شریک مطمئنی برای اربیل هستیم

ظریف روز سه‌شنبه در همایش فعالان اقتصادی ایران و استان اربیل عراق اظهار داشت: کردستان عراق یک همسایه مهم است و خواهران و برادران کرد در عراق و سوریه را از خودمان می‌دانیم، همه یک ریشه تاریخی داریم و از مصیبت های همدیگر رنج بردیم.
وی افزود: وقتی صدام حلبجه را بمباران شیمیایی کرد، مردم ایران نیز به اندازه مردم حلبجه، احساس غم و اندوه کردند. ما در مبارزه با رژیم بعث و افراط‌گرایی کنار هم بودیم و خون جوانان کرد و شیعه و سنی و مسیحی و ایزدی به هم پیوند خورد.
وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: کسی نمی‌تواند از بیرون بیاید و به ما بگویید نمی توانیم باهمدیگر باشیم. هیچ کدام نمی توانیم بدون طرف مقابل امنیت داشته باشیم. اگر امروز اربیل در کنترل داعش بود، همان مقدار ما هم نگران بودیم و احساس ناامنی می کردیم. امنیت جدایی‌ناپذیر است و نمی توانیم بدون همدیگر امنیت داشته باشیم.
ظریف گفت: ما به عراق و اقلیم آمدیم تا روابط‌مان هر چه نزدیکتر شود. از کمک به تشکیل دولت مرکزی بسیار خوشنود هستیم، از گفت‌وگوهای احزاب کرد عراقی برای تشکیل دولت استقبال می کنیم و از دولت اقلیم به شکل قوی حمایت می‌کنیم.


این اولین سفر ظریف بعد از آغاز به کار دولت جدید عراق بود.
مناسبات اقتصادی ایران، عراق و اقلیم کردستان به‌طور جدی پیگیری می شود
وزیر امور خارجه ایران اظهار داشت: امروز نگرانی‌های بخش خصوصی را خدمت آقای نیچيروان بارزانی مطرح کردم و از ایشان خواستم برای حل این مشکلات اقدام شود، بدهی های شرکت های ایرانی به سوی حل شدن پیش می‌رود و مناسبات اقتصادی ایران و عراق و اقلیم به طور جدی پیگیری خواهد شد.
ظریف گفت: پیشنهاد کردیم که شهرک‌های صنعتی مشترک در مرزها ایجاد کنیم و تولید مشترک داشته و با استفاده از توانایی‌های همدیگر آن را صادر کنیم.
وی افزود: مزیت های ایران در اوراسیا و عراق و کشورهای عربی می تواند سبب توسعه روابط اقتصادی مشترک شود. بحث تسهیلات گمرکی را مطرح کردیم و گفت و گوهای خوبی بین اربیل و بغداد درجریان است و این گفت و گوها سبب خواهد شد روابط اقتصادی توسعه یابد.
ظریف خطاب به مسئولان و فعالان اقتصادی کرد عراقی گفت: ما به حسن نیت دولت اقلیم باور داریم و شما به حسن نیت ایران نیز باور داشته باشید.
وزیرامورخارجه جمهوری اسلامی ایران گفت که روابط ایران و اقلیم بیشتر از گذشته توسعه یابد.
دیدار ظریف با مسعود بارزانی
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ظهر سه‌شنبه در اربیل با مسعود بارزانی، رهبر حزب دموکرات و ريیس سابق اقلیم کردستان عراق دیدار کرد.
ظریف را در این دیدار یک هیات بلندپایه سیاسی همراهی می کردند.
طرفین در این دیدار با ابراز خرسندی از روابط کنونی اقلیم و جمهوری اسلامی ایران، از بسط و توسعه آن، به ویژه با افزایش همکاری‌های بازرگانی و اقتصادی از طریق مشارکت و همکاری‌های تجار، صنعتگران و کارآفرینان دو طرف حمایت کردند.
