مصافي براي ماندگاري

تیم ملی فوتبال ایران با پیروزی مقابل یمن و ویتنام صعود خود را قطعی کرد و اکنون در اولین دوئل جدی جام باید به مصاف تیم عراق برود. عراقی‌ها هم مثل ایران صعود کرده‌اند و به ظاهر این مسابقه هیچ حساسیتی ندارد و هر دو تیم با خیال آسوده خود را برای مرحله بعدی آماده می‌کنند اما صدرنشین گروه مسیر همواری برای رسیدن مرحله یک چهارم نهایی دارد و باید به مصاف یکی از تیم‌های سوم گروه‌ها برود. تیمی که احتمالا یکی از ضعیف‌ترین تیم‌های صعود کرده خواهد بود اما تیم دوم جدول به مصاف تیم اول گروه E خواهد رفت تیمی که احتمالا عربستان و شاید قطر باشد. هرچند ممکن است در کمال بدشانسی تیم صدرنشین گروه در مرحله بعد به مصاف استرالیا قهرمان دوره گذشته برود! استرالیا درصورتی‌که مقابل سوریه شکست بخورد تیم سوم گروه خواهد شد. البته احتمال این مساله خیلی کم است اما در فوتبال هیچ چیز قابل پیش بینی نیست. کارلوس کی‌روش قطعا بهتر از هرکسی دیگر می‌داند که صعود به عنوان صدرنشین اعتماد به نفس تیمش را دو چندان می‌کند. او بارها گفته تیم مغروری نیستیم و خاضعانه وارد مسابقات شده‌ایم. پیروزی مقابل عراق باعث خنک شدن دل فوتبالدوستان ایرانی می‌شود. هنوز خاطره شکست تلخ مقابل عراق با اخراج مهرداد پولادی سرباز فراری در جام ملت‌های قبلی در اذهان فوتبالدوستان ایرانی باقی است. داور استرالیایی با اشتباهش یکی از بهترین تیم‌های ملی ایران را حذف کرد. این مسابقه از نظر هواداران می‌تواند یک دیدار انتقامی تلقی شود اما فوتبال و ورزش میدان جنگ نیست و بازیکنان ایران بدون شک با اثبات برتری‌های فنی خود زمینه‌ساز سومین برد متوالی خود را در جام ملت‌ها فراهم می‌کنند.
در انتظار تیزهوشی کی روش
تیم ملی دیگر سرباز فراری ندارد! اکنون 11 سردار ایرانی با هدایت کی‌روش عزم خود را جزم کرده‌اند تا با پیروزی در اولین نبرد جدی جام هفدهم به سوی قهرمانی یورش ببرند. شاید همه فوتبالدوستان ایرانی دوست داشته باشند که تیم ملی با یک بازی سراسر هجومی تیم عراق را شکست بدهد اما منطق کی‌روش بر احساساتش غلبه خواهد کرد و با تیزهوشی تیم ملی ایران را به مصاف عراق می‌فرستد زیرا ملی پوشان ایرانی با یک مساوی هم به عنوان صدرنشین صعود خواهند کرد و سرمربی کاربلد فوتبال ایران نمی‌خواهد دستش را مقابل حریفان رو کند. او در هر مسابقه با توجه به توانایی های حریف، ترکیب متفاوتی برای تیم ملی در نظر می‌گیرد . در حال حاضر دو بازیکن کلیدی عراقی یعنی بشار رسن( بازیکن پرسپولیس) و طارق همام( بازیکن استقلال) فوتبال ایران را به خوبی می‌شناسند. مهند مهدی بازیکن دیگر عراق است که با حضور در تیم‌آتلانتا در مسابقات سری آ فوتبال ایتالیا حضور دارد با این حال تیم ملی ایران پر از ستاره‌های توانا و با کیفیت است که از لیگ برتر انگلیس تا لیگ روسیه و قطر حضور دارند. روی کاغذ ما برنده این مسابقه هستیم به شرطی که روشن ایرماتوف داور ازبکستانی مثل روزهای اوجش قضاوت کند و دچار اشتباه‌های عجیب و غریب نشود.
