«بولتون» در تکاپوی وصل برنامه موشکی و هسته‌ای، حمله نظامی و تشکیل جبهه‌ای جهانی علیه جمهوری اسلامی در نشست آتی لهستان است؛

ضرورت پاتک به عملیات ورشو
علی خرم: تهران، نشست ورشو را جدی بگیرد
همدلی| گروه سیاسی ـ محسن فیض‌الهی ـ این روزها یکی از فعال‌ترین اعضای تیم «دونالد ترامپ» در دولت آمریکا که اتفاقا از تندروترین‌ها علیه نظام جمهوری اسلامی ایران لقب گرفته، «جان بولتون» است. سفیر پیشین دولت «بوش پسر» در سازمان ملل متحد که در دوران 8 ساله ریاست جمهوری «باراک اوباما» هم علیه جمهوری اسلامی بیکار نبود اکنون مشاور امنیت ملی کاخ سفید است.
بولتون از سویی ارتباط بسیار نزدیکی با سازمان مجاهدین(منافقین) خلق دارد و مهمان ویژه و ثابت در تمام همایش‌های فرقه رجوی بوده و هست که بارها در همایش‌های آنان از سرنگونی نظام جمهوری اسلامی، داد سخن سر داده است.


همین چند روز پیش بود که روزنامه «وال استریت ژورنال» طی گزارشی اعلام کرد که پس از حمله خمپاره‌ای در ماه سپتامبر(شهریور) گذشته به سفارت آمریکا در بغداد، بولتون از پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا خواسته بود که طرحی برای حمله نظامی به ایران آماده کند و در اختیار دولت قرار دهد.
این در حالی است که «مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا نیز که در اقدامات ضد جمهوری اسلامی دست کمی از بولتون ندارد، در سفری به ۸ کشور عربی در تلاش است که ائتلافی بر علیه جمهوری اسلامی در جبهه اعراب بگشاید و جای ایران و اسرائیل را در مقابل کشورهای عربی عوض کند.
بولتون به این موارد هم بسنده نکرده و در کنار اتهام‌هایی مانند حمایت از تروریسم و دخالت در عراق، سوریه، یمن و افغانستان؛ حالا برنامه موشکی ایران را نشانه گرفته و عنوان می‌کند که فناوری پرتاب ماهواره‌ ایران همان تکنولوژی است که در ساخت و هدایت موشک‌های بالستیک و قاره‌پیما به‌کار می‌روند و همین ادعا باعث شده تا دولت فرانسه که در موضوع برجام از اقدامات جمهوری اسلامی ایران همواره دفاع می‌کرد از دولت ایران بخواهد که دست از برنامه موشکی بردارد و به قطعنامه 2231 سازمان ملل متحد وفادار بماند.
بولتون حالا از خروج ترامپ از برجام هم دوباره و با شدت هرچه تمام‌تر دفاع کرده و آن را «توافق وحشتناک» عنوان کرده است. در کنار این، بولتون به تازگی ایران را به ناراست‌گویی درباره برنامه هسته‌ای متهم و ادعا کرده که جمهوری اسلامی، حقیقت کامل را در مورد برنامه هسته‌ای خود به دنیا نگفته است. این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طبق بازرسی‌های دوره‌ای که در چارچوب برجام تعیین شده همواره ایران را پایبند به توافق هسته‌ای شناخته و در گزارش‌هایش به این موضوع تاکید کرده است.
مشاور امنیت ملی کاخ سفید حالا تلاش دارد تا برنامه موشکی و هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را به شکلی به یکدیگر متصل کند و این باور را در جامعه جهانی جا بیندازد که جمهوری اسلامی کماکان و به‌صورت پنهانی در تلاش برای ساخت و تولید سلاح های هسته‌ای است.
بولتون بدون شک قصد دارد تا با نزدیکی به فرقه رجوی، ادعای حمایت ایران از تروریسم و دخالت در سوریه، عراق، یمن و افغانستان و همچنین ادعا درباره برنامه‌های موشکی و هسته‌ای جمهوری اسلامی؛ با دستی پر و پرونده‌ای قطور راهی نشست ماه فوریه(اواخر بهمن ماه جاری) در ورشو پایتخت لهستان شود که قرار است سران بیشتر کشورهای جهان از آفریقایی تا خاور دور و کشورهای عرب در کنار اسرائیل در آن حضور داشته باشند.
