این جا خبری از جام ملت ها نیست!

اعظم‌ هادی- خبرنگار اعزامی خراسان از امارات
حدود 4 سال پیش بود که ایران و امارات متحده عربی برای میزبانی هفدهمین دوره جام ملت‌ها کاندیدا شدند و پر‌ واضح و مبرهن بود که اماراتی‌ها برنده این رقابت نابرابر خواهند بود. کشور شیخ‌نشین متمول و متحول شده خلیج فارس برای دومین بار میزبان جام ملت‌ها شد تا پس از جام ملت‌های 1996 این ‌بار با 24 تیم شرکت‌کننده میزبان هفدهمین جام ملل قاره کهن باشد. البته شاید خیلی‌ها هم از میزبانی امارات استقبال کردند چرا‌که آوازه پیشرفت این کشور و قرار گرفتن شهرهای د‌بی و ابوظبی در زمره مدرن‌ترین و البته گران‌ترین شهرهای دنیا، کنار میهمان‌نوازی اماراتی‌ها و سنگ‌تمامی که آن‌ها برای تورنمنت‌ها و مسابقات بین‌المللی می‌گذارند، همه را از این انتخاب خرسند می‌کرد. چند روز پیش بود که جام هفدهم استارت خورد و حالا و پس از گذشت حدود 2 هفته فوتبال‌دوستان منتظر آغاز مرحله یک‌هشتم نهایی هستند. با همه نظم و دقتی که در برگزاری دیدارهای مرحله گروهی از سوی میزبان انجام شده و تقریبا همه تیم‌ها از میزبانی رضایت دارند و آب‌و هوا و امکانات مطلوب است اما یک موضوع بدجوری توی ذوق می‌زند. اینجا به جز در بخش‌هایی محدود در شهر ابوظبی و حتی دبی خبری از جام ملت‌ها نیست. مشاهدات خبرنگار خراسان حاکی از آن است که در مبادی ورودی دبی و ابوظبی اعم از فرودگاه، ایستگاه مترو، اتوبوس، مراکز خرید و تفریح و مکان‌های عمومی هیچ رد و نشانی از جام ملت‌ها دیده نمی‌شود و لوگو و المان‌های جام را باید با ذره‌بین جستجو کرد! مردم کشور میزبان جام هم با وجود صعود تیم‌شان به دور بعدی شور و هیجانی ندارند و ترجیح می‌دهند به کار و بیزینس و زندگی‌شان بپردازند. در‌واقع اگر یک توریست و مسافر عادی باشید که پا به کشور امارات می‌گذارید قطعا متوجه نخواهید شد که اماراتی‌ها میزبان جام ملت‌های آسیا هستند، مگر آن‌که گذرتان به معابر و خیابان‌های منتهی به ورزشگاه‌های مسابقات جام ملت‌ها بیفتد. فقط در‌حوالی ورزشگاه‌های آل‌مکتوم شیخ زاید و زاید اسپورت و دیگر ورزشگاه‌ها می‌توان المان‌ها و لوگوی جام ملت‌ها را مشاهده کرد. به نظر می‌رسد اماراتی‌ها صرفا برای رقابت با قطر که میزبانی جام جهانی 2022 شده، میزبان جام ملت‌ها شده‌اند و این جام بهانه‌ای تازه برای زورآزمایی 2 همسایه متخاصم است.
 
البته اوضاع در ابوظبی به مراتب بهتر از دبی است. به خاطر میزبانی چند ورزشگاه این شهر گران دنیا و برگزاری تعداد بیشتری مسابقه در پایتخت امارات، حداقل کار برای اهالی رسانه آسان‌تر است. پشتیبانی میزبان و AFC هم از خبرنگاران و عکاسان مناسب است و آن‌ها با در اختیار قرار دادن شاتل باس رایگان برای جابه‌جایی آسان‌تر اهالی رسانه، شرایط را حداقل برای خبرنگاران ایرانی که از حداقل امکانات و پشتیبانی برخوردارند، تسهیل کرده‌اند. در مدیا سنتر ورزشگاه‌ها هم شرایط و امکانات مناسبی برای کار و البته تغذیه اهالی رسانه فراهم است و در‌واقع اگر شور و هیجانی بین مردم امارات و سطح شهر نیست، اما اماراتی‌ها با زیرساخت‌ها و امکانات مناسب جبران مافات کرده‌اند. برخورد میزبان با میهمانان هم خوب و معقول بوده و به جز برخورد ناشایست روز نخست با خبرنگاران قطری موردی از برخورد و رفتار نامناسب و خارج از شان با اهالی رسانه و بخصوص خبرنگاران و عکاسان ایرانی گزارش و مشاهده نشده است.


 
آنچه که در مورد خبرنگاران و عکاسان حاضر در امارات جالب‌توجه است، تعداد بالای خبرنگاران و عکاسان ایرانی است، به طوری که حضور این تعداد عکاس و خبرنگار ایرانی و علاقه‌مندی آن‌ها و مردم ایران باعث تعجب خبرنگاران دیگر کشورها شده است. تعجب آن‌ها فقط به بیان آن محدود نمی‌شود و بعضی از آن‌ها از این موضوع گزارش تهیه‌ و با خبرنگاران ایرانی مصاحبه می‌کنند. در این‌بین حضور 4 عکاس و خبرنگار خانم بین تیم رسانه‌ای ایران این موضوع را برجسته‌تر کرده و در چند روز اخیر رسانه‌های اماراتی و دیگر خبرنگاران خارجی با آب‌و تاب حضور بانوان خبرنگار و عکاس ایرانی را ‌پوشش خبری داده‌اند و از علاقه‌مندی بانوان ایرانی به فوتبال و فعالیت آن‌ها در زمینه خبرنگاری ورزشی و فوتبال اظهار شگفتی کرده‌اند.