بگو‌ مگوی واشنگتن با آنکارا

«دونالد ترامپ» در پی اعلام تصمیم عقب‌نشینی آمریکا از سوریه که گفته می‌شود به درخواست اردوغان انجام گرفته حالا گام جدیدی در مسیر افزایش تنش با ترکیه بر سر سرنوشت نیروهای مسلح کرد در شمال سوریه برداشته است. او به ترکیه نسبت به «فاجعه اقتصادی» در صورت اقدام علیه کردهای سوریه هشدار داد.
«دونالد ترامپ» در صفحه توییتر خود نوشت که آمریکا خروج از سوریه را که مدت‌هاست عقب افتاده، آغاز می‌کند و در عین حال، علیه اندک چیزی که از داعش باقی مانده، سرسختانه و از جهات متعدد هجوم می‌برد.
رییس‌جمهوری آمریکا با طرح مجدد ادعای واهی مبارزه کشورش با داعش در خاورمیانه، نوشت: «بزرگ‌ترین ذی‌نفعان سیاست طولانی‌مدت آمریکا در قبال از بین بردن داعش در سوریه، روسیه و ایران بوده‌اند». وی ادامه داد، در صورت احیای داعش، حملات از طریق پایگاه‌های مجاور از سر گرفته خواهد شد.
ترامپ با اشاره به ایجاد منطقه امن ۲۰ مایلی میان کردها و ترکیه، به آنکارا هشدار داد، در صورتی که ترکیه به کردها حمله کند، آمریکا اقتصاد این کشور را نابود خواهیم کرد. به گزارش اسکای نیوز، دیروز (دوشنبه) بعد از هشدار ترامپ درباره نابودی اقتصاد ترکیه ارزش لیر ترکیه در مقابل دلار آمریکا کاهش یافت.


رییس‌جمهوری آمریکا اضافه کرد: به همین ترتیب، نمی‌خواهیم کردها دست به تحریک ترکیه بزنند. این هشداری دوگانه از جانب ترامپ به ترکیه و کردهای سوریه بوده است. ترامپ نوشت: «بزرگ‌ترین ذی‌نفعان سیاست طولانی‌مدت آمریکا در قبال از بین بردن داعش در سوریه، روسیه، ایران و سوریه بوده‌اند- دشمنان بالفطره.»
او در پایان تصریح کرد: ما نیز نفع می‌بریم،اما اکنون زمان آن فرارسیده که نیروهایمان را به خانه برگردانیم. به جنگ‌های بی‌پایان خاتمه بخشید!
ترکیه اولین مدافع کرد‌ها
در واکنش به اظهارات تهدید‌آمیز ترامپ وزیر خارجه ترکیه با تاکید بر این‌که آنکارا دشمن کردها نیست، گفت: «بیشترین کشوری که مدافع کردها بوده، ترکیه است.» به گزارش آناتولی، «مولود چاووش‌اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه در دیار با «ژان آسلبورن»، وزیر خارجه لوکزامبورگ در کنفرانس خبری گفت: هنوز به خاطر تبلیغات سیاه سازمان فتو (وابسته به فتح‌الله گولن) «پ‌.ک‌.ک» و یگان‌های مدافع خلق با برداشت‌ها و مواضع مختلفی مواجه هستیم.»
چاووش اوغلو درباره حضور یگان‌های مدافع خلق در سوریه و حمایت غرب از این امر گفت: شما صحبت‌ از استقلال سوریه می‌کنید، اما این گروه تروریستی ۳۳ درصد از خاک‌های سوریه را اشغال کرده است.
چاووش‌اوغلو در بخشی دیگر از اظهاراتش افزود: امروز فرانسه و بلژیک و دیگر کشورهایی که با خطر تروریستی مواجه بودند در مقابل تهدیدات تروریستی تدابیر وضعیت فوق‌العاده اتخاذ کردند. کشورهای دیگر نیز از جمله لوکزامبورگ از این اقدام حمایت کرده و سکوت کردند، اما زمانی که ترکیه برای مقابله با تهدیدات تروریستی تدابیری اتخاذ می‌کند کشورهای دیگر به دنبال درس دادن به ترکیه هستند. ملت ترکیه چنین مساله‌ای را نمی‌تواند قبول کند. ما خواستار صداقت از طرف مقابل هستیم.
وی با اشاره به وضعیت سوریه گفت: ما مخالف اقدام یک جانبه در سوریه هستیم و بیایید در کنار یکدیگر این مبارزه را انجام دهیم.
چاووش‌اوغلو در بخش دیگری از اظهارات‌اش در واکنش به اظهارات دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا درباره کردها گفت: «ما دشمن کردها نیستیم بلکه ترکیه بیشترین حمایت را از کردها دارد. ما به حمایت از حقوق کردها ادامه خواهیم داد.»
