ظریف در همایش بزرگ فعالان اقتصادی ایران و عراق: منطقه امن منطقه‌ای است که هیچ کشوری امنیت خود را جدای از امنیت همسایگان نداند

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که به منظور سفری چهار روزه به عراق رفته است روز گذشته طی سخنانی در همایش بزرگ فعالان اقتصادی ایران و عراق در بغداد، ویژگی‌های یک منطقه امن و قوی را از نگاه جمهوری اسلامی را تشریح کرد. ظریف در این همایش که صدها شرکت ایرانی و عراقی و شش وزیر عراقی نیز در آن حضور داشتند، گفت: از نظر ایران، منطقه امن و قوی منطقه‌ای است که یک کشور، امنیت خود را جدای از تعریف امنیت همسایگان نداند. وی افزود: منطقه امن و قوی آن است که یک کشور، پیشرفت و توسعه در کشور همسایه را پیشرفت و توسعه خود بداند.
ظریف خاطر نشان کرد: در منطقه امن و قوی، گفت‏وگو جایگزین جنگ و همکاری جایگزین مسابقه تسلیحاتی و رابطه برادرانه جایگزین اعتماد به خارجی می‌شود. وزیر امور خارجه اضافه کرد: در منطقه امن و قوی که امروز از آن سخن می‌گویم، می‌توانیم با اعتماد بر یکدیگر آینده بهتری برای کشورهای خود بسازیم. ظریف گفت: در این چارچوب است که رابطه دوجانبه و چندجانبه کشورهای این منطقه، قوی‌تر از رابطه آنان با دیگر کشورها خواهد بود.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشور همچنین افزود: در منطقه امن و قوی مورد نظر جمهوری اسلامی ایران، ملت‌های منطقه ارتباطات وثیق اجتماعی و فرهنگی با یکدیگر دارند و در حوزه اقتصاد نیز، بخش خصوصی عنصر محرک توسعه ارتباطات و روابط تنگاتنگ میان آنها خواهد بود.
ظریف تاکید کرد که در ایران و در راستای تحقق چنین هدفی، از گسترش همکاری با کشورهای منطقه استقبال می‌کنیم و همچنین هیچ سقفی برای گسترش روابط و همکاری با عراق قائل نیستیم. وزیر امور خارجه ایران گفت: خون جوانان ایرانی و عراقی در جریان مبارزه با تروریسم به هم آمیخته است و پیوندهای عمیق میان دو ملت به گونه ای است که هیچ قدرتی توان جدا کردن آنها را از یکدیگر ندارد.


وی با اشاره به این بیان مرجعیت عالی عراق که اهل سنت نه برادران ما که جان ما هستند، گفت: ما نیز به تبعیت از مرجعیت عالی می‌گوییم که مردم عراق نه برادران و خواهران ما که جان ما هستند. وزیر خارجه افزود: سابقه روابط ایران و عراق به هزاران سال برمی گردد، و این ده‌ها برابر عمر برخی کشورهاست که امروز تلاش می کنند به دو کشور زور بگویند. ظریف تاکید کرد که با این پیوندهای عمیق میان دو کشور ایران و عراق، هیچ قدرتی نخواهد توانست میان آنها فاصله بیاندازد.
ظریف افزود: ایران و عراق دو کشور بسیار ثروتمند با امکانات فراوان به‌ویژه سرمایه‌های بزرگ انسانی، متخصص و فداکار هستند که باید از این ظرفیت بزرگ برای توسعه همکاری‌ها و از جمله بازسازی عراق استفاده شود. وی در بخش دیگری از سخنانش آمادگی ایران را برای لغو روادید میان دو کشور، ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک در گذرگاه‌های مرزی پنجگانه و هر گونه اقدام لازم دیگر برای تسهیل همکاری و تعامل تجاری، اقتصادی و صنعتی میان فعالان دو کشور اعلام کرد.
گفتنی است، همایش بزرگ تجاری ایران و عراق عصر دیروز با حضور وزیر امور خارجه، هیئت بلندپایه سیاسی و اقتصادی همراه وی، سفیر ایران در بغداد و شش تن از وزیران دولت عراق با حضور صدها شرکت‌ و فعال اقتصادی دو کشور آغاز به‌کار کرد.
به گزارش ایرنا، در این همایش بزرگ علاوه بر هیئت بلندپایه ایرانی، صدها تن از تجار و سرمایه‌داران و اصحاب صنایع از دو کشور با حضور وزیران دارایی، بازرگانی، حمل و نقل، ارتباطات، برق و مسکن عراق و روسای اتاق‌های بازرگانی عراق و بغداد و اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق مشارکت دارند. این همایش بزرگ با هدف بررسی فرصت‌های سرمایه گذاری در عراق و مشارکت بخش خصوصی ایران در بازسازی عراق بعد از داعش و افزایش همکاری‌های تجاری در هتل المنصور بغداد پایتخت عراق برگزار شد.
سایر اخبار این روزنامه
حسن روحانی در جمع مردم گنبد‏ کاووس‏: ماهواره پیام به‌زودی به فضا پرتاب می‌شود جلال‌خو ‌ش چهره وضعیت هشدار در منطقه کارگروه اکران با ارجح ‌دانستن فیلم‌های کمدی، ضربه سنگینی به سینمای ایران می‌زند فیلم بساز و پول پارو کن! «ابتکار» راه‌اندازی بازار متشکل ارز توسط شورای پول و اعتبار را بررسی می‌کند نقش صرافان و بانک‌ها در سناریوی جدید ارزی تمام معادلات پیش‌روی ایران در جام‌ ملت‌های آسیا بررسی شد خیلی سخت، خیلی آسان دونالد ترامپ ترکیه را به نابودی اقتصادی تهدید کرد دعوای واشنگتن و آنکارا بر سر کردها سانحه هواپیمای بوئینگ 727 ارتش در زیبادشت کرج باعث شهادت 15 نفر شد فرود مرگبار در «فتح» به‌جای نشستن در «پیام» علی فرامرزی از دلایل ناتوانی فارغ‌التحصیلان رشته‌های هنری برای ورود به چرخه اقتصاد هنر می‌گوید ظریف در همایش بزرگ فعالان اقتصادی ایران و عراق: منطقه امن منطقه‌ای است که هیچ کشوری امنیت خود را جدای از امنیت همسایگان نداند برجام؛ هضم در نظم جهانی رئیس قوه قضائیه: کسی که رای دادگاه را پاره می‌کند، به قانون و قوه قضائیه توهین کرده است