همسویی پکن با واشنگتن

واشنگتن در پی یک نشست ویژه میان مقام‌های ارشد این کشور درباره مساله کره‌شمالی اعلام کرد قصد دارد طی چند روز سامانه دفاع موشکی خود را در کره‌جنوبی فعال و تحریم‌های اقتصادی علیه کره‌شمالی را تشدید کند‌.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، این بیانیه دولت آمریکا همزمان با افزایش نگرانی‌ها درباره پیشرفت‌های نظامی کره‌شمالی منتشر شده است‌. قرار بود دولت آمریکا براساس برنامه‌ریزی‌های اولیه خود سامانه تاد را در کره‌جنوبی تا اواخر سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی کند‌. بسیاری از مردم کره‌جنوبی از این طرح ناراضی بوده و علیه آن تظاهرات برگزار کردند‌. فرمانده واحد فرماندهی اقیانوسیه ارتش آمریکا در سخنانی به نمایندگان کنگره این کشور گفت: سامانه تاد در چند روز آینده عملیاتی خواهد شد تا با استفاده از آن بهتر بتوانیم از کره‌جنوبی در مقابل تهدید فزاینده کره‌شمالی دفاع کنیم‌. دریادار هری هریس تاکید کرد: این سامانه طوری طراحی شده تا رهبر کره‌شمالی را نه به زانو بلکه سر عقل آورد‌. دولت آمریکا بعد از نشست ویژه‌ای با حضور تمام ۱۰۰ سناتور آمریکایی و چندین مقام ارشد دیگر به اعلام راهبرد دونالد ترامپ درباره کره‌شمالی پرداخت‌. در این نشست که از لحاظ عرف سیاسی اقدامی غیرعادی است حاضران بیانیه مشترکی را درباره لزوم مواجهه با تهدیدات امنیتی صادر کردند‌.
در بیانیه مشترک منتشر شده از سوی وزیر خارجه آمریکا و همچنین وزیر دفاع و مدیر آژانس اطلاعات ملی این کشور نوشته شد رویکرد و هدف رییس‌جمهور آمریکا در قبال کره‌شمالی تحت فشار قرار دادن کره‌شمالی به منظور برچیدن برنامه‌های هسته‌ای، موشک بالستیک و اشاعه تسلیحات خود از طریق شدیدتر کردن تحریم‌های اقتصادی و پیگیری تدابیر دیپلماتیک نزد هم‌پیمانان و شرکای منطقه‌ای ماست‌. این در حالی است که آمریکا پیش از این تحریم‌های شدیدی علیه کره‌شمالی اعمال کرده بود‌. یک مقام کاخ سفید نیز گفت: یکی از گزینه‌ها، گزینه‌های مدنظر بازگشت کره‌شمالی به فهرست پشتیبان تروریسم وزارت خارجه است‌.
تشدید فشار چین بر کره‌شمالی


فشار‌های بین‌المللی بر کره‌شمالی بر سر برنامه هسته‌ای این کشور شدت گرفته است‌. به گفته مقامات آمریکایی، چین، کره‌شمالی را به تحریم تهدید کرده است‌. سران روسیه و ژاپن نیز رهبر کره‌شمالی را به خویشتنداری فراخوانده‌اند‌. وزیر خارجه آمریکا اظهار کرد، چین به صراحت به رهبری کره‌شمالی گفته است اگر این کشور بار دیگر دست به آزمایش هسته‌ای بزند، پکن تحریم‌هایی یکجانبه علیه کره‌شمالی وضع خواهد کرد‌. به گفته رکس تیلرسون، مقامات چین ارسال چنین پیامی به کره‌شمالی را تایید کرده‌اند‌. چین آخرین پشتیبان مهم و قدرتمند کره‌شمالی محسوب می‌شود‌. وی تصریح کرد: این اقدام شاهدی است بر این مدعا که چین آماده همکاری با آمریکا در راستای افزایش فشار بر کره‌شمالی است‌. ایالات متحده بر این باور است که چین از قدرت زیادی برای اعمال نفوذ بر کره‌شمالی برخوردار است‌. آزمایش‌ها و برنامه بحث‌برانگیز موشکی و اتمی کره‌شمالی از موضوعات محوری گفت‌وگوهای اخیر سران چین و آمریکا بود‌. رییس‌جمور آمریکا و همتای چینی او نزدیک سه هفته پیش با یکدیگر در فلوریدا دیدار و مذاکره کرده بودند‌. هر دو کشور در روزهای اخیر به کره‌شمالی هشدار داده بودند از انجام اقداماتی تحریک‌آمیز خودداری کند‌. تیلرسون گفت: طبق ارزیابی سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی، کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی فردی دچار دیوانگی نبوده بلکه احتمالا فردی عقل‌گراست که می‌توان با او بحث و مذاکره کرد‌.
