انتقاد کمیسیون اقتصادی مجلس از افزایش قدرت مافیای قاچاق در بازار؛

گروه بازرگانی- واردات بی‌رویه و قاچاق از جمله موضوعاتی به‌شمار می‌رود که سال‌هاست در هر جمع و نشستی مورد انتقاد، بحث و بررسی مسوولان و کارشناسان قرار می‌گیرد اما با وجود تصمیماتی که در این خصوص گرفته می‌شود، شاهد تغییر و تحول به‌ خصوصی در این زمینه نیستیم‌. این در حالی است که به گفته دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس، مافیای اقتصادی در جای‌جای حوزه اقتصادی کشور رسوخ کرده و سیاست‌های موجود در تولید، اشتغال و صادرات کشور را تغییر داده‌‌اند در حالی که برای کوتاه کردن دست مافیا از حوزه اقتصاد کشور باید اراده سیاسی و عزم ملی صورت گیرد که در این صورت به راحتی قابل شناسایی است‌.
در این میان اگرچه طبق آمار رسمی، قاچاق کالا از 25 میلیارد به 15 میلیارد دلار در سال کاهش یافته است اما نباید این آمار را مهر تاییدی بر روند نزولی ورود کالای قاچاق به کشور دانست چراکه به گفته حسن حسینی‌شاهرودی، به علت شرایط اقتصادی و رکود حاکم بر کشور، وضعیت معیشت مردم و فقدان رونق اقتصادی، میزان مصرف در این زمینه کاهش یافته است‌.
بنابراین افزایش واردات بی‌رویه و همچنین افزایش حجم قاچاق در کشور در حالی صورت می‌گیرد که به گفته بسیاری از کارشناسان، اهمیت بخش‌خصوصی در اصلاح فرآیند تولید مورد توجه قرار نگرفته و چنبره دستگاه دولتی و شبه‌دولتی بر حوزه‌های اقتصادی باعث شده این بخش‌ها با استفاده از رانت‌های خود، بخشی خصوصی را زمینگیر کنند‌. از این رو این بخش نمی‌تواند جنس و کالای مرغوب و باکیفیت تولید خود را با قیمت مناسب در بازارهای بین‌المللی عرضه کند‌.
شناسایی مافیای قاچاق با اراده سیاسی


در این راستا دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس درباره واردات کالای قاچاق اظهار داشت: در حال حاضر واردات کالای قاچاق توسط چندین باند مختلف که از آنها به نام مافیای اقتصادی یاد می‌شود، انجام می‌شود، این افراد به نوعی هم قانون و هم مسوولان را دور می‌زنند‌.
حسن حسینی‌شاهرودی افزود: مافیای اقتصادی سیاست‌های موجود در تولید و اشتغال و صادرات کشور را تغییر داده و در این زمینه موانعی را ایجاد می‌کند‌.
او با اشاره به اینکه جلسات خوبی در ستاد اقتصاد مقاومتی تشکیل و قوانین بسیاری در این باره تدوین و تصویب شده است، گفت: با اینکه مسوولان در حوزه اجرا بسیار تلاش کرده و سامانه ایجاد می‌کنند اما درعمل می‌بینیم اتفاق ویژه‌ای نیفتاده است‌.
نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس ادامه داد: دلیل ناکارآمدبودن این جلسات و تلاش‌ها رسوخ مافیای اقتصادی در جای‌جای حوزه اقتصادی کشور است و به همین دلیل مبارزه با این مافیا راحت نیست اما اراده سیاسی و عزم ملی می‌تواند دست این مافیا را کوتاه کند‌.
دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه واردات کالای خارجی طبیعتا نقطه مقابل تولید داخلی و صادرات است، تشریح کرد: به تازگی وزارت صنایع 696 قلم کالایی را معرفی کرده که به‌اندازه کافی در داخل کشور امکان تولید آنها وجود داشته، صنعتگران ما آن را تولید می‌کنند و حتی در برخی موارد تا حدی با میزان مازاد این محصولات مواجه هستیم که امکان صادرات آنها وجود دارد‌.
حسینی‌شاهرودی افزود: البته باید این موضوع را متذکر شد که کالاهایی که وزارت صنایع آنها معرفی کرده با کیفیت بالایی در داخل کشور تولید می‌شود اما متاسفانه از طریق رسمی و غیررسمی این اجناس وارد کشور می‌شود‌.
وی در تشریح ورود کالاها به شکل قاچاق و شبه‌قاچاق به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: رویه‌های مختلفی که در حوزه‌های گمرکی و عوارض گمرک ازجمله معافیت‌های مالیاتی ایجاد کرده‌ایم، باعث شده در اطراف مرزهای خود اعم از ته‌لنجی، ملوانی، کولبری، مرزبانی و... شبه‌قاچاق را ایجاد کرده و اجازه داده‌ایم کالای قاچاق به راحتی وارد کشور شود‌.
