پیروزی روحانی و جهانگیری

دیروز، روز مهمی برای مردم و نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری کشورمان بود؛ روزی که نامزدهای مردم رخ در رخ یکدیگر نشستند و وعده‌ها، برنامه‌ها و عملکردهای یکدیگر را به چالش کشیدند‌. سیدابراهیم رییسی، حسن روحانی، محمدباقر قالیباف، اسحاق جهانگیری، مصطفی میرسلیم و مصطفی‌ هاشمی‌طبا هرکدام با برنامه‌ریزی و هدفی و با محوریت مسایل اجتماعی راهی سالن مناظره شدند و برای رویارویی با رقبا برنامه‌های خود را ارائه کردند‌. برنامه و چرایی ورود جهانگیری به عرصه رقابت‌ها از همان ابتدا مشخص بوده و هست‌. دیروز هم حضور پوششی او و توافقش با رییس‌جمهور مشهود بود و طبق برنامه‌ای که اصلاح‌طلبان داشتند، فضای مناظره به نفع روحانی کشیده شد و او تا حد قابل توجهی توانست در مقابل رقبایش از خود دفاع کند‌.
بررسی مشکل حاشیه‌نشینی
حاشیه‌نشینی که پدیده‌ای اجتماعی و به عنوان معضل اجتماعی شناخته می‌شود، به عنوان اولین سوال در مناظره انتخاباتی نامزدهای ریاست‌جمهوری مطرح شد‌؛ سوالی که مصطفی میرسلیم به آن، این‌گونه پاسخ داد که مهم‌ترین سرمایه کشور ما نیروی انسانی است وباید متناسب با ظرفیت‌های زیستی این سرمایه توزیع شود‌.
نقد رقبا به میر‌سلیم


حسن روحانی در پاسخ به پرسش مطرح‌شده مبنی بر «طرح و برنامه چهار ساله برای مدیریت و ساماندهی حاشیه‌نشینی و جلوگیری از رشد این پدیده» گفت که یکی از مشکلات اصلی ایران و حتی همه کشورها حاشیه‌نشینی است؛ کشوری را سراغ نداریم که با این پدیده مواجه نباشد‌. او بیکاری و نبود درآمد کافی را به عنوان دو دلیل اصلی و مهم پدیده حاشیه‌نشینی در کشور عنوان کرد‌. روحانی، دلیل بعدی حاشیه‌نشینی در کشور را مساله عدم تعادل برشمرد‌. اسحاق جهانگیری نیز با تاکید بر اینکه حاشیه‌نشینی یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی است که باید به آن توجه شود، تصریح کرد: در دولت یازدهم این پدیده را با برخورد بسیار علمی، دقیق و کارشناسی، سازماندهی کردیم‌. وی افزود: شورایی به معنای شورای بازآفرینی مناطق سکونتی مردم اعم از بافت‌های فرسوده، بافت‌های میانی و حاشیه‌نشینی ایجاد کردیم‌.
محمدباقر قالیباف در پاسخ به سوالی درباره حل مشکل حاشیه‌نشینی در کشور به وجود 11 میلیون حاشیه‌نشین در کشور اشاره کرد و گفت: دلیل این مشکل، فرصت‌های نابرابر اجتماعی و بحران اقتصادی است‌. وی افزود: برای حل این معضل باید برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت وجود داشته باشد. در همه جای دنیا این افراد مورد حمایت قرار می‌گیرند‌.
رشد عدالت اجتماعی از نگاه رییسی
بعد از میرسلیم نوبت به سیدابراهیم رییسی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری رسید‌. وی با قرار گرفتن پشت تریبون در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌ای برای رشد عدالت اجتماعی و کاهش طبقات اجتماعی دارید، گفت: عدالت اجتماعی یکی از اهداف مهم نظام جمهوری اسلامی است و فاصله طبقاتی به هیچ عنوان زیبنده نظام نیست‌. وی افزود: برخی افراد درآمدشان یارانه‌ای است که از دولت دریافت می‌کنند و سوال این است که آیا امکان زندگی با این مقدار درآمد وجود دارد؟ رییسی با بیان اینکه امروز با واقعیات زندگی محرومان مواجه هستیم، اظهار داشت: وام‌های کلانی در اختیار عده‌ای خاص قرار گرفته در حالی که امروز جوانان برای دریافت تسهیلات ازدواج مدت قابل توجهی را باید در نوبت قرار گیرند‌. وی افزود: برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌ها در دولت باید به‌گونه‌ای باشد که فاصله طبقاتی براساس شاخص‌های عدالت اجتماعی کاهش یابد تا موجب کاهش فساد شود‌. رییسی در پایان گفت: موضوع اصلی امروز حمایت از تولید ملی است که براساس آن می‌توانیم حق محرومان را پرداخت کنیم‌.