فراخوان سران روسیه و ژاپن
در این میان ولادیمیر پوتین و شینزو آبه، رهبر کره‌شمالی را به خویشتنداری و خودداری از دامن زدن به مناقشه هسته‌ای فراخواندند‌.
سران دولت‌های روسیه و ژاپن در پی گفت‌وگوهای خود در مسکو اعلام کردند در راستای تنش‌زدایی در مناقشه هسته‌ای کره‌شمالی با یکدیگر همکاری نزدیک خواهند داشت‌. پوتین پیشنهاد کرد گفت‌وگوهای بین‌المللی شش‌جانبه برای حل مناقشه اتمی کره‌شمالی از سر گرفته شود‌.
کره‌شمالی با وجود قطعنامه‌های سازمان ملل در ماه‌های اخیر دست به چندین آزمایش موشکی زده و این قطعنامه‌ها را نقض کرده است‌. شورای امنیت سازمان ملل دیروز برای بررسی مساله کره‌شمالی تشکیل جلسه داد‌. در حال حاضر آمریکا ریاست ادواری شورای امنیت را بر عهده دارد و وزیر خارجه آمریکا در این نشست ایالات متحده را نمایندگی کرد‌.
تهدید کره‌شمالی به نابودی آمریکا و سیاره زمین
از طرفی انجمن جوانان کره‌شمالی تهدید کرد درصورتی که واشنگتن پیونگ یانگ را تهدید کند این انجمن با پنج میلیون بمب هسته‌ای آمریکا را از روی زمین محو می‌کند‌. به نوشته ایندیپندنت، سخنگوی کمیته مرکزی انجمن جوانان کیم ایل سونگ با اعلام این مطلب گفت که در صورت هرگونه حمله‌ای از سوی آمریکا و هم‌پیمانانش، پیونگ یانگ، سیاره زمین را نابود می‌کند‌. این انجمن همچنین تهدید کرد در صورت کوچک‌ترین اقدام تحریک‌آمیزی، سئول و واشنگتن، پایتخت‌های کره‌جنوبی و آمریکا را نابود می‌کند‌.
سخنگوی این انجمن که یک نهاد دولتی است اعلام کرد ما باید برای جنگ و استفاده از پنج میلیون بمب هسته‌ای در نابودی بی‌رحمانه شیاطینی که هدفشان کشاندن ما به فاجعه هسته‌ای است آماده باشیم‌.
این تهدید در پی آن صورت گرفت که دولت آمریکا به امکان اقدام نظامی علیه کره‌شمالی اشاره کرد‌.
دونالد ترامپ در مصاحبه‌ای از رییس‌جمهور چین به سبب تلاشش برای رفع نگرانی‌ها درباره مساله کره‌شمالی تشکر کرد و او را یک مرد خیلی خوب خواند که به کشورش عشق می‌ورزد‌. رییس‌جمهور آمریکا گفت امکان بروز یک مناقشه بزرگ با کره‌شمالی بر سر برنامه‌های اتمی و موشکی این کشور وجود دارد اما او در تلاش است راه‌حلی دیپلماتیک پیدا کند‌.
