سرود انقلابی در حال تجدید حیات است

جمشید جم، دبیر جشنواره آوای بیداری با بیان این مطلب در مراسم اختتامیه این رویداد هنری گفت: قبل از چهلمین سالگرد انقلاب با این جشنواره به پیشواز سالگرد پیروزی انقلاب رفتیم. سرود در این سال‌ها بضاعت کمی داشته و تقریبا فراموش شده بود درحالی که در دوران انقلاب و هشت سال دفاع مقدس آوا‌ها و نغمه‌های زیبایی شکل گرفت. خوشبختانه دوباره زمزمه‌هایی برای پرداختن به سرود شکل گرفته چراکه در گذشته تقریبا همه متولیان در این زمینه کم‌کاری کردند.
وی به تأکیدات رهبر انقلاب برای تولید سرود اشاره کرد و گفت: بسیج هنرمندان چهارمین قدم از «آوای بیداری» را با رویکرد پرداختن تخصصی به سرود برگزار کرد و طی فراخوانی آثاری از سراسر کشور را جمع‌آوری کردیم که برای اولین بار پیشقراول شکل دادن سرود شدیم و مردم نیز با رأی دادن به آثار به جشنواره جان دادند. دبیر جشنواره آوای بیداری افزود: ۱۶ گروه سرود در این جشنواره به رقابت پرداختند. هیئت داوران در کنار رأی مردم گروه‌هایی را انتخاب کردند. سابقه نداشته ۷۰ هزار شرکت کننده در جریان یک رویداد فرهنگی- هنری باشند که در این جشنواره مشارکت داشتند. خوشحالیم که یک بار دیگر سرود جان می‌گیرد تا نظر رهبر انقلاب تأمین شود.
شبی که ترامپ برجام را پاره کرد، سرود تازه‌ای سرودم
اسفندیار قره‌باغی در ادامه قطعه «مرگ بر امریکا» را اجرا کرد و در توضیح کوتاهی گفت: شبی که امریکا در برجام بدعهدی کرد شعری سرودم و آهنگسازی، تنظیم و ضبط را انجام دادیم. در ادامه از خانواده‌های شهید مدافع حرم حاج رضا رسمتی، شهید حجت‌الله یخچالی و شهید علی کیارش تجلیل به عمل آمد.


وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم با بیان‌اینکه ۹۰ درصد موسیقی قبل از انقلاب وارداتی و بی‌هویت بود، گفت: قبل از انقلاب موسیقی بی‌هویت بر ما سیطره پیدا کرده بود. انقلاب اسلامی موسیقی بی‌هویت را به موسیقی هنری و موسیقی متعالی تبدیل کرد که اهداف آن استکبارستیزی است. سیدمحمد حسینی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، سردار مرتضی کشکولی فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل (ع)، امیر نصیربیگی رئیس سازمان بسیج هنرمندان، محمود ردایی مدیر امور انجمن‌های سازمان، جمشید جم، محمد گلریز، هادی آرزم، اسفندیار قره‌باغی، بابک رضایی، سروش کریمی و احمد میرمعصومی اعضای هیئت داوران جشنواره در این مراسم حضور داشتند.
سردار کشکولی فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل (ع) در ادامه این مراسم اظهار داشت: اگر ۴۰ سال از انقلاب را در شرایط جنگ سخت و جنگ نرم طی کردیم، حتماً بخش مهمی از این بار بر دوش موسیقی، سرود و آوا‌های انقلابی بوده است. خوشحالیم که امروز نقطه عطفی با موسیقی تعالی‌بخش شکل گرفته است. وی ۹۰ درصد از موسیقی لرستان را مربوط به آوا‌های حماسی دانست و افزود: در گذشته بیش از ۹۰ درصد از موسیقی لرستان همواره مربوط به موسیقی حماسی بوده است، حتی آنچه در مراسمات شادی و عروسی مردم این منطقه خوانده می‌شد در وصف ویژگی‌ها و شخصیت حماسی داماد بوده است.
فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل (ع) به ضرورت پرداختن به موسیقی انقلابی پرداخت و عنوان کرد: لازم است حزب‌اللهی‌ها و بسیجی‌ها سهم‌شان را از موسیقی حفظ کنند. در دوران انقلاب و هشت سال دفاع مقدس سرود‌های حماسی نقش تثبیت کننده در همه فهم کردن مفاهیم دینی و فرهنگی داشت چراکه همه‌فهم کردن این مسائل همواره سخت بوده و با موسیقی این اتفاق رخ می‌داد و مردم با شهید و شهادت همراه می‌شدند.
سردار کشکولی تأکید کرد: موسیقی بار نقل و انتقال مفاهیم را خیلی زیبا بردوش گرفت. عمق‌بخشی به روحیه حماسی و انقلابی نیز از طریق موسیقی انجام شد. سرود باعث همگرایی بین اقوام ایرانی شد چراکه تنوع اقلیم‌ها فرصت و تهدید محسوب می‌شود و موسیقی تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کرد. تحریک احساسات ملی و مذهبی و دینی از جمله کارکرد‌های دیگر موسیقی است.