دیدگاه رقبا به پاسخ رییسی
روحانی با بیان اینکه باید به اقشار مستضعف جامعه کمک بیشتری شود، اقدامات دولت یازدهم در راستای عدالت اجتماعی را تشریح کرد و گفت: به حقوق کسانی که حقوق‌شان کمتر بود، افزوده شد، مستمری مستمری‌بگیران کمیته امداد و بهزیستی به بیش از سه برابر در دولت یازدهم افزایش یافت‌. درخصوص رسیدگی به معلولان نیز برای خانواده‌هایی که دو معلول دارند، خانه ساخته شد و برای خانواده‌هایی که تک‌معلول نیز دارند، خانه‌هایی در حال ساخت است‌.
اسحاق جهانگیری در ادامه برنامه مناظره و در نقد دیدگاه‌های سیدابراهیم رییسی درباره راه‌های افزایش عدالت اجتماعی در جامعه اظهار داشت: عدالت یکی از آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی است و محدود کردن عدالت به مسایل اقتصادی نیز ظلم به موضوع عدالت است‌. جهانگیری تصریح کرد: اینکه کسی 7/3 میلیارد دلار اموال ملت را به جیب بزند یعنی عدالت وجود ندارد و عده‌ای به ثروت‌های بادآورده دست یافته‌اند‌.
برنامه هاشمی‌طبا برای مسکن
همچنین سیدمصطفی‌ هاشمی‌طبا با قرار گرفتن پشت تریبون در پاسخ به این سوال که مشکل مسکن ناشی از چه مولفه‌هایی است و شما چه طرحی برای حل آن به ویژه برای زوج‌های جوان دارید، پاسخ داد: اصولا اگر بخواهیم معلول‌ها را مورد توجه قرار دهیم، راه به جایی نمی‌بریم، به طور کلی علت‌هایی که باعث بروز مشکلات برای اقشار جامعه شده باید به صورت برطرف کردن علت‌ها باشد و باید این را مورد توجه قرار دهیم‌.
دیدگا رقبا به پاسخ هاشمی‌طبا
روحانی در پاسخ به سخنان ‌هاشمی‌طبا درخصوص برنامه‌های دولت در بخش مسکن گفت: برای مسکن برنامه‌های مختلفی در دولت‌های قبل وجود داشت‌. در دولت گذشته سرمایه‌گذاری در مسکن مهر انجام شد، با مشکلاتی که داشت، این دولت متعهد شد این پروژه را تکمیل کند تا پایان دولت پروژه‌های مسکن مهر تحویل داده می‌شود جز ۱۰۰ هزار و خرده‌ای مسکن مهر که هیچ داوطلب و خریداری ندارد‌. وی تصریح کرد: باید به مردم برای ساخت و خرید مسکن مورد نظر یاری کنیم‌.
روحانی درخصوص اقدامات دولت یازدهم در این بخش اظهار داشت: وام‌های لازم در اختیار خانه‌اولی‌ها قرار داده شده و خانه اولی‌ها می‌توانند ۸۰ میلیون تومان وام بگیرند‌. وی نوسازی بافت‌های فرسوده را یکی از راه‌های جایگزین مسکن مهر برای حل مشکل مسکن در کشور خواند و گفت: با نوسازی بافت‌های فرسوده می‌توانستیم خانه‌های نو به جای مسکن مهر در اختیار مردم قرار دهیم که این امر تحولی در بخش مسکن بود‌.
کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با تاکید بر اینکه برای مسکن جوانان برنامه‌های خوبی وجود دارد، اظهار داشت: برای ازدواج جوانان نیز دو وام ۱۰ میلیون تومانی پرداخت می‌شود که کمک خوبی به آنهاست‌.
