سقوط مرگبار هواپیما در شهرک مسکونی

یک فروند هواپیمای باری صبح دیروز درساعت ۸:۳۰ در حوالی کرج سقوط کرد. به گزارش ایسنا،‌ سانحه یک فروند هواپیمای بوئینگ ارتش در فرودگاه فتح استان البرز، از جان باختن 15 سرنشین آن حکایت دارد. مهندس پرواز این هواپیما زنده مانده و به مرکز درمانی منتقل شده است. برخلاف اعلام سخنگوی سازمان هواپیمایی که گفته بود این هواپیما متعلق به قرقیزستان بوده، سخنگوی فرودگاه «مَناس» بیشکک اعلام کرد هواپیما از این فرودگاه پرواز کرده اما متعلق به شرکت پیام‌ایر است. با این حال پیگیری‌های ایسنا نشان می‌دهد که این مسأله صحت ندارد.مهرداد علی بخشی مدیرکل بحران سازمان پزشکی قانونی کشور در گفت وگو با ایسنا، در این باره گفـت: با انتقال اجساد ۱۵ تن از قربانیان سقوط هواپیما در کرج تیم پرشکی قانونی استان البرز به آماده باش درآمده و پس از انتقال اجساد به پزشکی قانونی نسبت به شناسایی هویت آنها اقدام کردند. حمید داوود آبادی مدیرکل پزشکی قانونی استان البرز در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: تا کنون اجساد ۱۵ تن از قربانیان حادثه سقوط هواپیما شامل ۱۴ مرد و یک زن به پزشکی قانونی استان البرز تحویل داده شده است.مهدی مهرور مدیرکل مدیریت بحران البرز از پیدا شدن جعبه سیاه هواپیمایی در حوالی کرج دچار سانحه شد خبر داد.همچنین روابط عمومی ارتش اعلام کرد: صبح دیروز یک فروند هواپیمای باربری ۷۰۷ حامل گوشت برای کمک در طرح مردمیاری، از مبدا بیشکک کشور قرقیزستان، اقدام به فرود اضطراری در فرودگاه فتح البرز کرده که در هنگام فرود از باند خارج و پس از برخورد با دیوار انتهایی باند دچار آتش سوزی شد.  خبرنگار ایسنا در همان لحظات اولیه حادثه با یک خلبان در خصوص این حادثه گفت و گو کرد؛ خلبان سعید عابدین‌پور که خود بارها بر فراز این منطقه پرواز داشته از همان ابتدا احتمال داد که هم راستایی دو فرودگاه فتح و پیام آن هم در فاصله نزدیک احتمالاً خلبان را به اشتباه انداخته و چون باند فتح کوتاه‌تر از آن چیزی است که بوئینگ 707 برای نشستن نیاز دارد، هواپیما از باند خارج و به منزلی مسکونی برخورد کرده است. فرودگاه فتح و پیام با هم چیزی در حدود 10 کیلومتر فاصله هوایی دارند.با مطرح شدن این احتمال، قضیه رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفت، بررسی‌های بیشتر و گفت و گوی ایسنا با یک کارشناس هوانوردی که نخواست نامش فاش شود نشان داد که این موضوع یک بار دیگر آن هم به فاصله چند ماه از مسافربری شدن فرودگاه پیام تکرار شده است.
این کارشناس هوانوردی به ایسنا گفته که آبان ماه امسال یک هواپیما از مشهد به سمت فرودگاه پیام در حرکت بود، خلبان که از کادر کارکشته پروازی یکی از ایرلاین‌های کشور بوده با وجود دسترسی به اطلاعات مورد نیاز، فرودگاه فتح را با پیام اشتباه می‌گیرد و ارتفاع را برای فرود کم می‌کند اما در آخرین لحظات متوجه اشتباه خود می‌شود و دوباره برای فرود در پیام اوج می‌گیرد، این اشتباه ممکن بود به قیمت جان 150 مسافر به همراه خدمه پروازی تمام شود.حال در چنین شرایطی و با توجه به حادثه دیروز و ماجرای آبان ماه، این دو فرودگاه در کنار فرودگاه ناجا به یک معضل تبدیل شده و باید پیش از هر حادثه‌ای برای آن چاره‌اندیشی کرد.همچنین سعید عابدین‌پور، به ایسنا گفته، احتمال دارد به دلیل هم‌راستایی باندهای فرود فرودگاه پیام و فتح، خلبان در انتخاب محل فرود اشتباه کرده باشد. 
وی افزود: وقوع یک حادثه هوایی به عوامل بسیار زیادی از جمله آشنا نبودن خلبان با منطقه فرود، بدی هوا، کاهش دید و ... بستگی دارد.این خلبان خاطرنشان کرد:  علت دقیق آن باید کارشناسی شود.