دولت ترامپ با تلاش‌های بی حد و حصر پمپئو و بولتون قصد دارد یک جبهه جهانی و منطقه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران بگشاید و این موضوع را نیز بارها و به صراحت اعلام کرده است. آنان قصد دارند تا ورشو را به نشستی شبیه به «گوادالوپ» اما در ابعادی بزرگ‌تر از آن برای رویارویی با جمهوری اسلامی ایران بدل کنند.
نظام جمهوری اسلامی ایران به‌طور اعم و دستگاه سیاست خارجی به طور اخص کار بسیار سختی برای رویارویی با این جبهه جهانی در پیش دارند. برای خروج از این حلقه محاصره که روز به روز نیز در حال تنگ‌تر شدن است، هیچ واکنشی جز اتکا به مردم وجود نخواهد داشت و مجموعه نظام و دستگاه سیاست خارجی می‌توانند با تکیه به مردم و برآورده شدن خواسته‌ها و مطالبات مدنی بیش از 80 میلیون شهروند ایرانی، در مقابل این جبهه‌بندی جدید، ایستادگی کنند.
«همدلی» در همین زمینه نظر «علی خرم» نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد و دیپلمات پیشین را جویا شده که در ادامه از نظر خواهد گذشت.
از ما جدی نگرفتن از آنها تلاش و اقدام
«علی خرم»، نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل، در گفت‌وگو با «همدلی» با اشاره به پروژه «تابستان داغ» که آمریکا سعی در تحقق آن دارد، گفت: « به نظر می‌رسد تمام جمع‌آوری داده‌ها و انجام فعالیت‌‎ها علیه ایران در راستای پروژه تابستان داغی است که مایک پمپئو و جان بولتون قبلا وعده آن را دادند. همانطور که به درستی اشاره کردید همه این تلاش‌ها برای ارائه در اجلاس لهستان و قانع کردن کشورهای حاضر در آن اجلاس به این موضوع که ایران در حال تبدیل شدن به کشوری قدرتمند و خطرناک است».
خرم در ادامه افزود:‌«آمریکا می‌خواهد به تمام اقداماتش علیه ایران از جمله اعمال تحریم‌‌های یک‌جانبه و غیر قانونی، مشروعیت ببخشد. من قبلا گفتم و تکرار می‌کنم که تهران نباید این اجلاس را به شوخی بگیرد».
این دیپلمات سابق در پاسخ به این سوال که، با توجه به تلاش‌های دولت آمریکا برای رسیدن به برنامه‌هایی که برای ایران در نظر دارد، در این شرایط ایران چه اقدامی می‌تواند انجام دهد، آیا ضرورتی در راستای اقدام علیه این تلاش‌ها برای ما وجود دارد یا خیر؟، گفت: « آیا شما فکر می‌کنید که مقامات ما مثلا آقای روحانی منتظر نشستند تا پیشنهادها و راه‌کارهای ما را بشنوند؟ جا دارد اینجا بگویم که تا حالا به اقتضای توان چندین پیشنهاد به عنوان راه‌کار ارائه کردیم، اما این در حالی است که تاکنون هیچ‌کدام از آن پیشنهادها به کار‌ گرفته نشده است. ما می‌توانستیم بعداز اینکه در برجام به توافق رسیدیم، از دل این توافق فرصت‌های مناسبی برای خود به دست آوریم ولی متاسفانه برخی در کشور هستند که فکر می‌کردند با حمله به برجام می‌توانند هم دنیای خود را بخرند هم آخرت خود را تضمین کنند. اتفاق همین پریدن‌های به برجام باعث شد وضع به اینجا کشیده شود».
علی خرم در پایان با توجه به شرایط کنونی این‌گونه پیش‌بینی کرد که: «اگر ایران با همین روال پیش برود، و آمریکا نیز برای وعده‌هایی که داده به همین روال عمل کند، می‌توان گفت نتیجه مطلوبی برای ما رقم نخواهد خورد. روز‌به روز، فشار بیشتری بر مردم وارد می‌شود. البته وضعیت دیگری نیز محتمل است، اینکه آمریکا به همین روال فشارهای خود را اعمال کند، تحریم‌های خود را گسترده تر کند، در ایران نیز مقاومت شود و مردم و نظام فشارها را تحمل کنند و در نتیجه اتفاقی نیفتد وآمریکا بر این باشدکه تلاش‌ها و برنامه‌هایش جواب نداده و آن را رها کند، که بعید می‌دانم عقل سلیم برای هیچ، این‌همه تلاش کند».