او در این گفت‌وگو که در کاخ سفید انجام شد، گفت: این احتمال هست که کار ما به یک مناقشه عمده و واقعا بزرگ با کره‌شمالی بکشد‌. صد درصد‌. با این حال او افزود که می‌خواهد این بحران را به‌طور مسالمت‌آمیز حل کند و دولت او مجموعه تازه‌ای از تحریم‌های اقتصادی را در این ارتباط آماده می‌کند در حالی که گزینه نظامی را نیز رد نمی‌کند‌.
او گفت: ما خیلی دوست داریم این مساله به صورت دیپلماتیک حل شود اما خیلی دشوار است‌. پیش‌تر یک مسوول کره‌شمالی در مصاحبه‌ای فاش کرد، پیونگ یانگ در گزارش‌های خود اغراق می‌کند و زرادخانه‌های این کشور خیلی کمتر از چیزی است که اعلام می‌شود‌.
از طرفی رییس‌جمهوری آمریکا خواستار تجدیدنظر در توافق تجاری با کره‌جنوبی و دریافت بهای تجهیزات دفاع ضد موشکی ارسالی به آن کشور شده است‌.
در حالی که آمریکا برنامه نصب تجهیزات دفاع ضد موشکی تاد THAAD در خاک کره‌جنوبی را آغاز کرده است، دونالد ترامپ خواستار تغییر در شرایط تحویل این تجهیزات به کره‌جنوبی شده و افزوده است که در نظر دارد توافق وحشتناک تجاری با کره‌جنوبی را یا برهم بزند یا دوباره آن را مورد مذاکره قرار دهد‌.
نصب شبکه دفاعی تاد براساس توافقی صورت می‌گیرد که سال گذشته بین دولت باراک اوباما و دولت پارک گون-هه، رییس‌جمهوری برکنار شده کره‌جنوبی امضا شد‌.
براساس این توافق، کره‌جنوبی موافقت کرد از تولید داخلی سیستم‌های موشکی خودداری ورزد و به جای آن، از کمک آمریکا در این زمینه برخوردار شود‌. هدف از نصب این شبکه، تقویت بنیه دفاعی کره‌جنوبی در برابر برنامه موشکی و هسته‌ای کره‌شمالی بوده است‌.
سایر اخبار این روزنامه
انتقال تسویه حساب‌های ایران از جنوب خلیج‌فارس به روسیه انتقال تسویه حساب‌های ایران از جنوب خلیج‌فارس به روسیه سفر رهبر کاتولیک‌های جهان به مصر سفر رهبر کاتولیک‌های جهان به مصر شوک دلار در کمین بازار شوک دلار در کمین بازار همسویی پکن با واشنگتن همسویی پکن با واشنگتن 3 برنامه افشای سریع اطلاعات 3 برنامه افشای سریع اطلاعات حریق در پاساژ مهستان خیابان کارگر جنوبی حریق در پاساژ مهستان خیابان کارگر جنوبی گزارش بانک مرکزی از وضعیت مسکن در فروردین ماه منتشر شد؛ گزارش بانک مرکزی از وضعیت مسکن در فروردین ماه منتشر شد؛ حکایت رستم و جمنا ! حکایت رستم و جمنا ! غافلگیری اصولگرایان غافلگیری اصولگرایان شرح مصائب! شرح مصائب! انتقاد کمیسیون اقتصادی مجلس از افزایش قدرت مافیای قاچاق در بازار؛ انتقاد کمیسیون اقتصادی مجلس از افزایش قدرت مافیای قاچاق در بازار؛ پیروزی روحانی و جهانگیری پیروزی روحانی و جهانگیری بیگانگی با علم اقتصاد بیگانگی با علم اقتصاد بررسی وعده اقتصادی قالیباف در انتخابات 96؛ بررسی وعده اقتصادی قالیباف در انتخابات 96؛ اهداف اسراییل در حمله به سوریه اهداف اسراییل در حمله به سوریه