دوباره سقوط؛ دوباره داغ


گروه راه و مسکن: هيئت حاکمه سياه دل آمريکا به سردمداري دونالد ترامپ ادعا مي‌کنند که تحريم‌هاي ظالمانه آن‌ها ملت و مردم ايران را هدف قرار نداده و نمي‌دهد و تنها سران نظام جمهوري اسلامي‌را نشانه رفته است. آنچه که در اين مجال بايد به آن اشاره داشت اين است که اولا سران نظام و مردم ايران از يکديگر جدا نيستند و اگر گلايه‌اي در اين ميان وجود دارد يک مسئله داخلي است و در داخل کشور حل خواهد شد. در ثاني اين که آن چه که تا به حال از رهگذر تحريم‌هاي ضد ايراني ترامپ و آمريکا حاصل شده است يکسره در جهت نابودي و هدم مردم ايران بوده است که سقوط يک فروند هواپيماي 707 در روز گذشته در حوالي کرج و کشته شدن 15 تن سرنشينان مظلوم آن را بايد از آن جمله دانست. شدت تحريم‌هاي آمريکا بر عليه ايران در حوزه حمل و نقل هوايي به اندازه‌اي است که ايران از تامين هواپيماي جديد و نوسازي ناوگان هوايي خود در مضيقه فراوان قرار دارد و تاثير مستقيم اين موضوع چنان که روز گذشته اتفاق افتاد گريبانگير مردم کشورمان شده است. با اين وجود ملت ما ثابت کرده است که مرد دوران سختي‌ها و تنگناهاست و داغ سقوط مرگبار و غم انگيز هواپيماي 707 را نيز به خوبي از عهده بر خواهد آمد و تحمل خواهد کرد.

  • جزييات حادثه

صبح ديروز دوشنبه 24 دي ماه يک هواپيماي باري از نوع بوئينگ 707 و متعلق به ارتش جمهوري اسلامي‌ايران هنگام فرود در فرودگاه فتح کرج از باند خارج و دچار حادثه شد. اين هواپيما از بيشکک قزاقستان، گوشت‌هاي تنظيم بازار را بارگيري و به سمت کرج پرواز کرد، جايي که قرار بود در فرودگاه پيام بنشيند نه فرودگاه فتح! به گزارش تجارت، خبرنگار ايسنا در همان لحظات اوليه حادثه با يک خلبان در خصوص اين حادثه گفت و گو کرد؛ خلبان سعيد عابدين‌پور که خود بارها بر فراز اين منطقه پرواز داشته از همان ابتدا احتمال داد که هم راستايي دو فرودگاه فتح و پيام آن هم در فاصله نزديک احتمالاً خلبان را به اشتباه انداخته و چون باند فتح کوتاه‌تر از آن چيزي است که بوئينگ 707 براي نشستن نياز دارد، هواپيما از باند خارج و به منزلي مسکوني برخورد کرده است. فرودگاه فتح و پيام با هم چيزي در حدود 10 کيلومتر فاصله هوايي دارند. با مطرح شدن اين احتمال، قضيه رنگ و بوي جدي‌تري به خود گرفت، بررسي‌هاي بيشتر و گفت و گوي ايسنا با يک کارشناس هوانوردي که نخواست نامش فاش شود نشان داد که اين موضوع يک بار ديگر آن هم به فاصله چند ماه از مسافربري شدن فرودگاه پيام تکرار شده است. اين کارشناس هوانوردي گفته که آبان ماه امسال يک هواپيما از مشهد به سمت فرودگاه پيام در حرکت بود، خلبان که از کادر کارکشته پروازي يکي از ايرلاين‌هاي کشور بوده با وجود دسترسي به اطلاعات مورد نياز، فرودگاه فتح را با پيام اشتباه مي‌گيرد و ارتفاع را براي فرود کم مي‌کند اما در آخرين لحظات متوجه اشتباه خود مي‌شود و دوباره براي فرود در پيام اوج مي‌گيرد، اين اشتباه ممکن بود به قيمت جان 150 مسافر به همراه خدمه پروازي تمام شود. حال در چنين شرايطي و با توجه به حادثه روز گذشته و ماجراي آبان ماه، اين دو فرودگاه در کنار فرودگاه ناجا به يک معضل تبديل شده و بايد پيش از هر حادثه‌اي براي آن چاره‌انديشي کرد. يکي از اهالي منطقه‌اي که هواپيماي بوئينگ 707 در آن دچار حادثه شد به ايسنا گفته، زماني که اين حادثه رخ داد يک صداي انفجار به گوش رسيد و شيشه‌هاي منازل لرزش شديدي داشت. وي افزود: حادثه‌ حدود ساعت 8:30 صبح رخ داد و 10 تا 15 دقيقه بعد بود که نيروهاي امدادي خود را به محل حادثه رساندند. هواپيما به يک ويلا برخورد کرده که خوشبختانه کسي در داخل ويلا حضور نداشته است. وي عنوان کرد: با توجه به اينکه اينجا يک منطقه نظامي‌است هر از گاهي صداي هلي‌کوپتر به گوش مي‌رسد، اهالي تقريباً به چنين صداهايي عادت دارند اما صداي انفجار امروز زياد بود و باعث لرزش شيشه‌هاي منازل شد. اين شهروند اضافه کرد: پس از وقوع حادثه متأسفانه شاهد ازدحام جمعيت در اطراف منطقه بوديم که همين رسيدن نيروهاي امدادي را با مشکل مواجه کرده بود. به گزارش ايسنا، مهدي مهرور، مديرکل مديريت بحران البرز از پيدا شدن جعبه سياه هواپيمايي که امروز در حوالي کرج دچار سانحه شد خبر داد و گفته، اين هواپيما از نوع بوئينگ 707، باري و متعلق به ارتش بود که از مبدأ قرقيزستان و با بار گوشت به سمت فرودگاه پيام در حال پرواز بود اما در فرودگاه فتح دچار سانحه شد.

