«ابتکار» راه‌اندازی بازار متشکل ارز توسط شورای پول و اعتبار را بررسی می‌کند نقش صرافان و بانک‌ها در سناریوی جدید ارزی

کیمیا نجفی
غلامرضا پناهی، معاون ارزی بانک مرکزی از راه‌اندازی بازار متشکل ارزی توسط شورای پول و اعتبار در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در این بازار بازیگران اصلی، صرافان و بانک‌ها هستند و معاملات ارزی به شکل نقدی انجام می‌شود. صرافی بانک‌ها با توجه به ظرفیت پشتیبانی و حمایت بانکی باید فعالانه‌تر در زمینه ساماندهی و مدیریت بازار ارز حضور یابند.
هجدهم دی ماه بود که شورای پول و اعتبار مقررات مربوط به بازار متشکل معاملات ارزی را تصویب کرد؛ بر اساس این مصوبه به منظور ساماندهی و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارا، بازار متشکل معاملات ارزی تشکیل می‌شود تا ارزها در آن به‌صورت نقد مطابق مقررات این مصوبه و سایر مقررات مرتبط با آن در بستر الکترونیکی مورد معامله قرار گیرند. حال باید دید که در این میان زمانی‌که صرافان و بانک‌ها بازیگران اصلی بازار ارز می‌شوند چه تاثیری را می‌توانند بر بازار بگذارند؟ آیا می‌توان به تعادل و یا ثبات در بازار ارز در آینده‌ای نه چندان دور امیدوار بود؟ ابراهیم نکو، نماینده و دبیر دوره نهم کمیسیون اقتصادی مجلس و کارشناس مسائل اقتصادی در این‌باره به «ابتکار» می‌گوید: اگر بازار متشکل ارزی توسط شورای پول و اعتبار راه‌اندازی شود در ابتدای راه معجزه‌ای رخ نخواهد داد. به عبارتی دیگر بعید می‌دانم که بتواند در اول کار بازار ارز را سروسامانی بدهد و نباید چنین انتظاری را داشته باشیم.
وی می‌افزاید: البته باید بگویم درصورت شکل‌گیری چنین بازاری می‌تواند اثر مثبت خود را در قدم اول به ما نشان دهد که با آسیب‌شناسی و بررسی واقعیت‌های موجود در جامعه شروع به کار کند و در آن‌صورت است که می‌تواند به بازار ارز کمک کند و تاثیر مثبت بگذارد.


نکو، از لزوم رویکردهای ضروری در این راه‌اندازی بازار متشکل ارزی می‌گوید: این بازار باید رویکردهای مناسبی داشته باشد تا بتواند در روند کار موفق باشد. در ابتدا باید رویکرد این بازار به‌گونه‌ای باشد که یک ثبات و آرامش بیشتر و قابل اعتمادتری را راهی بازار ارز کند. از یک سو باید برای منطقی کردن عرضه‌ها گام‌های جدی بردارد و عرضه و تقاضا را به سمت آرامش منطقی و کار‌آمد پیش ببرد تا بتواند از نگرانی‌های تقاضا بکاهد و عرضه هم با استحکام بیشتر و به‌صورت علمی‌تر به فعالیت ادامه دهد و به نوعی باعث آشتی میان عرضه و تقاضا شود. اگر این اتفاق رخ دهد در آینده‌ای نه چندان دور نگرانی‌ها از این بازار دور می‌شود و می‌توان شاهد ثبات در این بخش بود. نکته مهم دیگر این است که هدف عمده بازار هم باید در جهت حمایت از صادرات و تنظیم حوزه واردات باشد تا بتواند اطمینان را در صادرات به وجود آورد و صادرات با نگرانی‌های کمتر و واردات هم با حمایت‌های معنوی و مادی دولت که در قالب این بازار صورت می‌گیرد پویا شود.
این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به ضرورت جمع‌آوری نقدینگی‌های هنگفت در جامعه می‌گوید: بازار ارز سازوکار مناسبی برای تعریف عرضه و تقاضا ندارد و اگر بخواهد یک تعریف جامع از اهداف و برنامه‌های مازاد ارائه دهد قطعا زمان‌بر خواهد بود. اگر بازار ارز سازوکاری داشته باشد که به واسطه آن نقدینگی‌های موجود در جامعه را به سمت این بازار و همراه با سیاست‌هایی، به سمت عرضه هدایت کند و به عبارتی دیگر بتواند رقم بالای موجود در جامعه را جمع‌آوری کند، در این‌صورت است که می‌تواند به صورت منطقی در عرصه سامان دادن به بازار گام بردارد. اگر در وهله اول نقدینگی هنگفت را جمع‌آوری نکند مسلما در برنامه‌ریزی دیگر بخش‌ها هم با مشکل روبه‏رو خواهد شد. باید این بازار سیاست‌هایی را داشته باشد تا بتواند تشویقی ایجاد کند و اوضاع را سروسامان دهد. با توجه به این مسائل در این صورت است که این راه‌اندازی می‌تواند از کاهش نرخ ارز هم صحبت کند وگرنه همان‌طور که قبلا اشاره کردم بدون داشتن سازوکار مشخصی نمی‌تواند قیمت را ثابت نگه دارد و سروسامانی به بازار ارز بدهد. اینکه در کوتاه مدت با راه‌اندازی این بازار متشکل ارزی نسبت به کاهش نرخ ارز اقدامی صورت خواهد گرفت ابهام وجود دارد و امکان‌پذیر نخواهد بود، البته نمی‌توان منکر این شد که با رعایت مطالبی که اشاره کردم و برنامه‌ریزی دقیق و کارآمد در بلند مدت می‌توانیم شاهد کاهش منطقی نرخ ارز و ثبات در این بازار باشیم.
سایر اخبار این روزنامه
حسن روحانی در جمع مردم گنبد‏ کاووس‏: ماهواره پیام به‌زودی به فضا پرتاب می‌شود جلال‌خو ‌ش چهره وضعیت هشدار در منطقه کارگروه اکران با ارجح ‌دانستن فیلم‌های کمدی، ضربه سنگینی به سینمای ایران می‌زند فیلم بساز و پول پارو کن! «ابتکار» راه‌اندازی بازار متشکل ارز توسط شورای پول و اعتبار را بررسی می‌کند نقش صرافان و بانک‌ها در سناریوی جدید ارزی تمام معادلات پیش‌روی ایران در جام‌ ملت‌های آسیا بررسی شد خیلی سخت، خیلی آسان دونالد ترامپ ترکیه را به نابودی اقتصادی تهدید کرد دعوای واشنگتن و آنکارا بر سر کردها سانحه هواپیمای بوئینگ 727 ارتش در زیبادشت کرج باعث شهادت 15 نفر شد فرود مرگبار در «فتح» به‌جای نشستن در «پیام» علی فرامرزی از دلایل ناتوانی فارغ‌التحصیلان رشته‌های هنری برای ورود به چرخه اقتصاد هنر می‌گوید ظریف در همایش بزرگ فعالان اقتصادی ایران و عراق: منطقه امن منطقه‌ای است که هیچ کشوری امنیت خود را جدای از امنیت همسایگان نداند برجام؛ هضم در نظم جهانی رئیس قوه قضائیه: کسی که رای دادگاه را پاره می‌کند، به قانون و قوه قضائیه توهین کرده است