وی با اشاره به وضعیت داخلی آمریکا ادامه داد: ما مشکلاتی که ترامپ با آن مواجه است را می‌دانیم. فشارهای زیادی بر وی وارد است. برخی سازمان‌ها و موسسات برای جلوگیری از خروج آمریکا فشارهایی وارد می‌کند. اما این نکته باید گفته شود که تهدید اقتصادی آنکارا هیچ دستاودی نخواهد داشت و متحدان از طریق توییتر و شبکه‌های اجتماعی مواضع خود را اعلام نمی‌کنند.  ما بارها اعلام کرده‌ایم که به هیچ وجه از تهدید نترسیده و در همین راستا پیش نخواهیم رفت. ما این مساله را در گذشته نیز اعلام کردیم. در واقع تهدیدهای اقتصادی هیچ نتیجه‌ای به همراه نخواهد داشت.
وزیر خارجه ترکیه در ادامه اظهاراتش افزود: زمانی که آمریکا به دنبال تماس و ارتباط با ما باشد، ما بلافاصله آمادگی خود را اعلام می‌کنیم، البته طرف مقابل، نیز پاسخگوی تماس‌های ما است. بر همین اساس وقتی که چنین دیالوگی وجود دارد چرا از طریق توییتر پاسخ داده می‌شود؟
وی در بخش دیگری از اظهارات‌اش درباره وضعیت ادلب، گفت: «اگر ادلب تبدیل به یک لانه تروریستی شده است، مسئول این مساله مردم سوریه و یا ترکیه نیست بلکه مسئول اصلی این رژیم و کشورهای حامی این رژیم هستند. چه کسانی تروریست‌ها را به ادلب می‌فرستند.»
چاووش‌اوغلو تاکید کرد: هیچ کشوری مانند ترکیه در راه مقابله با تروریسم مبارزه و تلاش نکرده است. ما توانسته‌ایم بیش از ۳۰۰۰ داعشی را خنثی کنیم. (محاصره، بازداشت و یا از بین بریم)، اما اگر خیلی دوست دارید می‌توانید یگان‌های مدافع خلق همانگونه که در کشورهایی حضور دارند، به کشورتان ببرید.
سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه نیز در واکنش به توئیت «دونالد ترامپ» اعلام کرد: از ترامپ و آمریکا انتظار داریم به شراکت استراتژیک‌مان احترام بگذارد.
«ابراهیم کالین»، سخنگوی ریاست‌ جمهوری ترکیه اظهار کرد: «برابر دانستن کردهای سوریه با افراد مسلح کرد اشتباه فاحشی است.» این سخنگو در صفحه توییتر خطاب به ترامپ گفت: «تروریست‌ها نباید هم‌پیمان و شرکای تو باشند.» وی ابراز امیدواری کرد که ترامپ به شراکت استراتژیک میان دو کشور احترام بگذارد. این سخنگو همچنین تصریح کرد: هیچ فرقی بین حزب کارگران کردستان و داعش نیست. 
رئیس بخش روابط عمومی ریاست جمهوری ترکیه نیز تاکید کرده است که  اعلا کشورش حامی کردها است و دشمن آن‌ها نیست. «فخرالدین التین»، رئیس روابط عمومی دفتر ریاست جمهوری ترکیه در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «منبع تروریسم هرچه که باشد، چه عقیدتی یا دینی یا نژادی باشد چیزی را برای ترکیه تغییر نمی‌دهد.»
بنا بر گزارش المنار، الطون خاطرنشان کرد: ترکیه هیچ مشکلی با کردها ندارد و مشکل ما با سازمان تروریستی (پ.ک.ک) در سوریه است. رئیس روابط عمومی دفتر ریاست جمهوری ترکیه همچنین تصریح کرد: «پ.ی.د و ی.پ.گ» یک سازمان تروریستی هستند و ترکیه با جدیت به مبارزه خود با تروریسم ادامه خواهد داد.
وی همچنین افزود: باید ریشه‌های تروریسم را خشکاند و این دقیقا همان کاری است که ترکیه در سوریه انجام می‌دهد.
پس از توئیت تهدید‌آمیز ترامپ وزیر خارجه آمریکا که در عربستان بود، تأکید کرد که اظهارات رئیس جمهور درباره ترکیه به معنای تغییر در تصمیم آمریکا برای خارج کردن نیروهایش از سوریه نیست. به گزارش ایسنا، رویترز، «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا به خبرنگاران در ریاض گفت: «تهدید ترامپ، به نابودی اقتصاد ترکیه در صورت حمله به کردها، هرگز تصمیمات را برای عقب‌نشینی از سوریه تغییر نخواهد داد.»
وی گفت: من معتقدم که توئیت ترامپ درباره ترکیه به تحریم‌ها اشاره داشت. بهتر است از خود او در این باره سؤال کنید.