روحانی و افزایش نرخ ازدواج
حسن روحانی در اولین مناظره زنده تلویزیونی در پاسخ به سوالی در رابطه با مشکل جوانان و برنامه او برای افزایش نرخ ازدواج موفق گفت: اولین اقدامی که برای مسایل اجتماعی چه ازدواج و چه سایر مسایل باید انجام شود، ایجاد فضای امید به آینده است‌. زمانی که جامعه نسبت به آینده خود تردید داشته باشد هر روز تهدید و حصری برای کشور خود شاهد باشد، نشاطی برای جامعه باقی نمی‌ماند‌. وی تصریح کرد: در طول سال‌های ۸۳ تا ۹۳، جمعیت شش میلیون و ۶۰۰ هزار نفری آماده ورود به بازار بودند و از این تعداد، فقط ۶۰۰ هزار نفر شغل پیدا کردند، افزود: در آن سال‌ها وضعیت درآمد ارزی خوب بود اما همه متولدان دهه ۶۰ رها شدند و دیدیم جامعه با چه مشکلاتی مواجه شد‌. وی با بیان اینکه شرایط کسب و کار امروز بهبود یافته است، تصریح کرد: اساس اشتغال کسب و کار از رتبه ۱۵۲ به ۱۲۰ رسیده است‌. اعتماد به سرمایه‌گذاری افزایش یافته است‌. تا اعتماد نباشد، شغل و به دنبال آن ازدواجی هم نخواهد بود‌.
دیدگاه رقبا به پاسخ روحانی
جهانگیری با بیان اینکه اشتغال مهم‌ترین موضوع در بحث ازدواج جوانان است، گفت: وام سه میلیون تومانی در دولت یازدهم برای جوانان به ۱۰ میلیون تومان افزایش یافت‌. در سال ۹۲ مجموع وام‌های پرداخت‌شده ۲۹۶ میلیارد تومان بود که این رقم امروز به ۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است یعنی سی برابر شده است‌. وی با تاکید بر اینکه گردشگری می‌تواند مهم‌ترین زمینه برای ایجاد شغل برای جوانان باشد، گفت: باید ببینیم چه کسی به سفارت عربستان حمله کرد این در حالی بود که ایران پذیرای ۷۰۰ هزار شیعه بود و در شهر مشهد از ورود این ۷۰۰ هزار گردشگر شغل‌های زیادی ایجاد شده بود‌. آیا حمله به سفارت عربستان کار دولت بود؟ جهانگیری تاکید کرد: آقای قالیباف ما نمی‌توانیم به سفارتخانه‌ها حمله کنیم و باید ببینیم امروز کسانی که به سفارتخانه‌ها حمله می‌کنند در ستاد کدام کاندیدا فعالیت دارند و در ستاد تبلیغاتی کدام کاندیدا امروز فعال هستند‌. هاشمی‌طبا با تاکید بر اینکه باز هم در این مباحث نقش دولت را می‌خواهیم پررنگ کنیم،‌ اظهار کرد: نباید همه کار را به سمت دولت ببریم. چگونه می‌شود ادعای این را داشت که دولت می‌تواند این کا را بکند و این کار را نکند‌. آیا دولت می‌تواند در امر ازدواج جوانان دخالت کند‌. فکر می‌کنم مسایل فرهنگی یکی از مهم‌ترین مسایلی است که می‌تواند در ازدواج دخیل باشد و البته کار و شغل نیز باید ایجاد شود تا ازدواج صورت گیرد و به قول حضرت امام باید جوانان با هم بسازند و این سازش در جامعه ما به شدت کمرنگ شده است‌.
دیدگاه جهانگیری به میزان رضایتمندی ارباب رجوع
اسحاق جهانگیری در اولین مناظره زنده تلویزیونی در پاسخ به سوالی در مورد میزان رضایتمندی ارباب رجوع از دستگاه‌های اداری دولت با بیان اینکه در دولت یازدهم رویکرد دولت به این بحث اجتماعی منحصر به فرد است، گفت: در دولت یازدهم نگاه امنیتی‌، آمرانه‌، خشن و قضایی به برخوردهای علمی تغییر پیدا کرد‌. وی گفت: اخلاق مهم‌ترین مساله در موضوعات اجتماعی است و نباید با فریب و دروغ با مردم صحبت شود‌. جهانگیری با تاکید بر اینکه پایش‌های مهمی در استان‌ها، شهرها در زمینه رضایتمندی ارباب‌رجوع‌ها انجام دادیم، گفت: بیشترین نارضایتی مردم و ارباب‌رجوع‌ها از شهرداری‌ها، بانک‌ها و دستگاه‌های قضایی بوده است‌.
