در ادامه تغییر مواضع دولت ترامپ در قبال خاورمیانه، رئیس‌جمهور آمریکا در توییتی ترکیه را هدف حمله‌ای ناگهانی قرار داد

تهدید به نابودی اقتصاد متحد منطقه‌ای
ترامپ: ترکیه به کردها حمله کند، اقتصادش را نابود می‌کنیم پمپئو: این به معنای تغییر سیاست خروج از سوریه نیست
ترکیه: واشنگتن به اتحاد راهبردی با آنکارا احترام بگذارد
همدلی| گروه سیاسی: اکانت توییتر رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر صحنه اعلام موضعی تند علیه یکی از متحدان آمریکا شد. این بار مقامات ترکیه بودند که با تهدید ناگهانی ترامپ مواجه شدند.


رئیس‌جمهور پیش‌بینی‌ناپذیر آمریکا در توییتی با ارائه توضیحاتی درباره خروج از سوریه، ادامه مبارزه داعش و حمله از پایگاهی نزدیک در صورت لزوم نوشت: «اگر ترکیه به کردها حمله کند، اقتصادش را نابود می‌کنیم. منطقه امنی ۲۰مایلی درست می‌کنیم. به همین نسبت، نمی‌خواهیم کردها هم ترکیه را تحریک کنند.» او سپس با اشاره به انتفاع ایران، سوریه و روسیه از سیاست‌های بلندمدت آمریکا در منطقه، بار دیگر تاکید کرد زمان برگرداندن سربازان و پایان‌دادن به جنگ‌های بی‌انتهاست.
مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، پس از این توییت توضیح داده است که این صحبت‌های رئیس‌جمهور و تهدید ترکیه به معنای تغییر در تصمیم خروج از سوریه نیست. از سوی دیگر، مقامات ترکیه نیز واکنش‌هایی به حرف‌های ترامپ داشتند. مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه گفته است ترکیه از تهدید نمی‌ترسد. ابراهیم کالین، سخنگوی اردوغان، نیز از واشنگتن خواست به اتحاد راهبردی دو کشور احترام بگذارد.
هشدار دوگانه رئیس‌جمهور آمریکا در این توییت، از این راستا قابل‌بررسی است که هر دو طرف، متحدان ایالات متحده به حساب می‌آیند. کردهای سوریه در زمان حضور نیروهای آمریکا در سوریه در کنار آنان می‌جنگیده‌اند و ترکیه نیز متحد منطقه‌ای آمریکا و از اعضای ناتوست. از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه، ترکیه که نگران اقدامات کردها در مرز خود با سوریه است، به دنبال مقابله نظامی و کنترل مناطق در اختیار کردها بوده و حتی کارشناسان از احتمال اشغال این مناطق توسط ترکیه گفته بودند.
از زمان اعلام خروج ناگهانی نیروهای آمریکا از سوریه، بسیاری از مقامات و کارشناسان آمریکایی و نیز حامیان کردهای سوریه هشدار داده‌اند که با خروج آمریکا، کردهای سوریه یا باید بدون حمایت ایالات متحده حمله ترکیه را تحمل کنند یا ناچاراً بعد از مدت‌ها جنگ، عملاً تن به تسلیم در برابر دولت بشار اسد بدهند. این نگرانی‌ها به‌خصوص از آنجا ریشه می‌گرفت که تصمیم ترامپ برای بیرون‌کشیدن نیروها از سوریه، در تماسی تلفنی با اردوغان اتخاذ شده بود و در آن تماس، دو رئیس‌جمهور توافق کرده بودند که ترکیه مسئول پاکسازی باقیمانده‌های داعش در منطقه باشد تا به این ترتیب ترکیه دست بازی برای برخورد نظامی در سوریه پیدا کند.
بعد از اعلام این تصمیم که ناگهانی و بدون مشورت و بررسی مشاوران و اعضای کابینه ترامپ اتخاذ شده بود، جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ و پمپئو وزیر خارجه، در صحبت‌های خود تلاش کردند شرایطی برای خروج تعیین کنند و در آن‌ها بر نابودکردن داعش و حمایت از کردها تاکید کنند. هر دو مقام ارشد دولت ترامپ سفرهایی جداگانه به خاورمیانه هم داشتند تا در دیدار با مقامات کشورهای متحد ایالات متحده و در سخنرانی‌هایشان، تضمین‌هایی در حمایت از اسرائیل و کردها و در مقابل ایران، روسیه، داعش و دولت سوریه بدهند. همزمان با این صحبت‌ها البته خبر آغاز فرایند خروج نیروها از سوریه نیز منتشر شد.