آمار، نشانه روند نزولی قاچاق نیست
حسینی‌شاهرودی تصریح کرد: فراتر از کالای قاچاقی که به شکل غیررسمی وارد کشور می‌شود، کالای وارداتی رسمی‌ است که هیچ ممانعتی از ورود آن به کشور نمی‌شود چراکه ما این قبیل کالاها را با کیفیتی در حد رقابت با کالای خارجی در داخل کشور در دست داریم‌.
وی با اشاره به اینکه طبق آمار رسمی قاچاق کالا از 25 میلیارد به 15 میلیارد دلار در سال کاهش یافته، بیان کرد: این آمار به هیچ عنوان نباید این فکر را در اذهان ایجاد کند که در ورود کالای قاچاق روند نزولی داشته‌ایم چراکه به علت شرایط اقتصادی و رکود حاکم بر کشور، وضعیت معیشت مردم و فقدان رونق اقتصادی، میزان مصرف در این زمینه کاهش یافته است‌.
دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در سنوات گذشته اقدامات خوبی برای پیشگیری از قاچاق انجام شده، افزود: اما باید اذعان داشت که این اقدامات بسیار ناچیز بوده است‌. این درحالی است که اگر قانون مبارزه با قاچاق را کامل اجرا می‌کردیم، شاید در حال حاضر شرایط‌مان بهتر از این بود‌.
وی ادامه داد: یکی از مواردی که می‌تواند در مبارزه با کالای قاچاق موثر باشد، این است که باید اقداماتی انجام دهیم تا کالای قاچاق در کشور قابل عرضه نباشد یعنی باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که کالای قاچاق بدون هیچ روش جبری به‌طور خودکار از چرخه مصرف حذف شود‌.
حسینی‌شاهرودی افزود: برای تحقق این امر نیز باید تولید داخل مقرون به صرفه و قابل رقابت به لحاظ قیمت و کیفیت باشد. چرا باید هزاران کیلومتر آ‌ن طرف‌تر کالایی تولید و با گذر از مسیری طولانی و ریسک‌های بالا وارد کشور شده و با عبور از دست‌های مختلف وارد بازار شود و هنگامی که شما برای خرید به بازار می‌روید، می‌بینید این کالا ارزان‌تر از کالایی است که شما می‌توانستید جلوی در کارخانه خرید کنید‌.
وی ادامه داد: به علت اینکه فرآیند تولید ما به شدت دچار آسیب شده، شاهد اتفاقاتی از این قبیل هستیم بنابراین فرآیند تولید نیاز به اصلاح جدی دارد و باید قانون رفع موانع تولید به جد عملیاتی شود تا بتوانیم کالای تولید داخل را ارزان‌تر در اختیار مصرف‌کننده قرار دهیم‌.
سیاست چین برای جلوگیری از واردات
دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه از بدو انقلاب شاهد ورود کالای قاچاق به کشور بوده‌ایم، در تشریح دلایل آن افزود: از آنجایی که در ابتدای انقلاب صنایعی نداشتیم و در دوران جنگ نیز بسیاری از صنایع کشور آسیب دید، این شرایط باعث شد امکان ورود کالای قاچاق به کشور فراهم شود‌.
حسینی‌شاهرودی ادامه داد: بعد از جنگ نیز در حوزه صنعت، تولید و اشتغال با توسعه جدی مواجه شدیم که اتفاقات خوبی را برای آینده این حوزه‌ها دربر داشت ولی باز هم کشور با مشکل واردات کالا به‌طور رسمی، غیررسمی و قاچاق مواجه بود‌.
وی با اشاره به اینکه چرا چین شاهد ورود کالای قاچاق نیست، افزود: چون آ‌نجا قیمت تمام‌شده ارزان‌تر است‌.
کشور چین با قاچاق کالا مواجه نیست. همین کالاهای چینی را می‌توانیم از داخل کشورمان برای آنها صادر کنیم و برای تحقق این امر هم کسی جلودارمان نیست اما بحث اینجاست که آنجا این محصولات خریداری نخواهند داشت چراکه قیمت تمام‌شده این کالاها آن‌جا دو برابر جنس داخلی آنها در می‌آید‌. دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: کشورهایی مثل چین و حتی ترکیه که زمانی بسیار عقب‌تر از ما بودند، با اصلاح فرآیند تولید و توجه به بخش‌خصوصی توانستند اکنون پیشگام‌تر از ما در زمینه تولید داخل باشند‌.
چنبره شبه‌دولتی و دولتی‌ها بر اقتصاد
حسینی‌شاهرودی با تاکید بر اهمیت بخش‌خصوصی در اصلاح فرآیند تولید، گفت:‌ متاسفانه دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی و شبه‌دولتی در حال حاضر در حوزه‌های اقتصادی ما چنبره زده و باعث شده‌اند تا حس رقابت از بخش‌خصوصی گرفته شود‌. این بخش‌ها با استفاده از رانت‌های خود بخش‌خصوصی را زمینگیر کرده‌اند از این‌رو این بخش نمی‌تواند جنس و کالای مرغوب و باکیفیت تولید خود را با قیمت مناسب در بازارهای بین‌المللی عرضه کند‌.
