بررسی وعده اقتصادی قالیباف در انتخابات 96؛

گروه نفت و انرژی- هرچه به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، وعده‌های خیالی کاندیداها هم جالب‌تر می‌شود به طوری که این بار علاوه بر افزایش یارانه نقدی، پتروشیمی هم ابزاری برای بازی احساس رای‌دهندگان شد. ابراهیم رییسی با قاطعیت اعلام می‌کند مجتمع‌های پتروشیمی را تعطیل می‌کند و از سویی محمدباقر قالیباف وعده می‌دهد به کمک این صنعت مشکل بیکاری پنج میلیون بیکار را حل می‌کند.
اما علاوه بر وعده‌های غیراصولی، اشتباه فاحش رییسی در ارائه آمار تولیدات پتروشیمی نکته‌ای قابل تامل است که این نامزد اصولگرا می‌گوید تولید پتروشیمی‌ها را به 10 تا 12 میلیون تن خواهد رساند با وجود اینکه در حال حاضر مجموع تولید پتروشیمی‌ها به 64 میلیون تن رسیده است!
حال آقای رییسی که ادعای حل مشکلات کشور در اسرع وقت را کرده است حتی آمار صحیحی از وضعیت اقتصادی کشور ندارد.
از سویی محمدباقر قالیباف ادعا کرد: «در صنایع پتروشیمی به ازای هر یک میلیون تن به صورت مستقیم، ٢٠٠ هزار شغل و به صورت غیرمستقیم ۴٠٠ هزار شغل ایجاد می‌کنیم و قادریم با سرمایه داخلی و با تکنولوژی داخلی و با سرمایه‌‌گذاری‌هایی که شده ... هشت میلیون تن به ظرفیت پتروشیمی اضافه کنیم که یعنی یک میلیون ۶٠٠٠ هزار شغل مستقیم و بیش از سه میلیون شغل غیرمستقیم.»


این در حالی است که مرضیه شاهدایی در ٢٠ بهمن ١٣٩۵ اعلام کرد که تولیدات پتروشیمی کشور به ۶۴ میلیون تن رسیده است. وی گفته که 5/7 میلیون تن افزایش تولید نیز در دولت یازدهم اتفاق افتاده است. اسحاق جهانگیری نیز از برنامه‌ای برای افزایش تولیدات پتروشیمی تا ١٣٠ میلیون تن خبر داده است.
متاسفانه قالیباف فقط می‌خواهد با اتکا به پتروشیمی ١/۶ میلیون شغل ایجاد می‌کند و اصلا نمی‌داند که اگر پتروشیمی چنین ظرفیتی برای اشتغالزایی داشت، سال‌ها پیش کل بیکاری در ایران ریشه‌کن شده بود و باید کارگر از خارج وارد می‌کردیم!
خرید 5 میلیون رای
بنابراین با توجه به ظرفیت اشتغالزایی صنعت پتروشیمی، صنعتی که توان محدودی برای ایجاد اشتغال دارد، وعده شهردار کاندیدای ریاست‌جمهوری بیشتر شبیه تلاش برای خرید پنج میلیون رای بیکاران، بدون توجه به تبعات وعده‌های پس از انتخابات است. براساس وعده این کاندیدا به ازای هر یک میلیون تن، ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار شغل مستقیم و ۴۰۰ هزار شغل به صورت غیرمستقیم ایجاد می‌شود.
براساس اهداف برنامه ششم توسعه تا پایان این برنامه ظرفیت اسمی صنعت پتروشیمی باید به ۱۰۰ میلیون تن برسد. ظرفیت تولید هرگز با ظرفیت اسمی هم‌تراز نشده اما با فرض محال که این اتفاق بیفتد، ۵۰ میلیون تن به ظرفیت تولید افزوده می‌شود پس تا پایان برنامه ششم و ریاست‌جمهوری دور دوازدهم در صنعت پتروشیمی می‌توان ۲۰ هزار شغل مستقیم و حداکثر یکصد هزار شغل غیرمستقیم ایجاد کرد.
چرا 5/4 میلیون شغل ایجاد نشد
ادعای قالیباف اگر درست باشد که هر یک میلیون تن تولید پتروشیمی، ٢٠٠ هزار شغل مستقیم و ۴٠٠ هزار شغل غیرمستقیم درست می‌کند، پس با تولید ۶۴ میلیون تن مواد پتروشیمی باید 12 میلیون و هشتصدهزار ایرانی به صورت مستقیم در صنایع پتروشیمی و 25 میلیون و 600 هزار نفر به صورت غیرمستقیم در صنایع مرتبط با پتروشیمی کار کنند. یعنی اینکه در حال حاضر 38 میلیون و 400 هزار ایرانی در صنایع مرتبط با پتروشیمی کار می‌کنند اما بد نیست بدانید کل شاغلان کشور هم‌اکنون حدود ٢۵ میلیون نفر است!
