طرح برگزیت شکست خورد / «ترزا می» از این پس برای بقا می‌جنگد

سرویس خارجی- هرج و‌مرج سیاسی در این کشور حاکم شده و خانم نخست‌وزیر ‌باید طی روزهای آینده یا برای بقای خود بجنگد یا استعفا کند.
سایه «برگزیت» همچنان بر سر انگلیس سنگینی می‌کند. هرج و مرج سیاسی این کشور را فرا گرفته، کشوری که قرن‌ها برای نصف بیشتر جهان نسخه اداره حکومت پیچیده حالا در کار خود مانده و وارد بحرانی شده است که نمی‌داند چگونه باید از آن خارج شود. سه‌شنبه شب نمایندگان پارلمان با قاطعیت و با ۴۳۲ رای مخالف در برابر ۲۰۲ رای موافق، به توافقی که ترزا می ‌با اتحادیه اروپا برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا (برگزیت) بسته بود رای منفی دادند و به این ترتیب آینده سیاسی ترزا می ‌و کشور انگلیس در هاله‌ای از ابهام فرو رفت.
این طرح که میان دولت انگلیس و اتحادیه اروپا مورد توافق قرار گرفته ساز و کار خروج انگلیس از این اتحادیه را مشخص می‌کند.
اجرایی شدن این طرح به تصویب پارلمان انگلیس نیاز داشت، اما از آنجا که جریان‌های مختلف سیاسی در انگلیس به شدت از آن انتقاد کرده بودند، شکست آن در پارلمان قطعی به نظر می‌رسید و همین طور هم شد. این رأی‌گیری حساس، روز سه‌شنبه بعد از ۸ روز گفت‌وگو میان قانونگذاران انگلیسی


 برگزار شد.
سنگین‌ترین شکست
«ترزا می» با رأی‌گیری سه‌شنبه شب درباره برگزیت، متحمل سنگین‌ترین شکست دولت از پارلمان انگلیس از سال ۱۹۲۴ تاکنون شده است. «جرمی کوربین»، رهبر حزب کارگر انگلیس بعد از این رأی‌گیری، طرح رأی عدم اعتماد به نخست‌وزیر را تقدیم پارلمان کرد. شبکه «بی‌بی‌سی» و همچنین «سی‌ان‌ان» صبح دیروز گزارش‌هایی درباره «وضعیت متشنج سیاسی در انگلیس» منتشر کردند و به گمانه‌زنی درباره نتیجه رای عدم اعتماد به ترزا می ‌پرداختند. شبکه «بی‌بی‌سی» گزارش داد: «دولت ترزا می‌ بعد از رد توافق برگزیت توسط نمایندگان پارلمان، با رای عدم اعتماد مواجه است.
حزب کارگر این طرح را برای به راه انداختن انتخابات سراسری مطرح کرده است». ترزا می ‌بعد از شکست طرحش در پارلمان انگلیس، طی اظهاراتی گفته او دوشنبه هفته آینده طرح جایگزین دولتش را در زمینه برگزیت به مجلس عوام ارائه خواهد داد اما او قبل از این کار باید بتواند طرح عدم اعتماد را از سر بگذراند. شبکه «سی‌ان‌ان» هم در گزارش خود درباره تحولات جاری در انگلیس نوشته: «طرح عدم اعتماد به ترزا می‌ مورد حمایت حزب ملی اسکاتلند، حزب لیبرال دموکرات، حزب سوسیال دموکرات «پلاید کامری» ولز و همچنین حزب سبزها
قرار دارد.»
سناریوهای احتمالی
کارشناسان چندین احتمال در مورد آینده انگلیس مطرح کرده‌اند. در درجه اول و آنچه که احتمال آن می‌رود خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بدون کسب توافق است و به این بدان معنی است که لندن تمام منافع مشترک خود با اتحادیه اروپا را از دست خواهد داد. توافق جدید نیز تقریبا غیرممکن است چرا که اتحادیه اروپا حاضر به تغییر مفاد توافق قبلی با ترزا می ‌نیست. حزب کارگر و حزب ملی اسکاتلند مخالفت خود را با توافق جدید اعلام کرده است.
 البته این دو حزب خواهان برگزاری همه‌پرسی دوباره برای برگزیت هستند. انگلیس حالا حدود ۲۱ روز برای نشان دادن آخرین برنامه خود برای خروج با توافق از اتحادیه اروپا فرصت دارد. هواداران بازگشت می‌گویند باید با برگزاری یک رفراندوم جدید در همین بازه زمانی، امکان اظهارنظر دوباره شهروندان را درباره عضویت در اتحادیه، فراهم کرد. نه احزاب سیاسی و نه اتحادیه اروپا روی خوشی به این پیشنهاد نشان
 نداده‌اند.
گزینه‌های پیش روی خانم نخست‌وزیر
در شرایط فعلی به نظر می‌رسد ترزا می ‌باید از پست نخست‌وزیری استعفا بدهد یا با رای عدم اعتماد نمایندگان، برکنار شود. به این ترتیب او از رهبری حزب محافظه‌کاران نیز کنار می‌رود.باید برای ۱۲۴ هزار عضو این حزب انتخابات مجدد رهبری برگزار شود و احتمالا ترزا می ‌یکی از کاندیداها خواهد بود. اما برکناری ترزا می ‌نیز کار چندان ساده‌ای نیست. سی‌ان‌ان در این باره نوشته است: «نمایندگان عضو حزب محافظه‌کارِ حامی برگزیت، توافق نخست‌وزیر در زمینه خروج از اتحادیه اروپا را دوست ندارند اما آنها واقعا از دولت حزب کارگر تحت رهبری جرمی کوربینِ به شدت چپگرا تنفر دارند.
واکنش اروپا
این رویداد سه‌شنبه بلافاصله با واکنش مقامات و سران کشورهای اروپایی مواجه شد. «ژان کلود یونکر»، رئیس‌کمیسیون اروپا بعد از شکست سنگین طرح ترزا می‌گفت رأی پارلمان انگلیس خطر «عدم توافق» بر سر برگزیت را افزایش می‌دهد. به گفته وی اتحادیه اروپا آمادگی خود برای سناریویی که انگلیس اتحادیه اروپا را بدون توافقنامه خروج ترک کند، تشدید می‌بخشد.وی در بیانیه خود ا اعلام کرد: خطر خروج بی‌قاعده انگلیس با رای‌گیری عصر (سه‌شنبه) افزایش یافت.
در حالی که ما نمی‌خواهیم این اتفاق بیفتد کمیسیون اروپا به تلاش خود برای اطمینان یافتن از آمادگی کامل اتحادیه اروپا (برای خروج بدون توافق) ادامه می‌دهد.«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه نیز بامداد چهارشنبه به رأی مخالف پارلمان انگلیس به طرح دولت این کشور برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا واکنش نشان داد و گفت: « اتحادیه اروپا هر آنچه ممکن بود برای توافق برگزیت ارائه کرد.» او اخطار داد که دوره انتقالی حیاتی است چون خروجی بدون حصول توافق خسارت‌بار خواهد بود.
از سوی دیگر ایرلند نیز اعلام کرد که آماده‌سازی خود برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بدون هیچگونه توافقی را تشدید می‌بخشد. دونالد تاسک، رئیس‌ شورای اروپا نیز ‌اشاره کرده است که شاید بهتر باشد انگلیس در اتحادیه اروپا بماند. او در توییتی نوشت: «اگر توافق ممکن نیست، و کسی توافقی نمی‌خواهد، در آن صورت چه کسی هست که بالاخره جرات داشته باشد و تنها راه‌حل مثبت را بیان کند؟»