وی تاکید کرد: واردات کالای قاچاق در دهه گذشته به شدت افزایش یافته و باعث شده تا کشور ما را به لحاظ اقتصادی درگیر کند‌. بنابراین برای پیروزی در این جنگ اقتصادی باید با تغییر ساختار و استراتژی‌های جدید خود در حوزه اقتصادی با فشارهای بیرونی مواجه شویم و در برابر آنها مقاومت کنیم، که البته مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی را به عنوان استراتژی کلان در صحنه جنگ اقتصادی امروز برای کشور ارائه فرموده‌اند‌.
حسینی‌شاهرودی گفت:‌ ولی تاکنون هنوز شاهد جاری و ساری شدن اقتصاد مقاومتی در حوزه‌های سیاست‌گذاری تصمیم‌گیری، حمایتی، نظارتی و حتی حوزه‌های اجرایی نشده‌ایم‌.
واردات کالا، نفس تولید داخل را گرفت
در این میان علاوه بر افزایش واردات غیرقانونی کالا به کشور، اقتصاد دانش‌بنیان نیز با وجود آمارهایی که حاکی از رشد و پیشرفت علمی کشور طی سالیان اخیر است اما عملا نقشی در اقتصاد کشور و زندگی مردم ندارد به‌طوری که در حال حاضر هستند شرکت‌هایی که فقط برچسب دانش‌بنیان را یدک می‌کشند و در حال واردات، آن‌هم از نوع بدون مالیاتش هستند‌. در همین خصوص یک کارشناس اقتصادی گفت: متاسفانه آنطور که باید حمایتی از اقتصاد دانش‌بنیان نمی‌شود‌. این درحالی است که بخش‌خصوصی می‌تواند به عنوان مشوق اصلی به حمایت آن بیاید‌.
غلامحسین طاهری همچنین با اشاره به تعطیلی کارخانجات و عدم رغبت خریداران به تولیدات داخلی اظهار داشت: در سال‌های اخیر آنچنان که باید به تولیدات داخلی توجهی نشده و اقدامات جدی در زمینه حمایت از این امر صورت نگرفته است‌. وی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی درکشور، عدم حمایت از تولیدات است، یادآورشد: یکی از دلایلی که باعث تعطیلی کارخانجات در کشور شده واردات بی‌رویه کالاست‌.
این کارشناس اقتصادی گفت: همه‌روزه خبر تعطیلی کارخانه‌ها به گوش می‌رسد و نفس کارخانجات و تولید ملی درحال بند آمدن است زیرا آنها فشار زیادی را متحمل می‌شوند‌.
طاهری در ادامه افزود: برنامه‌ریزی مدون و توجه به صنایع و تولیدات داخلی موجب دلگرمی تولیدکنندگان شده و آنها را ترغیب می‌کند تا با اراده بیشتری به کار خود
ادامه دهند‌.
سایر اخبار این روزنامه
انتقال تسویه حساب‌های ایران از جنوب خلیج‌فارس به روسیه انتقال تسویه حساب‌های ایران از جنوب خلیج‌فارس به روسیه سفر رهبر کاتولیک‌های جهان به مصر سفر رهبر کاتولیک‌های جهان به مصر شوک دلار در کمین بازار شوک دلار در کمین بازار همسویی پکن با واشنگتن همسویی پکن با واشنگتن 3 برنامه افشای سریع اطلاعات 3 برنامه افشای سریع اطلاعات حریق در پاساژ مهستان خیابان کارگر جنوبی حریق در پاساژ مهستان خیابان کارگر جنوبی گزارش بانک مرکزی از وضعیت مسکن در فروردین ماه منتشر شد؛ گزارش بانک مرکزی از وضعیت مسکن در فروردین ماه منتشر شد؛ حکایت رستم و جمنا ! حکایت رستم و جمنا ! غافلگیری اصولگرایان غافلگیری اصولگرایان شرح مصائب! شرح مصائب! انتقاد کمیسیون اقتصادی مجلس از افزایش قدرت مافیای قاچاق در بازار؛ انتقاد کمیسیون اقتصادی مجلس از افزایش قدرت مافیای قاچاق در بازار؛ پیروزی روحانی و جهانگیری پیروزی روحانی و جهانگیری بیگانگی با علم اقتصاد بیگانگی با علم اقتصاد بررسی وعده اقتصادی قالیباف در انتخابات 96؛ بررسی وعده اقتصادی قالیباف در انتخابات 96؛ اهداف اسراییل در حمله به سوریه اهداف اسراییل در حمله به سوریه