آمریکایی‌ها حجاب از سر مرضیه هاشمی برداشتند، غل و زنجیر زدند و به مکان نامعلومی منتقل کردند

سرویس ادب و هنر-مرضیه هاشمی، گوینده اخبار و مستندساز آمریکایی الاصل شبکه پرس‌تی‌وی ایران که پیش از این در گفت وگویی با روزنامه کیهان، از تقلبی بودن «آزادی» در آمریکا سخن گفته بود، اما حالا در عمل، جعلی بودن حقوق بشر آمریکایی را ثابت کرد.
وی برای دیدار با برادر بیمار خود به آمریکا سفر کرده بود، اما روز یکشنبه 23 دی در فرودگاه «سنت لوییز لمبرت» توسط پلیس دستگیر و بدون هیچ‌گونه تفهیم اتهامی به زندان اف‌بی‌آی منتقل می‌شود. هنوز علت بازداشت خانم هاشمی که قبل از گرویدن به دین اسلام، «ملانی فرانکلین» نام داشته، اعلام نشده است، اما او یک آمریکایی سیاه پوست است که برای گسترش آزادی، آگاهی و عدالت در جهان مبارزه می‌کند. هاشمی، یک دانشجوی جوان در آمریکا بود، اما پیروزی انقلاب اسلامی و بازتاب اخبار آن در رسانه‌ها توجه وی را جلب می‌کند. او خود بارها در گفت‌وگوهای مختلف اعلام کرده بود که تحت تأثیر انقلاب اسلامی و به ویژه شخصیت و رهبری امام خمینی(ره) به دین اسلام علاقه‌مند می‌شود و پس از مطالعه و تحقیق درباره این دین، رسما مسلمان می‌شود. پس از آن، وطن خود را نیز تغییر می‌دهد؛ او سال‌هاست که ایران را به عنوان پایگاه مبارزه برای تحقق اهداف مقدس خود انتخاب کرده. حتما گزارش‌ها و فیلم‌های مستند او را در شبکه تلویزیونی «پرس تی وی» دیده اید. او حتی یک فیلم مستند هم درباره ماجرای قتل یکی از کشته شده‌های فتنه 88 ساخته است. اما بیشتر آثار او درباره نژادپرستی در آمریکاست.
شاید همین دلیل‌ها کافی باشد که بدون هیچ اتهام رسمی و قانونی، او را بازداشت کنند، دستان و پاهایش را با زنجیر ببندند و شکنجه‌اش دهند. آن طور که رسانه‌ها مخابره کرده‌اند، برخورد آمریکا با این خبرنگار و فعال رسانه‌ای، «قرون وسطایی» است.
پیمان جبلی، معاون برون‌ مرزی صدا و سیما و مدیر شبکه پرس‌تی‌وی روز گذشته در نشستی خبری گفت: امروز متوجه شدیم که همکارمان در یکی از فرودگاه‌های آمریکا بدون تفهیم اتهام بازداشت شدند و تا امروز به او دسترسی برای تماس با خانواده نداده بودند و نیمه‌های شب وقتی با خانواده‌اش تماس گرفته گفته که در زندان رفتارهای غیرانسانی با او انجام شده است.


وی با ‌اشاره به برخورد غیرانسانی با این خبرنگار در آمریکا، اظهار کرد: براساس اظهاراتی که هاشمی داشته در ابتدای ورود به زندان مجبور شده حجاب را از سرش بردارد و با دست و پای بسته با زنجیر راهی زندان شده و به او فقط گوشت خوک داده‌اند و از لحاظ حجاب نیز در وضعیت مناسبی قرار ندارد. ضمن اینکه به دلیل اینکه هیچ جلسه بازجویی با وی برقرار نشده اطلاعات دیگری نداریم.
مدیر پرس‌تی‌وی تصریح کرد: ما این اقدام پلیس آمریکا را محکوم می‌کنیم و مسئولیت سلامت جانی او به عهده دولت آمریکاست و خواستار عذرخواهی دولت آمریکا از هاشمی هستیم. اگر هرگونه اقدام قانونی لازم باشد دریغ نمی‌کنیم و حمایت رسانه‌ای از او را خواهیم داشت. به دولت آمریکا هشدار می‌دهیم که اگر اتفاقی برای خانم هاشمی بیافتد دولت آمریکا محکوم است و رفتارهای آنها از نظر قانونی و انسانی مورد تقبیح است.
