتری در صحن مجمع انجام و کنوانسیون مربوط به رای گذاشته شود. وی تأکید کرد: باید دید شروطی که ایران می گذارد، توسط طرف مقابل پذیرفته می شود یا نه.


رئیس مجمع: مستندی برای اعتبار یا عدم اعتبار شرط های ایران پیدا نکردیم
آملی لاریجانی در جلسه دیروز طی سخنانی به نامه مرحوم آیت ا... هاشمی شاهرودی به دبیر شورای نگهبان درباره لایحه پالرمو اشاره کرد. نامه ای که در آن تصریح شده با توجه به مفاد معاهدات بین المللی حق شرط های ایران در لایحه پالرمو، معتبر نیست.
 آملی لاریجانی دراین باره گفت: ما مستندی برای اعتبار یا عدم اعتبار شرط های ایران پیدا نکردیم. آقایانی که از حق تحفظ در این لایحه دفاع می کنند، به چه موادی استناد می کنند؟ هر چه ما مطالعه می کنیم، از این مستندات، در نمی آید که آیا از نظر بین المللی این تحفظات معتبر است یا نه. حالا که می گویند کمیسیون ها (کمیسیون های مجمع) به نتیجه نرسیده اند، خوب است این مسئله در صحن مجمع بحث شود چون بحث مهمی است.
انتقاد فلاحت پیشه از احتمال اصلاحیه مجمع در مصوبه مجلس
در همین حال فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت و گو با ایسنا با تاکید بر این که انجام اصلاحیه در مصوبه مجلس یک بدعت است، اظهارکرد: بهتر بود مجمع در جلسه شنبه نظر خود را مبنی بر رد یا تأیید لایحه پالرمو مطرح می کرد. وی با بیان این که تکلیف هیئت عالی نظارت در داخل مجمع هم مشخص نیست، از این نهاد خواست که وارد فضای اصلاح لایحه ارسالی مجلس نشود، چرا که به معنای کاستن از حدود و اختیارات قوه قانون گذاری در کشور است.
آیت ا... نوری همدانی: تصویب این کنوانسیون به صلاح کشور نیست
در یک اظهارنظر دیگر آیت ا... نوری همدانی از مراجع تقلید با اشاره به اجتماع طلاب قم در اعتراض به تصویب لوایح چهارگانه FATF‌ گفت: بر اساس آیات قرآن کریم به کسانی که ظالم هستند نباید اعتماد کرد و پیمان بست، در برجام دیدیم که چه کردند. این مرجع تقلید تصریح کرد: بر اساس نظر کارشناسان تصویب چنین کنوانسیون هایی به صلاح کشور نیست.
 
   حاشیه نگاری ها از جلسه دیروز مجمع
 * چهره گرفته  و خسته محمد جواد ظریف مورد توجه ویژه عکاسان و فعالان فضای مجازی بود. وزیر خارجه عضو مجمع نیست، اما بر اساس آیین نامه مجمع به دلیل ارتباط لایحه مورد بحث با حوزه کاری وی در این جلسه شرکت کرد. لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور ایران نیز در این جلسه حضور داشت.
* برخلاف آن چه در فضای مجازی مطرح می شد، محمود احمدی نژاد در جلسه دیروز مجمع به ریاست آیت ا... آملی لاریجانی شرکت کرد. اتفاقاً خوش و بش او با محمدباقر قالیباف که کنار یکدیگر نشسته بودند، سوژه عکاسان شد.
* حجت الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس در نزدیکی رؤسای قوا نشست. در این باره باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: «تغییر جایگاه تولیت آستان قدس رضوی در حالی صورت گرفته که این روزها سخن از  ریاست او بر قوه‌قضاییه مطرح شده است.»
* دکتر روحانی رئیس جمهور و 12 عضو دیگر مجمع در این جلسه غایب بودند. از میان فقهای شورای نگهبان که عضو حقیقی مجمع به‌حساب می‌آیند، آیات مدرسی یزدی، محمد یزدی، شب زنده‌دار و محمد مومن در این جلسه غایب بودند.