افق 20 میلیارد دلاری برای مبادلات اقتصادی با عراق

وزیر خارجه کشورمان در ادامه سفر خود به عراق، دیروز (سه‌شنبه) وارد شهر سلیمانه در اقلیم کردستان عراق شد. ظریف بعد از ورود به سلیمانیه با حضور بر مزار «جلال طالبانی» به وی ادای احترام کرد.
به گزارش ایرنا «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه عصر دیروز در همایش مشترک اقتصادی ایران و اقلیم در سلیمانیه اعلام کرد: ایران برنامه جدی برای افزایش مبادلات اقتصادی با عراق به 20 میلیارد دلار در سال دارد.
وی تاکید کرد: اطمینان می‌دهیم تحریم‌ها نمی‌توانند روابط دو ملت را قطع کنند و تاثیری در تعاملات اقتصادی با اقلیم کردستان عراق نخواهد داشت. وی گفت: ما خواهران و برادران کرد در عراق و سوریه را از خود می‌دانیم، چون ما از یک ریشه هستیم و همه ما در کنار هم بوده‌ایم.
ظریف افزود: تشکیل دولت قدرتمند در اقلیم کردستان در زودترین زمان ممکن را خواستار هستیم. وزیر امور خارجه همچنین گفت که گفتگوهای خوبی بین ایران و اقلیم کردستان عراق و بغداد انجام شده تا مبادلات تجاری تسهیل شود.


ظریف تصریح کرد که روابط با اقلیم مهم بوده و ما روابط خویش را بر تکیه بر روابط اقتصادی توسعه خواهیم داد. وی افزود: با حضور قوی بخش خصوصی دو طرف رفاه بیشتری بین مردم دو کشور ایجاد شود.
ظریف در اربیل علاوه بر شرکت در یک نشست اقتصادی با حضور تجار و بازرگانان عراقی، با برخی مسئولان اقلیم از جمله «مسعود بارزانی»، رئیس حزب دموکرات و «نیچروان بارزانی»، نخست‌وزیر اقلیم دیدار کرد.
به گزارش ایسنا، «نیچروان بارزانی»، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق در سخنرانی خود در کنفرانس اقتصادی میان ایران و کردستان عراق که به حضور ظریف برگزار شد گفت: سفر ظریف به روابط مستحکم ایران با کردستان و عراق تاکید دارد و روابط ایران و اقلیم کردستان بر پایه‌های قوانین بین‌المللی در حال گسترش است.
وی افزود: ما از ایران تشکر می‌کنیم که در روزهای سخت علی‌رغم مشکلاتی که داشتند در کنار ما ایستادند.
بارزانی در ادامه به سخن ظریف که گفته بود بمباران حلبچه تمام مردم ایران را به گریه درآورد اشاره کرد و افزود: اگر ایران نبود صدای حلبچه به جهان نمی‌رسید، ایران دائما درهایش به روی ما باز بود و ملت ایران با مردم اقلیم کردستان برادر و دوست هستند.
نخست‌وزیر اقلیم کردستان در ادامه گفت: اقلیم کردستان پس از عبور از جنگ با داعش، بحران پناهندگان و همچنین بحران‌های اقتصادی وارد مرحله جدیدی شده است و این مساله بر گسترش روابط ایران و اقلیم براساس قوانین بین‌المللی تاثیر خواهد گذاشت.
همچنین در گزارش‌ها آمده است که نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق به زبان فارسی تجار و مسئولان ایرانی را مورد خطاب قرار داده است و بر گسترش همکاری با ایران تاکید کرده است.
رئیس حزب دموکرات کردستان نیز با «محمدجواد ظریف» بحث و گفت‌وگویی بر سر روابط دوجانبه داشته است.
«مسعود بارزانی»، رئیس حزب دموکرات کردستان با اشاره به سفر وزیر امور خارجه کشورمان به عراق در صفحه شخصی توییتر خود نوشت: «خرسند گشتم که میزبان محمدجواد ظریف بودم. ما درباره روابط دوجانبه میان جمهوری ایران و اقلیم کردستان و همچنین بر سر تاثیر بهبود این روابط بر منافع مشترک هر دوطرف گفت‌وگو کردیم.»
وزیر امور خارجه امروز (چهارشنبه) به کربلا می‌رود و در همایش بزرگ فعالان اقتصادی دو کشور در این شهر
 حضور می‌یابد.