گزارش بانک مرکزی از وضعیت مسکن در فروردین ماه منتشر شد؛

«جهان صنعت»- بانک مرکزی در گزارشی از افزایش 6/3 درصدی قیمت و رشد 1/11 درصدی اجاره‌بهای مسکن پایتخت در فروردین امسال نسبت به فروردین سال گذشته خبر داد.
در فروردین‌ماه امسال تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 5384 واحد مسکونی رسید که در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته 5/8 درصد کاهش نشان می‌دهد.
بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده به‌تفکیک عمر بنا در فروردین سال جاری نشان می‌دهد که واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم 7/45 درصد بیشترین سهم از واحدهای مسکونی معامله‌شده را به خود اختصاص داده‌اند. سهم مذکور در مقایسه با فروردین سال گذشته 6/6 درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت بالاتر افزوده شده است.
براساس این گزارش در فروردین‌ماه امسال متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 7/43 میلیون ریال بوده که نسبت به اسفند 95 و فروردین 95 به‌ترتیب 3/4 درصد کاهش و 6/3 درصد افزایش نشان می‌دهد. بیشترین رشد متوسط قیمت در این ماه نسبت به فروردین سال گذشته مربوط به منطقه 22 با 7/15 درصد و بیشترین کاهش مربوط به قیمت منطقه یک با 8/13 درصد است.
همچنین در فروردین‌ماه امسال شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به فروردین 95 به‌ترتیب 1/11 و 2/9 درصد رشد نشان می‌دهد. ماهیت قراردادهای اجاره مسکن که غالباً یک‌ساله تنظیم می‌شوند و اثرپذیری شاخص اجاره‌بهای مسکن از سیاست‌های کنترل و مهار تورم،‌ سبب تغییر متناسب اجاره‌بها با تحولات نرخ تورم در کشور شده است. سهم هزینه مسکن (اجاره‌بهای مسکن اعم از شخصی و غیرشخصی) در محاسبات شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی بر اساس سال پایه 90 معادل 4/28 درصد است.
سایر اخبار این روزنامه
انتقال تسویه حساب‌های ایران از جنوب خلیج‌فارس به روسیه انتقال تسویه حساب‌های ایران از جنوب خلیج‌فارس به روسیه سفر رهبر کاتولیک‌های جهان به مصر سفر رهبر کاتولیک‌های جهان به مصر شوک دلار در کمین بازار شوک دلار در کمین بازار همسویی پکن با واشنگتن همسویی پکن با واشنگتن 3 برنامه افشای سریع اطلاعات 3 برنامه افشای سریع اطلاعات حریق در پاساژ مهستان خیابان کارگر جنوبی حریق در پاساژ مهستان خیابان کارگر جنوبی گزارش بانک مرکزی از وضعیت مسکن در فروردین ماه منتشر شد؛ گزارش بانک مرکزی از وضعیت مسکن در فروردین ماه منتشر شد؛ حکایت رستم و جمنا ! حکایت رستم و جمنا ! غافلگیری اصولگرایان غافلگیری اصولگرایان شرح مصائب! شرح مصائب! انتقاد کمیسیون اقتصادی مجلس از افزایش قدرت مافیای قاچاق در بازار؛ انتقاد کمیسیون اقتصادی مجلس از افزایش قدرت مافیای قاچاق در بازار؛ پیروزی روحانی و جهانگیری پیروزی روحانی و جهانگیری بیگانگی با علم اقتصاد بیگانگی با علم اقتصاد بررسی وعده اقتصادی قالیباف در انتخابات 96؛ بررسی وعده اقتصادی قالیباف در انتخابات 96؛ اهداف اسراییل در حمله به سوریه اهداف اسراییل در حمله به سوریه