ریشه حقوق‌های نجومی در دولت احمدی‌نژاد بود

چند ماه بعد از مانور رسانه‌ها و جریان‌های مخالف دولت روی حقوق‌های نجومی، معاون اول قوه قضائیه گفت که ریشه این حقوق‌ها در دولت احمدی‌نژاد بود.
به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام  محسنی اژه‌ای شامگاه چهارشنبه درجمع دانشجویان دانشکده پزشکی مشهد با اشاره به موضوع حقوق‌های غیرمتعارف توضیح داد: در دوره آقای احمدی‌نژاد در صندوق توسعه ملی ایشان یک روز رأی‌گیری کرد تا کل اختیارات هیأت امنا را به مدیرعامل بدهد؛ در حالی که بنده و یک نفر از نمایندگان مجلس مخالف این کار بودیم، اما سایر افراد تحت تأثیر احمدی‌نژاد به این مصوبه رأی دادند و آن را تصویب کردند که به مدیر عامل و هیأت مدیره اختیاراتی داد که براساس آن اختیارات حقوق‌ها (نجومی) در آن به وجود آمد، این کار را که آقای احمدی‌نژاد کرد، خلاف قانون و از پایه غلط بود. اژه‌ای ادامه داد: در این زمینه 200 نفر را احضار کردیم که به طور میانگین 200 میلیون تومان در ماه دریافت می‌کردند و برخی بانک‌ها و بیمه‌ها پاداش‌های چند صد میلیونی می‌دادند که بخشی مربوط به نقص قانون و برخی روحیه اشرافیگری افراد بود.  وی افزود: دولت در مسیر برخورد با حقوق‌های غیرمتعارف اقدام هایی انجام داده و برخی را برکنار، برخی را مجبور به استعفا و برخی را عزل کرده است و قول داده که لایحه‌ای در این خصوص به مجلس بدهد.
معاون اول قوه قضائیه اظهار کرد: حقوقی که بنده دریافت می‌کنم 110 میلیون ریال است که طبق مصوبه جدید دولت، این رقم به 90 تا 100 میلیون ریال کاهش خواهد یافت. محسنی اژه‌ای ادامه داد: هم اکنون وامی 800 میلیون ریالی نیز گرفته‌ام که اقساط آن را می‌دهم و اولین حقوق دریافتی‌ام نیز 20 هزار ریال بوده است.



وی اظهار کرد: حقیقت این است که قوه قضائیه نیز درخصوص حقوق‌های غیرمتعارف کار خاصی نکرد اما به این موضوع به خاطر ذهنیتی که بین مردم بود، از طریق دولت و دیوان محاسبات خواستار پیگیری شد و معتقدیم در برخی مفاسد بزرگ دادگاه‌ها باید علنی باشد تا مردم در جریان قرار گیرند و ضعف‌های این قوه نیز مشخص شود.
 نقص در قوه قضائیه هم هست
معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: البته نقص در این قوه هم هست که باید برطرف شود اما مردم بدانند که این قوه با بسیاری از دانه درشت‌ها برخورد می‌کند و برخورد با آنها بسیار سخت است چرا که شبکه پیچیده و درهمی دارد. وی در مورد ممنوع‌ التصویر شدن یکی از شخصیت‌های سیاسی نیز گفت: این تصمیم را شورای امنیت ملی گرفته و لازم‌الاجراست و این قوه دخالتی در آن نداشته است.
 اثبات اتهام قاری معروف قرآن سخت است
معاون اول قوه قضائیه درخصوص پرونده یکی از قاریان قرآن نیز اظهار کرد: شکایتی انجام شده که اثبات این موضوع بسیار سخت است و با توجه به اینکه نیاز به اقرار متهم دارد و چهار نفر شاهد عادل می‌خواهد، در این 2 مورد چیزی رخ نداده و فقط باید براساس علم قاضی رأی داده می شود که این، کار را سخت کرده اما چیزی که در جامعه مطرح است، به هیچ عنوان صحت ندارد. وی گفت: افتخار نظام امروز این است که قوه قضائیه‌ای مستقل و قدرتمند داریم که می‌تواند در بسیاری موارد بدون کشش و وابستگی به جناح و طرف خاصی به پرونده‌ها ورود پیدا کند.
تعاونی میزان به دستگاه قضایی ارتباطی ندارد
معاون اول قوه قضائیه در ادامه با بیان اینکه بار بسیاری از اشتباه های دستگاه‌ها بر دوش این قوه است، گفت: مردم توقع دارند این قوه با همه این دستگاه‌ها برخورد کند و از طرفی همان دستگاه‌ها می‌خواهند به کمک آنها برویم که این کار در عمل، انجام شدنی نیست و در برخی موارد نیاز به ورود این قوه نیست. وی وضعیت شرکت پدیده مشهد را یکی از این بحران‌ها دانست که ناشی از کوتاهی این دستگاه‌ها بود و افزود: تعاونی میزان نیز که به هیچ عنوان به این قوه ارتباطی ندارد و تنها تعدادی از قضات در آن به عنوان هیأت مدیره عضویت داشتند و ما خواستیم که از این قوه جدا شوند اما متأسفانه نشان این تعاونی بسیار شبیه نشان این قوه بود و این باعث اعتمادسازی برای مردم شد. اژه‌ای ادامه داد: حدود 5 هزار تعاونی اعتبار توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت دهم مجوز گرفتند و اینکه چه کسی بر آنها نظارت می‌کند یا مجوز دارند و محدوده وظایف آنها چیست، مشخص نیست و همه از قوه قضائیه انتظار رسیدگی دارند و این قوه امکان اینکه تمام بار را بردارد، ندارد و باید دستگا‌ه‌ها قبل از بروز مشکل تدابیر لازم را بیندیشند.