اهمیت تفاهم و همکاری بین اقلیم کردستان با دولت مرکزی عراق، روند تشکیل دولت اقلیم و همچنین مسائل منطقه و از جمله اوضاع سوریه و لزوم ادامه روندهای سیاسی برای حل مشکلات این کشور از دیگر موضوعات مورد گفت‌وگوی وزیر امور خارجه کشورمان با ريیس حزب دموکرات کردستان عراق بود.
دیدار ظریف و نیچيروان بارزانی
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با نیچيروان بارزانی، نخست وزیر دولت اقلیم کردستان عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این دیدار دو طرف توسعه روابط دوجانبه را مورد بحث و گفت‌وگو قرار دادند.
سفر ظریف نشانه روابط خوب ایران و اقلیم
نیچيروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق، سفر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به این منطقه را نشانه تاریخی و مثبت بودن روابط فی ما بین دانست.
وی افزود: به عنوان مثال اگر کمک ایران در موضوع فاجعه حلبجه نبود، صدای مظلومیت کردها به جایی نمی رسید.
بارزانی اظهار داشت: ملت ایران همواره برادر و دوست مردم اقلیم کردستان عراق بوده است.
نیچيروان بارزانی در ادامه تصریح کرد: در چهارسال گذشته اقلیم شرایط سختی را تجربه کرد و شرکت‌های ایرانی در این شرایط همراه ما بودند, اما امروز وضعیت اقلیم به سوی بهبودی پیش می رود.
نخست‌وزیر دولت اقلیم کردستان عراق در ادامه اظهار کرد : من به جناب وزیر وعده دادم که مشکلات شرکت‌های خصوصی ایرانی را حل و فصل کنیم و با خوشبینی به آینده می نگریم.
بارزانی گفت: ما مرزهای طولانی و روابط تاریخی و فرهنگی گسترده ای با ایران داریم و در این راستا توسعه روابط عراق با ایران و اقلیم با ایران را در اولویت قرار می‌دهیم.
وی تاکید کرد: ما در اقلیم کردستان عراق از دولت عادل عبدالمهدی حمایت می کنیم و تمام تلاش خود را انجام خواهیم داد تا این دولت موفق شده و اختلافات اربیل و بغداد حل و فصل شود. بارزانی اظهار امیدواری کرد که نشست های اقتصادی اربیل و سلیمانیه باعث توسعه روابط سیاسی و اقتصادی ایران و اقلیم شود.
نخست وزیر دولت اقلیم کردستان عراق در ادامه از نقش مثبت سفیر ایران در عراق و سرکنسولگری‌های ایران در اربیل وسلیمانیه برای توسعه روابط تقدیر و تشکر کرد.
کردستان خواهان تقویت روابط با ایران
همزمان با برگزاری همایش اقتصادی مشترک ایران و اقلیم در اربیل، مسئولان سیاسی و اقتصادی کردستان عراق خواستار تقویت روابط با جمهوری اسلامی ایران شدند. ريیس اتاق بازرگانی اقلیم کردستان عراق در حاشیه این همایش که روز سه‌شنبه با حضور محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، هیات همراه و سفیر ایران در بغداد برگزار شد، اظهار داشت: حجم روابط تجاری ایران با اقلیم کردستان عراق در حال حاضر بالغ بر 6 میلیارد دلار بود و در راستای گسترش روابط اقتصادی فی‌مابین مشکلات شرکت‌های اقتصادی فعال در اقلیم کردستان عراق برطرف می‌شود.
دارا جلیل خیاط که مدیریت همایش اقتصادی اتاق های بازرگانی ایران و اقلیم کردستان عراق را نیز بر عهده دارد، اظهار امیدواری کرد که روابط اقتصادی ایران و اقلیم گسترش يابد و موانع موجود بر سر را توسعه روابط برداشته شود.
وی در خصوص مشکلات شرکت‌های ایرانی فعال در اقلیم کردستان عراق تصریح کرد: پیش از این انتقال پول از طریق بانک و کنسولگری به‌خصوص در زمانی که اقلیم دچار بحران مالی شد، میسر نبود.