تولید پتروشیمی کشور وقتی به ١٣٠ میلیون تن برسد، آن وقت با محاسبات آقای قالیباف 76 میلیون و 800 هزار نفرمستقیم یا غیرمستقیم در صنایع پتروشیمی کار خواهند کرد.
اگر ادعای آقای قالیباف مبنی بر ایجاد ۶٠٠ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم با هر یک میلیون تن تولید مواد پتروشیمی درست باشد، دولت یازدهم با اضافه کردن 5/7 میلیون تن به تولید پتروشیمی کشور باید چهار میلیون و 500 هزار شغل ایجاد کرده باشد.
اگر ادعای قالیباف درست باشد، پس دولت حسن روحانی باید چهار میلیون و 500 هزار شغل درست کرده و اکنون تقریبا باید بیکاری از بین رفته باشد در حالی که می‌دانیم که چنین نیست و 5/4 میلیون شغل درست نشده و کسی هم ‌چنین ادعایی ندارد.
با فرمول قالیباف الان باید کارگر وارد می‌کردیم!
در همین حال عضو اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی در مورد وعده اشتغالزایی قالیباف، کاندیدای ریاست‌جمهوری در حوزه پتروشیمی گفت: صنایعی چون پتروشیمی صنایع سرمایه‌بر و نیازمند تکنولوژی بالا هستند و بسیاری از کارها در این صنعت به شکل هوشمند کنترل می‌شود.سیدحمید حسینی افزود: نگاه به صنعتگران پتروشیمی نباید به‌عنوان یک صنعت اشتغالزا باشد. صنعت پتروشیمی کارگربر و اشتغالزا نیست و هرکس فکر کند از طریق صنعت پتروشیمی مخصوصا بخش بالادستی و میان‌دستی می‌توان اشتغالزایی کرد به این معناست که صنعت پتروشیمی را نمی‌شناسد. این فعال اقتصادی تاکید کرد: برای اشتغالزایی باید به دنبال صنعت نساجی رفت. با ۲۰ یا ۳۰ میلیون تومان می‌توان در نساجی و بخش پوشاک فرصت شغلی ایجاد کرد. کشورهایی که خواهان ایجاد اشتغال هستند، به سمت توسعه صنعت نساجی رفته‌اند.حسینی با تاکید بر اینکه انتظار از پتروشیمی برای اشتغالزایی، غیرمنطقی و غیرکارشناسی است، در مورد وعده قالیباف برای اشتغال ۲۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم و ۴۰۰ هزار نفر به صورت غیرمستقیم به ازای هر یک میلیون تن تولید، گفت: هم‌اکنون ظرفیت اسمی پتروشیمی ۶۰ میلیون تن و ظرفیت تولید ۵۰ میلیون تن است بنابراین الان باید ۱۰ میلیون شغل مستقیم و ۴۰ میلیون شغل غیرمستقیم ایجاد می‌شد به‌گونه‌ای که نیازمند واردات کارگر از خارج باشیم! این عضو اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی ادامه داد: ایشان یا صفری را اشتباه گفته‌اند یا محاسبات‌شان مانند وعده رشد اقتصادی سالانه ۲۶ درصد و 5/2 برابر کردن تولید ناخالص ملی است.
شهردار تهران در مسایل اقتصادی اظهارنظر نکند
حسینی با اشاره به وعده‌های اقتصادی انتخاباتی قالیباف تاکید کرد: این وعده‌ها نشان می‌دهد بهتر است قالیباف کار مهندسی خود را بکند و در مسایل اقتصادی اظهارنظر نکند و ایده ارائه ندهد.وی در مورد تبعات ارائه وعده‌های دروغین در دوران انتخابات ریاست‌جمهوری، حکایتی را یادآور شد: روزی پادشاهی در بیابان چوپانی را دید، چوپان حرف‌های قشنگی زد و پادشاه خوشش آمد؛ پادشاه به چوپان گفت که به قصر برود تا ۱۰۰ سکه از پادشاه بگیرد. چوپان فردای آن روز به قصر رفت اما راهش ندادند. چوپان منتظر ماند تا پادشاه بیرون آمد؛ پادشاه در پاسخ به خواسته چوپان گفت: «تو آن روز چیزهایی گفتی که ما خوش‌مان آمد، ما هم حرفی زدیم که تو خوشت آمد؛ قرار نیست کاری انجام شود.»