نخستین و آخرین بازی


اولین بازی دو تیم در جام ملت‌های آسیا به سال 1976 برمی‌گردد که ایران در مرحله گروهی توانست عراق را با گل‌های روشن و نورایی 2 بر صفر شکست دهد. در سال 1996 ایران در اولین بازی مرحله گروهی 2 بر یک مغلوب عراق شد که زننده گل دایی بود. البته تیم ملی با وجود شکست از گروه صعود کرد و در نهایت به مقام سوم رسید. در سال 2000 هم ایران در مرحله گروهی موفق شد عراق را با تک گل دایی شکست دهد. آخرین مصاف دو تیم در جام ملت‌ها به نبرد کانبرا برمی‌گردد که پایان تلخی برای ما داشت. امیدواریم شاگردان کی‌روش در دوبی کاری کنند که غم آن شکست برای همیشه فراموش شود. جام ملت‌های آسیا 2015 برای تیم ملی ایران پایانی تراژدیک به همراه داشت آن هم با شکست در ضیافت پنالتی ها مقابل همسایه ای که بیش از 75 دقیقه با یک بازیکن بیشتر مقابل کی روش و شاگردانش بازی می کرد. اشتباهی عجیب از داور استرالیایی در اخراج مهرداد پولادی باعث شد تا عراق در مرحله یک چهارم نهایی ایران را در ضیافت پنالتی از پیش رو بردارد تا جام 2015 تلخ تر از آن چیزی که پیش بینی می‌شد به پایان برسد.
در شرایطی که ایران و عراق با قرعه کشی صورت گرفته در ابوظبی دوباره با هم در گروه D جام ملت‌ها قرار گرفتند تا روز 26 دی 97 در ورزشگاه آل مکتوم دوبی مقابل هم قرار بگیرند. تويیتر رسمی جام ملت های 2019 در گزارشی نوستالژیک به اتفاقات آخرین بازی دو تیم در شهر کانبراي استرالیا اشاره و نوشت:« جنگ کلاسیک فوتبال آسیا میان ایران و عراق دوباره تکرار می شود اما این بار در روز پایانی مرحله گروهی در شهر دوبی.
آخرین بار تقابل آن‌ها 129 دقیقه به طول انجامید آن هم با اتفاقات و حواشی بسیار زیاد که در نهایت عراق در پنالتی ها صعودش به جمع چهار تیم نهایی را قطعی کرد». رقابت های جام ملت های آسیا 2019 در شرایطی از روز 15 دی 97 در امارات آغاز می شود که ایران و عراق در گروه D در روز اول و دوم به مصاف یمن و ویتنام می روند تا برای جنگ صدرنشینی روز سوم (26 دی) در ورزشگاه آل مکتوم دبی مقابل هم صف‌آرایی کنند.
به دنبال انتقام نباشیم
ناصر ابراهیمی، مربی پیشین تیم ملی فوتبال درباره بازي‌مقابل عراق برای تعیین صدرنشین گروه D گفت: گروه ما در این دوره از رقابت‌ها بسیار آسان بود. ایران و عراق، دو تیم درجه یک بودند. دو تیم دیگر مثل ویتنام و یمنِ جنگ زده درجه سه هستند. ما همیشه از گروه‌هان در این مسابقات بالا آمده‌ایم. تا الان هفت گل زدیم و با آمادگی خوبی به مصاف عراق می‌رویم. از ابتدا مشخص بود که هر دو تیم ایران و عراق بالا می‌روند. مربی پیشین پرسپولیس ادامه داد: این دیدار برای تعیین تیم برتر گروه است و مشخص می‌شود تیم ما چند مرده حلاج است. به نظرم، ما ویتنام را به زور بردیم چون آن ها دفاعی بازی می‌کردند. به نظر من بردن عراق دور از دسترس نیست اگر تیم ایران دنبال انتقام گرفتن نباشد.
