ظریف در بغداد مطرح کرد تشکیل کمیته مشترک هماهنگی لایروبی اروندرود بین ایران و عراق در آینده‌ای نزدیک

وزیر امور خارجه تاکید کرد: در جریان مذاک با وزیر امور خارجه و نخست‌وزیر عراق دو کشور به این توافق رسیدند که کمیته مشترک هماهنگی لایروبی اروندرود هرچه زودتر تشکیل شود.
دکتر محمدجواد ظریف در جمع خبرنگاران در عراق با اشاره به دیدارهایش با تعدادی از مقامات عالی‌رتبه عراقی گفت:
در دیدار با وزیر خارجه عراق در ارتباط با مسائل منطقه، دو جانبه و همکاری‌های اقتصادی رایزنی و گفت‌وگو کردیم.
وی با بیان اینکه ایران و عراق در مورد مسائل منطقه از جمله بحث سوریه و ضرورت حفظ تمامیت ارضی این کشور و همچنین پایان یافتن جنگ یمن دارای اشتراک نظر هستند، اظهار داشضت: همچنین در این جلسه در مورد همکاری‌های اقتصادی و مشکلاتی که بعضا در این زمینه وجود دارد بحث و گفت‌وگو شد.


ظریف درباره دیدار با نخست‌وزیر عراق تصریح کرد: در این دیدار گفت‌وگوهای خوبی در ارتباط با موضوعات اقتصادی انجام شد و آقای نخست‌وزیر دستورات لازم را برای حل برخی از موضوعات اقتصادی صادر کردند همچنین در این جلسه در مورد سفرآقای روحانی به عراق نیز صبحتهای نهایی انجام شد و قرار است روحانی در اسفند ماه به دعوت رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر عراق به این کشور همسایه سفر کند.
*دیدار رئیس مجلس و رهبران فراکسیون‌های پارلمان عراق با ظریف
وزیر خارجه کشورمان در ادامه سفر خود به عراق، با رئیس مجلس، معاونین او و روسای فراکسیون‌های پارلمان عراق دیدار کرد.
در دیدار محمد ظریف و محمد حلبوسی، رئیس مجلس عراق، با اشاره به تاریخ و منافع مشترک دو کشور، از نقش کشورمان در کمک به ملت عراق در شکست داعش قدردانی و بر تقویت و گسترش روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف و بویژه اقتصادی تاکید کرد.
ظریف نیز در این دیدار با اشاره به روابط خوب دو کشور، بویژه روابط پارلمانی دو کشور در سال‌های اخیر، افزود: دیدار 7 میلیون ایرانی و عراقی در سال از کشورهای یکدیگر، یک ملاک برجسته در نزدیکی دو ملت بزرگ ماست.
در این دیدار، روسای فراکسیون‌های پارلمانی عراق نیز نظرات و دیدگاه‌های خود را در خصوص تقویت و پیشبرد روابط با ایران و حمایت از آن مطرح و اعلام آمادگی کردند تا از ظرفیت‌های پارلمانی نیز برای توسعه و تعمیق روابط دو کشور استفاده کنند.
در این دیدار حسن کریم الکعبی، معاون اول رئیس پارلمان عراق گفت: ما بر لزوم همکاری و تقویت تلاش‌ها در مقابله با چالش‌های مشترک تاکید می‌کنیم.
وی افزود که عراق خواهان گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف است.
*دیدار وزیر خارجه با اعضای فراکسیون ائتلاف سازندگی عراق
ظریف، در ادامه دیدارها و رایزنی‌های خود با مقامات عراقی، با هادی عامری، رئیس فراکسیون ائتلاف سازندگی و نمایندگان این فراکسیون هم دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این دیدار، عامری با اشاره به تلاش فراکسیون سازندگی در انتخابات اخیر این کشور برای عبور از طایفه گرایی، افزود: این فراکسیون در برگیرنده اعضایی از همه مذاهب و اقوام مختلف عراق است و با اقبالی که مردم عراق به این ائتلاف داشتند، نشان داده شد که مطالبه مردم عبور از طائفه گرایی است.
عامری با اشاره به تحرکات اخیر در پایتخت عراق گفت: این دیدارها و تحرکات، بیانگر آن است که عراق به ثبات و استقرار قابل توجهی دست یافته است.
وی افزود: عراق یک کشور مهم منطقه است و اگر نتواند نقش منطقه‌ای خود را ایفا نماید، به ضرر منطقه خواهد بود.
وزیر امور خارجه کشورمان نیز با ابراز خشنودی از دیدار با فراکسیون سازندگی گفت: این اقدام شما، نمونه بارز پیروزی مقاومت و مردم سالاری در عراق است.
ظریف، نقش فعال مرجعیت و رهبران جهادی و مردم عراق را دلیل پیروزی بر تروریسم خواند و افزود: در نتیجه همین پیروزی بود که بغداد، امروز به یک پایتخت مهم در منطقه برای دیدارهای هیات‌های مختلف سیاسی و اقتصادی تبدیل شده است و دیدگاه‌های منطقه‌ای رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر مورد حمایت ماست.
محمد جواد ظریف افزود: کسانی که 7 تریلیون دلار در منطقه خرج کردند، برای امنیت و ثبات منطقه هزینه نکردند، بلکه برای منافع یک جانبه خود خرج کردند.
جمال کربولی، از رهبران ائتلاف سازندگی نیز با تقدیر از نقش سازنده ایران در کمک به مردم عراق برای مبارزه با داعش، سیاست تحریم ملت‌ها را مردود دانست.
اعضای فراکسیون سازندگی از وزیر خارجه کشورمان درخواست کردند، "همانطور که جمهوری اسلامی ایران در جنگ با داعش در کنار ملت عراق بود، در مرحله بازسازی نیز در کنار مردم و دولت عراق باشد."
سایر اخبار این روزنامه
جزئیات سومین مرحله عرضه نفت خام در بورس انرژی اعلام شد حضرت آیت‌الله جوادی آملی: مشکل اصلی کشور بی عرضگی و عدم مدیریت است با حضور رئیس‌جمهور و به صورت ویدئو کنفرانس؛ 61 طرح زیربنایی و اقتصادی در استان گلستان افتتاح و یا عملیات اجرایی آنها آغاز شد نفس مطبوعات با گرانی کاغذ به شماره افتاده 15 کشته در سقوط هواپیمای غیرمسافربری در زیبا دشت کرج ظریف در بغداد مطرح کرد تشکیل کمیته مشترک هماهنگی لایروبی اروندرود بین ایران و عراق در آینده‌ای نزدیک دونالد ترامپ در پی اعلام تصمیم عقب‌نشینی آمر ترامپ: اگر ترکیه به کردهای سوریه حمله کند اقتصادش را نابود می‌کنیم سیاست اعتمادسوزی ترامپ در جلسه هیات دولت به ریاست دکتر روحانی؛ برای جبران خسارات ناشی از حوادث غیرمترقبه در پنج استان کشور اعتبار و تسهیلات بانکی اختصاص یافت با اشاره به گزارش هیات بررسی اظهارات اسماعیل بخشی؛ دادستان کل کشور: هیچ شکنجه و ضرب و جرحی در کار نبوده است زمان برگزاری کنکور 98 تغییر نمی‌کند از منفعت‌طلبی‌های لهستان تا پاسخ‌های هوشمندانه ایران