مترجم اشتباه کرده؛ خیابانی عذرخواهی می‌کند؟

آفتاب یزد- گروه شبکه: روز پنج شنبه و در حاشیه تمرین تیم ملی در امارات، سر‌مربی تیم ملی مصاحبه‌ای با خبرنگاران انجام داد که حواشی زیادی به همراه داشت. مترجم سوالات خبرنگاران را از کی‌روش می‌پرسید و پاسخ‌ها‌ی سرمربی را به فارسی ترجمه می‌کرد اما در بخشی از ترجمه خود دچار مشکل شد و کی‌روش را به دردسر‌انداخت.
کارلوس کی‌روش که نقدهای تندی را نسبت به وزیر ورزش و در حمایت از تیم ملی و فدراسیون انجام داده بود بعد از این صحبت‌ها و به خاطر بخشی که توهین به مردم ایران تلقی شد به شدت مورد نقد اقشار مختلف جامعه چه فوتبالیست‌ها‌، چه کارشناسان و چه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت.

> حمله کی‌روش به وزیر ورزش


سرمربی تیم ملی ایران در بخشی از حرف‌های خود در حاشیه تمرین تیم ملی در امارات بعد از بازی با عراق به وزیر ورزش تاخته و می‌گوید: بگذارید مسئله را شفاف کنم. تنها مطلبی که اکنون می‌شود از آن مطمئن بود این است که شش ماه پیش فدراسیون تصمیم گرفت قرارداد من شش ماهه باشد. این یک واقعیت است. تصمیمی بود که گرفته شد و شفاف هم اعلام شد. در آن برهه احساساتم را با آقای تاج در میان گذاشتم ولی این خواسته و تصمیمی بود که از سوی فدراسیون و آقای تاج اتخاذ شد. مطلبی که آن زمان نمی‌دانستم ولی اکنون با توضیحات تاج مطلع شده‌ام چیزی است که اگر آن زمان می‌دانستم هرگز قراردادم را تمدید نمی‌کردم. تاج این مطلب را از من پنهان کرده بود. آن مطلب این بود که ماندن من کاملا بر خلاف خواسته وزارت ورزش و جوانان بود. آقای تاج دستورات خاصی از وزیر ورزش و جوانان گرفته بود که قرارداد من را تمدید نکند. اگر این مطلب را آن زمان می‌دانستم هرگز نمی‌ماندم. نمی‌خواستم کاری بر خلاف میل آقای وزیر انجام دهم.
آقای تاج چند بار به من گفت‌ دلیل این که وزارت از فدراسیون حمایت نمی‌کند این است که او به دستورات وزارت عمل نمی‌کند. برای من عقلانی نیست که ماندنم باعث لطمه‌خوردن تیم‌ ‌ملی یا فدراسیون شود. جناب آقای دکتر سلطانی‌فر به هر دلیلی برنامه یا گزینه‌های دیگری دارند. من از مربیانی نیستم که بخواهم مدام از سیستم تشکر کنم و جلویش خم شوم. همیشه اصول خودم را دارم. یک نقطه نظر هم دارم و آن هم این است از زمانی که پیام تبریک و تحسین تیم‌ ‌ملی صادرشد، وزارت ورزش و جوانان از آن به بعد کاملا علیه من قرار گرفت. اکنون یک واقعیت وجود دارد و آن خواسته وزیر ورزش و جوانان است که نمی‌خواهد کی‌روش این جا باشد. هیچ وقت از تیم و بازیکنان حمایت نشد. تمام برنامه‌های آماده‌سازی ما لطمه خورد و به نظر من اگر این تفرقه‌ها و مسائل در فوتبال ایران به وجود آمده است مسئولیتش با ایشان است. اکنون تمام باشگاه‌ها گلایه دارند و فقط یک باشگاه است که گلایه ندارد.»
مترجم سرمربی تیم ملی در ادامه بخشی از سخنان او را که به نقد تیم‌های باشگاهی ایران و به ویژه پرسپولیس می‌پردازد به اشتباه ترجمه کرد و همین امر باعث شد که حواشی زیادی برای کی‌روش به همراه داشته باشد. او حرف‌ها‌ی کی‌روش را اینگونه عنوان کرد:« چه شخصی از یکسری افراد و روزنامه‌‌ها‌ حمایت می‌کند؟ مثل آقای مسعودی و دیگران که همیشه به تیم‌ ‌ملی ضربه زده‌اند. چه شخص و اشخاصی این بی‌نظمی را در بحث انتقادهای دروغ و واهی ایجاد می‌کنند؟ این داستان‌های آقای الکساندر، آقای میک، داستان بازی دوستانه با آرژانتین، همه از طرف یک نفر بود اما چه کسی اجازه این کار را داده است؟ آن باشگاه و آن مربی تحت تسلط چه شخصی هستند. وقتی ما حتی مشکلات پایه‌ای داریم حتی در این حد که برخی مردم نگران هستند که غذا در سفره‌شان باشد این اجازه را به آنها می‌دهند که با پرواز فرست‌کلاس به ژاپن بروند و برگردند. هیچ دلیلی برای گمانه زنی وجود ندارد.»
قسمتی از صحبت‌ها‌ی کی‌روش که می‌گوید: «حتی در این حد که برخی مردم نگران هستند که غذا در سفره‌شان باشد» با واکنش بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی، کارشناسان فوتبال و حتی گزارشگران این ورزش محبوب مردم ایران روبرو شد و هر کدام به شکلی به این موضوع اعتراض کردند.
یکی از پر سر وصدا ترین واکنش‌ها، عکس‌العمل جواد خیابانی گزارشگر مطرح فوتبال بود که با بغض و ناراحتی خطاب به کی‌روش می‌گوید: «مردم ایران با وجود زندگی کرده‌اند و شما (کی‌روش) به چه حقی این صحبت‌ها را راجع به مردم ایران می‌گویی؟ آقای تاج رئیس فدراسیون چرا برخورد نمی‌کنید؟»

