نامه زرد مکرون!

مکرون که همین دو سال پیش، دل میلیون‌ها فرانسوی را به تسخیر خود در آورده بود و بدون داشتن پشتوانه حزبی و با استفاده از جنبش «جمهوري به پیش»، الیزه را فتح کرد حالا برای ماندن در قدرت به مردم کشورش نامه نوشته است؛ نامه ای به فرانسوی ها! نامه زرد مکرون!
ساکن شماره یک خیابان شانزه‌لیزه که فکر می کرد حتی در دوره بعدی نیز می تواند با آرای مردمی، پنج سال دیگر ماندنش در قدرت را تمدید کند، حالا شاید تنها آرزویش این باشد که بتواند یکی، دو ماه بیشتر در قدرت بماند. از همان روزی که او انتخابات را از ساير احزاب چپ و مارين لوپن راست برد، باید فکر این روز را می‌کرد که دوستان قدرتمند رهبر جبهه ملی فرانسه برای پايين كشيدنش از قدرت، دست از کار نخواهند کشید. آن‌ها، ماه ها کمین کردند تا از رییس جمهور جوان، خطایی سر بزند. افزایش قیمت سوخت، بهترین فرصت بود تا ملی‌گراها و آن‌هایی که ضد اتحادیه اروپا هستند، زیر پای مکرون را خالی کنند. حالا زن تنومند و جسور فرانسوی ها، حال و هوای ژاندارک را در سر دارد و به خیال خود برای نجات فرانسه، نیزه مبارزه را رو به بالا گرفته تا با طرفداران جهانی شدن در سراسر سرزمین ناپلئون بجنگد. دیر یا زود، مکرون اسباب و اثاثیه خود را جمع می کند و الیزه را ترک می کند اما نکته مهم این است که از این پس و با قدرت گرفتن احزابی چون جبهه ملی در فرانسه، آلترناتیو در آلمان، قانون و عدالت در لهستان و... چه بر سر اروپا خواهد آمد. در حال حاضر، سیاستی نفرت‌انگیز درست مثل طاعون نسبت به مهاجران در سراسر اروپا در حال شیوع است.
احزاب افراطی، راه خود را پیدا کرده اند و برای رای جمع کردن می دانند کجای کار دست بگذارند. به هر حال، نه نامه‌دادن چاره کار است و نه عقب نشینی، اینجا آخر راه مکرون است.
رییس جمهوری فرانسه با انتشار نامه‌ای از مردم فرانسه دعوت کرد تا به منظور پایان دادن به اعتراض و تنش فراگیر در این کشور در برنامه «گفت‌وگوی ملی» شرکت کنند.


به گزارش یورو نیوز، دو ماه پس از آغاز جنبش فراگیر موسوم به «جلیقه‌زردها» در فرانسه، امانوئل مکرون در نامه سرگشاده‌ای که روز یک‌شنبه ۲۳ دی منتشر شد، حدود 30 مشکل اصلی کشور را در قالب چهار پرسش برای شهروندان فرانسوی مطرح کرد. این پرسش‌ها به ترتیب در مورد مسائل زیر است:
۱- مالیات‌ها
۲- ساختار حکومت و نهادهای همگانی
۳- تغییرات زیست ‌محیطی
۴- تقویت دوباره دموکراسی و حقوق شهروندی.
رییس جمهوری فرانسه در نامه خود موسوم به «نامه به فرانسوی‌ها» نوشته است: «امیدوارم که حتی‌الامکان افراد زیادی در این مناظره بزرگ ملی حضور یابند تا برای آینده کشور مشارکتی مفید داشته باشیم. پیشنهادهای شما ایجاد یک قرارداد تازه برای ملت، سازماندهی اقدامات دولت و مجلس ملی را ممکن مي‌كند».
درخواست امانوئل مکرون پس از آن مطرح شد که ده‌ها هزار تن از جلیقه‌زردها روز شنبه برای نهمین هفته متوالی در خیابان‌های پاریس و سایر شهرهای فرانسه دست به راهپیمایی و اعتراض زدند.
طرح «گفت‌وگوی ملی» که از سوی دولت فرانسه پیشنهاد شده، قرار است از روز سه‌شنبه آغاز شود و طی آن مردم و نهادهای مختلف کشور درباره مسائل مهم مورد اختلاف با دولت گفت‌وگو و مناظره کنند. این سنت قدیمی از زمان انقلاب کبیر فرانسه در سال ۱۷۸۹ میلادی تاکنون به یادگار مانده است.
دولت مکرون پیش از این با حذف مالیات بر سوخت و برخی دیگر از مالیات‌های مورد اعتراض مردم و نیز افزایش حداقل دستمزد ماهانه به میزان صد یورو در برابر مطالبات جلیقه‌زردها، اندکی عقب‌نشینی کرده بود.
با این همه گروه‌های جلیقه‌زردها که مطالبات بنیادین دارند و اکثرا از سوی احزاب تندرو چپ و راست حمایت می‌شوند، از هم اکنون دعوت رییس‌جمهوری را رد کرده و خواهان استعفای او شده‌اند.
ماهي‌گیری لوپن از آب گل آلود !
