ایران در اندوه فرزندان مرزبان خود

رئیس جمهوری در واکنش به شهادت مرزبانان کشور در پیامی به نواز شریف:
پاکستان عوامل گروه‌های تروریستی را معرفی و با آنان برخورد کند

در پی شهادت چند نفر از مرزبانان ایرانی در منطقه مرزی میرجاوه در حمله گروهک تروریستی جیش العدل، رئیس جمهوری با صدور پیامی، شهادت مرزبانان دلیر و جان برکف کشورمان را تسلیت گفت و با خانواده‌های داغدیده ابراز همدردی کرد. حجت‌الاسلام حسن روحانی در پیام دیگری به «نواز شریف» نخست وزیر پاکستان ضمن ابراز نگرانی عمیق و تأسف شدید از تکرار تعرضات تروریستی از خاک این کشور به جمهوری اسلامی ایران، از وی خواست برای حفظ و ارتقای روابط خوب دو کشور دستور دهد مسببان این اقدام تروریستی تحت پیگرد قانونی قرار بگیرند. درخواست برای شناسایی، معرفی و برخورد با عوامل گروه‌های تروریستی- تکفیری این جنایت، نکته‌ای بود که در پیام نخست روحانی نیز به آن تأکید شد.


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، در پیام حجت‌الاسلام حسن روحانی، با اشاره به اینکه  حادثه تروریستی مذبوحانه در میرجاوه که منجر به شهادت و مجروح شدن جمعی از مرزبانان دلیر و جان برکف کشورمان در حین انجام مأموریت شد، همه را در اندوه فراوان فرو برد، از دولت پاکستان که این اقدام کور و بزدلانه از طرف مرزهای آن کشور صورت گرفته، خواست با اقدامی مسئولانه، هرچه سریع‌تر نسبت به شناسایی، معرفی و برخورد با عوامل گروه‌های تروریستی- تکفیری این جنایت اقدام کند. رئیس جمهوری از دبیر شورای عالی امنیت ملی و وزارت امور خارجه نیز خواست تا حصول نتیجه با جدیت موضوع را پیگیری کند تا از تکرار چنین حرکت‌های ناجوانمردانه جلوگیری شود.
روحانی در پیام دیگر خود به نخست وزیر پاکستان، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از اینکه بارها توسط اشرار مسلح و تروریست‌های اجاره‌ای از خاک پاکستان مورد تعرض قرار می‌گیرد بسیار متأسف است، تصریح کرد: خاک ایران هیچ گاه علیه همسایگان خود از جمله پاکستان مورد سوء استفاده قرار نگرفته اما متأسفانه عدم اقدام و برخورد لازم باعث خسارات و کشته شدن مرزبانان جمهوری اسلامی ایران و گاه مردم بی‌گناه شده است.
وی با اشار به اینکه برای چندمین بار است که تعرضات مشابهی از سوی اشرار و گروه‌های تروریستی از خاک پاکستان علیه جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد و با وجود وعده‌های مقامات مسئول آن کشور همچنان شاهد تکرار این حوادث تلخ هستیم، اضافه کرد: ضمن ابراز نگرانی عمیق و تأسف شدید از تکرار تعرضات تروریستی از خاک پاکستان به خاک جمهوری اسلامی ایران انتظار می‌رود برای حفظ و ارتقای روابط خوب و برادرانه دو کشور دستور فرمایید مسببان این اقدام تروریستی تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و به محکمه عدالت سپرده شوند.
 جزئیات حمله تروریستی
به مرزبانان ایرانی
همان طور که روحانی در پیام خود به «نواز شریف» نوشت؛ مقارن ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه روز چهارشنبه ۶ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ گروهی از اشرار مسلح از خاک کشور پاکستان در حوالی مرز میرجاوه به خاک کشور ایران نفوذ کرده و ضمن درگیری با مرزبانان جمهوری اسلامی ایران، 9 تن از آنان را شهید کردند.
حجت‌الاسلام موحدی‌راد، دادستان عمومی و انقلاب زاهدان، در تشریح جزئیات این حمله تروریستی گفت: در منطقه مرزی میرجاوه و بین میل ۹۹ و ۱۰۰، ۱۱ نفر از مأموران مرزبانی پاسگاه میل ۱۰۰ از گروهان چاهندو، تعداد متشکل از سه نفر از مأموران کادری و 8 نفر از سربازان وظیفه هنگام تعویض پست مورد حمله و کمین تروریست‌ها قرار گرفتند و بر اثر تیراندازی با تیربار «گرینف»، 8 نفر از آنان در دم به شهادت رسیده و یک نفر دیگر نیز پس از انتقال به بیمارستان به شهادت رسید. وی با اعلام اینکه محل وقوع این جنایت، منطقه مرزی دارای پوشش جنگلی است، گفت: متجاوزان گروهک جیش‌الظلم پس از وقوع این جنایت در نقطه صفر مرزی با استفاده از پوشش منطقه بلافاصله به عمق خاک پاکستان متواری شدند.
سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی نیز گفت: شلیک‌ها به سمت مرزبانان کشورمان از داخل خاک پاکستان انجام شده و بررسی‌ها نشان می‌دهد که این اقدام به وسیله سلاح‌های دوربرد انجام شده است. حمیدرضا جهان تیغ، علی پودینه و محسن دایی‌زاده شهدای کادر این حادثه تروریستی هستند. حجت کاظمی، صادق خدادادی، امیر مکاری، مهدی امینی، حسین طاهریان و معین بیانی شهدای وظیفه این حادثه هستند. در این حادثه داوود باشتنی و مرتضی اردنی زخمی شده و به بیمارستان منتقل شدند. همچنین خبرگزاری «میزان» به نقل از باشتنی، یکی از سربازانی که در این حادثه مجروح شده بود، نوشت: وقتی تروریست‌ها به سمت ما حمله کردند، تنها توانستم در قسمت جنگلی و پشت درختان مخفی شوم. بعد از اینکه تروریست‌ها نیروها را به شهادت رساندند، به نیروهای کادری تیر خلاصی زدند. در دقایق آخر دیدم که آنها یکی از سربازان که زنده بود را با خود بردند.
احضار سفیر پاکستان
به وزارت خارجه
براساس دستور رئیس جمهوری برای پیگیری حادثه، دیروز سفیر پاکستان به وزارت خارجه احضار شد.  بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در این احضار، مدیر کل آسیای غربی وزارت امور خارجه مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران را به سفیر پاکستان ابلاغ کرد و گفت ما قویاً انتظار داریم طرف پاکستانی اقدامات جدی و اساسی برای بازداشت تروریست‌ها و مجازات آنان انجام دهد. علی اوسط‌ هاشمی، استاندار سیستان و بلوچستان نیز سرکنسول پاکستان در زاهدان را احضار و ضمن اعلام اعتراض خود به کشور همسایه بر برخورد قاطع با اشرار و تروریست‌ها تأکید کرد.
اعضای دولت همچون اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور با صدور پیام‌های جداگانه‌ای، شهادت مرزبانان ایرانی را تسلیت گفتند. وزارت امور خارجه فرانسه نیز با صدور یک بیانیه، شهادت گروهی از مرزبانان ایرانی به دست تروریست‌ها را به ملت ایران و خانواده قربانیان این حادثه تسلیت گفت. گفتنی است پیکر شهدای این حادثه تروریستی روز گذشته بعد از نماز جمعه در شهرهای زابل و زاهدان و مشهد تشییع شد.