وی یادآور شد: همیشه می‌گویند آمادگی بدنی، تاکتیک و مسائل روحی و روانی اهمیت بالایی دارد ولی مقابل عراق روحیه تیم بسیار مهم است. نباید عجله کنیم. اگر روحیه تیم را کی روش که استاد این مسائل است بالا نگه دارد، موفق می‌شویم. او جزو ۱۰ مربی برتر جهان است اما ایرادهایی دارد. ابراهیمی افزود: در دو بازی اخیر عراقی ها در آخر بازی از نظر بدنی کم آوردند و دست به زانو روی زمین نشستند ولی تیم ایران خیلی آماده است و بازیکنان ما برآمده از لیگ برتر هستند که سطح بالایی دارد. او با اشاره به ماهیت هجومی تیم ملی در آسیا، یادآور شد: ما در آسیا مثل اسپانیا هستیم و ویتنام و یمن مقابل ما دفاعی بازی کردند. وقتی تیم مقابل دفاعی بازی می‌کند، سخت می‌توان گل زد. ابراهیمی گفت: در بازی با عراق باید صددرصد در خط میانی تمرکز بیشتری داشته باشیم و تعداد پاس‌های بیشتری بدهیم. با رفتن به کناره زمین و سانتر روی دروازه می‌توانیم موفق شویم چون وسط زمین عراق قدرتمند است و در کناره‌ها ضعف دارد. اگر این برتری را نشان دهیم و عراق را ببریم، می‌توانیم بگوییم مقتدرانه صعود کردیم. سرمربی سابق تیم ملی ادامه داد: ما بازیکنان خوبی در داخل و خارج از زمین داریم. کی‌روش در دو بازی نخست بازیکنانش را آزمایش کرده است. در خط هافبک یک مقدار بازیکنان ما تک روی کردند. امیری برای خودش کار می‌کند. دژاگه هم برای خودش کار می‌کند. امید ابراهیمی هم تخریب می‌کند. خط هافبک حرف اول را در زمین مسابقه می‌زند. او درباره کیفیت تیم‌های مدعی جام ملت‌های آسیا، اظهار کرد: نه استرالیا در اندازه خودش بوده، نه ژاپن خوب ظاهر شده، کره‌جنوبی هم چیزی نشان نداده و عراق هم قبلا قوی‌تر از زمان حال بوده است. عربستان و ایران تیم‌های بسیار خوبی هستند. اردن هم جزو تیم های درجه دو است ولی خیلی خوب کار کرده است.
وعده مان را عملی می کنیم
ولید سالم، بازیکن تیم ملی فوتبال عراق در آستانه رویارویی با ایران در بازی پایانی گروه D جام ملت‌های آسیا که از ساعت 19:30 دقیقه امروز در شهر دوبی آغاز می‌شود گفت: ابتدا می‌خواهم از هواداران عراقی به خاطر حمایت‌شان قدردانی کنم و قول می‌دهیم آن‌ها را بیشتر خوشحال کنیم. ما همواره به دنبال حمایت‌های هواداران که از بغداد آغاز شد و تا امارات ادامه دارد هستیم. هدف پایانی ما در مرحله گروهی قرار گرفتن در صدر جدول رده‌بندی و عملی‌کردن وعده به هواداران است. جلال حسن، دروازه‌بان تیم ملی فوتبال عراق نیز اظهار داشت: پس از شکست دادن یمن به دنبال سومین پیروزی هستیم. البته ایران تیم بسیار قدرتمندی در قاره آسیا است. ربین سولاقا، دیگر ملی‌پوش عراقی نیز گفت: روحیه ما برای بازی با ایران با کسب دو پیروزی متوالی برابر تیم‌های ملی ویتنام و یمن خوب است. می‌خواهم از حمایت‌های هواداران قدردانی کنم. امجد عطوان، یکی دیگر از بازیکنان تیم ملی فوتبال عراق خاطرنشان کرد: ما به سطح فنی موردنظرمان رسیدیم اما هنوز یک بازی مهم دیگر در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا برابر ایران پیش‌رو داریم تا بتوانیم به عنوان صدرنشین صعود کنیم.
بلیت ها گران شد
از دو هفته قبل از آغاز جام هفدهم ملت های آسیا رسانه‌ها از اتمام پیش فروش بلیت بازی ایران و عراق در دوبی با استقبال بی نظیر طرفداران خبر داده و مدعی شدند کار خرید و فروش بلیت این بازی به بازار سیاه کشیده شده است. در تایید این خبر سایت عراق اسپورت مدعی شد در فاصله چند ساعت مانده به این دیدار، قیمت بلیت ها در سکوهای معمولی به مرز 300 دلار(3 میلیون و 600هزار تومان) برای هر نفر رسیده است. عراق اسپورت در ادامه خبر خود به نکته جالب دیگری نیز اشاره کرد آن هم تسخیر سکوهای ورزشگاه 15 هزار نفری آل مکتوم توسط ایرانی‌ها بود. این سایت مدعی شد براساس پیش بینی های صورت گرفته بیش از 70 درصد ظرفیت ورزشگاه در بازی را طرفداران ایران در دوبی پر خواهند کرد که این موضوع می تواند در صورت صحت داشتن به نکته کلیدی برای کی روش و شاگردانش تبدیل شود.