> واکنش مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال
حواشی این صحبت‌ها آنقدر بالاگرفت که مهدی تاج را هم به واکنش و عذرخواهی وا داشت. تاج در این باره گفت: « مربیان، بازیکنان و همه باید به روحیه خدمت به مردم و شادمانی آنها واقف باشند و هدف فوتبال و مسابقات، خوشحالی مردم است. اگر جمله‌ای توسط سرمربی تیم ملی گفته شده که مردم بابت آن رنجیده‌خاطر شده‌اند، من به عنوان مسئول فوتبال کشور از مردم عذرخواهی می‌کنم. ما 42 سال است که قهرمان آسیا نشده‌ایم و تجربه تاریخی نشان داده که در هر دوره، همه به مسائل غیرفوتبالی پرداختند. این اتفاق باعث شده که ما به نتایج مطلوب خود نرسیم. همه مجموعه‌ها باید به حفظ آرامش و پرهیز از تنش در خلال جام ملت‌های آسیا تاکید کنند و اگر موضوعی وجود دارد، باید به پس از این رقابت‌ها موکول شود. فدراسیون فوتبال در همه رده‌ها، توفیقات خیلی خوبی برای فوتبال کشور کسب کرده و تمام ناتمامش با قهرمانی جام ملت‌های آسیا تمام می‌شود. اظهار نظر درباره پرسپولیس و مسائل غیرفنی، وظیفه کی‌روش نیست و تنها باید به مسائل فنی پرداخته شود.»