از سوی دیگر اما مارین لوپن، رهبر حزب راست‌گرای افراطی «اتحاد ملی» فرانسه کارزار انتخاباتی خود را برای پارلمان اروپا کلید زد.
در حالی‌که اعتراضات جلیقه‌زردها وارد نهمین هفته خود شد، لوپن در تلاش است تا با بهره‌برداری از اعتراضات جلیقه زردها در فرانسه و جلب حمایت آن‌ها در انتخابات پارلمان اروپا پیروز شود.
رهبر حزب راستگرای افراطی اتحاد ملی در یک گردهمایی از معترضان جلیقه زرد خواست تا با مشارکت خود، انتخابات پارلمان اروپا را تبدیل به رفراندومی علیه سیاست‌های امانوئل ماکرون، ریاست جمهوری فرانسه کنند. وی افزود: « این انتخابات و اعتراضات سالم جلیقه‌زردها فرصتی فراهم می‌کند تا به بحرانی که نتیجه بی‌کفایتی یک رییس جمهور است، پایان داد».
جنبش اعتراضی جلیقه زردهای فرانسوی نزدیک به دو ماه است که هر شنبه ادامه دارد. اعتراضات جلیقه‌زردها از اعتراض به افزایش مالیات سوخت آغاز شد و اکنون آن‌ها خواستار استعفای امانوئل مکرون، رییس جمهوری و برگزاری «همه پرسی شهروندی» (برگزاری همه پرسی به درخواست تعداد مشخصی از شهروندان) برای بازسازی مناسبات دموکراتیک در فرانسه هستند.لوپن در حالی که شرکت‌کنندگان در گردهمایی کارزار انتخاباتی شعار می‌دادند «مکرون، استعفا» گفت: « اگر مکرون تدبیر لازم را ندارد که با منحل کردن پارلمان به مردم بازگردد، پس اجازه بدهید تغییرات اساسی از طریق انتخابات پارلمانی اروپا صورت گیرد».
نظرسنجی‌ها برای انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که حزب راستگرای افراطی اتحاد ملی به رهبر خانم لوپن با ۲۱ درصد از حزب راست میانه «جمهوری به پیش» امانوئل مکرون با ۱۹ درصد، پیشی گرفته است.
تهدید خبرنگاران توسط جلیقه زردها
رسانه‌ها و خبرنگاران فرانسوی می گویند که در جریان اعتراضات جلیقه‌زردها مورد حملات تعدادی از معترضان قرار گرفته‌اند. به گزارش روزنامه لوموند در جریان نهمین شنبه اعتراضات چندین خبرنگار تهدید و مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند. رسانه‌های فرانسوی این حملات را محکوم کرده‌اند و خواستار اقدام دولت برای حفاظت از خبرنگاران شده‌اند.
شنبه گذشته خبرنگاران تلویزیون ال‌سی‌آی LCI در شهر روآن در غرب فرانسه از سوی گروهی از معترضان مورد حمله قرار گرفتند. یکی از عوامل امنیتی این شبکه تلویزیونی در حالی که به زمین افتاده بود، مورد ضرب و شتم قرار گرفت که بر اثر آن بینی این فرد شکست. ویديوي این حادثه به طور گسترده‌ در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است.گروه تلویزیونی TF1 اعلام کرده است که قصد دارد علیه مهاجمان به اکیپ خبری ال‌سی‌آی LCI به دادگاه شکایت کند.
در پاریس نیز خبرنگار همین شبکه گفته است که معترضان تلاش کردند دوربین او را تصاحب کنند.همچنین در تولون فرانسه نیز دو خبرنگار خبرگزاری فرانسه از سوی ده‌ها نفر مورد تعقیب و ضرب و شتم قرار گرفتند. در شهر مارسی نیز چندین معترض مانع کار یک خبرنگار شبکه فرانس۳ و دو عکاس محلی شدند و با شعار «خبرنگاران هیچ کاری نمی کنند جز دروغگویی»، آن‌ها را از محل تجمع راندند.
توییت وزیر کشور فرانسه
کریستف کستنر، وزیر کشور فرانسه در توییتی خواستار محاکمه مهاجمانی شده است که به خبرنگاران حمله کرده‌اند. وی گفته است که در دموکراسی ما، رسانه‌ها آزادند و در جمهوری فرانسه، آزادی اطلاعات غیر قابل انکار است.
کریستف دولوار، رییس گزارشگران بدون مرز اعلام وضعیت هشدار کرده و گفته است: «آشکارا، روز شنبه از محدوده‌ای عبور شده است. ما در برابر شرایطی هستیم که بسیار وخیم است و می تواند بدتر شود».
اعتراضات جلیقه زردهای فرانسوی دو ماه است که هر شنبه ادامه دارد. اعتراض جلیقه‌زردها در مخالفت با افزایش مالیات سوخت آغاز شد و اکنون به جنبشی برای عدالت اجتماعی تبدیل شده است. معترضان اکنون خواستار استعفای امانوئل مکرون، رییس جمهوری و برگزاری رفراندوم شهروندی درباره تمامی موضوعات سیاسی و اقتصادی هستند.