غافلگیری اصولگرایان

بالاخره پس از انتظارهای فراوان دیروز اولین مناظره نامزدهای ریاست‌جمهوری برگزار شد. نامزدهای انتخابات 29 اردیبهشت دیروز در حوزه مسایل اجتماعی صحبت و نظر خود را درباره مسایل و مشکلات اجتماعی مردم بیان کردند.
از جهت استدلال البته اصلاح‌طلبان که شامل دو نامزد اصلی یعنی اسحاق جهانگیری و حسن روحانی بودند، حرف‌های روشنی برای بیان داشتند؛ حرف‌هایی که نه فقط در هماهنگی کامل با یکدیگر بود بلکه گاهی به نقد مخالفان نیز می‌پرداخت. البته در این مناظره جهانگیری جسورانه‌تر و بی‌پرواتر به ایراد سخن می‌پرداخت و همین، واکنش نامزد به اصطلاح تهاجمی جناح اصولگرا یعنی محمدباقر قالیباف را برانگیخت.
در طول مناظره دیروز هر قدر که میرسلیم، رییسی و هاشمی‌طبا، ملایم و آرام صحبت کردند و کمتر درصدد به چالش کشیدن نامزد دیگر یا جناح دیگر بودند به همان اندازه قالیباف، روحانی و جهانگیری به دفاع از نظریات خویش پرداختند و تلاش کردند تا علاوه بر ابرام بر نظر خود به انکار نظر جناح یا نامزد مقابل هم بپردازند.
در این میان نامزد تهاجمی اصولگرایان از هماهنگی میان دو نامزد اصلاح‌طلب نه فقط شگفت‌زده که نگران هم شده بود تا آنجا که نتوانست نگرانی‌اش را پنهان کند و از جهانگیری به خاطر نامزد شدن انتقاد کرد. این شگفت‌زدگی و به عبارت بهتر غافلگیری قالیباف به کانال‌های تلگرامی و توئیتری اصولگرایان و چهره‌های اصولگرا نیز سرایت کرد و در فضای مجازی از اینکه جهانگیری در حمایت از اقدامات دولت و بالطبع در حمایت از حسن روحانی صحبت کرده، ابراز نارضایتی می‌کردند.


اصولگرایان در واقع حمله خود را علیه جهانگیری سامان دادند و از اینکه جهانگیری با جسارت و شهامت، اتهام‌ها را پاسخ داده و نارسایی‌هایی که در رفتار و مدیریت اصولگرایان بوده را به چالش کشیده است، ناراحت شده بودند. شدت حملات و عبارت‌هایی که پایگاه‌های اطلاع‌رسانی اصولگرا، کانال‌ها تلگرامی‌شان و توئیت‌هایی که چهره‌های اصولگرا برای حمله به جهانگیری انتخاب کرده بودند، عمق غافلگیری‌شان از رفتار معاون اول روحانی را نشان می‌دهد چنان‌که برخی از ایشان از هم‌اکنون یکی از عوامل پیروزی روحانی در انتخابات حاضر را جهانگیری معرفی کرده‌اند.
در مناظره دیروز بدون شک دو نامزد اصلی اصلاح‌طلب دست بالا را در جریان گفت‌وگو داشتند و این دست‌بالا نه فقط در رفتار و نمایش مناظره که در استدلال نیز به چشم می‌خورد. در واقع چنین به نظر می‌رسید که روحانی و جهانگیری از قبل دست اصولگرایان را خوانده‌اند و انتقادهای تکراری‌شان را می‌دانستند. در این صورت اصلاح‌طلبان پاسخ‌های آماده و تمرین‌شده‌ای برای انتقادهای اصولگرایان داشتند ولی اصولگرایان جز انتقادهایی که چندین‌بار بیان شده و محل اتکایشان بود چیز جدیدی برای عرضه نداشتند.
بدون تردید از امروز اصولگرایان که رییسی و قالیباف را حمایت می‌کنند، تلاش زیادی برای تبلیغ قالیباف و تمرکز بر این نامزد نه فقط در مقابل اصلاح‌طلبان که حتی در مقابل رییسی خواهند کرد. از نگاه ایشان رییسی نیز نامزد جنگنده و تاثیرگذاری نیست و نمی‌تواند توفیق چندانی در مبارزات حاضر داشته باشد. اگر این سناریو محقق شود، آنگاه قالیباف که پیش از این در مقابل روحانی شکست خورده تنها نامزد موثر اصولگرایان خواهد شد و می‌توان از هم‌اکنون پیروزی روحانی در 29 اردیبهشت‌ را محتوم دانست.
سایر اخبار این روزنامه
انتقال تسویه حساب‌های ایران از جنوب خلیج‌فارس به روسیه انتقال تسویه حساب‌های ایران از جنوب خلیج‌فارس به روسیه سفر رهبر کاتولیک‌های جهان به مصر سفر رهبر کاتولیک‌های جهان به مصر شوک دلار در کمین بازار شوک دلار در کمین بازار همسویی پکن با واشنگتن همسویی پکن با واشنگتن 3 برنامه افشای سریع اطلاعات 3 برنامه افشای سریع اطلاعات حریق در پاساژ مهستان خیابان کارگر جنوبی حریق در پاساژ مهستان خیابان کارگر جنوبی گزارش بانک مرکزی از وضعیت مسکن در فروردین ماه منتشر شد؛ گزارش بانک مرکزی از وضعیت مسکن در فروردین ماه منتشر شد؛ حکایت رستم و جمنا ! حکایت رستم و جمنا ! غافلگیری اصولگرایان غافلگیری اصولگرایان شرح مصائب! شرح مصائب! انتقاد کمیسیون اقتصادی مجلس از افزایش قدرت مافیای قاچاق در بازار؛ انتقاد کمیسیون اقتصادی مجلس از افزایش قدرت مافیای قاچاق در بازار؛ پیروزی روحانی و جهانگیری پیروزی روحانی و جهانگیری بیگانگی با علم اقتصاد بیگانگی با علم اقتصاد بررسی وعده اقتصادی قالیباف در انتخابات 96؛ بررسی وعده اقتصادی قالیباف در انتخابات 96؛ اهداف اسراییل در حمله به سوریه اهداف اسراییل در حمله به سوریه