حالا در شرایطی که همه چیز از رابطه مثبت بین ترامپ و اردوغان حکایت می‌کرد، ناگهان ترامپ تهدیدی به این شدت را علیه ترکیه مطرح کرده و همزمان بر ادامه خروج تاکید کرده است.
به نظر می‌رسد توییت ترامپ در جهت همراستایی با تلاش‌های بولتون و پمپئو نوشته شده و تلاشی است برای رسیدگی به دغدغه‌های مشاوران و متحدان آمریکا بدون لغو برنامه خروج از سوریه.
در عین حال مشخص نیست این مشاوران با چنین لحنی علیه ترکیه موافق بوده باشند؛ همان طور که با تفویض مدیریت سوریه به ترکیه موافق نبودند. زمانی که بولتون به خاورمیانه آمد، سفری هم به ترکیه داشت که به نظر در جهت تلاش برای جلب رضایت ترکیه نسبت به خواسته‌های آمریکا انجام شده بود، اما اردوغان حاضر به دیدار با او نشد تا سفر او نیمه‌کاره به پایان برسد.
اردوغان در همان روزها در یک سخنرانی، همان طور که مقامات ترکیه بارها گفته‌اند، تاکید کرد که کشورش با مردم عادی برخوردی ندارد و درگیری‌هایش در خاک سوریه فقط با گروه‌های تروریستی کرد و داعش بوده است. مقامات ترکیه در واکنش به هشدارهای مقامات آمریکایی نسبت به سرنوشت «متحدان کرد» در مقابل ترکیه پس از خروج آمریکا از سوریه گفته بودند گروه‌های تروریستی نمی‌توانند متحد آمریکا باشند. اردوغان با انتشار مقاله‌ای در نیویورک‌تایمز نیز تلاش کرد مواضع کشورش در قبال سوریه و کردها را تبیین و از ایده خروج آمریکا از سوریه دفاع کند.
خط توصیف اشاره به ی‌پ‌گ به عنوان گروه تروریستی، پس از تهدید اخیر ترامپ نیز توسط کالین تکرار شد. به گزارش یورونیوز فارسی، سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه در واکنش به این تهدید و با اشاره به این که حزب کارگران کردستان ترکیه به عنوان یک گروه تروریستی توسط آمریکا شناخته شده است در توییتر نوشت: «یکی‌کردن کُردهای سوریه با حزب کارگران کردستان ترکیه که در لیست تروریستی آمریکا است و همین‌طور شاخه آنها در سوریه یعنی جنگ‌جویان یگان‌های مدافع خلق، اشتباه فاجعه‌آمیزی است.» کالین که پاسخ خود را با به اشتراک‌گذاشتن توئیت رییس‌جمهوری آمریکا همراه کرده بود، در توئیت دیگری افزود: «تروریست‌ها نمی‌توانند هم‌پیمان شما باشند. ترکیه انتظار دارد آمریکا به همکاری استراتژیک این دو کشور احترام بگذارد و نگذارد تا پروپاگاندای تروریستی بر آن سایه بی‌افکند. تفاوتی بین حزب کارگران کردستان ترکیه، حزب اتحاد دموکراتیک (سوریه) و یگان‌های مدافع خلق با داعش نیست. ما به جنگ خود علیه تمام آنها ادامه خواهیم داد.»
ایلنا نیز گزارش داده است که چاووش‌اوغلو درباره حضور یگان‌های مدافع خلق در سوریه و حمایت غرب از این امر گفته: «شما صحبت‌ از استقلال سوریه می‌کنید، اما این گروه تروریستی ۳۳درصد از خاک‌های سوریه را اشغال کرده است. چرا این کشور اشغال شده است؟ برای تجزیه. اما چرا شما در این باره اعتراض نمی‌کنید؟ به خاطر اینکه این مساله به امنیت اروپا آسیب می‌رساند.» چاووش‌اوغلو در بخشی دیگر از صحبت‌هایش افزود: «امروز فرانسه و بلژیک و دیگر کشورهایی که با خطر تروریستی مواجه بودند در مقابل تهدیدات تروریستی تدابیر وضعیت فوق‌العاده اتخاذ کردند. کشورهای دیگر نیز از جمله لوکزامبورگ از این اقدام حمایت کرده و سکوت کردند، اما زمانی که ترکیه برای مقابله با تهدیدات تروریستی تدابیری اتخاذ می‌کند کشورهای دیگر به دنبال درس‌دادن به ترکیه هستند. ملت ترکیه چنین مساله‌ای را نمی‌تواند قبول کند. ما خواستار صداقت از طرف مقابل هستیم.»
رئیس‌جمهور ترکیه تا لحظه تنظیم این گزارش، شخصاً واکنشی به صحبت‌های تازه ترامپ نشان
نداده بود.