ادعای جدید جان بولتون درباره برنامه هسته‌ای کشورمان
مشاور امنیت ملی آمریکا با استناد به یک گزارش ادعایی درباره برنامه هسته‌ای کشورمان گفت، ترامپ به درستی به «توافق وحشتناک» با ایران پایان داد.
به گزارش ایسنا، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود به گزارش ادعایی موسسه علوم و امنیت بین‌الملل اشاره کرد و نوشت: «ایران در گذشته اطلاعات ناقص و جعلی درباره برنامه هسته‌ای‌اش به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه داده است.»
بولتون در این توئیت آورده است: رئیس جمهور (آمریکا) حق داشت به توافق وحشتناک با ایران پایان دهد. فشار بر ایران برای توقف جاه طلبی هسته‌ای‌اش افزایش خواهد یافت. موسسه علوم و امنیت بین‌الملل در گزارش خود به قلم دیوید آلبرایت، کارشناس مسائل هسته‌ای، اولی هاینونن بازرس پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، فرانک رابیان و آندره استریکر مدعی شده بود: اسناد به دست آمده از آرشیو هسته‌ای ایران نشان می‌دهد که یک سایت هسته‌ای سابق در ایران تحت پروژه 110 در طرح آماد تاکنون کشف نشده بود و این طرح درباره توسعه و تولید تسلیحات هسته‌ای بوده است.
همچنین در این گزارش ادعا شده است که هدف از این سایت ایجاد تاسیساتی برای تولید اورانیوم برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای بوده است تا نیاز قدیمی ایران را برای دسترسی و غنی‌سازی اورانیوم برای تولید سلاح هسته‌ای تامین کند.
موسسه علوم و امنیت بین‌الملل در گزارش خود از شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌خواهد تا سایت‌ها، تاسیسات، مکان‌ها و مواد مرتبط با این فعالیت‌ها را راستی‌آزمایی و ایران را ملزم به همکاری با تحقیقات مربوطه کند.
ملاحظات امنیت ملی پرتاب ماهواره پیام
به گزارش ایرنا، «علیرضا رحیمی» دیروز سه شنبه در توئیتی نوشت: اعلام خبر وضعیت پرتاب ماهواره پیام از سوی وزیر ارتباطات اگر چه از منظر رسانه مثبت تلقی شده ولی از منظر امنیت ملی و سیاست خارجی ملاحظات مهمی در پی داشت.
وی یادآور شد: جامعه نگری در اطلاع رسانی حتی در رسانه های جدید اصلی مهمی در ارتباطات است. محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در توییتر خود نوشت: بامداد امروز (دیروز، سه شنبه) با وزیران «آی‌تی‌سی» دولت های هشتم تا دوازدهم به پایگاه فضایی امام خمینی(ره) رفتیم. ماهواره‌بر با طی دو مرحله موفق، در مرحله سه به سرعت کافی نرسید و «پیام» در مدار آرام نگرفت.
ایران دروغ می‌گوید
نخست وزیر رژیم صهیونیستی در واکنشی عجیب مدعی شد: مسئولان ایران حتی وقتی می‌گویند که تلاش‌هایشان برای پرتاب ماهواره ناموفق بوده هم دروغ می‌گویند.
به گزارش ایلنا، وی در واکنش به گفته‌های  وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر پرتاب ماهواره و در مدار قرار نگرفتن آن مدعی شد: آن‌ها(مسئولان ایران) همیشه دروغ می‌گویند. آن‌ها دروغ می‌گویند حتی  وقتی می‌گویند که تلاش‌هایشان برای پرتاب ماهواره ناموفق بوده است، هم دروغ می‌گویند. ایران نیت و هدف واقعی‌اش را از پرتاب موشک‌ها پنهان می‌کند. این اولین گام برای ساخت موشک‌های بالستیک است. آن‌ها با پرتاب ماهواره‌بر، می‌خواهند موشک دوربرد آزمایش کنند.