تشییع شهدای میرجاوه

روز پنجشنبه 7 اردیبهشت پیکر مطهر 6 نفر از شهدای حادثه تروریستی میرجاوه در مشهد تشییع شد. دیروز جمعه نیز پیکر یکی دیگر از این شهدا در زاهدان تشییع شد.  مراسم تشییع سربازان شهید مرزبانی امیرمحمد مکاری، مهدی امینی، حجت کاظمی، معین بیانی، حسین طاهریان و صادق خدادادی از مهدیه مشهد تا حرم مطهر رضوی برگزار شد. استاندار استان خراسان رضوی، جمعی از مسؤولان و فرماندهان نظامی و انتظامی این استان و انبوه زائران و مجاوران امام هشتم(ع) در این مراسم حضور داشتند. پیکر این شهیدان پس از طواف در مضجع نورانی امام هشتم(ع) و اقامه نماز توسط نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی برای تدفین به شهرستان‌های جغتای، بردسکن و سرخس از توابع خراسان رضوی منتقل ‌شد.
اشرار وابسته به گروهک تروریستی جیش‌العدل چهارشنبه شب گذشته در اقدامی کور با تیراندازی از داخل خاک پاکستان به نیروهای مرزبانی نیروی انتظامی 11 نفر، شامل 3 درجه‌دار و 8 سرباز وظیفه را در منطقه مرزی میرجاوه به شهادت رساندند و به داخل خاک پاکستان متواری شدند. میرجاوه در 75 کیلومتری شرق زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان و در همسایگی کشور پاکستان قرار دارد. گروهک تروریستی جیش‌الظلم (بازماندگان عبدالمالک ریگی) مسؤولیت این حادثه تلخ تروریستی در میرجاوه را بر عهده گرفت. این گروهک روابط بسیار نزدیکی با عربستان سعودی دارد. برخی رسانه‌های منطقه‌ای بویژه رسانه‌های کویتی در سال‌های اخیر گزارش دادند عربستان سعودی محموله‌های گسترده سلاح برای گروهک‌های تروریستی مخالف جمهوری اسلامی ایران در پاکستان فرستاده است. عبدالمالک ریگی، سرکرده این گروهک نیز در اعترافات خود گفته بارها در ریاض با مقامات ارشد عربستان سعودی دیدار کرده است. حمایت‌های مالی و تسلیحاتی عربستان سعودی از وهابی‌های تروریست مخالف جمهوری اسلامی در شرق ایران در حالی است که رفتار دولت پاکستان نیز در این ماجرا قابل تامل است. به‌رغم مذاکرات فراوان ایران و پاکستان برای حفاظت دولت پاکستان از مرزهای غربی خود و نیز برخی توافقات برای تعقیب تروریست‌ها در هنگام حملات تروریستی در خاک پاکستان، با این حال اما دولت پاکستان در ماجرای اخیر نیز برای این تروریست‌های سفارشی سعودی پوشش‌های امنیتی ایجاد کرد به گونه‌ای که آنان بلافاصله پس از حمله ناجوانمردانه به گروه گشتزنی ناجا در شرق کشور با آسودگی وارد خاک پاکستان شده و از آنجا نیز راهی پناهگاه خود شدند.
در پی حادثه تروریستی چهارشنبه شب در نقطه مرزی میرجاوه که شهادت 11 تن از مرزبانان کشورمان را به دنبال داشت، سفیر پاکستان در تهران به وزارت امور خارجه فراخوانده شد.
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به این مطلب افزود: در این احضار، مدیرکل آسیای غربی وزارت امور خارجه مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران را به سفیر پاکستان ابلاغ کرد و گفت ما قویا انتظار داریم طرف پاکستانی اقداماتی جدی و اساسی برای بازداشت تروریست‌ها و مجازات آنان انجام دهد. وی ادامه داد: متاسفانه مرزهای پاکستان با ما ناامن‌ترین مرزهاست در حالی که ما سعی کردیم امن‌ترین مرزها را با پاکستان فراهم کنیم. ما انتظار داریم طرف پاکستانی با عمل به وعده‌های سابق خود به مقامات کشورمان، اجازه ندهد در آینده این حوادث از مرزها و خاک پاکستان تکرار شود.


البته با توجه به سابقه طولانی‌مدت پاکستانی‌ها در عدم همکاری درباره گروهک‌های تروریستی شرق ایران، به نظر نمی‌رسد این بار نیز آنان در عمل با ایران همکاری کنند. از سوی دیگر مذاکرات گذشته باید منجر به همکاری سرویس‌های امنیتی و نظامی پاکستان و در نتیجه پیشگیری از حوادثی مانند حادثه میرجاوه می‌شد با این حال تکرار این حوادث تروریستی آن هم از طریق خاک پاکستان نشان می‌دهد امید چندانی به همکاری دولت پاکستان در موضوع فعالیت گروهک‌های تروریستی وجود ندارد.
ابهام درباره سرنوشت یکی از سربازان
مسؤولان مرزبانی کشور اعلام کرده‌اند در جریان حادثه تروریستی  میرجاوه یکی از سربازان حاضر در محل حادثه مفقود شده و هیچ اطلاعی از او در دست نیست. برخی منابع گزارش داده‌اند تروریست‌ها این سرباز را ربوده‌اند. نام این سرباز وظیفه، براتی است. در حالی که معمای گم شدن این سرباز همچنان ادامه داشت، داوود باشتنی سربازی که در این حادثه مجروح شده بود، گفت: وقتی تروریست‌ها به سمت ما حمله کردند، تنها توانستم در قسمت جنگلی و پشت درختان مخفی شوم. بعد از اینکه تروریست‌ها نیروها را به شهادت رساندند، به نیروهای کادری تیر خلاص زدند. در دقایق آخر دیدم که آنها یکی از سربازان را که زنده بود با خود بردند. حال اگر اظهارات این سرباز درست باشد، باید دید مسؤولان کشور برای رهایی سرباز مفقود از دست تروریست‌ها چه اقداماتی را انجام می‌دهند.
فرمانده ناجا: بی‌پاسخ نمی‌ماند
فرمانده نیروی انتظامی در واکنش به حادثه تروریستی مرز میرجاوه گفت: دشمنان ملت بزرگ ایران بدانند اینگونه اقدامات تروریستی و وحشیانه بی‌پاسخ نخواهد ماند. سردار حسین اشتری ضمن تسلیت شهادت شماری از مرزبانان دلاور و قهرمان کشورمان به پیشگاه فرمانده معظم کل قوا، ملت غیور ایران، خانواده بزرگ ناجا بویژه خانواده‌های معزز و صبور آن شهدای والامقام اظهار داشت: دشمنان ملت بزرگ ایران بدانند اینگونه اقدامات تروریستی و وحشیانه بی‌پاسخ نخواهد ماند. وی همچنین یادآور شد این چنین حرکات مذبوحانه‌ای هرگز خللی در روحیه حماسی ملت مومن و انقلابی ایران ایجاد نکرده و اجازه ورود به بدخواهان را نخواهند داد.