حسینی به انرژی‌امروز گفت: یکسری وعده‌ها باعث سرخوردگی جامعه و بی‌اعتمادی مردم می‌شود و مردم نمی‌دانند به چه کسی باید رای دهند چراکه می‌بینند سیاستمداران صادق نیستند.دبیرکل اتاق ایران و عراق در ادامه گفت: روزی گفتند در یک قبر سیاستمدار راستگو خوابیده است، گفتند مگر می‌شود در یک قبر دو نفر بخوابند، یکی راستگو و دیگری سیاستمدار. دنیا به این شکل شده و اگر نتوانیم این روند را اصلاح کنیم، جامعه آسیب می‌بیند.وی با تاکید بر اینکه بیان شعارهایی که شانس اجرا ندارند به ضرر نظام‌ و منافع ملی است، گفت: هر سال شاهد هستیم که جمعی از مردم دیگر حاضر نیستند در انتخابات شرکت کنند. مهم‌ترین تهدیدی که انتخابات فعلی را تهدید می‌کند، عدم تمایل بخشی از مردم به مشارکت است. بی‌اعتمادی در پی عدم صداقت به قشر خاکستری اضافه می‌کند.این فعال و کارشناس اقتصادی یادآور شد: کشوری که می‌خواهد در خط‌مقدم مبارزه با استکبار جهانی باشد و روی پای خود بایستد، نیازمند واکنش مردم است و باید مردم را همراه با خود داشته باشد.حسینی تصریح کرد: وعده‌های دروغین جز بی‌اعتماد و دلسرد کردن مردم، نتیجه دیگری ندارد.
۱۲۰ هزار نفر؛ حداکثر اشتغالزایی پتروشیمی
مدیرعامل تاپیکو و قائم‌مقام اسبق شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز درباره امکان اشتغالزایی در صنعت پتروشیمی گفت: به ازای هر یک میلیون تن تولید به طور مستقیم می‌توان برای ۴۰۰ نفر و به صورت غیرمستقیم برای حداکثر چهار برابر این مقدار یعنی ۱۶۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر شغل ایجاد کرد.محمدحسن پیوندی درمورد نقش دولت در صنعت با تاکید بر اینکه براساس قانون دولت اجازه سرمایه‌گذاری جدید در پتروشیمی را ندارد، گفت: دولت مجاز (نه مکلف) است که تا ۲۰ درصد در صنعت پتروشیمی سهم داشته باشد.وی با اشاره به اینکه دولت بیشتر نقش حمایتی دارد، در مورد کمک‌های آن به صنعت پتروشیمی اظهار کرد: دولت به وسیله صندوق توسعه ملی می‌تواند به توسعه صنعت پتروشیمی کمک کند.مجموعه دیدگاه‌های بیان شده و ارزیابی کارشناسان نشان می‌دهد محمدباقر قالیباف نه فقط درباره اقدامات انجام‌شده در صنعت پتروشیمی چیز زیادی نمی‌داند بلکه از ظرفیت صنایع کشور و امکانات آن برای رفع معضل بیکاری نیز اطلاعات کافی ندارد.
سایر اخبار این روزنامه
انتقال تسویه حساب‌های ایران از جنوب خلیج‌فارس به روسیه انتقال تسویه حساب‌های ایران از جنوب خلیج‌فارس به روسیه سفر رهبر کاتولیک‌های جهان به مصر سفر رهبر کاتولیک‌های جهان به مصر شوک دلار در کمین بازار شوک دلار در کمین بازار همسویی پکن با واشنگتن همسویی پکن با واشنگتن 3 برنامه افشای سریع اطلاعات 3 برنامه افشای سریع اطلاعات حریق در پاساژ مهستان خیابان کارگر جنوبی حریق در پاساژ مهستان خیابان کارگر جنوبی گزارش بانک مرکزی از وضعیت مسکن در فروردین ماه منتشر شد؛ گزارش بانک مرکزی از وضعیت مسکن در فروردین ماه منتشر شد؛ حکایت رستم و جمنا ! حکایت رستم و جمنا ! غافلگیری اصولگرایان غافلگیری اصولگرایان شرح مصائب! شرح مصائب! انتقاد کمیسیون اقتصادی مجلس از افزایش قدرت مافیای قاچاق در بازار؛ انتقاد کمیسیون اقتصادی مجلس از افزایش قدرت مافیای قاچاق در بازار؛ پیروزی روحانی و جهانگیری پیروزی روحانی و جهانگیری بیگانگی با علم اقتصاد بیگانگی با علم اقتصاد بررسی وعده اقتصادی قالیباف در انتخابات 96؛ بررسی وعده اقتصادی قالیباف در انتخابات 96؛ اهداف اسراییل در حمله به سوریه اهداف اسراییل در حمله به سوریه