دموکرات‌های کنگره آمریکا خواستار توضیح رئیس‌جمهوری در مورد اتهامات جدید مایکل کوهن شدند

برگ جدید دموکرات‌ها علیه ترامپ
محمدرضا ستاری
موضوع برکناری ترامپ از ریاست جمهوری را نمی‌توان در صورت استیضاح شدنش چندان جدی قلمداد کرد چرا که به فرض استیضاح رئیس‌جمهوری، طبق قوانین داخلی آمریکا لزوما قرار نیست که ترامپ از قدرت کنار برود و اگر هم طی یک فرآیند پیچیده داخلی و حقوقی رئیس‌جمهوری برکنار شود، معاون ترامپ که مایکل پنس باشد زمام امور را برعهده خواهد گرفت؛ شخصی که به گفته ناظران بسیار تندورتر از شخص دونالد ترامپ بوده و حتی در مواقعی گفته می‌شود که رئیس‌جمهوری ناچار به تعدیل و نادیده گرفتن مواضع تند و یکجانبه‌گرایانه او شده است.
در بحبوحه جدال میان کاخ سفید و دموکرات‌های کنگره بر سر تعطیلی دولت فدرال در ایالات متحده، اکنون دموکرات‌ها ترامپ را ملزم کرده‌اند که در مورد توصیه‌هایی که به وکیلش درخصوص شهادت دروغی که به کنگره داده است، توضیح بدهد. دموکرات‌ها معتقدند که ترامپ به مایکل کوهن گفته که در مورد پروژه ساختمانی مسکو دروغ بگوید و به همین دلیل آدام شیف رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرده که اگر ترامپ سعی کرده باشد جلوی تحقیقات و روشن شدن مناسبات تجاری‌اش با روسیه را بگیرد، سنگین‌ترین اتهام متوجه او خواهد شد و ما هر کاری لازم باشد، برای راستی‌آزمایی این اتهام انجام خواهیم داد.


بنا به گزارشی که خبرگزاری دویچه‌وله آلمان به نقل از پایگاه خبری بازفید منتشر کرده، مایکل کوهن اکنون به واسطه پرداخت حق‌السکوت به دو زن و نیز دروغگویی به کنگره مجرم شناخته شده و محکوم به سه سال زندان است. حال ابعاد جدید روابط دونالد ترامپ و تیم او با روسیه در انتخابات سال 2016 که موضوع داغ فشارها علیه رئیس‌جمهوری را تشکیل می‌دهد با اضافه شدن به مسئله احداث برج ترامپ در مسکو، ابعادی تازه‌تر علیه دونالد ترامپ در داخل آمریکا گشوده است. بنا بر گزارش‌ها ترامپ قصد احداث یک برج صد طبقه در مرکز روسیه را داشته که هر چند این پروژه در نهایت منتفی شده اما مایکل کوهن اقرار کرده که تلاش داشته تا مقامات روس را برای گرفتن مجوز ساخت این برج مسکونی متقاعد کند.
در همین رابطه یواخین کاسترو نماینده دموکرات کنگره نیز تصریح کرده که اتهام اخیر به فرض صحت داشتن، فرصتی برای استیضاح و طرح عدم کفایت ترامپ است زیرا اگر گزارش سایت بازفید درست باشد، ترامپ یا باید کناره‌گیری کند یا رد صلاحیتش به جریان بیفتد.
وقتی ریاضت اقتصادی متوجه دموکرات‌ها می‌شود
این بعد تازه در جدال میان کنگره و کاخ سفید در حالی است که همچنان بخش‌هایی از دولت آمریکا در وضعیت تعطیلی به سر برده و در این میان علاوه بر ضررهای هنگفت اقتصادی، بخش‌هایی از ساختار اداری کشور نیز مختل شده است. در همین رابطه ترامپ صراحتا اعلام کرده که در صورت محقق نشدن بودجه 5.7 میلیارد دلاری دیوار مرزی، اگر لازم باشد ماه‌ها یا سال‌ها دولت را تعطیل نگاه خواهد داشت و از سوی مقابل دموکرات‌ها که در حال رایزنی با رئیس‌جمهوری هستند به واسطه طولانی شدن و بی‌نتیجه ماندن مذاکرات، اواخر هفته گذشته دعوت ترامپ به کاخ سفید را قبول نکردند. همچنین رئیس‌ ایالات متحده آمریکا در اقدامی نادر به دلیل تعطیل بودن دولت اجازه پرواز دولتی نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به مصر و افغانستان را نداد و طی پیامی به وی اعلام کرد: به دلیل تعطیلی دولت، متاسفم که باید به شما اطلاع دهم سفرتان به بروکسل، مصر و افغانستان به تعویق می‌افتد. زمانی که تعطیلی دولت حل شد این سفر هفت روزه را یک بار دیگر برنامه‌ریزی می‌کنیم.
این در حالی است که شبکه خبری NBC طی گزارشی با عنوان اینکه ریاضت اقتصادی کاخ سفید تنها متوجه دموکرات‌ها بوده است، اعلام کرده که ترامپ در حالی مانع از سفر نانسی پلوسی شد که برای همسر خود یک هواپیمای نظامی را به منظور سفر تفریحی به فلوریدا اختصاص داده است.
وزن‌کشی سیاسی
در چنین شرایطی تنش‌های داخلی آمریکا در حالی به مسئله استیضاح ترامپ کشیده می‌شود که کنگره آمریکا اخیرا در اختیار دموکرات‌ها قرار گرفته و آنها مصمم هستند از لحاظ سیاست‌گذاری‌های داخلی تا حد امکان از یک‌جانبه‌گرایی‌های کاخ سفید بکاهند.
این در حالی است که همچنان سنای آمریکا در اختیار جمهوری‌خواهان قرار دارد که بر سر مسائل خارجی وزن بیشتری از کنگره در تعیین روندها دارد. به همین دلیل است که تحلیلگران معتقدند ایستادگی کاخ سفید در مقابل دموکرات‌ها بر سر تعطیلی دولت و همچنین پیش‌ کشیدن چندین‌باره موضوع استیضاح ترامپ از سوی دموکرات‌ها در واقع یک وزن‌کشی سیاسی مهم محسوب می‌شود که بازنده به احتمال فراوان تا انتخابات بعدی سال 2020 تحت‌الشعاع آن قرار خواهد گرفت. به همین دلیل است که موضوع برکناری ترامپ از ریاست جمهوری را نمی‌توان در صورت استیضاح شدنش چندان جدی قلمداد کرد‌ چرا که به فرض استیضاح رئیس‌جمهوری، طبق قوانین داخلی آمریکا لزوما قرار نیست که ترامپ از قدرت کنار برود و اگر هم طی یک فرآیند پیچیده داخلی و حقوقی رئیس‌جمهوری برکنار شود، معاون ترامپ که مایکل پنس باشد زمام اختیارات را برعهده خواهد گرفت. شخصی که به گفته ناظران بسیار تندورتر از شخص دونالد ترامپ بوده و حتی در مواقعی گفته می‌شود که رئیس‌جمهوری ناچار به تعدیل و نادیده گرفتن مواضع تند و یک‌جانبه‌گرایانه او شده است.