عملکرد تیم ملی فوق‌العاده امیدوارکننده است







حامد جیرودی
خبرنگار
مجید جلالی جزو مربیان باسابقه فوتبال کشورمان است. او سال‌هاست در فوتبال‌مان فعالیت می‌کند و هدایت تیم‌هایی چون وحدت تهران، هما، پیام مشهد، زیر ۱۶ و زیر 20 سال ایران، نیروهای مسلح ایران، پاس تهران، صباباتری، استقلال اهواز، فولاد خوزستان، تراکتورسازی و سایپا را برعهده داشته و در فصل جاری لیگ برتر هم سرمربی پیکان بود که با اتمام نیم فصل از این تیم جدا شد.
مجید جلالی به عنوان کارشناس  به سؤالات خبرنگار «ایران» درخصوص شرایط تیم ملی و جام ملت‌های آسیا پاسخ داده است.
٭٭٭
ارزیابی شما از وضعیت تیم ملی
پس از برگزاری 2 بازی چیست؟
هرچند این دو بازی محک استانداردی برای شناخت نیست و نمی‌توان در مورد قابلیت‌های تیم ملی صحبت کرد اما آنچه تیم ملی در این دو بازی انجام داد، فوق‌العاده امیدوارکننده است. تیم ملی با حریفانی روبه‌رو شد که بشدت سعی می‌کردند بسته بازی کنند و این قابلیت‌های ما را تنها در باز کردن یک بازی بسته نشان داد. ما در این دو بازی اقدامات خوبی انجام دادیم که این موضوع باعث امیدواری است اما بازی آخر می‌تواند محک بهتری باشد و پس از بازی با عراق بیشتر می‌توانیم درخصوص قابلیت‌های تیم ملی صحبت کنیم.
برخی معتقدند اتحاد و همبستگی بازیکنان اصلی‌ترین نقطه قوت تیم ملی است، شما این موضوع را قبول دارید؟
تیم ملی نقاط قوت زیادی دارد و این تنها یکی از نقاط قوت تیم است. بازیکنان حس خیلی خوبی برای انجام بازی دارند و این چیزی نیست که به سادگی به دست آمده باشد. یک تیم 23 بازیکن و 10 نفر کادر فنی دارد و اینکه این افراد تنها متمرکز بر یک هدف باشند و همه حس خوبی از بودن در کنار همدیگر داشته باشند و صرفاً در اختیار تیم باشند، کار بسیار بزرگی است که رهبران تیم در حال انجام این کار هستند.
علاوه بر این تیم ملی در پست‌های مختلف بخصوص در خط حمله قابلیت‌های متنوعی دارد و این موضوع هم می‌تواند به تیم ملی کمک زیادی کند.
نقش مسعود شجاعی به عنوان یک کاپیتان باسابقه در اتحاد بازیکنان چقدر است؟
از نظر من علاوه بر مسعود شجاعی، اشکان دژاگه هم این کار را بخوبی انجام می‌دهد. همین طور پژمان منتظری، امید ابراهیمی و علیرضا بیرانوند. این بازیکنان جزو کسانی هستند که خیلی خوب نقش‌شان را به عنوان بازیکنان باتجربه و تأثیرگذار بازی می‌کنند.
کدام بازیکن در این دو بازی عملکرد بهتری داشته؟
در بازی با ویتنام، بیرانوند خیلی خوب و مؤثر بازی کرد و همین طور امید ابراهیمی، مهدی ترابی و سردار آزمون هم عملکرد خوبی در این 2 بازی داشتند. این بازیکنان جزو آماده‌ترین بازیکنان تیم ملی هستند و می‌توانند تأثیر مثبتی در تمامی بازی‌ها در جام ملت‌ها داشته باشند و تیم ملی را قهرمان کنند.
خیلی‌ها در مورد کیفیت مسابقات جام ملت‌ها 2019 صحبت می‌کنند و اکثراً معتقدند که کیفیت این دوره پایین است، شما هم چنین نظری دارید؟
صحبت درخصوص کیفیت مسابقات زود است و الان نمی‌توان گفت که کیفیت مسابقات بالا یا پایین است. باید کمی صبر کنیم و نبرد تیم‌های قدرتمند را با همدیگر ببینیم تا بتوانیم درخصوص کیفیت مسابقات نظر بدهیم اما اگر بخواهیم بگوییم که تیم‌های متوسط آسیا که هم اکنون در جام حضور دارند چطور بودند، از نظر من این تیم‌ها نشان دادند که در آینده نزدیک قدرت‌های آسیا تغییر خواهد کرد و تیم‌های دیگری به جمع قدرت‌های آسیا اضافه خواهند شد.
یکی از این تیم‌ها قطر است که توانست با یک پیروزی پر گل کره شمالی را شکست دهد. قطری‌ها به دلیل میزبانی در جام جهانی عزم خود را جزم کردند تا پیشرفت کنند و در جام جهانی نتایج آبرومندانه‌ای بگیرند.
در حال حاضر اسپانیایی‌ها کار پیشرفت قطر را در دست گرفتند و تا به اینجا عملکرد خوبی داشتند و توانسته‌اند از عهده این کار برآیند.
شما تمام بازی‌های جام ملت‌ها را تماشا کرده‌اید؟ کدام بازی نظرتان را جلب کرد؟
تمامی بازی‌ها را تماشا کردم و بازی عربستان با کره شمالی را بازی خوبی دیدم و این بازی بسیار باکیفیت بود.
علاوه بر این بازی ایران با ویتنام و بازی تیم‌های قرقیزستان و چین هم بازی خوبی بود. بازی ایران با یمن کاملاً یک طرفه بود.
تیم ملی در دو بازی 7 گل به ثمر رساند، کدام گل از نظر تاکتیکی باکیفیت بود؟
گل اولی که سردار آزمون به ویتنام زد، گل زیبایی بود.
بازی بعدی ما با تیم ملی عراق است، این بازی را چطور می‌بینید؟
بازی با عراق به ما کمک می‌کند تا بیشتر بتوانیم تیم ملی را تحلیل کنیم. آنچه از دو بازی ایران و عراق دیده شد، نشان می‌دهد که ما یک سر و گردن بالاتر از عراق هستیم. البته عراقی‌ها مهارت خوبی برای بازی در عمق دارند و این نقطه قوت عراق است و باید حواس‌مان باشد از این نقطه ضربه نخوریم.