بازخوانی گفت وگوی هاشمی با کیهان
در گفت وگو با روزنامه کیهان که 24 اردیبهشت سال 94 در صفحه تصویر روز منتشر شده بود، با رد وجود آزادی بیان در آمریکا گفته بود:
من خودم چند ماه قبل در جلسه‌ای که توسط دفتر ارگ هولدر در شیکاگو برگزار شده بود رفتم. این جلسه درباره خشونت پلیس علیه سیاه پوست‌ها بود. بعد از جلسه، نشست رسانه‌ای برگزار شد. خبرنگارها سؤال‌های الکی و پیش پا افتاده‌ای می‌پرسیدند. اما وقتی من دو سؤال جدی مطرح کردم، پس از جلسه، فردی از دفتر ارگ هولدر من را مواخذه کرد که چرا چنین سؤال‌هایی پرسیده‌ام! چون در کشور آمریکا مسئولان عادت به شنیدن سؤال واقعی از خبرنگارها ندارند.
در آمریکا، سانسور از نوع دیگری جریان دارد. مثلا در هالیوود، تنها به افرادی امکانات و تجهیزات نظامی ارائه می‌شود که در چارچوب خاصی کار کنند و اگر بخواهند خارج از این چارچوب کار کنند از آن امکانات محروم می‌شوند. برخی چیزها هم هست که در آمریکا اصلا امکان مطرح شدن ندارند. مثلا نمی‌توان به‌طور مستقیم به اسرائیل یا به صهیونیست‌ها انتقاد کرد. همه فعالیت‌های رسانه‌ای در آمریکا ظاهرسازی است. در یک جلسه می‌بینید که 50 خبرنگار حضور دارند، اما هیچ کدام درباره مسائل اصلی، سؤالی
نمی‌پرسند.
گروه‌های اقلیت همچون سیاه پوست‌ها در آمریکا فقط تا یک حد می‌توانند پیشرفت کنند. ما نوع برخورد با «پرس‌تی‌وی» را دیدیم که وقتی رو به پیشرفت بود، پخش آن را قطع کردند. تازه این اتفاق در انگلیس افتاد، وگر نه در آمریکا از همان ابتدا اصلا اجازه پخش «پرس تی وی» را ندادند. آنها جلوی هر چیزی که موثر است را می‌گیرند. مثل شبکه «آر تی» مسکو که وقتی دیدند دارد روی افکار عمومی در آمریکا تأثیر می‌گذارد جلوی پخشش گرفته شد.
اینکه یک جوان سیاه پوست را هم می‌کشند و هم جنازه‌اش را چهار ساعت و نیم کف خیابان نگه می‌دارند، یک پیغام برای سیاه پوست‌هاست. می‌خواهند با این کار به سیاهان بگویند که فکر نکنید کسی هستید، کنترل هنوز دست ماست و پدرتان را در می‌آوریم! چند هفته پیش هم سیاه پوست دیگری، با اینکه هیچ سلاحی در دست نداشت اما پلیس به او هشت گلوله شلیک کرد. کجای دنیا این جوری است؟
بله، آمریکا بیشترین میزان زندانی در جهان را دارد. جمعیت کشور چین، چهار برابر آمریکاست اما جمعیت زندانی‌ها در آمریکا بیشتر از چین است. بیشتر زندانیان هم سیاه پوست هستند، مشخص است که چه خبر است و چه می‌گذرد. زندان در آمریکا تبدیل به نوعی تجارت شده است. زیرا بیشتر زندان‌ها خصوصی شده‌اند و هر چقدر بیشتر زندانی داشته باشند، درآمد بیشتری هم کسب می‌کنند. زندان‌ها هم برای پول درآوردن باید همیشه پر باشند و هم به این طریق می‌توانند سیاهان را کنترل کنند.