جهانگیری ادامه داد: ایجاد دولت الکترونیک از مهم‌ترین سیاست‌هایی است که در دولت یازدهم اجرا شد و کشور باید به روش الکترونیک اداره شود و سامانه‌های الکترونیک در دستگاه‌ها تشکیل شود که این سامانه‌ها با یکدیگر همکاری داشته باشند و تبادل اطلاعات کنند‌. رییسی در نقد سخنان جهانگیری گفت: تمام آسیب‌های اداری کشور را در زمان تصدی‌ام بر سازمان بازرسی به نمایش گذاشتیم (سال ۸۳) اما الان هم همان آسیب‌ها ما را رنج می‌دهد. حتما گام‌هایی برداشته شده است‌. دولت الکترونیک ۱۵ درصد پیش رفته که اگر به کمال برسد، می‌تواند در شفاف‌سازی بسیار کمک کند‌. وی افزود: اگر مناقصه‌ها و مزایده‌ها شفاف شود و همه مردم در جریان قرار گیرند در سالم‌سازی نظام اداری بسیار مهم است؛ شرکت‌ها نباید خانه خلوت ادارات باشند‌. اگر می‌گوییم سفر خارجی منضبط باشد، منظور فقط وزارتخانه‌‌ها نیست بلکه در شرکت‌های دولتی هم باید منضبط باشد‌. بنابراین وزارتخانه‌ها و شرکت‌های دولتی و هم نظام اداری باید سلامت باشند‌.
نقد رقبا به پاسخ جهانگیری
قالیباف در نقد سخنان جهانگیری گفت: شما در صحبت‌تان اشاره کردید به اخلاق، ‌ای کاش خود شما رعایت می‌کردید. این هم واقعا از پدیده‌های عجیبی است که به عنوان معاون اول محترم رییس‌جمهور نامزد شدید البته این حق طبیعی شما است اما‌ای کاش دستاویز جریان سیاسی نمی‌شدید‌.
وی ادامه داد: صداقت شما چند روز آینده مشخص خواهد شد. اگر دولت شما می‌خواهد گزارش دهد صادقانه بگوید که چه کرده است‌. قالیباف خطاب به جهانگیری افزود: چرا شما می‌گویید در جنوب تهران بافت فرسوده منبع درآمد شده است؟ در جنوب تهران صدور پروانه ساخت مجانی است، ما هیچ وقت به این مسایل به عنوان جریان اقتصادی نگاه نکردیم‌. جایی که شما رفته‌اید به خاطر آن است که زمین آن را در منطقه ۱۲ گرفته‌اید و باید بگویید چه ساخته‌اید؟
وی با خطاب قرار دادن مجدد قالیباف بیان کرد:‌ به عنوان یک مدیر که سابقه اجرایی دارد، خوب نیست دستاویز دیگران شوید‌. شهردار تهران گفت: بیش از دو دهه اختیار شوراها را به مردم واگذار کردیم که دولت گفت به مردم ندهید‌. وی اظهار کرد: شما واقعا باید با صداقت با مردم سخن بگویید‌، اشکال اساسی مجموعه دولت این است که می‌گوید یا نمی‌شود یا نمی‌توانیم و بعد هم از آن چهار درصد حمایت می‌کنید مردم قضاوت کنید‌، چرا ۵۳۰ میلیارد به یک عده وام می‌دهید و بقیه در نوبت هستند‌.
جهانگیری خطاب به صحبت‌های قالیباف اظهار داشت:‌ نمی‌دانم چرا کاندیدا شدن من در ریاست‌جمهوری باعث برآشفته شدن شما شده است و چرا این حق را برای خود قائل شده‌اید که از من بپرسید چرا کاندیدا شده‌ام‌. به‌طور قطع سوابق کاری من از شما بیشتر است. بنده سمت‌های متعددی را تجربه کرده‌ام وزیر بودم و امروز معاون اولم و این حق من است که خود را در معرض مردم قرار دهم و دلیل برآشفته شدن شما را نمی‌دانم‌. وی ادامه داد: در فرصتی حتما خواهم گفت که بنده چقدر نیروی ارزشی هستم و دیگران که ادعا دارند چقدر ارزشی هستند‌. جهانگیری ادامه داد: در دوره‌های قبل معاون اول و وزیر دفاع ریاست‌جمهوری هم نامزد انتخابات شده بودند، نمی‌دانم چرا شما نمی‌خواهید این حق را برای من قائل شوید‌. وی ادامه داد: چرا می‌خواهید اصلاح‌طلبان را از حقوق خود محروم کنید. بنده به عنوان نماینده اصلاح‌طلب اینجا حضور دارم و می‌خواهم بگویم که در آن دوران با چه کسانی چه برخوردهایی کردید، دولت یازدهم در چه شرایطی تشکیل شد و امروز کسانی که در دولت قبل مسوول بودند با ژست جدید وارد شده‌اند‌.