> بازیکنان سابق تیم ملی چه گفتند؟
بازیکنان سال‌های نه چندان دور تیم ملی فوتبال ایران هم در ادامه به صف منتقدان صحبت‌های اخیر کارلوس کی‌روش پیوسته و با بیان اینکه در حال حاضر که تیم ملی در جام ملت‌های آسیا حضور دارد، مطرح کردن این صحبت‌ها‌ فقط به ضرر تیم ملی ایران است، لب به انتقاد از رفتار او گشوده‌اند.
یکی از آنها ادموند بزیک بازیکن سابق آرارات و پرسپولیس تهران بود که گفت: «به تیم ملی تبریک می‌گویم که به مرحله حذفی صعود کرده است و امیدوارم به مقام قهرمانی برسد. همه مردم دوست دارند که ایران قهرمان شود و بعد از ۸ سال حضور کی‌روش این کمترین چیز است. کی‌روش کم کم کارهایی می‌کند که تفرقه بین مردم و تیم ملی زیاد شود. این اتفاق خوبی نیست. کی‌روش می‌داند اگر اینجا نتیجه نگیرد شاید با استقبال بدی روبه‌رو شود، می‌خواهد فرار رو به جلو کند.»
افشین پیروانی که سابقه همکاری با کارلوس کی‌روش را نیز در کارنامه خود دارد، گفت: «به نظر می‌رسد آقای کی روش با این جنجال‌سازی‌ها، اتهامات واهی و فرافکنی‌ها، قصد دارد با فرار به جلو روی نوع بازی مقابل عراق و برخی انتقادها سرپوش گذاشته و همچنین در شرایطی که ایران قرعه خوبی تا نیمه نهایی دارد و رقبایی چون کره‌جنوبی، ژاپن و استرالیا هم دور از انتظار ظاهر شده‌اند به جای تمرکز روی قهرمانی با حاشیه‌سازی، بهانه‌های واهی و طرح مخالفان فرضی، قهرمان نشدن احتمالی را توجیه کند. او نمی‌خواهد ببیند که مربیان قبلی یک دهم امکانات کنونی و حمایت‌ها را نداشته‌اند. کی‌روش هدفمندانه خلاف این حقایق را مطرح می‌کند و این موجب تاسف بسیار است.»
اسماعیل حلالی بازیکن اسبق تیم پرسپولیس هم در باره صحبت‌ها‌ی کی‌روش گفت: «من خودم مربی هستم و به نوعی همکار محسوب می‌شوم اما واقعا نمی‌دانم مگر می‌شود یک مربی در دو، سه هفته‌ای که در کوران مسابقات هستند هر روز یک مصاحبه بکند و حرف و حدیث ایجاد کند؟ به جای این حرف‌ها، سرمربی باید جلوی حاشیه‌ها را بگیرد تا بازیکنانش برای مسابقه شرایط خوبی داشته باشند. من برای فوتبالمان متاسف هستم. نمی‌دانم در فکر کی‌روش چه می‌گذرد.»
رضا عنایتی بازیکن سابق تیم ملی و مهاجم تیم استقلال هم دراین باره گفت: «من نمیدانم این چه فلسفه‌ای است که کی‌روش انقدر عصبی است و به همه چیز گیر می‌دهد. به نظر من همانطوری که خود کی‌روش قبل از مسابقات گفت، همه باید تمرکزمان را بر روی موفقیت تیم ملی بگذاریم و حواشی هیچ کمکی به تیم ما نمی‌کند. امیدوارم دیگر از اینگونه صحبت‌ها‌ نشنویم. هر داده‌ای که کی‌روش به فوتبال ایران داده است در مقابل فوتبال ایران هم خیلی چیزها به او داده است پس باید منصفانه رفتار کنیم.
صحبت‌ها‌ی کی‌روش حتی واکنش سیاسون را هم به همراه داشت. صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک در این باره گفت: «سرمربی تیم ملی موظف است در چارچوب قرارداد خود به هدایت فنی تیم ملی پرداخته و حقی برای دخالت در امور داخلی کشور را ندارد. ایشان باید بدانند که تیم ملی فوتبال و بازیکنان افتخارآفرین آن متعلق به ملت ایران است و وی طبق قراردادش موظف به هدایت فنی این تیم است و حق هیچ گونه اظهارنظر بی‌مورد و مداخله گرایانه در امور داخلی کشورمان را ندارد.»
از طرفی نیز برخی از رسانه‌ها‌ سعی کردند به تعویق افتادن مذاکره کلمبیایی‌ها با کی‌روش که بنا بود از او برای حضور در تیم ملی کلمبیا به عنوان سر مربی دعوت کنند را با تیترهای جذابی همچون «درس اخلاق کلمبیایی‌ها به کی‌روش» را به صحبت‌های او ربط داده و بگویند به خاطر رفتار و صحبت‌های او این مذاکرات به تعویق افتاده است!
همه این واکنش در حالی اتفاق افتاد که بعد از مدت کوتاهی خبری مبنی بر توهین کارلوس کی‌روش به مردم ایران تکذیب و اعلام شد که مترجم در ترجمه صحبت‌های او اشتباه کرده و حتی برخی رسانه‌ها با ترجمه صحبت‌ها‌ی او به شفاف سازی در این مورد پرداختند.
اما برخی رسانه‌ها و کارشناسان فوتبال چنان فضا را احساسی کردند که قدرت عکس‌العمل و تکذیب خبر و اشتباه صورت گرفته را گرفت، از طرفی با وجود شبکه‌های اجتماعی و سرعت انتقال اخبار حتی تکذیب و ترجمه درست صحبت‌های کی‌روش که به شرایط سخت و کمبودها و همچنین رفتار وزارت ورزش با تیم ملی اشاره داشت در میان هیاهوی احساسی ایجاد شده گم شد.
کی‌روش در مصاحبه خود هیچ اشاره‌ای به مردم ندارد و فقط شرایط تیم ملی را بیان می‌کند و از پول‌هایی که صرف باشگا‌های داخلی می‌شود، انتقاد و می‌گوید: «اینجا افرادی را داریم که حتی در شرایطی هستند که غذایی برای خوردن ندارند،اما در عین‌حال از مربیانی حمایت می‌کنند که به همراه بازیکنانشان با پرواز فرست کلاس به ژاپن می‌روند و برمی‌گردند.»
برخی این واکنش‌ها را از سوی کسانی می‌دانند که نمی‌خواهند کی‌روش در ایران و تیم ملی فوتبال حضور داشته باشد؛ هرچند که او در ارتقای تیم ملی و دستیابی به اهدافش موفق بوده است.
و به هر طریقی سعی می‌کنند برای او که قول داده بعد از 42 سال ایران را به سکوی قهرمانی آسیا برساند، حاشیه سازی می‌کنند.

> واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی
یکی از کاربران معدودی که متوجه اشتباه اتفاق افتاده در ترجمه شده بود، نوشت: « بعد از اینکه مصاحبه‌ی کی‌روش پخش شد، شاید کسی فکرشو نمی کرد که اینقدر حاشیه درست بشه . آقای خیابانی برداشت بد شما از صحبت‌های کی‌روش باعث شده تفکرات مردم نسبت به ایشون عوض بشه و حس نفرت به ایشون پیدا کنن . اگه به اشتباه خودت پی بردی لطفا عذرخواهی کن.»
یک کاربر نیز با مطرح کردن این سوال که چه‌کسی باید عذرخواهی کند؟ نوشت: « خب! مثل اینکه صحبت‌های کی‌روش بدترجمه شده بود! نکته اینجاست که الان معلوم نیست دقیقا کی باید اول عذرخواهی کنه! ما که توییت زدیم؟مترجم؟ مدیرتیم ملی؟ رسانه‌ها؟ کی؟!»