  • هواپيماي حامل بار گوشت بوده است

به گزارش ايسنا، عزيزاله شهبازي، استاندار البرز صبح دوشنبه 24 دي ماه با حضور در ماهدشت کرج، محل وقوع حادثه سقوط هواپيماي باربري قرقيزستاني در جريان روند امور قرار گرفت.

هواپيمايي باربري حامل بار گوشت که در زيبادشت و در حوزه شهرستان فرديس سقوط کرد متعلق به کشور قرقيزستان است که به سمت فرودگاه پيام در حال پرواز بوده و در شهرک مسکوني زيبادشت سقوط کرده است.

ناصر چرخساز، مديرعامل جمعيت هلال احمر البرز درباره جزئيات سانحه هوايي رخ داده در کرج به ايسنا گفته، فعلا جسد دو نفر از سرنشينان هواپيماي سقوط کرده پيدا شده و جستجو براي يافتن سرنشينان ديگر ادامه دارد. وي اظهار کرده، به محض اطلاع از سقوط اين هواپيماي باري در پادگان نظامي‌فتح، هشت نيروي عملياتي به محل اعزام شدند. با رسيدن نيروها به محل حادثه، عمليات جستجو براي مصدومان و فوتي‌هاي احتمالي آغاز شد.به دليل برخورد اين هواپيما با منازل مسکوني، نيروهاي عملياتي در کنار نيروهاي آتش نشاني مشغول اطفاء حريق هستند. اين مسئول عنوان کرد: متاسفانه تا کنون بدن بي جان دو نفر از سرنشينان اين هواپيما پيدا شده و احتمال افزايش تعداد فوتي‌ها هم با توجه به شرايط موجود زياد است.

  • تحويل اجساد به پزشکي قانوني

مديرکل پزشکي قانوني استان البرز از تحويل جسد 15 تن از قربانيان حادثه سقوط هواپيما در زيبادشت به پزشکي قانوني خبر داده است.

حميد داوود آبادي در گفت‌وگو با ايسنا عنوان کرد: تاکنون اجساد 15 تن از قربانيان حادثه سقوط هواپيما شامل 14 مرد و يک زن به پزشکي قانوني استان البرز تحويل داده شده است.

وي با بيان اينکه هويت 10 تن از جانباختگان قابل تشخيص است، تصريح کرد: همچنين نسبت به تشخيص هويت ديگر جانباختگان نيز تردد وجود داشت که بنا شد با انجام آزمايش‌هاي ژنتيک و نمونه برداري از اعضاي خانواده‌ها نسبت به شناسايي و تشخيص هويت اين افراد اقدام شود و با دستور دادستاني و انجام بررسي‌هاي نهايي اسامي‌اين افراد اعلام خواهد شد.

  • مشخصات فني

از اين هواپيما در فاصله بين سال‌هاي ۱۹۵۸ تا ۱۹۷۹ به تعداد ۱۰۱۰ فروند ساخته و تحويل شده‌ است. اين پرنده در نزد عموم به صورت هفت صفر هفت (به انگليسي: Seven oh Seven) تلفظ مي‌شده‌ است. اين هواپيما در ميان گونه‌هاي مختلف خود بين ۱۴۰ تا ۲۱۹ مسافر ظرفيت داشته و بُرد آن بين ۴۶۳۰ تا ۱۰۶۵۰ کيلومتر است. ۷۰۷ لقب اولين هواپيماي جت ساخت بوئينگ را دارد و بال‌هاي آن متمايل و مجهز به غلاف موتور طراحي شده‌است. ۷۰۷ اولين هواپيماي مسافربري جت طراحي شده نبود اما اولين نمونه‌اي بود که به موفقيت تجاري دست يافت. تسلط کامل بر حمل و نقل هوائي مسافري در دهه ۶۰ ميلادي و همچنين حضور مستمر در دهه۷۰ به بوئينگ ۷۰۷ اعتبار پيشتاز بودن در عصر جت را بخشيد. اين هواپيما بوئينگ را به عنوان يکي از بزرگترين سازندگان هواپيماي مسافربري در دنيا مطرح کرد و منجر به توليد مجموعه جت‌هاي تجاري با اسم 7X7 شد. هواپيماهاي ۷۲۰، ۷۲۷، ۷۳۷ و ۷۵۷ که بعدها ساخته شدند عناصر طراحي مشترک زيادي در بدنه با بوئينگ ۷۰۷ دارند. ۷۰۷ براي پروازهاي داخلي، بين قاره‌اي و بين اقيانوسي و همچنين حمل بار و کاربردهاي نظامي‌مورد استفاده قرار گرفته‌است. يک گونه قابل تبديل مسافري-باري با نام 707-320C نيز در سال ۱۹۶۳ وارد خدمت شده و گونه‌هاي مسافري نيز به نموه باري تبديل شده‌اند.