بگو مگوی قالیباف و روحانی
در حالی نخستین مناظره زنده تلویزیونی به پایان رسید که روحانی تلاش کرد به سه اتهامی که شهردار تهران به او وارد کرده بود پاسخ دهد. حسن روحانی با اشاره به وعده 100 روزه خود گفت: قبلا هم گفته بودم که برنامه 100 روزه دارم که بعد از 100 روز برنامه اجرا شده را ارائه کردم و یکی از آنها توافق هسته‌ای بود.
وی در پاسخ به اتهامات قالیباف مبنی بر ایجاد چهار میلیون شغل گفت: گفته بودم اگر یک میلیون گردشگر خارجی جذب کنیم، چهار میلیون شغل ایجاد می‌شود. من وعده چهار میلیون شغل نداده بودم. روحانی درباره ادعای قالیباف مبنی بر تقدیر او از یک مفسد اقتصادی گفت که سال‌ها قبل جمعی از صادرکنندگان مرا دعوت کردند و به تعدادی لوح دادند. من آنها را نمی‌شناختم.
در حالی که رویکرد صحبت‌های قالیباف در اولین مناظره انتخاباتی‌اش در جهت تخریب دولت یازدهم بود اما روحانی با تکیه بر مهارت فوق‌العاده خطابه‌ای خود، تسلط بر مسایل جاری کشور، حضور و حمایت هاشمی‌طبا و جهانگیری و دفاع تمام‌قدشان از عملکرد دولت توانست تا حدی در منظر افکار عمومی برنده مناظره دیروز نامزدهای ریاست‌جمهوری شود. حضور شش نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در یک مناظره تلویزیونی چندساعته نه‌تنها حقیقت را برای مردم روشن نمی‌کند بلکه ابهامات زیادی را نسبت به طرح یکسری از ادعاها در اذهان عمومی ایجاد می‌کند.
به نظر می‌رسد اگر مناظرات انتخاباتی دو به دو برگزار شود، فرصت بیشتری در اختیار نامزدها قرار می‌گیرد و می‌توانند به درستی یکدیگر را نقد کنند و پاسخ برخی اتهامات را بدهند.
سایر اخبار این روزنامه
انتقال تسویه حساب‌های ایران از جنوب خلیج‌فارس به روسیه انتقال تسویه حساب‌های ایران از جنوب خلیج‌فارس به روسیه سفر رهبر کاتولیک‌های جهان به مصر سفر رهبر کاتولیک‌های جهان به مصر شوک دلار در کمین بازار شوک دلار در کمین بازار همسویی پکن با واشنگتن همسویی پکن با واشنگتن 3 برنامه افشای سریع اطلاعات 3 برنامه افشای سریع اطلاعات حریق در پاساژ مهستان خیابان کارگر جنوبی حریق در پاساژ مهستان خیابان کارگر جنوبی گزارش بانک مرکزی از وضعیت مسکن در فروردین ماه منتشر شد؛ گزارش بانک مرکزی از وضعیت مسکن در فروردین ماه منتشر شد؛ حکایت رستم و جمنا ! حکایت رستم و جمنا ! غافلگیری اصولگرایان غافلگیری اصولگرایان شرح مصائب! شرح مصائب! انتقاد کمیسیون اقتصادی مجلس از افزایش قدرت مافیای قاچاق در بازار؛ انتقاد کمیسیون اقتصادی مجلس از افزایش قدرت مافیای قاچاق در بازار؛ پیروزی روحانی و جهانگیری پیروزی روحانی و جهانگیری بیگانگی با علم اقتصاد بیگانگی با علم اقتصاد بررسی وعده اقتصادی قالیباف در انتخابات 96؛ بررسی وعده اقتصادی قالیباف در انتخابات 96؛ اهداف اسراییل در حمله به سوریه اهداف اسراییل در حمله به سوریه