عقب نشینی بیمه با چاشنی ابهام

گروه اجتماعی- در پی طرح جدید بیمه مرکزی درباره «راننده محور» شدن صدور بیمه‌نامه‌های شخص ثالث که ازسه شنبه هفته قبل رسانه ای شد، ابهامات متعددی در این باره مطرح شد، ازجمله این که آیا استفاده کنندگان مشترک از یک خودروهرکدام یک بیمه شخص ثالث می‌خواهند؟در پی این ابهامات، رئیس کل بیمه مرکزی دیروز گفت: راننده‌محور شدن بیمه شخص ثالث به مفهوم صدور بیمه‌نامه برای هر راننده نبوده و این بیمه برای وسیله نقلیه صادر خواهد شد.به گزارش خراسان، به نقل از روابط عمومی بین الملل بیمه مرکزی، غلامرضا سلیمانی امیری اظهارکرد: بیمه نامه شخص ثالث صرفا برای خودرو صادر می‌شود و به هیچ وجه  چند بیمه نامه برای یک وسیله نقلیه صادر نمی‌شود و در این طرح ویژگی‌های راننده یا رانندگان وسیله نقلیه مانند مشخصات و سوابق شخصی و بیمه‌ای در تعیین حق‌بیمه و ارزیابی ریسک بیمه‌گذار دخیل خواهد بود.وی افزود: هم اکنون سوابق بیمه‌ای راننده در محاسبه حق‌بیمه اعمال می‌شود به نحوی که طبق آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۸ قانون بیمه شخص ثالث، رانندگانی که خسارتی دریافت نکرده باشند، سالانه مشمول تخفیف در حق‌بیمه می‌شوند که این تخفیف در صورت نداشتن خسارت در سال‌های آینده تا ۷۰ درصد افزایش می‌یابد.سلیمانی امیری گفت: به عنوان نمونه هم اکنون وفق مقررات ماده ۱۸ قانون بیمه شخص ثالث، رانندگانی که در سوابق خود دارای نمرات منفی یا تخلفات حادثه‌ساز باشند که در سامانه راهنمایی و رانندگی ثبت شده باشد، به تناسب حق‌بیمه آن ها افزایش می‌یابد. از سوی دیگر به منظور تشویق رانندگان مجرب، بیمه مرکزی با همکاری نماینده نیروی انتظامی آیین‌نامه‌ای را به دولت پیشنهاد کرده است که به موجب آن دارندگان گواهی نامه طی دوره آموزش رانندگی ایمن و کم خطر مشمول ۱۰ درصد تخفیف در حق‌بیمه خواهند شد.
تشویق و تنبیه رانندگان
رئیس کل بیمه مرکزی تاکید کرد:  به هیچ عنوان این بحث مطرح نیست که برای هر نفر یک بیمه نامه صادر شود و اتفاقا با اجرای این طرح رانندگان کم خطر تشویق و رانندگان پر خطر تنبیه می‌شوند و بین رانندگان پر خطر و کم خطر تفکیک ایجاد می‌شود.وی اعمال این مولفه‌ها را مستلزم دسترسی به اطلاعات رانندگان مندرج در سامانه نیروی انتظامی دانست و گفت: بدین منظور با نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مذاکرات و تفاهم‌هایی انجام شده است.سلیمانی امیری اضافه کرد: بیمه مرکزی در اجرای تکلیف قانونی خود مندرج در تبصره یک ماده ۱۸ قانون برای اعمال سایر ویژگی‌های راننده برنامه‌هایی را در دست اجرا دارد که مهم ترین آن ایجاد زیرساخت‌های اطلاعاتی برای اعمال ویژگی‌های فردی راننده از قبیل سن و سابقه رانندگی وی در محاسبه حق‌بیمه شخص ثالث است به نحوی که تا پایان برنامه ششم این تکلیف قانونی اجرا خواهد شد.
 
   فرا  خبر
چند ابهام باقی‌مانده



با وجود توضیحات رئیس بیمه مرکزی درباره این طرح جدید همچنان چند نکته مطرح است:
  1-آیا با شرایط فعلی بیمه شخص ثالث نمی توان عملکرد بیمه شده در پرخطر یا کم خطر بودن  را استخراج کرد؟
دقیقا چه اتفاق جدیدی قرار است رخ دهد که بیمه نامه شخصی بشود؟ توضیحات آقای سلیمانی امیری به جاست اما اجرای سازوکار شناسایی عملکرد رانندگان در شرایط فعلی هم امکان پذیر نیست؟
  2-میزان افزایش دریافتی حق بیمه شخص ثالث رانندگان پرخطر بر چه اساسی خواهد بود؟ به نظر می رسد مبنا برای افزایش حق بیمه رانندگان پرخطر، میزان خسارتی باید باشد که بیمه در قبال تخلف راننده   می‌پردازد که اکنون همین گونه است، اما اگر یک راننده برای نبستن کمربند یا  سرعت غیرمجاز جریمه شد، درچنین شرایطی به بیمه هیچ خسارتی وارد نشده است که بخواهد از این رفتار راننده دریافت اضافه ای داشته باشد.
 درواقع با این سازوکار، احتمالا بیمه قصد دارد جریمه ای در کنار جریمه پلیس برای خودش ایجاد و درآمد زایی کند. آن هم در شرایطی که اوضاع اقتصادی مردم چندان تعریفی ندارد و  خانوار ها با گرانی هر روزه مایحتاج خود دست به گریبان هستند.
   3-به نظر می رسد، با توجه به شرایط بیمه ها و این که چنین مجموعه هایی همواره  درصدد افزایش حوزه های درآمدی خود هستند و این طرح از آن جا که به گفته رئیس کل بیمه همچون گذشته قرار است همچنان برای خودرو صادر شود، بنابراین ازنظر کالبدی نباید با وضعیت فعلی تفاوت چندانی داشته باشد مگر این که از فردای آغاز طرح جدید، بیمه نیز بخواهد درکنار جریمه های پلیس برای خود سازوکار درآمدی فراهم آورد. ضمن این که  به نظر می رسد سازوکارهای تشویقی و تخفیف های تعلق گرفته به راننده کم خطر همان شرایط قبلی را دارد و گویا دغدغه آقایان بیشتر بر افزایش حق بیمه از طریق شناسایی رانندگان پرخطر معطوف بوده است لذا   از این رو پیشنهاد می شود، بیمه به طور شفاف و بابیان مصادیق و اعداد و ارقام اعلام کند قرار است در این طرح چه اتفاقی بیفتد.